Crash-test ADAC: Zadní místa jsou méně bezpečná než ta přední
Poslední studie německého autoklubu ADAC se ovšem týká pouze dospělých osob ve druhé nebo případné třetí řadě. Výsledky počítají jen se zodpovědnými pasažéry. O těch, kteří se nepoutají, nemá smysl hovořit, pokud jim v tom tedy nebrání zdravotní důvody. Rodiče malých ratolestí mohou být klidnější: dětských zádržných systémů se tyto problémy netýkají. Pochopitelně i zde je nutná maximální míra zodpovědnosti.
Problémy jsou ovšem jinde. Zatímco cestující vpředu jsou chráněni v mnohých případech doslova armádou airbagů, aktivními opěrkami hlavy a bezpečnostními pásy s předpínači a omezovači tahu, vzadu je tomu i u nemodernějších automobilů jinak. Přitom se v propagačních materiálech chlubí vysokou mírou bezpečnosti...
O zmíněných vymoženostech si ale mohou ti, kteří se nechávají jen vozit na zadních místech, zatím jen nechat zdát. Uprostřed navíc dnes stále najdeme pouze dvoubodový pás, což je určitě nedostačující. Zde je ale instalace tříbodového, pravda, dosti problematická.
Nemluvě o tom, že někteří výrobci používají nevhodné opěrky, které nejsou příliš flexibilní a nejdou smysluplně nastavit, obzvláště pro osoby vyššího vzrůstu. Jejich vzdálenost od hlavy je pak většinou moc velká a dokážou zmírnit zranění jen při nárazu do vozidla zezadu. Hlavové (tedy tzv. záclonové) vzduchové vaky pak chrání pouze při bočním kontaktu s jakoukoli pevnou nebo pohyblivou překážkou.
Přitom instalace pásů s předpínači a omezovači tahu také dozadu by problém alespoň částečně vyřešila a mohla by zachránit více životů. Podle testů ADAC totiž snižuje riziko vážného zranění hrudi při nárazu do předních opěradel předních na polovinu. Ke zkoušce byl použit hatchback Opel Astra předcházející generace H.