Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia a její chystané novinky. Elektrovůz, nové generace známých aut i sedmimístný crossover

David Bureš
Diskuze (29)

Duster je dnes nejmladší model rumunské značky Dacia, a to aktuální druhá generace debutovala už v roce 2017. Již brzy se však stane tím nejstarším vozem v nabídce.

Dacia je automobilka, která zažila v uplynulých letech velké úspěchy. Prodejně se jí natolik dařilo, že vstoupila i na západoevropské trhy, kam původně neměla vůbec zamířit – primárně se měla orientovat na východní Evropu. Prodeje díky tomu čile rostly, a tak vlastně ani nebyla potřeba nabízené vozy mezigeneračně měnit. Nyní však už mezigenerační proměna přichází a bude pěkně rozsáhlá.

V následujících dvou letech se totiž kromě Dusteru mezigeneračně promění kompletní portfolio, navíc se počítá i se zcela novými modely. Některé ale naopak skončí, respektive budou nahrazeny jinak koncipovaným modelem.

Začneme tedy tou špatnou zprávou. Ač se to může stát vzhledem k tuzemské popularitě modelu překvapivé, kombi Logan MCV má podle zákulisních informací již brzy skončit. Respektive dnešní typické kombi nahradí crossover, který se zároveň stane nástupcem za MPV Lodgy. Představit se má na konci roku 2021.

Auto se zatím neznámým jménem má být postaveno na základech modulární platformy CMF-B, která umožní i zástavbu hybridního pohonu. Dacia je sice cenově orientovaná značka, takovou verzi ale bude muset v následujících letech nabídnout pro splnění flotilových emisních norem. Pokud by se je nepovedlo splnit, hrozily by Dacii vysoké pokuty, které by nepříjemně zdražily její cenově dostupné vozy.

Automobil s délkou maximálně 4,5 metru se sice inspiruje vzhledem SUV, nabídnout má ale výhradně pohon předních kol. Čtyřkolka v tomto segmentu zkrátka není vyžadována, a tak ji Dacia nenabídne. Jen by zvyšovala cenu takového modelu.

Naopak Dacia Dokker, užitkový sourozenec Lodgy, v nabídce zůstane, nezmění se ani koncepce a podle posledních zpráv ani technika v útrobách. Hovoří se totiž o zachování platformy B0 z dnešní generace nabízené od roku 2012 s tím, že ji má použít i levnější pracovní verze Renaultu Kangoo, dostupná jen na vybraných trzích.

Design se však změní podle aktuálního stylu značky, nabídka motorů má zahrnout benzinový čtyřválec 1.3 TCe a turbodiesel 1.5 Blue dCi. Do prodeje pak má nový Dokker vstoupit ještě letos, zřejmě během podzimu.

Právě letošní rok bude ještě na premiéry rumunské automobilky bohatý. Klíčovou novinkou bude třetí generace malého hatchbacku Sandero, která se začne prodávat ještě před koncem roku. Využije jednodušší verzi platformy CMF-B z aktuálního Clia, což bude znamenat sázku na tříválce 1.0 SCe a TCe, které zřejmě doplní i turbodiesel 1.5 Blue dCi. Do budoucna pak kvůli emisním normám není vyloučen ani příchod mildhybridu.

Opět se dočkáme také odvozené zvýšené verze Sandero Stepway s oplastováním, která by se svým vzezřením mohla ještě více přiblížit malým SUV. Výbavu pak očekávejme bohatší než dnes, hlavně z hlediska asistenčních systémů.

Na bázi Sandera opět vznikne také odvozený sedan Logan. Ten má být elegantnější než dnes, přičemž opět nabídne delší rozvor než Sandero. O konci Loganu MCV byla již řeč, v nabídce má zůstat výhradně sedan. Nový Logan má být představen ještě letos, do prodeje ale zamíří až v roce 2021.

Podobně tomu tak bude také u další důležité novinky Dacie, elektromobilu Spring, jehož koncept blízký sériové podobě jsme letos už viděli. Maličký crossover bude mít za úkol naučit zákazníky Dacie kupovat levný elektromobil. Takový úkol bude mít na starosti jen 3,7 metru dlouhý automobil postavený na bázi Renaultu City K-ZE vyvinutého pro čínský trh. Cena se prý bude pohybovat okolo hranice 10.000 eur (cca 274.000 korun), ambicí Dacie Spring je totiž být nejdostupnějším elektromobilem v Evropě.

Jak vidno, u Dacie bude v letech 2020 a 2021 hodně živo. Automobilku přitom čeká náročný úkol - dokázat, že i v dnešní době, kdy je potřeba se přizpůsobit různým přísným normám, ať už z hlediska bezpečnosti nebo emisí, lze prodávat levná auta. Zda se to podaří, uvidíme již brzy.

David Bureš
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
27. 6. 2020 14:08
Re: Re: Re: Re: Re: Dacie Spring
No jasne, nafta ide do večných lovisk... a preto Mercedes robí dieselové plugin hybridy.
27. 6. 2020 07:18
Re: Re: Re: Dacie Spring
Dojezd v řádu 200km je pro běžné jízdy?
Avatar - xxc
26. 6. 2020 16:24
Re: Re: Re: Dacie Spring
Mne sa to zda dost dobra cena, to auto je normalne pouzitelne na bezne jazdy. Zase ked uz som mal 2 auta, tak samozrejme 18 000 za dalsie je trosku nezmysel.
26. 6. 2020 11:02
Re: Re: Re: Re: Dacie Spring
Víš jaké jsou nové trendy? 110 na dálnici. Zákaz individuální dopravy, zákaz a zdražení aut se spalovacím motorem, "neekologické chování" jako trestní čin.
Avatar - speedfred
26. 6. 2020 09:56
Re: Re: Re: Dacie Spring
za také auto mi príde cena 10t € primeraná, nie super kauf. Super kauf by bol 10t + ešte nejaká dotácia naviac.
Toto je úplne to isté ako pri dotácii fotovoltaiky.