Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Duster – Hodně radosti do půl mega

David Bureš
Diskuze (79)
Navázat na populárního předchůdce není nikdy snadné. Jak se to povedlo nové Dacii Duster? Zůstává stejná, nebo se zlepšila?


Design, interiér


Dacia se pod vedením Renaultu stala jedním z důležitých hráčů na evropském trhu, stabilně jí rostou prodeje, stává se, že její výroba nestíhá reagovat na poptávku, a třeba na českém trhu dnes tato rumunská značka v prodejích překonává výsledky mateřské automobilky. Velký vliv na tento úspěch mělo SUV Dacia Duster, které na začátku letošního roku vstoupilo na český trh v nové generaci. Krátce na to jsme ho po prvních jízdách v Řecku podrobili redakčnímu testu přímo na našich silnicích. Jak dopadlo?

O nově uvedeném Dusteru se obvykle mluví jako o druhé generaci, je nutné ale připomenout, že tu existoval ještě jeden Duster než ten všeobecně známý. Jako Dacia Duster se totiž na vybraných exportních trzích prodávalo ARO 10, představené v roce 1980. To už je ale dávná historie, nový Duster navazuje na svého přímého předchůdce, s nímž sdílí nejen platformu, ale také nabídku motorů a základní koncepci designu.

Kdo by to byl řekl?

V dobách Novy, Solenzy a vlastně i prvního Loganu byste se asi vysmáli tomu, že Dacia bude jednou oceňována za svůj design, jenže ono se tomu tak skutečně stalo. Už při nástupu v roce 2010 byly tvary Dusteru obecně chváleny, což se nezměnilo ani po faceliftu o tři roky později. Jeho křivky se líbí dodnes, a tak autoři jeho nástupce v této oblasti nijak neexperimentovali. Zákazníci si zkrátka ani žádné výrazné změny nepřáli.

Tým vedoucího designu exteriéru Erdeho Turgaa, který mimochodem na přelomu osmdesátých a devadesátých let studoval v Česku, tak vlastně sáhl jen po modernizaci tvarů. Základní koncepce pětidveřové karoserie s vystouplými blatníky byla zachována, posunutí dolní paty čelního skla o deset centimetrů vpřed zaznamenáte jen při vzájemném srovnání obou generací. Příď však byla opticky rozšířena, zatímco na zádi se objevila nová koncová světla s motivem kříže, která se mají stát novým poznávacím znakem Dacií. Nelze si však nevšimnout, že jde o podobné řešení jako u Jeepu Renegade.

Novým ozdobným prvkem je i „spoiler“ za předními podběhy, který ale působí trochu rušivě a kvůli svému plastovému původu poněkud lacině. Nově nabízená 17palcová kola naopak vypadají fantasticky, jejich dvoubarevné řešení navíc skvěle ladí s oranžovou metalízou Atacama testovaného exempláře (za 13.900 Kč).

Ani vnější rozměry se nijak zásadně nezměnily, byť se před příchodem nového Dusteru spekulovalo o výrazném natažení karoserie až o 200 milimetrů. Velikost ale byla zachována, natažení karoserie o 26 mm na 4.341 mm jde na vrub jinak tvarovaným nárazníkům. Rozvor 2.674 mm byl zachován, jen u verze s pohonem čtyř kol je o nepatrné dva milimetry delší.

Povedená revoluce

Jestliže vnější obal se tolik nezměnil, v interiéru doslova nezůstal kámen na kameni a je to jen dobře. Minulá generace Dusteru totiž uvnitř dávala najevo charakter levného auta, posádku obklopovala záplava laciných plastů, volant šlo jen výškově nastavit a u kolen utopená obrazovka multimediálního systému naznačovala, že se s tímto řešením původně ani nepočítalo.

To novinka některé věci napravila, a tak interiér Dusteru konečně vypadá k světu. Kombinace masivních ovladačů klimatizace (u automatické s digitálními číslicemi) a „klavírových“ tlačítek nad nimi možná připomíná vozy Audi, jenže to vypadá dobře! I použité plasty působí na pohled lépe než dosud a zpracování je na slušné úrovni, byť některé spáry jsou přece jen větší.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Obrazovka multimediálního systému (součást testované verze Prestige, za 16.000 Kč pro stupeň Comfort) se mezigeneračně přesunula výše, aby byla lépe na očích. Stále ale zůstává níže, než by nám bylo milé. Alespoň je dotykový displej po ruce, jen by mohl rychleji reagovat na pokyny. Navigace nás pak občas vedla nesmyslnými zkratkami po silnicích třetích tříd. Jako kdyby chtěla ukázat, jak si na neupravených silnicích Duster hravě poradí se sněhem.

Vylepšila se také pozice za volantem, byť stále zůstává trochu kompromisem. V sedadlech s měkkým polstrováním se sedí vcelku vysoko, konečně je tu výškově i podélně nastavitelný volant (od stupně Essential), se svými 182 centimetry mi ale vadil malý rozsah jeho nastavení. A tak hledání ideální polohy stále je o tom najít co nejmenší kompromis. Proti předchůdci je to ale lepší, navíc vrcholná varianta (za 2.000 Kč pro Comfort) doplňuje sedadlo řidiče o bederní a loketní opěrku, což minulá generace neuměla. Sedadla navíc mají o dva centimetry prodloužený sedák a využívají ve výsledku pohodlnější hustší pěnovou výplň. Spíše tak vadil panel s ovládáním elektrického stahování oken ve dveřích, který tlačí do levé nohy. A nízké čelní sklo bude vyšším řidičům bránit při rozhledu na semafory.

Nejvíce se nám však líbí, jak Dacia dokáže maskovat svoji nízkou cenovku. Jasně, jsou tu lacinější detaily, ať už odhalené ocelové pojezdy sedadel, nízké rozlišení obrazovky multimediálního systému nebo třeba ostrá hrana krytu výdechu ventilace, na funkčnosti ale Dacia nešetřila. A tak uvnitř nechybí madla u stropu nebo stropní osvětlení i pro sedadla vzadu. Co bychom za to dali v jiných autech... Stejně tak má Duster na poměry cenové kategorie atypicky plynové vzpěry otevírající kapotu.

Co se však týče prostornosti, z důvodu zachování vnějších rozměrů se příliš nezměnila. V rámci kategorie SUV kolem 4,3 metru tak zůstává spíše průměrná. Při posazení se za sebe mám s výškou 182 centimetrů jen mírnou rezervu před koleny a nad hlavou, šířka v úrovni loktů navíc podle našeho měření mezigeneračně klesla asi o dva centimetry. Nepotěší ani nízko umístěný sedák znamenající kompromisní posaz nebo nízké opěradlo. Ani hlavová opěrka se nevysouvá moc vysoko, a tak se tu ve výsledku dospělým nesedí moc pohodlně.

Ani zavazadlový prostor se nezvětšil, ba naopak, v mezigeneračním srovnání má udávaný nižší objem, a tak nadále zůstává spíše průměrný. U vozů s pohonem jen předních kol činí dle metodiky VDA 445 litrů (dosud 475 l), u verze s pohonem všech kol se ale kvůli prostorově náročnější zadní nápravě (víceprvek místo torzní příčky) snížil na 411 litrů, což je o nepatrné tři litry více než dosud. Plnohodnotné rezervní kolo dodávané za příplatek 1.800 korun navíc u testovaného kusu dále snížilo objem na 376 litrů. Právě co se týče rezervy, je nutné zmínit, že zatímco verze s pohonem všech kol ji vozí pod podlahou zavazadelníku, u dvoukolky ji najdete „po francouzsku,“ tedy zespodu karoserie.

Zavazadelník využívá praktických háčků pro upevnění nákupních tašek, nechybí tu ani osvětlení nebo 12V zásuvka, umístěná u zadního bočního okna. Na rozdíl od předchůdce je pak kufr na bocích polstrován, zákazníci se tak už nebudou muset trápit poškrábanými plasty. Zadní sedadla se dají sklopit pouze z kabiny, po jejich sklopení sice nevznikne žádný schod, ložná plocha nicméně není zcela rovná.

Uvnitř to pak s odkládacím prostorem není nejlepší, byť Dacia hovoří hned o 27,2 litru místa pro drobnosti. Schránka před spolujezdcem není z největších, mobil lze umístit leda před řadicí páku, kde jsou i držáky na kelímky, bohužel se však USB přípojka neprakticky nachází až nad displejem multimediálního systému. Alespoň, že se v zadních dveřích objevily nové kapsy a ty v těch předních se zvětšily, takže se do nich vejde 1,5litrová PET lahev. Šikovný je i třílitrový šuplík pod sedadlem spolujezdcem.

Motor, jízdní vlastnosti


Úsporný turbodiesel

Stejně jako platforma se nezměnila ani nabídka motorů, tedy alespoň prozatím. I Dacia bude muset reagovat na přísnější emisní normy, a tak v průběhu roku bude portfolio obměněno. Jakým způsobem zatím nevíme, zachován však bude atmosférický čtyřválec 1.6 SCe (84 kW), který již splňuje normu Euro 6c, naopak se prozatím nepočítá s novým čtyřválcem 1.3 TCe, který je jakožto nová technika pro Dacii příliš nákladný. Naftová patnáctistovka by pak mohla být nahrazena 1.6 dCi, jak už se spekulovalo před příchodem nového Dusteru.

Než se tak případně stane, vyzkoušeli jsme nový Duster právě s motorem 1.5 dCi, a to verzi s 80 kW, dokud je k dispozici. Čtyřválec vyzbrojený filtrem pevných částic a zásobníkovým katalyzátorem je ten silnější turbodiesel v nabídce (k dispozici je i slabší 1.5 dCi s 66 kW), který je možné pořizovat od stupně Comfort za 376.900 korun. Standardem je pro něj pohon předních kol a šestistupňový manuál, jako v našem případě si však můžete za 45.000 korun připlatit za pohon všech kol. U dvoukolky pak výměnou za 35.000 korun můžete nahradit manuál dvouspojkovou převodovkou EDC.

S 260 N.m je osvědčená patnáctistovka nejsilnějším motorem v nabídce Dusteru. S ohledem na zaměření vozu taková síla plně stačí. Automobil se umí svižně rozpohybovat, obstojně zrychluje i na dálnici, kde při 130 km/h točí 2700 otáček, byť v táhlých kopcích občas nezbude nic jiného, než sešlápnout plyn až do podlahy nebo si podřadit. Motor má sice charakteristický hrubší chod, mezigeneračně se však zapracovalo na jeho odhlučnění, které je slušně potlačeno. Zasloužily se o něj nové těsnící materiály nebo o 0,35 mm tlustší přední okna.

Vcelku oceňujeme také šestistupňovou manuální převodovku. Řazení není gumové, ale příjemně tuhé, dráhy jsou vcelku krátké a hlavně přesné. Zpřevodování je pro Duster typicky krátké, jednička slouží hlavně pro jízdu v terénu. Ve městě vám tak nezbude nic jiného než řadit pětku, na čtyřku už agregát točí 2000 otáček a je už nepříjemně slyšet.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Hodně se nám pak líbí spotřeba, patnáctistovka totiž zůstává v Dusteru příjemně úsporným agregátem. I ve městě jsme si obvykle vystačili se sedmi litry na 100 km, na dálnici jsme se vešli do sedmi. Na okreskách pak volnější tempo znamenalo hodnoty kolem pěti litrů.

Jezdí dobře

Jestliže jsme v úvodu psali o tom, že si Duster zachoval stávající platformu, neznamená to, že by byl zachován i jeho charakter. Jestliže předchůdce dával třeba hlukem najevo svoji nízkou cenu, novinka na tomto zapracovala. Najednou je tak aerodynamický svist na dálnici nižší a i podvozek je slušně odhlučněn. Žádných hlučných ran se nedočkáte, ještě jednou však zmíníme, že jsme jezdili s vozem vybaveným pohonem všech kol, což znamená využití zadního víceprvkového zavěšení místo torzní příčky, kterou má základní verze s pohonem předních kol.

Do kabiny se nepřenáší tolik vibrací, čemuž pomohlo zesílení karoserie a využití materiálů z tužší ocele. Řízení využívající elektrický posilovač místo dosavadního elektrohydraulického je lehčí a pomalejší, tolik zpětné vazby se od něj nedočkáte, to ale v tomto typu auta nevadí. Řízení je každopádně variabilní, o šest procent přímější než u předchozí generace, a tak se při manévrování na parkovišti tolik nezapotíte při točení volantem. Podvozek je sice u vznětové verze tužší než u zážehové varianty, stále si ale Duster dovede s přehledem poradit s nástrahami českých silnic.

Pohon všech kol i nadále pochází od Nissanu, což znamená využití mezinápravové elektromagnetické spojky. Fungování systému přitom pořád lze upravit otočným ovladačem, vedle dvoukolky a automatického připojení zadní nápravy je tu ještě poloha Lock k pevnému sepnutí mezinápravové spojky, která funguje až do rychlosti 80 km/h, kdy se přepne do automatiky.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Už předchůdce jízdu v terénu miloval a u novinky tomu není jinak, nově je k dispozici i asistent pro jízdu z kopce, který přibrzďováním kol automaticky udržuje tempo v prudkých klesáních. Nejen v nepřehledném terénu se pak hodí kamerový systém sledující okolí vozidla. Rozlišení obrazu možná není z nejvyšších, pro orientaci ale stačí. Výhodou zůstávají i velké nájezdové úhly, u čtyřkolky s hodnotou 30° vpředu a 33° vzadu.

Jen když si budete užívat v terénu, dávejte pozor při vystupování. Vysoký podvozek spolu s tím, že boční dveře nedosahují až dospod auta znamenají, že si při nastupování a vystupování často zamažete nohavice. Při jízdě ve tmě zase počítejte s tím, že se vám v zrcátku budou lesknout podsvícená tlačítka vlevo od volantu.

Zůstává levný

Můžeme tak konstatovat, že se Duster po mezigenerační změně v mnoha ohledech změnil, jak je ale na tom s cenou? Stále dobře, byť s testovaným motorem mírně zdražil. Jestliže u předchůdce kombinace 1.5 dCi (80 kW) a pohonu všech kol u verze Arctica přišla na 413.000 korun, novinka s patnáctistovkou a čtyřkolkou ve variantě Comfort začíná na 421.000 korunách.

Za těch sedm tisíc navíc ale nedostanete jen dospěleji se chovající automobil, ale také šest airbagů (dosud jen čtyři), výškově a podélně nastavitelný volant (doteď jen výškově), asistent pro sjíždění z kopců a elektrické stahování zadních oken.

Navíc i cena příplatkové výbavy je přátelská. Vyhřívaná sedadla přijdou na 6.000 korun, stejně tak jako zadní parkovací senzory, automatická klimatizace stojí 8.000 korun a navigace pak 16.000 korun.

Pokud však budete chtít takové prvky jako bezklíčové odemykání kartou nebo kamerový systém sledující okolí vozidla, lze je objednat jen pro nejvyšší verzi Prestige. Jenže ani ta nestojí moc, testovaný kousek se pořád vešel do půl milionu, a to byl kromě koženkového čalounění vybaven všemi dostupnými příplatkovými prvky.

Závěr


Závěr

Když jsme v minulosti testovali vozy Dacie, obvykle jsme v závěrečném hodnocení přihlédli k ceně a konstatovali něco ve smyslu, že s takovou cenovkou je to vynikající volba, protože nízká cena vyvažuje některé případné neduhy. To u nového Dusteru už něco takového říkat nemusíme, ano, pořád je levný, jenže i bez té nízké cenovky by to bylo dobré auto.

Na pohled se možná tolik mezigeneračně nezměnil, jeho charakter ale prošel výraznou proměnou, interiér už nepůsobí tak lacině, auto je celkově pohodlnější a nabízí více výbavy, a to i tu, kterou byste od Dacie ještě před pár lety rozhodně nečekali. S výbavou našlapaných vozem se přitom stále vejdete do půl milionu, a to i s turbodieselem pod kapotou a pohonem všech kol!

Některé neduhy zůstávají, pozice za volantem je i navzdory výškovému a podélnému nastavení volantu trochu kompromisem, obrazovka navigace je stále nízko, odkládací prostory by chtělo vylepšit a vnitřek není z největších, jako celek ale Duster funguje výtečně. Dá se tedy očekávat, že na popularitu svého předchůdce naváže.

suv dacia duster testy suv dacia duster testy  

Nejlevnější verze modelu259.900 Kč (1.6 SCe/84 kW Access)
Základ s testovaným motorem421.900 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků448.900 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Prestige)
Testovaný vůz s výbavou495.600 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Prestige)

Plusy

  • Nízká cenovka
  • Pohledný zevnějšek i interiér
  • Terénní schopnosti
  • Nízká spotřeba paliva
  • Slušná výbava

Minusy

  • Průměrný vnitřní prostor
  • Stále kompromisní pozice za volantem
  • Hlučnější motor

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (79)
Dacia Duster 1.5 dCi
Cena základní sestavy 448 900 Kč
Výbava základní sestavy Kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná koncovka výfuku, 17palcová kola z lehkých slitin, asistent pro rozjezd do kopce a sjezd z kopce, šest airbagů, sledování mrtvého úhlu, kožený volant, palubní počítač, omezovač rychlosti, tempomat, diody denního svícení, přední mlhovky, výškově a podélně nastavitelný volant, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních a zadních oken, zadní parkovací čidla včetně kamery, sada na opravu pneumatik, multimediální systém včetně navigace. Kč
Cena testované sestavy 495 600 Kč
Výbava testované sestavy Karta pro bezklíčové odemykání a startování (+6.000,-), kamerový systém (+8.000,-), rezervní kolo (+1.800,-), vyhřívaná přední sedadla (+6.000,-), mapové pokrytí Evropy (+3.000,-), automatická klimatizace (+8.000,-), metalický lak (+13.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.5 / 4.3 / 4.4
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 376 / 1409
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 499
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster 1.5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1693
d) rozvor (mm): 2674
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1580
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
22. 9. 2019 20:58
Toyota
To ma podobne.
Tiez pouziva zastarané komponenty - napr ovládače okien alebo digi hodiny nájdeš v corolla z 90’ aj v Lexuse 2015..
Avatar - chetoos
10. 10. 2018 19:32
Nový Duster
To, že se Dacia modelem Duster trefila do černého není potřeba připomínat. Nový model přinesl ještě více novinek a doladil nedostatky minulé generace. Konečně i interiér vypadá k světu a celkový dojem se zlepšil. Dobře že si i Duster zachoval své vlastnosti v terénu. Určitě se bude prodávat moc dobře.
25. 2. 2018 20:16
Re: Objednáno
Dobry den a co ten přispěvek.Ja jezdil v 1,5 a poté v 1,2 a nakonec jsem objednal 1,6
Objednano 14,2 2018 datum příjezdu do čr. 30,9 2018 :-(
1. 2. 2018 22:27
Re: Objednáno
Ano řídil. Je pravda že točí na dálnici více než by bylo třeba. O víkendu chci sestříhat video a hodít sem odkaz.
31. 1. 2018 22:19
Re: Objednáno
Vy jste řídil na předváděcí jízdě 1.6sce? Bylo by možno popsat, jak se tento motor chová na dálnici? Starší model s tímto motorem údajně ve 130km/h točil přes 4000 otáček (což mi přijde hrozně moc jak kvůli spotřebě tak komfortu (hluk), děkuji