TEST Citroën C4 vs. DS4 – Hnědý duel
Rozšiřovat výrobní program ve snaze vyplnit každou skulinku na trhu je stále obtížnější. Někdy se proto stane, že pod jednou značkou vzniknou dvě auta téměř stejné velikosti, s velmi podobnou technikou a na první pohled třeba i skoro stejná.
Říct by se to dalo i třeba o dvou nových Citroënech – klasickému hatchbacku C4, který se prodává od ledna, a stylovějšímu kvazi-crossoveru DS4, nabízenému od června.
Exteriér
Zvenku laik nejspíš nezaváhá. Velikostní rozdíly jsou mezi oběma vozy sice jen v řádu centimetrů a v rámci úspor auta sdílí i některé velmi dobře viditelné díly.
Jak málo ale stačilo mladší DS4 ke změně dojmu – zkrátit nárazník, zostřit rysy a přidat trochu černých ploch. Najednou zde máme auto, které nemá tak neohrabaný a přerostlý přední převis. Přitom C4 a DS4 mají společná třeba i přední světla a kapotu motoru.
citroen testy nizsistredni srovnavacitesty
Z bočního pohledu jsou rozdíly i přes stejný základ naprosto jednoznačné. U DS4 dostaly ruce designérů větší volnost, a tak mohly vysochat rozmáchlejší prolisy, širší blatníky a hlavně zajímavější hru linek v oblasti oken a střechy.
TEST Citroën DS4 1,6 THP (147 kW) – Když pejsek s kočičkou umí
Zezadu se dává na odiv rozdílné zaměření obou modelů. C4 má větší zavazadlový prostor, širší a vyšší páté dveře, níž položenou hranu pro nakládání zavazadel… jednoduše není pochyb o tom, že i přes náznak dynamických křivek je tím praktičtějším z dvojice.
DS4 právě zde rozvíjí vrcholné designérské číslo. Výrazné prolisy a neobvykle tvarovaná světla jsou přirozeným zakončením karoserie, nižší a kratší nárazník zase výrazně podporuje hru na styl SUV.
citroen testy nizsistredni srovnavacitesty
Mimochodem, velmi praktickým detailem je u obou aut bezzátková palivová nádrž, přístupná ihned po odklopení víčka jištěného přes centrální zamykání.
Interiér
Uvnitř jsou jako jednovaječná dvojčata. Stejná palubní deska, stejný volant (až na logo), panel rádia a klimatizace, dokonce i rámečky výdechů ventilace – hledat rozdíly na fotkách je složité. Při živém setkání už ale vyvstanou zřetelné rozdíly: sedadla v DS4 mají výraznější boční vedení, změněné výplně dveří působí o třídu lepším dojmem a na mnoha místech najdeme hodnotnější materiály.
DS4 navíc hraje na efekt s panoramatickým čelním sklem, které zasahuje až k hlavám předních pasažérů. Tento standardně dodávaný prvek ale zase vylučuje volbu klasického panoramatického střešního okna, které si může dopřát majitel C4.
Stylovější z dvojice by navíc mohl mít velice působivý hnědý interiér s palubní deskou čalouněnou kůží. Tato opce, která posouvá interiér DS4 skutečně na téměř prémiovou úroveň, je ale vykoupena dvojím příplatkem 31.900,- Kč.
citroen testy nizsistredni srovnavacitesty Místo toho testovaná DS4 v tomto klání naopak ztrácí kvůli maximalistické konfiguraci protivníka. Tam, kde má C4 barevnou LCD obrazovku navigace, u DS4 čeká jen hladký černý plast a jednoduchý černobílý displej. Uvnitř rychloměru se u C4 nachází velký displej s jemnou grafikou, DS4 má kvůli absenci navigace jen jednoduchý digitální indikátor rychlosti. Záleží ale jen na konkrétní volbě příplatkových výbav.
Vše by mohlo být i naopak a zájemce o bohatě vybavenou C4 může jásat – existence DS4 nijak zásadně neomezuje konfigurovatelnost výchozího modelu. Naproti tomu DS4 vysílá jasný vzkaz: kdo chce využít její kouzlo na maximum, nesmí škudlit na příplatkové výbavě.
K zajímavým prvkům obou vozů patří trochu samoúčelná volba barevného podsvícení přístrojového štítu (v několika stupních mezi bílou a modrou) a hlavně tlačítko určené pro jízdu v noci. To se zcela vypne podsvícení všech přístrojů kromě rychloměru – velmi efektní řešení navazuje na slavný Night Panel od Saabu, v osobních autech se ale dodnes vidí velmi zřídka, například u dalšího z Citroënů, C4 Picasso.
TEST Citroën C4 2,0 HDi (110 kW) – Pro starší a pokročilé
Podrobnější zkoumání dále odhalí zčásti nekrytý plech na vnitřních rámech dveří C4, zatímco DS4 má dražší a z hlediska odhlučnění účinnější plastové kryty rámů. Toto řešení je v nižší střední třídě stále výjimkou, z konkurentů jej nabízí například nový Ford Focus.
Podívejme se i dozadu. Otevření zadních dveří jasně rozdělí příznivce těchto modelů. Rozměrově jsou si i zde oba modely nečekaně podobné, pocity jsou ale velmi rozdílné.
citroen testy nizsistredni srovnavacitesty Do C4 se zapluje s lehkostí, vstupní otvor je dostatečně rozměrný a interiér je uvnitř příjemně prosvětlený. V konkurenci kompaktních hacthbacků C4 nijak neztrácí, může bez rozpaků zaujmout roli rodinného vozu.
Naopak DS4 podřizuje funkci designu. Měla být původně třídveřovým hatchbackem, a to je na ni dobře vidět. Většinu zákazníků, kteří dají přednost tomuto modelu, ale nejspíš nebude zajímat dlouhodobá přeprava čtyř osob. Takže místo odhalení jasné slabiny jde spíš o konstatování zřejmé skutečnosti
Kvůli kratším dveřím a snížené linii oken se ale mnohem hůř nasedá dovnitř a kdo chce psa bít, vytáhne argument s pevnými okny v zadních dveřích. Mnohem relevantnější protiargument je směrem vzad se zužující prostor a masivní černě čalouněné sloupky. To proto DS4 vzadu navozuje pocity větší stísněnosti, než by se z měření s metrem mělo zdát.
Jízda
Pro srovnávací test jsme dali z důvodu designu přednost dvojici aut se stejnou barvou exteriéru. Výsledkem je proto duo s rozdílnými motory – 2,0 HDi/110 kW u C4 a 1,6 THP/147 kW u DS4. To ale není velkým překvapením, k rozdílům mezi oběma modely totiž patří mimo jiné i různá paleta motoru. Ze sedmi motorů dodávaných pro C4 proto může pod kapotu DS4 zamířit jen benzinový 1,6 VTi/88 kW, přeplňovaný 1,6 THP/115 kW s robotizovanou převodovkou a turbodiesel 1,6 HDi/82 kW.
Nechme proto motory stranou a zaměřme se jen na srovnání jízdních vlastností, i když i ono bude mít kvůli rozdílným pohonným jednotkám méně vypovídající závěr než přímá konfrontace co nejpodobnějších agregátů.
citroen testy nizsistredni srovnavacitesty
Podvozek je přitom vlastně tím nejmarkantnějším rozdílem mezi C4 a DS4, a za to Citroën zaslouží velkou pochvalu. Nespokojil se totiž s pouhou změnou obalu, zaměřil se i na přenastavení vnitřností.
Po jízdní stránce je totiž DS4 lepší úplně ve všem. Základem je lepší odhlučnění valivého hluku kol. Standardně dodávané 18palcové disky jsou navíc mnohem lépe sladěné s tlumiči a uložením náprav – do interiéru se přenáší rázy jen na opravdu velkých nerovnostech.
C4 se skoro stejně velkým obutím naopak není ani tak jistá, ani tak komfortní. U zkoušeného vozu se na každé výraznější přímé nerovnosti ozývalo klepání od zadní nápravy – přitom prý nejde o vadu konkrétního vozu. To, co minulou generaci trápilo i s menším průměrem disků, novinka stále nedokázala potlačit u největších dodávaných kol. Proto doporučujeme spokojit se s menším průměrem disků, výrobce nejspíš dobře ví, proč i do nejvyšší výbavy dává 16palcové.
TEST Citroën DS4 2,0 HDi (120 kW) – Bohyně na čtvrtou
Tím ale nekončíme. I když C4 mlátí a na kolech s relativně malým profilem pneumatiky není kdovíjak pohodlná, stále je to ono houpavé francouzské auto. To DS4 na to jde z jiného konce, a proto dosahuje mnohem lepších výsledků.
Za jízdy je jasně patrné, že se od začátku počítalo s velkými koly a dynamičtějším jízdním stylem. DS4 se méně naklání a výrazně lépe zvládá boční přetížení. Díky tomu se s ní dá pustit do zatáček ve vyšších rychlostech, což je důležité nejen pro zábavu za volantem, ale taky z hlediska aktivní bezpečnosti!
citroen testy nizsistredni srovnavacitesty
A tak stylovější z dnešní dvojice představuje v tom nejlepším slova smyslu auto pro evropské řidiče – dobře ovladatelné, stabilní, vhodné pro rychlou jízdu a přitom stále dostatečně pohodlné. Společně s vozy jako Ford Focus EcoBoost nebo Alfa Romeo Giulietta QV ji můžeme zařadit do širší špičky svého segmentu.
Naproti tomu komfortní pojetí C4 má sice tradičně velký okruh příznivců, ve skutečnosti se ale jedná o nikterak výjimečný kompromis patřící i v rámci nižší střední třídy do slabšího průměru.
Ceny
Na straně C4 prostor, široká nabídka cenově dostupnějších verzí a relativní komfort, na straně DS4 stylový design, možnost luxusnější výbavy a výrazně lepší jízdní projev. Jak si ale oba modely stojí v přímé ceníkové konfrontaci?
Cenový rozdíl mezi testovanými C4 2,0 HDi a DS4 1,6 THP činí nemalých 150 tisíc korun. Po dorovnání výbav se ale zmenší na polovinu – DS4 totiž využívá výhodu bohatší standardní výbavy. Větší smysl ovšem dává srovnání dieselových dvoulitrů, ten je u DS4 (možná překvapivě) dražší než nejvýkonnější turbomotor. Zákazník musí připlatit dalších 15 tisíc korun.
Model | Citroën C4 | Citroën DS4 | Citroën DS4 |
Motorizace | 2,0 HDi / 110 kW | 1,6 THP / 147 kW | 2,0 HDi / 120 kW |
Základní cena testované verze | 509.900,- | 659.400,- | 674.400,- |
Zvolená výbava | Exclusive | Sport | Sport |
Airbagy čelní/boční/okenní | S | S | S |
Bezpečnost - AFIL (jízdní pruhy) | paket Bezpečnost | paket Bezpečnost | paket Bezpečnost |
Bezpečnost - sledování mrtvého úhlu | paket Bezpečnost | S | S |
Bi-xenonové světlomety | paket Bezpečnost | paket Bezpečnost | paket Bezpečnost |
Čalounění kůže/látka | S | - | - |
Čalounění sedadel kůží | paket Exclusive | S | S |
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátka | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
El. parkovací brzda | S | S | S |
El. stahování oken P/Z | S/S | S/- | S/- |
ESP | S | S | S |
Klimatizace aut. dvouzónová | S | S | S |
Kůží potažený volant | S | S | S |
Litá kola, 18 palců | 9.900,- | S | S |
Metalický lak | 14.400,- | 14.400,- | 14.400,- |
Multimédia - Bluetooth | S | S | S |
Multimédia - HiFi audio | paket HiFi | 15.000,- | 15.000,- |
Multimédia - navigace | paket HiFi | 19.900,- | 19.900,- |
Parkovací senzory P/Z | S/S | S/S | S/S |
Přední mlhovky | S | S | S |
Rádio CD/MP3 | S | S | S |
Sedla el. nastavitelná | paket Exclusive | S | S |
Střešní okno | 17.900,- | S | S |
Tempomat | S | S | S |
Vyhřívaná přední sedadla | paket Exclusive | paket Bezpečnost | paket Bezpečnost |
paket HiFi | 34.900,- | - | - |
paket Bezpečnost | 24.900,- | 29.900,- | 29.900,- |
paket Exclusive | 49.900,- | - | - |
Cena při uvedené výbavě | 661.800,- | 738.600,- | 753.600,- |
Druhé srovnání stavíme na benzinovém motoru 1,6 VTi (88 kW). Výbava Tendence je u C4 druhou nejvyšší, provedení Design představuje u DS4 základ, stejně jako uvedený motor. Tentokrát je seznam standardní výbavy téměř shodný.
Oběma modelům je na této úrovni společné omezení bezpečnostní výbavy – pokročilé systémy se nedodávají ani za příplatek, stejně jako třeba xenonové světlomety.
Model | Citroën C4 | Citroën DS4 |
Motorizace | 1,6 VTi / 88 kW | 1,6 VTi / 88 kW |
Základní cena testované verze | 349.900,- | 464.400,- |
Zvolená výbava | Tendance | Design |
Airbagy čelní/boční/okenní | S | S |
Čalounění látka | S | S |
Čalounění sedadel kůží | - | 34.900,- |
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátka | S/S/paket City | S/S/paket City |
El. parkovací brzda | S | S |
El. stahování oken P/Z | S/S | S/- |
ESP | S | S |
Klimatizace manuální | S | S |
Klimatizace aut. dvouzónová | paket Comfort | paket Comfort |
Kůží potažený volant | S | S |
Litá kola, 16 palců | S | S |
Litá kola, 17 palců | - | 5.900,- |
Metalický lak | 14.400,- | 14.400,- |
Multimédia - Bluetooth | 7.500,- | 7.500,- |
Multimédia - navigace | 23.900,- | 23.900,- |
Parkovací senzory vzadu | paket City | paket City |
Přední mlhovky | S | S |
Rádio CD/MP3 | S | S |
Střešní okno | 17.400,- | S |
Tempomat | S | S |
Vyhřívaná přední sedadla | 6.900,- | 6.900,- |
paket City | 9.000,- | 9.900,- |
paket Komfort | 11.900,- | 11.900,- |
Cena při uvedené výbavě | 440.900,- | 538.900,- |
Ze dvou srovnání je zřejmý závěr: kdo touží po DS4, musí proti srovnatelné C4 sáhnout o nějakých 90 až 100 tisíc korun hlouběji. Bavíme se ovšem o ceníkových cenách dovozce, které jsou v případě C4 dlouhodobě sníženy až o 54 tisíc korun.
Cena C4 navíc nemusí zdaleka dosahovat čtyřset- a více tisícových výšin. Mnoho zájemců nepochybně sáhne po některém ze slabších motorů a nebude toužit po dlouhém seznamu výbavy, když lze tento model pořídit už od 294.900,- Kč. DS4 proto může C4 konkurovat jen ve vyšších patrech jeho ceníku.
Závěr
Stejný základ, podobný design zvenku, ještě podobnější uvnitř a přesto tak rozdílná auta. Jak je řečeno v nadpise samostatného testu, C4 je pro starší a pokročilé. Nabízí prostor, kvalitní interiér a velmi slušný komfort, pokud se vyhnete 17palcovým kolům. Typické francouzské auto, které se ale vyvarovalo zbytečných výstřelků.
DS4 jde v mnoha ohledech dál. Má výrazně vyspělejší jízdní vlastnosti, nabízí propracovanější design a umí být lépe vybavená. Jednoduše koketuje s prémií – tak, jak nám to Citroën sliboval. Daní za styl je omezení praktické stránky věci a vyšší cena. Výsledkem je kromě individualistického rázu také určitá výlučnost na cestách, vždyť prodeje DS4 jsou v Česku o řád nižší než u C4, a tak na stejné auto nenarazíte ve vedlejší ulici.
Citroën C4 | |
+ | Vzdušnější interiér Možnost stejně rozsáhlé funkční výbavy jako u DS4 Nižší pořizovací cena Výrazně snadnější přístup na zadní sedadla Větší a přístupnější zavazadlový prostor |
- | Neohrabaný tvar přídě Méně jisté jízdní vlastnosti Nenápadná elegance, postrádá výraznější rysy Tupé rány na nerovnostech s 17palcovými koly |
JAKE.AUTO.CZ: Citroën C4 – všechny testy a další články
Citroën DS4 | |
+ | Špičkové jízdní vlastnosti Podvozek dobře naladěný pro použití velkých kol Atraktivní moderní design Zajímavější detaily v interiéru Větší možnost individualizace Silnější motory |
- | Přístup na zadní sedadla, omezená použitelnost v plném obsazení Dle ceníku značně dražší než C4 Bez plné výbavy nevypadá interiér hodnotněji než v C4 Uvnitř zbytečně moc částí shodných se sesterským modelem Vysoká cena za nejlepší interiér (s kůži potaženou palubní deskou) Kvalita zpracování „jen“ před branou prémiového segmentu |