Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2021 už zná svoji trasu. A závodnici odhalují techniku

David Bureš
Diskuze (2)

Příští ročník slavné Rallye Dakar se sice koná až za půl roku, její přípravy jsou v nejvyšším proudu. Maratónská soutěž tak pro rok 2021 už zná svoji trasu. Co dalšího víme?

Letošní motoristická sezona je kvůli pandemii koronaviru značně omezená, formule 1, světový šampionát v rallye i Moto GP a další série musejí rušit závody. Ta příští však snad už bude konečně lepší. Jako již tradičně začne slavnou Rallye Dakar, jejíž ročník 2021 se už začíná rýsovat.

Organizátoři zveřejnili nástřel trasy Rallye Dakar 2021, která se opět pojede výhradně v Saúdské Arábii. Plánovalo se rozšíření i do sousedních zemí, pandemie koronaviru ale v tomto směru práci organizátorského týmu narušila.

Začne se v Džiddě

„Trať není taková, jakou jsme chtěli. Pomýšleli jsme na dvě až tři země, ale kvůli covidu-19 a omezení volného pohybu jsme je nemohli navštívit,“ říká ředitel Rallye Dakar David Castera s tím, že organizátoři nemohli navštívit okolní státy.

„Další země určitě přidáme v následujících letech,“ dodává šéf soutěže. V minulých měsících se hovořilo o možné expanzi rally do Egypta nebo Jordánska, s jejichž vládami organizátoři jednali. V Saúdské Arábii se podle dohody pojede minimálně pět let.

Přesto však Castera věří, že soutěž omezení na jednu zemi nijak nedevalvuje. „Saúdská Arábie je obrovská a nabízí spoustu možností, kudy můžeme trať vést. Díky tomu bude trasa stoprocentně nová. Prakticky nepojedeme místy, kam jsme zavítali v roce 2020. Stejných bude jen nějakých padesát až osmdesát kilometrů,“ tvrdí bývalý závodník, který Rallye Dakar šéfuje od roku 2019.

Trasa Rallye Dakar 2021 má zatím jen základní obrysy, přesná trasa včetně podoby jednotlivých etap bude zveřejněna až v listopadu. Opět se odstartuje v Džiddě, a to prologem 3. ledna. Ten určí startovní pořadí do první z celkem 11 naplánovaných etap. V Džiddě pak tentokrát soutěž také skončí, a to 15. ledna. Odpočinkový den je naplánovaný na 9. ledna v Hailu.

„Zdá se, že první třetina závodu povede kamením a rychlými úseky. My věříme, že v další části závodu nás organizátoři pošlou do písku. Snad nemineme nejvyšší duny, které nás letos bavily nejvíc," komentuje první náznak trasy český pilot Martin Macík mladší.

Do Pustin se nepojede

„Díky satelitním programům jsme odvedli velký kus práce a prozkoumali každou cestu, každý kilometr. Šlo nám o to, abychom měli techničtější a pomalejší Dakar, aby v každé etapě byly nějaké duny, kus na tvrdém povrchu, nějaký technický i rychlý úsek,“ doplňuje Castera.

Organizátoři se rozhodli tentokrát vynechat oblasti Rub al-Chálí (Pusté končiny). Ty sice letos zaujaly největšími dunami celé soutěže, jenže na cestě sem musely závodníci zdolat několik velmi rychlých a technicky málo náročných etap, které byly ze všech stran kritizovány.

Obecně mají být jednotlivé etapy kratší a hlavně pomalejší. Počítá se dokonce s omezením rychlosti na některých nebezpečných úsecích. Zvýšit bezpečnost mají i zvuková upozornění závodníkům v blízkosti některých nebezpečných míst.

Macík vsadí na automat

Na nadcházející ročník se vedle samotných organizátorů pečlivě připravují samozřejmě i závodníci. Tým Big Shock Racing potvrdil, že se soutěže zúčastní v osvědčeném složení Martin Macík mladší, František Tomášek a David Švanda, kteří stejně jako letos osedlají speciál Iveco, přezdívaný Karel. Novinkou však bude nahrazení manuální převodovky automatickou.

„Měla by nám pomoci zrychlit hlavně v dunách, kde umožňuje plynulejší jízdu pod plným plynem. Po zvážení všech plusů i mínusů jsme se pro automat nakonec rozhodli. Aktuálně ladíme software převodovky pro náš motor,“ popisuje šéf týmu Martin Macík starší, který připomíná, že na letošním Dakaru bylo Iveco jeho týmu jediný kamion s manuálem v top pětce.

Vedle toho Big Shock Racing pracuje i na dřívějším speciálu Liaz, o jehož nasazení v Dakaru 2021 jednají nejmenovaní zájemci. Navíc je tu i ještě jeden speciál, ale až pro Dakar 2022...

Na Dakar 2021 se chystá také slavná britská společnost Prodrive, známá hlavně ze světového šampionátu v rallye. Ta vyvíjí zcela nový speciál BRX T1, kterému se přezdívá „Ferrari pouště“. Za jeho návrhem mimochodem stojí bývalý šéfdesignér Jaguaru Ian Callum, od dvoudveřového závodního kupé postaveného na ocelovém rámu se totiž chystá i sériová verze pro běžné silnice. O pohon buginy se postará dvakrát přeplňovaný benzinový vidlicový šestiválec, jehož základ má pocházet od Fordu.

David Bureš
Diskuze (2)

Doporučujeme

17. 6. 2020 08:59
Česká účast.
Na jednu stranu přibudou některé české kamiony - Loprais pronajme svoji starší Tatru (Štajf, Kresta, Šoltys, ???), Macíkové mají nájemce na svůj kamion Liaz - Franta (někdo ze zahraničí) a přibude Valtr s kamionem Iveco, ale Buggyra v kamionech skončila, to samé asi další česká stáj MKR, která rozprodala všechny své kamiony a její budoucnost je ve hvězdách.
Martin Kolomý má finanční problémy a navíc po loňských průšvizích mu těžko někdo pronajme auto za rozumné peníze....