Cybertruck je v rozporu s evropskou bezpečnostní filosofií, míní expert
Elektrický pick-up Tesla Cybertruck je působivým strojem, pokud by s ním však chtěla automobilka uspět i v Evropě, pravděpodobně by musela změnit celou základní koncepci vozu.
O výjimečném a značně futuristickém designu Tesly Cybertruck už se toho napsalo mnoho, přesto vyvolává stále nové otázky. Jednou z nejčastějších je přitom bezpečnost pro chodce, které čeká v případě srážky pád na hranatou a extrémně pevnou karoserii, kterou během prezentace nepoškodila ani rána bouracím kladivem.
A zatímco v USA mají automobilky šanci uznat vůz způsobilým k provozu na silnicích během vlastního certifikačního procesu, na což zřejmě Tesla spoléhá, v Evropě musí každá automobilka absolvovat náročný certifikační proces, na kterém se podílejí nezávislí technici. A ti nejsou z nové Tesly příliš nadšení.
Stefan Teller, expert na bezpečnost ve společnosti SGS-TÜV Saar GmbH, v rozhovoru pro německý magazín Spiegel Online uvedl, že nová Tesly Cybertruck nemá šanci projít evropským schvalovacím procesem bez „výrazné úpravy základní konstrukce.“ Podle jeho slov je totiž již „základní koncept Tesly v rozporu s běžnou evropskou bezpečnostní filosofií.“
Nejde přitom jen o bezpečnost pro chodce, ale i pro samotnou posádku. Ta si sice může myslet, že bude v interiéru Cybertrucku v bezpečí, ovšem ve skutečnosti by jí nemusely být moc platné ani airbagy. Začněme ale u problémů s ochranou chodců.
Elektrický pick-up Tesla Cybertruck spadá do kategorie lehkých užitkových vozidel, pro kterou platí v Evropě řada bezpečnostních předpisů. A to jak pro bezpečnost posádky, tak chodců. „Přední část vozu nesmí být tuhá,“ uvádí Teller. „Nárazník a kapota musí mít schopnost absorbovat část energie, čímž chrání chodce.“
Jinými slovy – přední nárazník a kapota se musí částečně deformovat, což sníží riziko vážných poranění pro chodce. Jenže Tesla se u Cybertrucku chlubí revolučně pevným materiálem, který nebylo možné ani běžným způsobem vytvarovat, což vedlo k podivným tvarům Cybertrucku.
Riziko však nehrozí jen chodcům, ale také posádce. „V případě nárazu se nic nedeformuje, místo toho bude posádka vystavena extrémním silám. Ani airbagy pak nemusí pomoci,“ míní Teller. Pokud by tedy Tesla chtěla dostat schválení k prodeji Cybertrucku v Evropě, pravděpodobně ho bude muset výrazně upravit.
V současné podobě však Cybertruck nemá šanci projít evropským schvalovacím procesem, domnívá se Teller. „V Německu nebude možné prodávat (Cybertruck) jako masově vyráběný vůz,“ uvedl Teller pro Spiegel. Muska tak podle jeho slov stále čeká velký úkol.