Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtyřválec 1.5 EcoBoost od Fordu nabídne 133 kW a 240 N.m

David Bureš
Diskuze (78)
Jako první dostane nový přeplňovaný benzinový motor model Fusion, který se u nás bude prodávat jako Mondeo.

Ford v dubnu potvrdil, že začne v rumunské továrně Craiova vyrábět nový benzinový čtyřválec 1.5 EcoBoost. Nyní automobilka zveřejnila parametry této přeplňované jednotky.

Motor nabídne výkon 133 kW při 6000 min-1, točivý moment bude vrcholit hodnotou 240 N.m mezi 1500-4500 min-1. Jedná se o podobné parametry jako v případě 1.6 EcoBoost, který v jedné ze svých verzí nabízí výkon 134 kW při 5700 min-1 a točivý moment 240 N.m při 1600-5000 min-1.

Automobilka ještě musí zveřejnit, jaká je spotřeba paliva nového motoru a kolik emisí oxidu uhličitého vypouští. Jednotka nicméně má být úspornější než o něco větší 1.6 EcoBoost.

Na první pohled se zdá překvapivé, proč Ford vyvinul dvě jednotky s podobným objemem a parametry, důvod je ale prostý – automobilka počítá s prodejem 1.5 EcoBoost především na trzích, kde jsou pohonné jednotky s tímto a menším objemem daňově a jinak zvýhodněny.

Jako první dostane 1.5 EcoBoost model Fusion modelového roku 2014, který se do Evropy dostane jako nová generace Mondea. Fusion bude v USA nadále dostupný i s 1.6 EcoBoost, zatímco patnáctistovka bude kombinována výhradně se šestistupňovým automatem, větší agregát bude k dispozici se šestistupňovým manuálem.

Řadový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním technicky vychází z tříválcového 1.0 EcoBoost, podobně jako tříválec dostal vodou chlazené sběrné výfukové potrubí, které je odlité přímo do hlavy válců. Jednotka umožňuje zcela odpojit vodní čerpadlo, což pomáhá jeho rychlejšímu zahřátí po startu.

David Bureš
Diskuze (78)
11. 6. 2013 15:03
Re: Budúcnosť
Relativně málo ... no záleží, s čím srovnáváš. Vem si dnešní průměrnou evropskou produkci a najdeš celkem dost atmosfér, které tě na 6600 rpm nepustí. Jasně, HP motory jsou úplně někde jinde.
11. 6. 2013 13:40
Re: Budúcnosť
6600 otáček je pro mne relativně málo. HP motory v Evropě mají spíš 8000+. Takové číslo člověk čeká od přeplňovaného motoru. Navíc relativně běžného. A přispívá k tomu ten relativně velký zdvih. Vysokootáčkové motory mají ještě méně, proto mívají menší válce (jinak by musely mít ohromné vrtání). Třeba čtyřlitrový šestiválec Porsche měl vrtání 102,7, zdvih 80,4 mm a točil 8500 otáček.

Otázka tedy je, jaký je podle tebe ideální poměr síly, účinnosti a točivosti. Motory jsou hodně složité stroje a řada nevýhod (nebo možná lépe specifik) se dá dohnat jinde. Neříkám, že je jeden jediný ideál, ale pro běžné motory se to pohybuje okolo 450-500. Američané typicky obětovávají otáčky pro větší sílu. Rozměry celkem limitují vrtání, plocha válce souvisí s tepelnými ztrátami a s třením, zdvih ovlivňuje také rychlost pístu, což omezuje otáčky atd. Objem je hodně jednoduchý pohled, o něco lepší je kombinace vrtání zdvih. Pak hodně záleží, na co ten motor chceš.

To, že se BMW drží 500, je skutečně spíš optimalizace. Stejně tak by se mohli držet třeba 450, nebo 550. Nikdy jsem nestudoval, jak jim mezi motory sedí vrtání a zdvih. Třeba VW má u EA211 pevný poměr vrtání/ zdvih.
11. 6. 2013 08:35
Re: Budúcnosť
On i ten motor v Corvettě má slušný poměr síly, účinnosti a točivosti. Maximální otáčky u nejnovější generace jsou 6600 rpm, normovanou americkou dálniční spotřebu má nižší než většina evropských konkurentů, no a o síle není potřeba diskutovat. Ono nejde jen o zdvihový objem válce, americké motory jsou často podčtvercové, takže samotný zdvih není nijak velký ... konkrétně 6.2 V8 má zdvih pístu "jen" 92 mm, což je plně srovnatelné s evropskými motory s "optimálním" objemem válců - např. 2.0 TSI má 92.8 m. Jasně, Corvette není běžné osobní auto, standardem v USA jsou spíše 600 cm3 válce, čili čtyřválce 2.4 a šestiválce 3.6. Na druhou stranu umí třeba Japonci či Evropané dobré motory s 300cm3 válci. Čili 500 rozhodně není optimální válec, ve skutečnosti jde spíše o optimalizaci nákladů u BMW.
Avatar - Magister
11. 6. 2013 07:23
Re: Forďácký motor z Rumunska?
:yes:
Avatar - Magister
11. 6. 2013 07:23
Re: Forďácký motor z Rumunska?
Z Polska je velká část potravin a možná o tom ani nevíš. Žádné auto z Rumunska bych taky nechtěl...