Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Terramar má 5 hvězd v Euro NCAP. Čekali jsme to, ale co body?

Nárazové testy Cupra Terramar
Nárazové testy Cupra Terramar
Nárazové testy Cupra Terramar
Nárazové testy Cupra Terramar
10 Fotogalerie
Tomáš Dusil

Nové sportovní SUV bouralo v testech Euro NCAP. Asi se nedalo očekávat nic jiného než zisk pěti hvězd. Jak si ale pohledný španěl vedl v jednotlivých disciplínách?

Testy Euro NCAP platí za velmi náročné, přesto naprostá většina aut dnes získá maximální ohodnocení pěti hvězdičkami. I pokud je hvězdiček méně, nemusí to nutně znamenat, že auto není bezpečné. Často to spíše vypovídá o tom, že má třeba horší výbavu, která nezahrnuje nejmodernější bezpečnostní asistenty, jež ale se samotnou ochranou posádky mnohdy nesouvisejí.

Mnohem více vypovídající hodnotu má v testech procentuální, respektive bodové hodnocení. Právě v něm se jednotlivá auta mohou lišit. Hodnocení je rozděleno na čtyři části: ochrana dospělých, respektive dětských pasažérů, a dále ohleduplnost vozidla vůči ostatním účastníkům silničního provozu, zejména chodcům, a čtvrtou položku představují již zmíněné bezpečnostní asistenty.

U terramaru ale bylo hodnocení jednotlivých skupin velmi vyvážené. Nejvyšší hodnocení, 89 procent, si vůz odnesl za ochranu dospělých. Ochrana dětí byla hodnocena 87 procenty. Následuje ohleduplnost vůči ostatním účastníkům silničního provozu (82 procent) a za asistenty vůz získal 76 procent.

Myslí na děti

Bližší pohled na ochranu dospělých odhalí velmi malé zatížení řidiče a předního spolujezdce. Procentuálními hodnocení 89 odpovídá zisku 12,1 bodů z 16 za čelní náraz, skvělých 15,9 z 16 za boční náraz a 3,9 bodu ze čtyř za náraz zezadu a tedy ochranu krční páteře.  

Ještě lepší byl výsledek při hodnocení ochrany dětí ve věku šesti až 10 let sedících na zadní lavici. Tady terramar získal plný počet 16 bodů za čelní náraz a osm za boční. Celkem tedy maximálních 24 bodů.

„Hodnocení s 5 hvězdami v testech Euro NCAP pro model Cupra Terramar dokládá velký důraz, který klademe na bezpečnost, a to nejen pro cestující uvnitř vozu, ale i pro všechny ostatní účastníky silničního provozu,“ řekl Dr. Werner Tietz, člen představenstva odpovědný za výzkum a vývoj značky Cupra. „Nové sportovní a elektrifikované SUV značky Cupra přijalo tuto výzvu a díky svému souboru vyspělých bezpečnostních systémů se dokázalo zařadit mezi modely Cupra Tavascan, Born, Formentor a Leon s nejvyšším možným hodnocením.“, dodává.

Video placeholder
Nárazové testy Cupra Terramar • Zdroj: Euro NCAP

Tak jako se vyvíjejí auta, mění se metodika testování Euro NCAP. V roce 2025 proto platí náročnější požadavky například ohledně hodnot biomechanického zatížení cestujících, pokynů pro záchranáře ve všech jazycích Evropské unie, testů ponoření vozidla, aby byla po určitou dobu zajištěna funkčnost důležitých elektrických systémů, a tím byla pro cestující zachována možnost vystoupit, nového nástroje pro simulaci nohy při testech ochrany chodců, který umožňuje realističtější vyhodnocení rizika poranění stehenní a holenní kosti, a nových scénářů v oblasti aktivní bezpečnosti, které zvyšují ochranu a snižují riziko poranění a dalších škod pro ostatní účastníky silničního provozu.

Zdroj: Euro NCAP, Press web Cupra