TEST Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi – Dobře našlápnuto
Design nového Citroënu C4 Picasso vychází z ženevského konceptu Technospace, přičemž se do sériové podoby téměř nezměnil. Přední část zaujme úzkými světlomety pro denní svícení a jenom o málo většími hlavními reflektory. Ty příplatkové používají zjednodušené bi-xenonové výbojky, které se obejdou bez ostřikovačů. Potřebný výkon dálkovým světlům dodávají přídavné halogenové žárovky.
Záď je proti tomu o dost umírněnější, nepůsobí však nudně. Dostala diodové svítilny s prostorovým efektem a v případě testované linie Exclusive i elegantní chromovanou lištu. Extravagantním a zároveň praktickým prvkem jsou mimořádně rozměrné páté dveře, které tvoří téměř celou zadní stěnu.
Picasso si zachovalo kulatý tvar karoserie a stejně jako předchůdce disponuje velkou prosklenou plochou. Na rozdíl od konkurenčních značek, které mají tendenci nové modely zvětšovat, šel Citroën proti proudu. Všechny tři základní rozměry se zmenšily, nárůst registrujeme pouze u rozvoru náprav. Nové C4 Picasso navíc jako první zástupce koncernu PSA vyjelo na modulární platformě s kódovým označením EMP2.
Srovnání rozměrů současné a předchozí generace | |||
Model | Citroën C4 Picasso 2013 | Citroën C4 Picasso 2007 | rozdíl |
Délka [mm] | 4428 | 4470 | -32 |
Šířka [mm] | 1826 | 1830 | -4 |
Výška [mm] | 1610 | 1660 | -50 |
Rozvor [mm] | 2785 | 2728 | +57 |
Rozchod vpředu [mm] | 1573 | 1505 | -68 |
Rozchod vzadu [mm] | 1576 | 1539 | -37 |
Interiér – Doba digitální
Koncern PSA u nových modelů minimalizuje počet tlačítek. Zatímco Peugeotu 2008 zůstalo alespoň klasické ovládání dvouzónové automatické klimatizace, C4 Picasso nemá ani to. Hlavní funkce se ovládají skrze sedmipalcový dotykový displej na středové konzole, doby dávno minulé nepřipomínají ani postranní tlačítka. Systém se tváří podobně jako u nového Range Roveru a stejně jednoduše se také ovládá. Je to ostatně potřeba - v jeho menu jsou totiž uloženy veškeré funkce od nastavení klimatizace až po automatický parkovací asistent.
Příbuznost s předchozí generací symbolizuje centrálně umístěný přístrojový štít. Zmizely však klasické ukazatele a veškeré zobrazení má na svědomí kombinace jedniček a nul. Grafika dvanáctipalcové obrazovky se dá jednoduše měnit v menu výše popisovaného systému, na výběr jsou ovšem jen dva motivy a přepnutí mezi nimi vyžaduje zdlouhavý automatický restart systému. Tlačítkem Mode na volantu si můžete vybrat, co se zde bude zobrazovat vedle rychloměru (např. otáčkoměr a palubní počítač, mapa nebo obrazovka rádia).
Citroën C4 Picasso však není jenom o futuristickém vzezření, ale také o prostornosti a variabilitě interiéru. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech, potěší široké spektrum nastavení volantu. Výsadou testované verze byly pohodlné sedačky s koženým čalouněním, elektrickým ovládáním a masážní funkcí. Spolujezdec má k dispozici rozměrnou, elektricky výsuvnou podnožku, která uleví chodidlům na delších cestách. V případě nutnosti se pravé opěradlo dá jednoduše překlopit dopředu, což umožní převoz dlouhých předmětů.
V zadní části najdete tři plnohodnotná křesla, každé s možností podélného posunutí a nastavení sklonu opěradla. Cestující nejsou ochuzeni ani o výdechy ventilace, obytný prostor jim navíc prosvětluje příplatkové panoramatické střešní okno. To sice trochu omezuje prostor nad hlavou, cestující s výškou okolo 180 centimetrů však problém mít nebudou. A bez sklopných stolečků bychom si Picasso snad nedovedli ani představit… Rovná podlaha je sice nesmírně praktická, kvůli ní jsou však sedáky ukotveny poměrně nízko a stehna se nedočkají kýžené opory. Vzadu se zjevně počítá hlavně s převozem trojice dětí.
Všeobecně platí, že ať už máte po kapsách jakékoliv věci, vždycky je bude kam uložit. Jednou z možností jsou schránky v podlaze před zadními sedadly, ve dveřích, a pokud by i to bylo málo, další přihrádku najdete ve spodní části středové konzoly. Potom je tady samozřejmě zavazadlový prostor s ukázkově členěným půdorysem. Jeho základní objem se mění v závislosti na posunutí zadních sedadel v rozmezí 537 až 630 litrů, sklopením zadních opěradel vznikne rovná ložná plocha a maximální objem 1709 litrů. Jenže kdyby záď byla kolmější, mohl být zavazadelník ještě objemnější.
Citroën zaslouží pochvalu nejen za výběr materiálů, ale také za špičkové zpracování. Na mysli máme detaily ve formě začištěných otřepů u lisovaných plastových dílů, na což občas zapomínají i mnohem věhlasnější automobilky. Ihned po usednutí vás navíc omámí pronikavá vůně koženého čalounění. V Citroënu C4 Picasso se cítíte zkrátka velmi příjemně.
Motor – Starý známý mikrohybrid
Testovaná verze měla pod kapotou naftový čtyřválec 1.6 e-HDi. Agregát dává výkon 85 kW v 3600 otáčkách za minutu, točivý moment 270 N.m (285 N.m při využití overboostu) máte k dispozici v 1750 otáčkách. Podle výrobce by si motor v průměru neměl nárokovat více než 3,8 l na 100 km, realita je ale o něco vyšší. Námi naměřených 4,5 litru však dosáhnete bez větších obtíží, ve městě počítejte s nárůstem o další litr a půl.
Kultivovaný agregát spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou, v nabídce je však i takzvaná pilotovaná skříň, tedy robotizovaná převodovka s automatickým ovládáním spojky. Potěšily nás poměrně krátké dráhy mezi jednotlivými rychlostními stupni šestistupňového manuálu, páka se však v kulise poněkud zadrhává.
Ve městě oceníte hladké, rychlé a nerušivé fungování systému start-stop. Jednotka 1.6 e-HDi, kterou Peugeot nazývá mikrohybridní, se vypíná již při rychlosti pod 20 km/h za předpokladu, že máte vyřazeno do neutrálu. Stále přitom zůstávají v činnosti posilovače řízení i brzd. Samočinné vypínání motoru je u Citroënu vyřešeno bezkonkurenčně nejlépe, což znamená i zdaleka nejlepší vyhlídky dlouhodobé životnosti.
Jízda – Ještě jsou rezervy
Extravagantní francouzské MPV má velké ambice stát se lídrem segmentu. Mimo stylový design a špičkový interiér by tedy mělo předvést i přesvědčivé jízdní vlastnosti.
Potěšilo řízení s citlivě nastaveným posilovačem, poměrně slušná zpětná vazba od předních kol a dobře dávkovatelné, i když ostré, kotoučové brzdy. Zaváhání se však projeví na dlážděné vozovce. Přední náprava zatížená těžkým naftovým motorem si občas s pohlcováním rázů neví rady a výrazně snižuje jízdní komfort.
Podobně je na tom i ta zadní s vlečenými rameny. Přejezdy ostrých příčných nerovností mají za následek odskakování kol a o zvucích, které se z těchto míst ozývají, ani nemluvě. Testované C4 Picasso jezdilo na 17“ kolech s pneumatikami 205/55. Ani menší šestnáctky by však výsledek výrazněji neovlivnily.
Na silnicích s kvalitním povrchem však Citroën nastavuje druhou tvář. Pohodlně proplouvá zatáčkami, ticho narušuje jenom proudění vzduchu kolem vnějších zrcátek a odvalování pneumatik. Relativně velké boční náklony patří k francouzskému bontonu, naštěstí je vždy v záloze citlivé ESP.
Díky velké prosklené ploše, zdvojeným předním sloupkům a možnosti posunutí slunečních clon máte perfektní přehled o dění kolem vozu. V běžném provozu výkon 115 koní naprosto dostačuje a nejlépe uděláte, když se budete pohybovat v rozmezí dvou až čtyř tisíc otáček za minutu. Manuální skříň se vyznačuje předlouhými převody - při rychlosti 130 km/h se motor povaluje lehce nad 2000 min-1, díky tomu si však na dálnici vystačí s pouhými 5,5 l/100 km.
Závěr – C4 Picasso ano, ale…
Nová generace Citroënu C4 Picasso šokuje vnějším vzhledem, prostorností, výběrem materiálů a celkovou útulností. Digitální přístrojový štít a rozměrný dotykový displej vypadají efektně a nabídnou celou řadu užitečných funkcí. Na ovládání jsme si však chvíli zvykali. I nyní si také budeme stát za názorem, že nemá ztvárnění interiéru daleko k prémiovému segmentu.
Naftová jednotka potěší kultivovaným během a nízkou spotřebou, oceňujeme také jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu. Chování na ostřejších nerovnostech a rozbitých úsecích však značně podrývá celkový dojem. Situace se navíc výrazně nezlepší ani v případě, že sáhnete po jednom z lehčích atmosférických motorů.
První cena vozu | 399.900 Kč (1.6 VTi 120) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 464.900 Kč (1.6 e-HDi 115 Attraction) |
Základní cena testovaného vozu | 599.900 Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 731.900 Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive) |
Plusy
- Extravagantní vnější design
- Nízká spotřeba paliva
- Vnitřní prostornost
- Skvělý výběr materiálů, dílenské zpracování
- Variabilita
Minusy
- Hrubý chod řadicí páky
- Chování vozu na horším povrchu
- Pestrobarevné displeje mimo zorné pole řidiče mohou odpoutávat pozornost
- Méně přehledný tvar přední části karoserie
Foto: Petr Homolka