Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čipová krize skončí podle nových odhadů až v příštím roce

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Nedostatek čipů stále trápí nejen automobilový průmysl, koncem roku by se však situace měla obracet k lepšímu.

Čipová krize v loňském roce zasáhla celou řadu průmyslových odvětví, včetně průmyslu automobilového. Podle původních odhadů se přitom situace měla začít zlepšovat již začátkem tohoto roku, místo toho je však stále poněkud vrtkavá.

Výrobci čipů se sice snaží navyšovat výrobu, občas ale zasáhne vyšší moc, což nedávno potkalo japonskou výrobní linku společnosti Toshiba ve města Oita, která musela pozastavit produkci kvůli poškozením způsobeným nedávným zemětřesením.

Automobilka Toyota, která čipové krizi dlouho odolávala díky své přípravě na krizové situace, pak začátkem roku připustila, že v tomto roce zřejmě kvůli čipům nevyrobí tolik aut, kolik původně plánovala. Další výrobci pak s ohledem na omezené dodávky plánují omezovat výbavu, respektive upřednostňovat méně vybavené vozy.

Německý výrobce čipů Infineon ovšem podle kolegů z AutoEvolution věří, že v roce 2023 už bude situace zpátky v normálních kolejích. První známky návratu k normálu by se navíc podle optimistických odhadů představitelů společnosti mohly objevit ještě před koncem tohoto roku.

Samotná společnost Infineon totiž pracuje na výrazném navýšení výrobní kapacity, což by měla umožnit nová továrna v Rakousku, jak měl šéf společnosti Peter Schiefer zmínit v rozhovoru pro Automobilwoche. Podobné kroky přitom chystají i další společnosti vyrábějící čipy.

Některé automobilky navíc zvažují výstavbu vlastních zařízení na vývoj a výrobu čipů, což by mohlo nejen přispět k rychlejšímu napravení současné situace, ale současně by mělo zabránit opakování podobné situace v budoucnosti. S plánovaným navyšováním produkce čipů na všech frontách se ale také občas objevují obavy, aby trh v roce 2023 naopak nebyl čipy přehlcen.

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

27. 1. 2022 05:51
Re: V Tesle trvala 14 dni.
Tesla ťažila z toho, že Musk vždy očakáva väčšia počty vyrobených aut ako reálne zvládnu a podľa toho mali objednané aj čipy. Neznižovali objednávky ako väčšina automotive.
No a Toyota tak v ***i, že sa s veľkým náskokom stala jednotka svetového trhu, zlomila dominancia GM na US trhu a asi ako jediná neprémiová cudzia značka rastie na Čínskom trhu.
27. 1. 2022 00:15
Re: V Tesle trvala 14 dni.
Nemá továrnu a ani vlastní čipy. HMC chce vývoj vlastních čipů a pracuje na něm. Ještě je ale nemá a rozhodně je nebude vyrábět. To je disciplína pro vyvolené. Svoje vlastní čipy si jako všichni ostatní nechá vyrobit. Dost možná u domácího Samsungu. Ten ostatně staví továrnu na čipy v Německu. Varianta 2 - TSMC.
Avatar - lyon667
26. 1. 2022 21:24
Re: V Tesle trvala 14 dni.
Zrovna Land Cruiser nevisí na čipech, ale na tom, že výrobní linka je dimenzovaná jen na zlomek reálné poptávky, která je několikanásobně vyšší, než Toyota předpokládala.
Avatar - MS-sport
26. 1. 2022 20:11
Tyhle bláboly
o čipech sežere jen EUosel.
26. 1. 2022 18:48
Kríza sa prehlbuje.
Do konca januára - ledna škodovka odstaví odhadom 2500 aut . ´´Odhadujeme, že do konca januára odstavíme 2 500 áut. Achillovou pätou je riadiaca jednotka parkovacieho zariadenia pri elektromobiloch Enyaq, ktorých teraz odstavujeme skutočne veľa, viac, než by sme chceli´´.
Jaroslav Povšík, predseda podnikovej rady
https://auto.pravda.sk/…ne-modely-enyaq/