Citroën DS9: Číslo 9 stále žije!
Koncept Metropolis představil Citroën na výstavě Expo v Šanghaji. Je to již poměrně dlouho, premiéra se odehrála v květnu 2010 a velmi záhy, o pět měsíců později, se začalo spekulovat o zahájení sériové výroby. Auto s impozantní délkou 5,30 m, dvoumetrovou šířkou a výškou jen 1,40 m poháněl šestiválec 2,0 l s turbodmychadlem o výkonu 200 kW a točivém momentu 375 N.m. Ten se přenášel přes dvouspojkovou převodovku na přední kola, jak jinak, u dvojitého šípu?
Jenže, zadní zabírala také díky elektromotoru se 70 kW. V případě Metropolisu se jednalo o full-hybrid, byl tedy schopen jet na oba motory současně, či na jeden každý samostatně. Stejně koncipované pohonné ústrojí měla i další evoluce Numéro 9 z dubna 2012, ta se poprvé objevila také na čínské půdě, konkrétně v Pekingu. „Číslo 9“ dostalo podobu sportovně-luxusního hatchbacku s rozměry 4,93 x 1,94 x 1,27 m a některými prvky designu odkazovalo na klasické a vzácné kupé SM s motorem Maserati. Pod kapotou bychom tentokrát našli přeplňovaný čtyřválec 1,6 THP se 165 kW, jeho točivý moment vrcholil hodnotou 275 N.m. K němu přidal dalších 200 N.m opět zadní elektromotor, tentokrát o výkonu 52 kW. Poháněcí soustava tedy nabídla celkem 217 kW, ovšem pouze při využití boostu. Lithium-iontové články se dobily za 3,5 hodiny
1,5 tuny těžké auto bylo schopné urazit 50 km pouze na elektřinu. Obouvalo pneumatiky od Michelinu na jedenadvacetipalcových kolech. Z 0 na 100 km/h dokázalo zrychlit během 5,4 s a na dálnici se umělo rozjet až na 244 km/h, Spotřeba paliva přitom činila naprosto mizivých 1,7 l/100 km. Pochopitelně ta normovaná a při co největším využití elektromotoru.
Jak to s DS9 vypadá v současnosti? Sériová podoba se snad konečně ukáže už příští rok, je velmi pravděpodobné, že 10. září ve Frankfurtu uvidíme koncept nové vlajkové lodě francouzské značky. Zatím je na světě první fotografie přídě, které navíc chybí typické logo! Zahraniční média, jako například server World Car Fans, spekulují, zda se nejedná o vůz jiného výrobce (Volva?). Ale přední část je Numéru 9 i Metropolisu velmi podobá, jen maska mate.
Je teoreticky možné, že sériovou DS9 Citroën nabídne pouze Číňanům, ale byla by škoda, kdyby Evropa zůstala v pozadí. V útrobách se má objevit vidlicový osmiválec (!) 4,6 litru s 224 kW výkonu a 445 N.m točivého momentu. Nejen zmíněné kupé SM, ale i řady DS, CX, XM a koneckonců i moderní C6 se tak snad konečně dočkají více než důstojného nástupce. Jen agregát V8 by byl u Citroënu naprostou novinkou...