Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

DAF: O 20% více nákladu s velkoobjemovou soupravou

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 30. 4. 2015 • 13:18
Prototyp soupravy tahače s návěsem s extrémně nízko umístěnou točnicí umožňuje přepravit náklad, jehož objem je oproti možnostem standardních souprav až o 20 % větší.

S cílem dalšího zvýšení efektivity kombinované (intermodální) kontejnerové dopravy byl v rámci konsorcia TelliSys představen prototyp soupravy tahače s návěsem s extrémně nízko umístěnou točnicí nad vozovkou.

Toto řešení vedle již zmiňované možnosti nárůstu objemu přepravovaného nákladu umožňuje dosáhnout při kombinované přepravě významných úspor paliva a snížení emisí CO2 na jeden tunokilometr.

Konsorcium TelliSys vzniklo jako partnerství mezi institutem IMA univerzity RWTH Aachen, Evropskou asociací intermodální přepravy a společnostmi DAF, GEFCO, Goodyear, WECON a WESOB.

Cílem tohoto konsorcia je umožnit přepravu kontejnerů s vnitřní výškou tři metry. Do kontejneru by tak mohly být umístěny až tři takzvané metrové palety na sebe, takže by bylo možné dosáhnout přepravního objemu až 100 m3.

Společnost DAF v rámci konsorcia TelliSys vyvinula tahač nazvaný Super Low-Deck s extrémně nízko uloženou točnou, který má snížený rám podvozku za motorem a velmi kompaktní zavěšení zadní poháněné nápravy s koly tradičního rozměru 22,5“. Díky tomu se podařilo snížit výšku točnice nad vozovkou na pouhých 85 cm.

Tahač Super Low-Deck má navíc lehkou, čtyřtunovou vlečenou nápravu s koly rozměru 17,5“, čímž se dosahuje celkové hmotnosti soupravy 44 tun.

Pro tento projekt vyvinula společnost Goodyear speciální nízkoprofilové pneumatiky pro kola přední a poháněné nápravy. Tyto pneumatiky dosahují vysoké nosnosti při jejich nízkém profilu.

Tahač doplňuje společností WECON vyvinutý odlehčený návěs s hmotností 3830 kg. Stejně důležitý je i vývoj nové generace kontejnerů rozměru 40 a 45 stop (asi 12 a 14 m), jejichž stěny jsou výrazně tenčí při zachování nosnosti a torzní tuhosti.

Pro demonstraci univerzálnosti systému TelliSys Intermodal Technology Concept aplikovala společnost WECON na prototypu skládací dveře.

Kombinaci TelliSys nyní čekají rozsáhlé provozní testy ve spolupráci s partnerskou společností GEFCO, při nichž budou nákladní vozidlo, návěs i kontejnery intenzivně využívány v intermodální přepravně na silnici, železnici i při vodní přepravě.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku