Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dálnice D1
Dálnice D1
Dálnice D1
Dálnice D1
61 Fotogalerie

Dálnice D1 je plná zajímavostí: Jak dlouho se staví a kolik na ní nejvíce bouralo aut?

Lukáš Volšický

Dálnice D1 je nepochybně nejslavnější českou dopravní komunikací. Přinášíme vám pět zajímavostí, které byste o ní měli vědět.

Víte, že dálnice D1 je nejstarší dálnicí v Česku? První projekt této významné dopravní komunikace vznikl už před téměř devadesáti lety a dnes spojuje hlavní město Prahu s Brnem, Ostravou a polskou dálnicí A1. S blížícím se jubileem jsme se tedy rozhodli zavzpomínat a přinášíme vám pět zajímavostí, jež byste o ní měli znát.

Nejdelší dálnice v Česku

Dálnice D1 je aktuálně nejdelší dálnicí na našem území a v budoucnu už jí zřejmě žádná jiná nepřekoná. Celková délka je 371 kilometrů, z nichž je v současnosti v provozu 97 procent, tedy 361,495 kilometrů. Zbývajícím nedokončeným úsekem je část Říkovice - Přerov o délce necelých 10 kilometrů.

Vzniká už od 30. let

Nejslavnější česká dálnice D1 na našem území vzniká už od 30. let 20. století. V prvním projektu z roku 1935 se jmenovala „Národní silnice Plzeň – Košice“ a vedla mimo dnešní města s vysokou hustotou obyvatel, jako je Brno nebo Praha. Nový návrh trasy z Prahy do Jihlavy byl připraven až po mnichovské dohodě v roce 1938 při ztrátě pohraničního území. V lednu 1939 došlo ke schválení projektu s trasou Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice a následně byla zahájena výstavba.

Původně se plánovalo s výstavbou s dálnice s přibližnou délkou 300 kilometrů během neuvěřitelných čtyř let, ale s německou okupací v Československu od roku 1939 však docházelo k postupným změnám vedoucím k definitivnímu zastavení prací v roce 1942. Edvard Beneš rozhodl o pokračování stavby v poválečných letech už 1. října 1945, ale v roce 1948 došlo ke znárodnění zúčastněných firem a v roce 1950 se s dostavbou už nepočítalo.

Česká dálnice D1, jak ji známe dnes, tak vzniká až od roku 1967, přičemž o obnově stavby bylo rozhodnuto už od čtyři roky dříve. První úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl otevřen 12. července 1971 a nejvýznamnější část mezi Prahou a Brnem byla dokončena 7. listopadu 1980. Poslední desetikilometrová část dálnice by pak měla být dokončena v roce 2026.

Nejvyšší dálniční bod v Česku

Víte, že na dálnici D1 najdeme nejvýše položený dálniční bod na českém území? Nachází se na úseku na 105. kilometrů dálnice mezi Humpolcem a Jihlavou ve výšce 655 metrů nad mořem. Oblast okolo 100. kilometru je navíc nechvalně proslavená kvůli nepředvídatelnému počasí, zejména v zimních měsících.

Největší hromadná nehoda všech dob

Na 100. kilometru se dokonce stala největší hromadná dopravní nehoda na dálnici D1 všech dob. Okolo 10. hodiny dopolední na Zelený čtvrtek 20. března 2008 se tam v husté vánici během pár minut srazilo 231 vozidel. Obrovská dopravní nehoda se naštěstí obešla bez ztrát na životech, ale během ní se zranilo 30 osob, z nichž tři těžce. Tehdejší ministr vnitra chtěl k jejímu odklízení povolat i armádu a pojišťovny vyčíslily celkovou škodu až na 28 milionů korun.

Sedm oddělení dálniční policie

Dálnice D1 je pochopitelně pod neustálým dohledem dopravního sboru Policie České republiky. Aktuálně můžeme na „dé-jedničce“ najít sedm fungujících dálničních oddělení v Mirošovicích, Bernarticích, Velkém Beranově, Domašově, Ivanovicích na Hané, Mankovicích a Ostravě.

Video placeholder
Ty to zvládneš - Jízda v protisměru • Záchranný kruh