Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další dálnice budou bez poplatku. Na kterých úsecích už nebude potřeba dálniční známka?

David Bureš David Bureš 24. 10. 2018
2
18
Ministerstvo dopravy postupně rozšiřuje úseky dálnic, na kterých není potřeba dálniční známka. K dnešním 186 takovým kilometrům jich přibude dalších 13.

Česká dálniční síť má množství nedostatků, ať už pomalou opravu D1 nebo pomalou výstavbu nových úseků, ministerstvo dopravy se však alespoň snaží rozšiřovat úseky, na nichž není potřeba dálniční známky. Nyní vyhovělo připomínkám a navrhuje bezplatné užívání dalších tří úseků o celkové délce 13 kilometrů.

Konkrétně jde o úseky:

  • D11 mezi Sedlicí a Kukleny (exity 84 – 90),
  • D35 mezi Sedlicí a Opatovicemi nad Labem (exity 126 – 129)
  • D48 mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou (exity 50 – 54)

Bez dálniční známky je bude možné používat od příštího roku.

„Letos jsme se rozhodli vyhovět žádostem Královehradeckého kraje a Ministerstva životního prostředí o vynětí části dálnic, které slouží jako obchvaty, ze zpoplatnění,“ vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

Úseky dálnice D11 a D35 totiž fakticky tvoří jihozápadní obchvat Hradce Králové a v nemalé míře slouží i pro místní dopravu. Navíc úseky představují vhodnou trasu pro dálkovou tranzitní dopravu, směrem na Náchod a Trutnov.

V případě úseku D48 mezi Frýdkem-Místkem a Dobrou je vyjmutí ze zpoplatnění zase snaha o zlepšení ovzduší v obci Dobrá. Tamější komunikace II/648 vedoucí středem města je intenzivně využívána automobilovou dopravou, jelikož se tak řidiči snaží vyhnout placenému úseku dálnice D48.

Celkem tak na českém území bude už 199 kilometrů dálnic, které jsou vyjmuty ze zpoplatnění. Od začátku letošního roku není známka potřeba na D3 kolem Veselí nad Lužnicí, na D6 mezi Chebem a Karlovými Vary, na D55 kolem Otrokovic, bez poplatku je také D52 u Pohořelic nebo část dálnice D46 u Hněvotína, což umožňuje bezplatné využití obchvatu Olomouce na dálnici D35.

Už v minulosti byly od poplatku osvobozeny úseky na D1 kolem Brna, nebo na dálnici D3 kolem Tábora, D6 u Chebu a D10 kolem Mladé Boleslavi. V další vlně pak ministerstvo dopravy umožnilo bez poplatku vjezdy do Prahy pro obyvatele okolních obcí kolem Prahy, tzn. úseky na D6, D7, D10 a D11.

Vyjmutí dalších dálnic ze zpoplatnění přitom neovlivnilo prodej dálničních známek, jak se kritici tohoto řešení báli. „V prodeji dálničních známek se tyto změny neprojevily, naopak jejich prodej každým rokem stoupá. Loni se vybralo 5,027 miliard korun, což bylo o 268 milionů korun více než v roce 2016 a o 561 milionů korun více než v roce 2015,“ říká ministr dopravy.

V roce 2014, kdy nebyl ze zpoplatnění vyjmut žádný úsek, se prodalo 5,446 milionů kusů dálničních známek, v roce 2016 to bylo téměř o 841 tisíc kusů více a v roce 2017 o dalších téměř 343 tisíc kusů více. Obdobný trend zvýšených prodejů pokračuje i v roce 2018.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

návrh
| 25. 10. 2018
Domnívám se, že pro osobní auta by neměly být žádné úseky dálnice vyjmuty z poplatků. A nákladní auta by měla být zpoplatněna kompletně za průjezd jakékoliv oblasti bez rozdílu, zda jedou po dálnici či na souběžné silnici. Tedy na základě dat z GPS vyhodnocovat pohyb aut a následně jejich pohyb zpoplatnit. Ty brány KAPSCH jsou ošklivé a toto zařízení je nemoderní.
Nejsmutnější na těch poplatcích
| 25. 10. 2018
No jo no jo, dalnice jsou sice tady v Nemecku zadarmo ve smyslu ze se za ne neplati nic navic proti ostatnim silnicim - zato se tady ale plati za kazde auto (vcetne soukromniku) silnicni dan v rozsahu cca 150-300 Eur rocne. Me to letos na soukromem aute stalo 230Eur. Nicmene alespon nema clovek duvod se vyhejbat dalnicim, kdyz uz je ma "v cene".

Proto taky nechapu, proc byla takova vlna kritiky, ze to chteji Nemci cizincum zpoplatnit - proste se jim akorat nechce cizince "pozitivne diskriminovat".. nicmene nakonec budou pravdepodobne dalnicni znamky platit vsichni a Kfz-Steuer se Nemcum pravdepodobne zase o tu castku snizi... :-)
DZ
| 25. 10. 2018
nenapada me, v ktere zemi v evrope je prenositelna dalnicni znamka, ale vim, ze tech rocnich 1500kc za neomezene pouzivani dalnic u nas projedu v italii nebo ve francii bez problemu za par hodin …
kdyby byla prenositelna, urcite by nestala 1500kc jako dnes, ale spis dvojnasobek, takze budme radi, ze to je tak jak to je ...
nic moc
| 25. 10. 2018
dalnicni sit v tehdejsim ceskoslovensku, nejen D3, mela stat nejpozdeji v 80. letech minuleho stoleti podobne,jako stala snad ve vsech statech na zapad a jih od nas.
komunisti za 41 let nebyli schopni postavit ani jednu jedinou kompletni dalnici.

jedina dalnice po listopadu 1989 co se postavila rychle a bez komplikaci (az na valik), byla D5 na rozvadov. to, ze to od ty doby nejde je z velke casti zasluhou slozity legislativy a blokovani ekologickymi aktivisty, kteri s ekologii casto nic spolecnyho nemaj. za poslednich 5 let se k tomu jeste nadradila politika vse prozrat na ukor investic a neschopnost ministerstva dopravy.

kazdopadne ale dalnicni sit mela byt hotova pred 30-40 lety tak, jako byla hotova v okolnich zemich, ktere nepoznaly vladu komunistu a jinych diktatoru ...
Avatar - Ozzman
nic moc
| 25. 10. 2018
Čenstochová je posledním špuntem mezi OV a Warsavou ( ale aspoň to tam jde ve dvou pruzích částečně) , ale jak říkáš, Poláci staví neuvěřitelně rychle a ty dálnice jsou skoro lepší, než v Německu. Z Prahy ale už spíš jezdím do Warsavy přes Liberec a Zhořelec, celé Polsko jedeš už po dálnici a problém je jen hranice přes Frýdlant.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku