DAF: O 20% více nákladu s velkoobjemovou soupravou
S cílem dalšího zvýšení efektivity kombinované (intermodální) kontejnerové dopravy byl v rámci konsorcia TelliSys představen prototyp soupravy tahače s návěsem s extrémně nízko umístěnou točnicí nad vozovkou.
Toto řešení vedle již zmiňované možnosti nárůstu objemu přepravovaného nákladu umožňuje dosáhnout při kombinované přepravě významných úspor paliva a snížení emisí CO2 na jeden tunokilometr.
Konsorcium TelliSys vzniklo jako partnerství mezi institutem IMA univerzity RWTH Aachen, Evropskou asociací intermodální přepravy a společnostmi DAF, GEFCO, Goodyear, WECON a WESOB.
Cílem tohoto konsorcia je umožnit přepravu kontejnerů s vnitřní výškou tři metry. Do kontejneru by tak mohly být umístěny až tři takzvané metrové palety na sebe, takže by bylo možné dosáhnout přepravního objemu až 100 m3.
Společnost DAF v rámci konsorcia TelliSys vyvinula tahač nazvaný Super Low-Deck s extrémně nízko uloženou točnou, který má snížený rám podvozku za motorem a velmi kompaktní zavěšení zadní poháněné nápravy s koly tradičního rozměru 22,5“. Díky tomu se podařilo snížit výšku točnice nad vozovkou na pouhých 85 cm.
Tahač Super Low-Deck má navíc lehkou, čtyřtunovou vlečenou nápravu s koly rozměru 17,5“, čímž se dosahuje celkové hmotnosti soupravy 44 tun.
Pro tento projekt vyvinula společnost Goodyear speciální nízkoprofilové pneumatiky pro kola přední a poháněné nápravy. Tyto pneumatiky dosahují vysoké nosnosti při jejich nízkém profilu.
Tahač doplňuje společností WECON vyvinutý odlehčený návěs s hmotností 3830 kg. Stejně důležitý je i vývoj nové generace kontejnerů rozměru 40 a 45 stop (asi 12 a 14 m), jejichž stěny jsou výrazně tenčí při zachování nosnosti a torzní tuhosti.
Pro demonstraci univerzálnosti systému TelliSys Intermodal Technology Concept aplikovala společnost WECON na prototypu skládací dveře.
Kombinaci TelliSys nyní čekají rozsáhlé provozní testy ve spolupráci s partnerskou společností GEFCO, při nichž budou nákladní vozidlo, návěs i kontejnery intenzivně využívány v intermodální přepravně na silnici, železnici i při vodní přepravě.