Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 vs. DS4 – Hnědý duel

Diskuze (95)
Dva z jedné rodiny. Dokáží si vybojovat své místo na slunci, nebo se schyluje k bratrovražednému boji?

Rozšiřovat výrobní program ve snaze vyplnit každou skulinku na trhu je stále obtížnější. Někdy se proto stane, že pod jednou značkou vzniknou dvě auta téměř stejné velikosti, s velmi podobnou technikou a na první pohled třeba i skoro stejná.

Říct by se to dalo i třeba o dvou nových Citroënech – klasickému hatchbacku C4, který se prodává od ledna, a stylovějšímu kvazi-crossoveru DS4, nabízenému od června.

Exteriér

Zvenku laik nejspíš nezaváhá. Velikostní rozdíly jsou mezi oběma vozy sice jen v řádu centimetrů a v rámci úspor auta sdílí i některé velmi dobře viditelné díly.

Jak málo ale stačilo mladší DS4 ke změně dojmu – zkrátit nárazník, zostřit rysy a přidat trochu černých ploch. Najednou zde máme auto, které nemá tak neohrabaný a přerostlý přední převis. Přitom C4 a DS4 mají společná třeba i přední světla a kapotu motoru.

citroen testy nizsistredni srovnavacitesty citroen testy nizsistredni srovnavacitesty

Z bočního pohledu jsou rozdíly i přes stejný základ naprosto jednoznačné. U DS4 dostaly ruce designérů větší volnost, a tak mohly vysochat rozmáchlejší prolisy, širší blatníky a hlavně zajímavější hru linek v oblasti oken a střechy.

TEST Citroën DS4 1,6 THP (147 kW) – Když pejsek s kočičkou umí

Zezadu se dává na odiv rozdílné zaměření obou modelů. C4 má větší zavazadlový prostor, širší a vyšší páté dveře, níž položenou hranu pro nakládání zavazadel… jednoduše není pochyb o tom, že i přes náznak dynamických křivek je tím praktičtějším z dvojice.

DS4 právě zde rozvíjí vrcholné designérské číslo. Výrazné prolisy a neobvykle tvarovaná světla jsou přirozeným zakončením karoserie, nižší a kratší nárazník zase výrazně podporuje hru na styl SUV.

citroen testy nizsistredni srovnavacitesty citroen testy nizsistredni srovnavacitesty

Mimochodem, velmi praktickým detailem je u obou aut bezzátková palivová nádrž, přístupná ihned po odklopení víčka jištěného přes centrální zamykání.

Interiér

Uvnitř jsou jako jednovaječná dvojčata. Stejná palubní deska, stejný volant (až na logo), panel rádia a klimatizace, dokonce i rámečky výdechů ventilace – hledat rozdíly na fotkách je složité. Při živém setkání už ale vyvstanou zřetelné rozdíly: sedadla v DS4 mají výraznější boční vedení, změněné výplně dveří působí o třídu lepším dojmem a na mnoha místech najdeme hodnotnější materiály.

DS4 navíc hraje na efekt s panoramatickým čelním sklem, které zasahuje až k hlavám předních pasažérů. Tento standardně dodávaný prvek ale zase vylučuje volbu klasického panoramatického střešního okna, které si může dopřát majitel C4.

Stylovější z dvojice by navíc mohl mít velice působivý hnědý interiér s palubní deskou čalouněnou kůží. Tato opce, která posouvá interiér DS4 skutečně na téměř prémiovou úroveň, je ale vykoupena dvojím příplatkem 31.900,- Kč.

citroen testy nizsistredni srovnavacitesty citroen testy nizsistredni srovnavacitesty Místo toho testovaná DS4 v tomto klání naopak ztrácí kvůli maximalistické konfiguraci protivníka. Tam, kde má C4 barevnou LCD obrazovku navigace, u DS4 čeká jen hladký černý plast a jednoduchý černobílý displej. Uvnitř rychloměru se u C4 nachází velký displej s jemnou grafikou, DS4 má kvůli absenci navigace jen jednoduchý digitální indikátor rychlosti. Záleží ale jen na konkrétní volbě příplatkových výbav.

Vše by mohlo být i naopak a zájemce o bohatě vybavenou C4 může jásat – existence DS4 nijak zásadně neomezuje konfigurovatelnost výchozího modelu. Naproti tomu DS4 vysílá jasný vzkaz: kdo chce využít její kouzlo na maximum, nesmí škudlit na příplatkové výbavě.

K zajímavým prvkům obou vozů patří trochu samoúčelná volba barevného podsvícení přístrojového štítu (v několika stupních mezi bílou a modrou) a hlavně tlačítko určené pro jízdu v noci. To se zcela vypne podsvícení všech přístrojů kromě rychloměru – velmi efektní řešení navazuje na slavný Night Panel od Saabu, v osobních autech se ale dodnes vidí velmi zřídka, například u dalšího z Citroënů, C4 Picasso.

TEST Citroën C4 2,0 HDi (110 kW) – Pro starší a pokročilé

Podrobnější zkoumání dále odhalí zčásti nekrytý plech na vnitřních rámech dveří C4, zatímco DS4 má dražší a z hlediska odhlučnění účinnější plastové kryty rámů. Toto řešení je v nižší střední třídě stále výjimkou, z konkurentů jej nabízí například nový Ford Focus.

Podívejme se i dozadu. Otevření zadních dveří jasně rozdělí příznivce těchto modelů. Rozměrově jsou si i zde oba modely nečekaně podobné, pocity jsou ale velmi rozdílné.

citroen testy nizsistredni srovnavacitesty citroen testy nizsistredni srovnavacitesty Do C4 se zapluje s lehkostí, vstupní otvor je dostatečně rozměrný a interiér je uvnitř příjemně prosvětlený. V konkurenci kompaktních hacthbacků C4 nijak neztrácí, může bez rozpaků zaujmout roli rodinného vozu.

Naopak DS4 podřizuje funkci designu. Měla být původně třídveřovým hatchbackem, a to je na ni dobře vidět. Většinu zákazníků, kteří dají přednost tomuto modelu, ale nejspíš nebude zajímat dlouhodobá přeprava čtyř osob. Takže místo odhalení jasné slabiny jde spíš o konstatování zřejmé skutečnosti

Kvůli kratším dveřím a snížené linii oken se ale mnohem hůř nasedá dovnitř a kdo chce psa bít, vytáhne argument s pevnými okny v zadních dveřích. Mnohem relevantnější protiargument je směrem vzad se zužující prostor a masivní černě čalouněné sloupky. To proto DS4 vzadu navozuje pocity větší stísněnosti, než by se z měření s metrem mělo zdát.

Jízda

Pro srovnávací test jsme dali z důvodu designu přednost dvojici aut se stejnou barvou exteriéru. Výsledkem je proto duo s rozdílnými motory – 2,0 HDi/110 kW u C4 a 1,6 THP/147 kW u DS4. To ale není velkým překvapením, k rozdílům mezi oběma modely totiž patří mimo jiné i různá paleta motoru. Ze sedmi motorů dodávaných pro C4 proto může pod kapotu DS4 zamířit jen benzinový 1,6 VTi/88 kW, přeplňovaný 1,6 THP/115 kW s robotizovanou převodovkou a turbodiesel 1,6 HDi/82 kW.

Nechme proto motory stranou a zaměřme se jen na srovnání jízdních vlastností, i když i ono bude mít kvůli rozdílným pohonným jednotkám méně vypovídající závěr než přímá konfrontace co nejpodobnějších agregátů.

citroen testy nizsistredni srovnavacitesty citroen testy nizsistredni srovnavacitesty

Podvozek je přitom vlastně tím nejmarkantnějším rozdílem mezi C4 a DS4, a za to Citroën zaslouží velkou pochvalu. Nespokojil se totiž s pouhou změnou obalu, zaměřil se i na přenastavení vnitřností.

Po jízdní stránce je totiž DS4 lepší úplně ve všem. Základem je lepší odhlučnění valivého hluku kol. Standardně dodávané 18palcové disky jsou navíc mnohem lépe sladěné s tlumiči a uložením náprav – do interiéru se přenáší rázy jen na opravdu velkých nerovnostech.

C4 se skoro stejně velkým obutím naopak není ani tak jistá, ani tak komfortní. U zkoušeného vozu se na každé výraznější přímé nerovnosti ozývalo klepání od zadní nápravy – přitom prý nejde o vadu konkrétního vozu. To, co minulou generaci trápilo i s menším průměrem disků, novinka stále nedokázala potlačit u největších dodávaných kol. Proto doporučujeme spokojit se s menším průměrem disků, výrobce nejspíš dobře ví, proč i do nejvyšší výbavy dává 16palcové.

TEST Citroën DS4 2,0 HDi (120 kW) – Bohyně na čtvrtou

Tím ale nekončíme. I když C4 mlátí a na kolech s relativně malým profilem pneumatiky není kdovíjak pohodlná, stále je to ono houpavé francouzské auto. To DS4 na to jde z jiného konce, a proto dosahuje mnohem lepších výsledků.

Za jízdy je jasně patrné, že se od začátku počítalo s velkými koly a dynamičtějším jízdním stylem. DS4 se méně naklání a výrazně lépe zvládá boční přetížení. Díky tomu se s ní dá pustit do zatáček ve vyšších rychlostech, což je důležité nejen pro zábavu za volantem, ale taky z hlediska aktivní bezpečnosti!

citroen testy nizsistredni srovnavacitesty citroen testy nizsistredni srovnavacitesty

A tak stylovější z dnešní dvojice představuje v tom nejlepším slova smyslu auto pro evropské řidiče – dobře ovladatelné, stabilní, vhodné pro rychlou jízdu a přitom stále dostatečně pohodlné. Společně s vozy jako Ford Focus EcoBoost nebo Alfa Romeo Giulietta QV ji můžeme zařadit do širší špičky svého segmentu.

Naproti tomu komfortní pojetí C4 má sice tradičně velký okruh příznivců, ve skutečnosti se ale jedná o nikterak výjimečný kompromis patřící i v rámci nižší střední třídy do slabšího průměru.

Ceny

Na straně C4 prostor, široká nabídka cenově dostupnějších verzí a relativní komfort, na straně DS4 stylový design, možnost luxusnější výbavy a výrazně lepší jízdní projev. Jak si ale oba modely stojí v přímé ceníkové konfrontaci?

Cenový rozdíl mezi testovanými C4 2,0 HDi a DS4 1,6 THP činí nemalých 150 tisíc korun. Po dorovnání výbav se ale zmenší na polovinu – DS4 totiž využívá výhodu bohatší standardní výbavy. Větší smysl ovšem dává srovnání dieselových dvoulitrů, ten je u DS4 (možná překvapivě) dražší než nejvýkonnější turbomotor. Zákazník musí připlatit dalších 15 tisíc korun.

Model Citroën C4 Citroën DS4 Citroën DS4
Motorizace 2,0 HDi / 110 kW 1,6 THP / 147 kW 2,0 HDi / 120 kW
Základní cena testované verze 509.900,- 659.400,- 674.400,-
Zvolená výbava Exclusive Sport Sport
Airbagy čelní/boční/okenní S S S
Bezpečnost - AFIL (jízdní pruhy) paket Bezpečnost paket Bezpečnost paket Bezpečnost
Bezpečnost - sledování mrtvého úhlu paket Bezpečnost S S
Bi-xenonové světlomety paket Bezpečnost paket Bezpečnost paket Bezpečnost
Čalounění kůže/látka S - -
Čalounění sedadel kůží paket Exclusive S S
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátka S/S/S S/S/S S/S/S
El. parkovací brzda S S S
El. stahování oken P/Z S/S S/- S/-
ESP S S S
Klimatizace aut. dvouzónová S S S
Kůží potažený volant S S S
Litá kola, 18 palců 9.900,- S S
Metalický lak 14.400,- 14.400,- 14.400,-
Multimédia - Bluetooth S S S
Multimédia - HiFi audio paket HiFi 15.000,- 15.000,-
Multimédia - navigace paket HiFi 19.900,- 19.900,-
Parkovací senzory P/Z S/S S/S S/S
Přední mlhovky S S S
Rádio CD/MP3 S S S
Sedla el. nastavitelná paket Exclusive S S
Střešní okno 17.900,- S S
Tempomat S S S
Vyhřívaná přední sedadla paket Exclusive paket Bezpečnost paket Bezpečnost
paket HiFi 34.900,- - -
paket Bezpečnost 24.900,- 29.900,- 29.900,-
paket Exclusive 49.900,- - -
Cena při uvedené výbavě 661.800,- 738.600,- 753.600,-

Druhé srovnání stavíme na benzinovém motoru 1,6 VTi (88 kW). Výbava Tendence je u C4 druhou nejvyšší, provedení Design představuje u DS4 základ, stejně jako uvedený motor. Tentokrát je seznam standardní výbavy téměř shodný.

Oběma modelům je na této úrovni společné omezení bezpečnostní výbavy – pokročilé systémy se nedodávají ani za příplatek, stejně jako třeba xenonové světlomety.

Model Citroën C4 Citroën DS4
Motorizace 1,6 VTi / 88 kW 1,6 VTi / 88 kW
Základní cena testované verze 349.900,- 464.400,-
Zvolená výbava Tendance Design
Airbagy čelní/boční/okenní S S
Čalounění látka S S
Čalounění sedadel kůží - 34.900,-
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátka S/S/paket City S/S/paket City
El. parkovací brzda S S
El. stahování oken P/Z S/S S/-
ESP S S
Klimatizace manuální S S
Klimatizace aut. dvouzónová paket Comfort paket Comfort
Kůží potažený volant S S
Litá kola, 16 palců S S
Litá kola, 17 palců - 5.900,-
Metalický lak 14.400,- 14.400,-
Multimédia - Bluetooth 7.500,- 7.500,-
Multimédia - navigace 23.900,- 23.900,-
Parkovací senzory vzadu paket City paket City
Přední mlhovky S S
Rádio CD/MP3 S S
Střešní okno 17.400,- S
Tempomat S S
Vyhřívaná přední sedadla 6.900,- 6.900,-
paket City 9.000,- 9.900,-
paket Komfort 11.900,- 11.900,-
Cena při uvedené výbavě 440.900,- 538.900,-

Ze dvou srovnání je zřejmý závěr: kdo touží po DS4, musí proti srovnatelné C4 sáhnout o nějakých 90 až 100 tisíc korun hlouběji. Bavíme se ovšem o ceníkových cenách dovozce, které jsou v případě C4 dlouhodobě sníženy až o 54 tisíc korun.

Cena C4 navíc nemusí zdaleka dosahovat čtyřset- a více tisícových výšin. Mnoho zájemců nepochybně sáhne po některém ze slabších motorů a nebude toužit po dlouhém seznamu výbavy, když lze tento model pořídit už od 294.900,- Kč. DS4 proto může C4 konkurovat jen ve vyšších patrech jeho ceníku.

Závěr

Stejný základ, podobný design zvenku, ještě podobnější uvnitř a přesto tak rozdílná auta. Jak je řečeno v nadpise samostatného testu, C4 je pro starší a pokročilé. Nabízí prostor, kvalitní interiér a velmi slušný komfort, pokud se vyhnete 17palcovým kolům. Typické francouzské auto, které se ale vyvarovalo zbytečných výstřelků.

DS4 jde v mnoha ohledech dál. Má výrazně vyspělejší jízdní vlastnosti, nabízí propracovanější design a umí být lépe vybavená. Jednoduše koketuje s prémií – tak, jak nám to Citroën sliboval. Daní za styl je omezení praktické stránky věci a vyšší cena. Výsledkem je kromě individualistického rázu také určitá výlučnost na cestách, vždyť prodeje DS4 jsou v Česku o řád nižší než u C4, a tak na stejné auto nenarazíte ve vedlejší ulici.

Citroën C4
+ Vzdušnější interiér

Možnost stejně rozsáhlé funkční výbavy jako u DS4

Nižší pořizovací cena

Výrazně snadnější přístup na zadní sedadla

Větší a přístupnější zavazadlový prostor

- Neohrabaný tvar přídě

Méně jisté jízdní vlastnosti

Nenápadná elegance, postrádá výraznější rysy

Tupé rány na nerovnostech s 17palcovými koly

JAKE.AUTO.CZ: Citroën C4 – všechny testy a další články

Citroën DS4
+ Špičkové jízdní vlastnosti

Podvozek dobře naladěný pro použití velkých kol

Atraktivní moderní design

Zajímavější detaily v interiéru

Větší možnost individualizace

Silnější motory

- Přístup na zadní sedadla, omezená použitelnost v plném obsazení

Dle ceníku značně dražší než C4

Bez plné výbavy nevypadá interiér hodnotněji než v C4

Uvnitř zbytečně moc částí shodných se sesterským modelem

Vysoká cena za nejlepší interiér (s kůži potaženou palubní deskou)

Kvalita zpracování „jen“ před branou prémiového segmentu

JAKE.AUTO.CZ: Citroën DS4 – všechny testy a další články

Diskuze (95)
Model Citroën C4 Citroën DS4
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3750 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2750 275 / 1700 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.1 / 5 8.4 / 5.2 / 6.4
Emise CO2: 127 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1183 385 / 1021
Objem nádrže (l): 60 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 565 1316 / 504
Rozměr pneu: 225/45 R17 225/45 R18
Citroën C4
Citroën DS4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4329 4275
b) šířka (mm): 1789 1810
c) výška (mm): 1489 1523
d) rozvor (mm): 2608 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1536 1531
f) rozchod vzadu (mm): 1515 1526
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1020 710 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960 940
k) šířka vpředu (mm): 1500 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510 510
délka sedáku vzadu (mm): 470 470
výška opěradla vpředu (mm): 630 530
výška opěradla vzadu (mm): 650 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
Avatar - theolli
29. 12. 2011 20:47
Re: SHRNOVAČKA
dvojku má kolega z práce,hezké a rozhodně zajímavější jak koncern ale já jsem ulítlej na japončíky já zase dám přednost Avensisu ale kdyby mě někdo postavil před Audi-Citroen tak neváhám a bez předsudků šáhnu po Citroenu,jak to žehlí na vzduchu silnici je úchvatné!!!
Avatar - iudex
21. 12. 2011 14:20
Re: Recyklace
Presne tak. Nevadí mi pripomenutie starého testu, to je OK. Ale dať tam aktuálny dátum a vyvolávať tak dojem, že je to test nový, je nefér. :no:
21. 12. 2011 13:38
Recyklace
Je trapné znovu posunout starý článek nahoru a tvářit se, že je nový :no:
Avatar - s-mike (RSKa)
17. 11. 2011 11:16
fotky
ty fotky jsou takovy nejaky zvlastni.. co to je za upravu?
17. 11. 2011 07:13
Re: SHRNOVAČKA
Ale šajzéé. Proto mě to zarazilo.