Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster dCi 115 4x4 Prestige Styling – Od pohledu nebojsa

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Modernizovaná Dacia Duster vypadá již ve standardu velmi dobře, přesto se dá její vzhled ještě lehce dokořenit.

Design, interiér


Styling Pack

Omlazenou Dacii Duster phase 2 už jsme měli v naší redakční garáži hned dvakrát a pokaždé šlo o nejvyšší výbavu Prestige, kterou snadno poznáte například podle matně chromových krytů zrcátek, matně chromovaných podélných střešních nosičů, 17palcových litých kol v designu Tergan nebo zatmavených zadních oken.

Specialitou nyní testovaného kousku se však stalo několik drobností navíc, které předchozí vozy postrádaly. Tou nejvýraznější je akční balíček příslušenství Styling Pack, který vyjde na 9.490 Kč. Právě díky tomuto balíčku ovšem Duster získá ochranné lemy podběhů kol, ochranné boční lišty dveří nebo zadní zástěrky.

Duster tak za relativně rozumné peníze získává image mnohem většího dobrodruha a nebojsy, současně však mohou plastové komponenty skutečně posloužit k ochraně karoserie, která dostala metalický lak červená Fusion za příplatek 13.900 Kč.

Na snímcích si také můžete všimnout nového ochranného plechu v předním nárazníku, který by měl chránit také motor. Ten nahrazuje jinak plastový prvek, který právě v rámci faceliftu nahradil poctivý plech.

Ostatně specifická registrační značka 000 DACIA, kterou byl vůz vybaven, je u českého zastoupení značky putovní a pravidelně zdobí ty nejvyšperkovanější nebo jinak specifické modely. V minulosti zdobila také například Duster TCe 130 4x4 v užitkové verzi N1, s nímž sdílí novinka i ochranný plech a v minulosti měla i terénní pneumatiky. Ty však nenesou oficiální zimní značení 3PMSF (Three-Peak Mountain SnowFlake)a proto vůz dorazil na klasických 17“ celoročních pneumatikách Bridgestone.

Ochrana vpředu i vzadu

Interiér nabízí stejnou výbavu jako již dříve testované vozy. Největší pozornost tak přitahuje zejména 8palcový displej nového infotainmentu, který kromě bezdrátové konektivity s mobilními telefony nabízí u modelů s pohonem všech kol také speciální „4x4 monitor“. Jako řidič tak máte přehled o náklonech vozu, což může být rozhodně užitečné, nebo aktuální nadmořské výšce, což je spíš jen takový detail. V terénu pak přijdou vhod také nové gumové koberce vpředu i vzadu, za které se připlácí 1.690.

Kabina už ale celkově nepřekvapila ničím extra novým. Vpředu je dostatek místa, pozice za volantem je vcelku příjemná a nechybí ani dostatek odkládacích prostor. Co mě ovšem s nástupem chladného počasí zklamalo, je ovládání příplatkových vyhřívaných předních sedadel (+6.000 Kč). Je totiž umístěné na jejich boku a tlačítko není příliš výrazné, takže není úplně snadné ho poslepu nahmatat a zmáčknout. Jeho umístění je tak za mě asi jednou z  nevyužitých příležitostí v rámci faceliftu.

Dacia Duster dCi 115 4x4 Prestige Styling Dacia Duster dCi 115 4x4 Prestige Styling

K prostoru na zadních sedačkách nemám nejmenších výtek – před koleny i nad hlavou je ho víc než dost. Po delší době jsem se na nich ale i svezl a vlastně mě možná trošku negativně zaskočil měkký sedák, zatímco opěradlo je zase dost tuhé.

Další zajímavost testovaného vozu se pak ukrývala v kufru, kam automobilka umístila ochranný systém EasyFlex (+2.490). S ním jsme se sice setkali již v minulosti, přesto na mě znovu udělal skvělý dojem. Díky suchým zipům totiž skvěle drží tvar, chrání nákladovou hranu a v případě pokládání opěradel se dá velmi jednoduše uzpůsobit do délky i šířky, díky čemuž můžete v autě převážet i opravdu znečištěné věci bez poškození kabiny.

Pod podlahu zavazadelníku pak automobilka umístila ještě rezervní kolo (+4.000 Kč), což je u vozů s pohonem všech kol a potenciálem pro jízdu v terénu vždy příjemný doplněk. Bohužel ale také stále méně vídaný.

Funkční sestava

Dacia Duster není zrovna typem auta, které by si lidé kupovali hlavně kvůli designu. Díky novým světlům a lehkým detailům se však vzhled vozu s modernizací výrazně zlepšil. Nové ochranné doplňky navíc umocňují jeho drsný a dobrodružný charakter, který k Dusteru první generace bezpochyby naháněl nové zákazníky.

Samotná kabina sice neuhrane na první pohled, i po druhém setkání ji však stále považuji za naprosto bezproblémovou po stránce prostornosti, ergonomie i technologií. Nový infotainment funguje velmi dobře, opět jsem se však setkal s tím, že jeho dotykový displej některé povely ignoruje a je potřeba je zopakovat.

Gumové koberce přijdou na podzim rozhodně vhod, ochranný systém EasyFlex je ale doplněk, který do auta opravdu chcete. Navíc za tu cenu.

Motor, jízdní vlastnosti


Hlučnější tahoun

Vznětová patnáctistovka Blue dCi 115 pod kapotou je stejnou pohonnou jednotkou, kterou již před pár týdny rozebíral kolega Standa Švarc. Motor nabízí nejvyšší výkon 84 kW při 3750 min-1, nejvyšší točivý moment 260 Nm je ovšem dostupný již od 1750 po 2750 min-1.

Jediný diesel v nabídce je dostupný s pohonem pouze předních i všech kol, přenos točivého momentu ale vždy zajišťuje šestistupňová manuální převodovka, která mě hned během prvních jízd překvapila velmi krátkými převody. Jednička zde skutečně spíše supluje redukci, kdy můžete jet pomalu náročnějším terénem bez nutnosti nechávat prokluzovat spojku a stále tančit na pedálech, zatímco s rozjezdy není problém ani na dvojku.

Po rozjezdu pak následuje velmi rychlé řazení na čtyřku nebo pětku, na kterou zvládá Duster bez větších problémů i běžný provoz ve městě. Kolem 50 km/h točí na pětku asi 1500 min-1 a ačkoliv mu reakce na přidání už chvíli trvá, stále není zbytečně hlučný či rozklepaný. Pod touto hranicí už ale silně dává najevo svou nelibost duněním.

Naopak velmi příjemně se sbírá a reaguje od zhruba 1800 otáček a poté krásně táhne až po nějakých 4000 min-1, nad nimiž už ale zátah opět slábne a sílí pouze nepříliš kultivovaný zvuk. Ostatně po nastartování zní motorizace Blue dCi 115 skutečně jako starší diesel, tedy alespoň zvenčí. Samotná kabina je totiž schopná část hluku slušně odfiltrovat, přesto budete o motoru za volantem vědět. Zvláště při rychlejší akceleraci nebo podřazování na zbytečně nízký převod. Duster s motorizací Blue dCi 115 totiž obvykle vyžadoval o stupeň vyšší rychlost, než bych volil u jiných automobilů. Po chvilce si na to ale člověk zvykne.

Každopádně z přesunů na dálnici strach mít nemusíte. Šestka je totiž konečně dostatečně dlouhým převodem, při kterém točí motor na českém dálničním maximu zhruba 2750 min-1. Hluk motoru přitom celkem spolehlivě překryje ten pomalu sílící aerodynamický.

Dacia Duster dCi 115 4x4 Prestige Styling Dacia Duster dCi 115 4x4 Prestige Styling

Podobně jako u plynové Dacie Duster TCe 100 LPG mě ale i tentokrát zarazilo, že se převodovka opět trošku vzpírala pátému rychlostnímu stupni, pro jehož řazení bylo párkrát potřeba opět trochu větší razance. Naštěstí jsem se ale tentokrát nesetkal s žádným záhadným rušivým hlukem, o němž psal ve svém testu Standa.

Velmi milým překvapením pak byla spotřeba. Při svižnějších přesunech a mnohdy chybném řazení jsem po pár společných jízdách cestoval v průměru za 5,8 l/100 km. Po pár dnech a s větším klidem ale Duster zvládal provoz i za 5,5 l/100, ekonomicky smýšlející jezdci se však možná dostanou i pod tuto hranici.

Pohodlně a téměř všude

Podvozek vznětového Dusteru působil stále velmi komfortně, ve srovnání s dříve testovanou verzí LPG však byl celkem cítit nárůst minimální provozní hmotnosti z 1331 kilogramů na 1488 kilogramů, díky čemuž už auto nepůsobilo tak „lehkonoze“ – jakkoliv to může znít ve spojitosti s Dacií Duster zvláštně.

Na rozbitých cestách tedy Duster působí velmi pohodlně a plavně překonává většinu nedokonalostí vozovky. V lehkém terénu pak z jeho podvozku cítíte oporu, kdy vás v každé díře neomlátí o tvrdé plasty interiéru, ale současně i robustnost, díky níž si můžete dovolit zdolat některé překážky hrubou setrvačností.

V terénu přitom kromě tradičního pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou, krátkého prvního rychlostního stupně a světlé výšky 214 mm oceníte také velmi dobré nájezdové a přejezdové úhly: přední 29 stupňů, přejezdový 18 a odjezdový 29. Volič pohonu všech kol přitom tradičně nabízí pohon pouze předních kol, automatické přiřazení zadních kol po prokluzu nebo vynucený pohon kol na obou nápravách. Reakce systému na prokluz kol a připojení zadní nápravy v režimu Auto jsou přitom celkem svižné a hodí se i na podzimních silnicích zaneřáděných blátem a listím.

Závěr


Rozumná investice?

Upřímně se musím přiznat, že jsem nikdy nepatřil mezi velké fanoušky či obdivovatele Dacie Duster. Skvělou hodnotu vozu v poměru cena/výkon jsem nikdy nezpochybňoval, dlouho mi však chyběl snesitelnější vzhled a nadšený jsem nebyl ani z příliš spartánské kabiny. Dvojkový Duster phase 2 ovšem většinu svých nedostatků dokázal napravit, vypadá velmi dobře a příjemně se s ním žije.

Cena testovaného kousku sice začíná od 507.900 Kč a dobrodružně navoněná fajnovka v galerii se pohybuje kolem částky 558.470 Kč, což není na Dacii zrovna málo. Když se mě pak známý s lehce posměšným tónem zeptal, zda bych dal 550.000 Kč za Dacii Duster, měl jsem sice chvíli chuť mu s podobně posměšným úsměvem přikývnout, že to je nesmysl, jenže on není.

Pokud totiž sháníte nové auto s relativně levným provozem, robustní a blbuvzdornou technikou, pohonem všech kol, celkem prostornou kabinou, relativně moderní výbavou (jakkoliv ji táhne hlavně nový infotainment) a schopností popasovat se s nějakým tím terénem i delším přesunem po silnici, začíná se z Dusteru stávat pomalu jediná volba kolem půl milionu korun.

Nejlevnější verze modelu 289.900 Kč (Access TCe 90, 4x2)
Základ s testovaným motorem 431.900 Kč (Comfort Blue dCi 115, 4x2)
Testovaný vůz bez příplatků 507.900 Kč (Prestige Blue dCi 115, 4x4)
Testovaný vůz s výbavou 558.470 Kč (Prestige Blue dCi 115, 4x4, Style Pack)

Plusy

  • Hodnotnější vzhled
  • Moderní kabina
  • Konektivita
  • Ceny  

Minusy

  • Hlučnost
  • Řazení
  • Horší reakce infotainmentu  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (16)

Doporučujeme

Dacia Duster dCi 115 4x4 Prestige Styling
Cena základní sestavy 507 900 Kč
Výbava základní sestavy Vnější zpětná zrcátka v barvě matného chromu, 17“ disky z lehkých slitin Tergan, Systém hlídání mrtvého úhlu, Automatická klimatizace, Zadní parkovací kamera, Media NAV, zatmavená zadní okna, Tempomat s omezovačem, přední mlhové světlomety, zadní parkovací senzory. Kč
Cena testované sestavy 558 470 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.900 Kč), kamerový systém Multiview (+7.000 Kč), Hands-free karta + 2 USB vzadu (+6.000 Kč), Vyhřívaná přední sedadla (+6.000 Kč), Styling pack (+9.490 Kč), Gumové koberce (1.690 Kč), EasyFlex (+2.490 Kč), Rezerva (+4.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.3
Emise CO2: 139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 411 / 1444
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1413 / 460
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster dCi 115 4x4 Prestige Styling
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1682
d) rozvor (mm): 2676
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 860
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
27. 11. 2021 20:34
Mára?
Jakto, že Ondřej Mára??? Duster výhradně Martin Vaculík, ne?
15. 11. 2021 17:28
Re: pětsetpade za dácii, tak to asi jo
Tak zrovna jsem viděl nový FL S-Crosse a konečně se mi líbí. Pokud udělají i FL kabiny a vypustí archaické ovládání, tak proč ne. Ta 1.4 4x4 AT je fajn kombinace. Jen nevím, jestli má v dnešní době cenu investovat do nových aut. Něco mi říká jo, nebudou a něco mi říká raději postav pasivní domek na důchod :) Jinak pro mě ideální kombinace 1.4 4x4 AT LPG. Baterie maximálně do toho pasivního domku...
Avatar - Mikesus
15. 11. 2021 08:42
Re: pětsetpade za dácii, tak to asi né
já bych vzal obyčejný C segment, protože mizivé procento lidí potřebuje terénní schopnosti ( ne, ani na výlet ke sjezdovce není potřeba SUV ). Takže budu mít pohodlnější, úspornější, dynamičtější a podobně vybavené, protože spoustu věcí mají kompakty již v základu.
Avatar - Mikesus
15. 11. 2021 08:39
Re: pětsetpade za dácii, tak to asi né
to jako, že bys vzal Duster, protože má dobré terénní schopnosti jako Civic 10g? Nebo dost postrádám smyls v tom, že potřebuješ terénní schopnosti, ale máš Civica. Protože to potom není argument na výměnu. Za těch 560 už máš dost normálních kompaktů.
14. 11. 2021 13:06
Re: pětsetpade za dácii, tak to asi né
Nepozeral som celý zoznam výbavy a predpokladám, že asi by to šlo aj lacnejšie. Na strane druhej, daj zoznam konkurentov s podobnou výbavou za podobné peniaze, prípadne napíš čo by si (ne)kúpil ty