Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další hřebíček do rakve pro MPV! Citroën C4 SpaceTourer končí. Která ještě zůstávají na trhu?

David Bureš David Bureš 7. 5. 2019
75
27
Zobrazit náhledy (75)
Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Citroen C4 SpaceTourer Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira opel testy mpv Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Opel Zafira Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max Ford C-Max

Nabídka MPV se v posledních letech výrazně zúžila. A zúží se dále v následujících měsících. Vedle Citroënu C4 SpaceTourer skončí i Opel Zafira a Ford C-Max.

Kategorie MPV byla ještě před pár lety podobně populární jako dnes SUV. Bývala doba, kdy kdo neměl velkoprostorový vůz (ideálně více), jakoby nebyl. Jenže časy Škody Roomster, Opelu Meriva, Citroënu C3 Picasso a dalších jsou už pryč. A segment se zužuje i nadále, nejnověji omezení nabídky oznámil Citroën.

Francouzská automobilka ukončila výrobu kompaktního MPV C4 SpaceTourer, známého do roku 2018 jako C4 Picasso. V následujících měsících tak chce už jen postupně vyprodávat skladové zásoby tohoto vozu, který chce nepřímo nahradit SUV C5 Aircross. Firma tvrdí, že podobně velké SUV je pro dnešní klientelu vhodnější.

Primárním důvodem konce C4 SpaceTourer jsou klesající prodeje. Loni bylo v Evropě podle statistik CarSalesBase registrováno 74.864 exemplářů C4 SpaceTourer a jeho prodlouženého bratra C4 SpaceTourer, o čtvrtinu méně než v roce 2017. Větší Grand C4 SpaceTourer nabízející místo až pro sedm osob však ve výrobě zůstává i nadále, alespoň prozatím.

Citroën je tak další automobilkou, která letos oznámila omezení nabídky v segmentu velkoprostorových aut. Ford dal nedávno najevo, že v červnu ukončí výrobu dua Compact/Grand C-Max. Firma k tomu uvedla, že zaznamenala prudký pokles zájmu ze strany zákazníků o vozy tohoto typu, a tak duo v rámci nutné transformace strategie přímo nenahradí. Podobně bude letošní rok poslední také pro konkurenční Opel Zafira.

Přímého nástupce s příchodem osmé generace Golfu patrně nedostane ani Golf Sportsvan. Podobná situace je též u BMW 2 Active/Gran Tourer. Dvojici MPV mnichovského výrobce luxusních aut podle všeho nahradí jediný model.

MPV zkrátka už netáhnou jako kdysi, zákazníci dávají přednost raději SUV, přestože neposkytnou tolik vnitřního prostoru jako účelně navržené velkoprostorové vozy. Další alternativou jsou osobní dodávky, jejichž nabídka se také postupně rozšiřuje. Naposledy Toyota oznámila příchod modelu Proace City Verso, sourozence Citroënu Berlingo, Opěl předtím představil novou Zafiru Life, osobní sestru nové generace dodávky Vivaro. Takové vozy jsou sice nadmíru praktické a nabízejí už i moderní výbavu, původ v užitkových vozidlech ale přece jen obvykle nezapřou.

Právě v souvislosti s koncem Citroënu C4 SpaceTourer a dalších MPV jsme se rozhodli podívat na celkovou situaci v segmentu a prozkoumat, jaké velkoprostorové vozy jsou ještě vlastně na trhu.

Která MPV zůstávají?

Nejsmutnější pohled je na kategorii tzv. malých MPV. Po konci Škody Roomster, Citroënu C3 Picasso, Fordu B-Max nebo Opelu Meriva jich už moc nezbývá, konkrétně pouhé tři. Z toho Hyundai ix20 a Kia Venga jsou ještě sourozenci korejské automobilky Hyundai-Kia s tím, že podle všeho také možná brzy skončí. V Nošovicích vyráběná ix20 má zatím jistotu jen do konce tohoto roku.

Třetím do party malých MPV je Fiat 500L, které však také dlouhodobě bojuje se zájmem. Italská automobilka už musela několikrát přerušit jeho produkci v srbském Kragujevaci kvůli nízkému zájmu zákazníků. A tak je otázka, jaká ho čeká budoucnost.

Malá MPV na českém trhu
Model Registrace 1-3/2018 [ks] Základní motor/cena [Kč]
Hyundai ix20 762 1.6i (92 kW)/304.990
Fiat 500L 32 1.4 (70 kW)/309.900
Kia Venga 137 1.6 CVVT (92 kW)/349.980

To mezi kompaktními MPV je nabídka podstatně širší, jenže s koncem Citroënu C4 SpaceTourer, Fordu Compact/Grand C-Max a Opelu Zafira se v následujících měsících také zúží. Nabídka je ale různorodá, od levného MPV Dacia Lodgy po luxusní Mercedes-Benz B, který letos přijel v nové generaci. Minimálně ve Stuttgartu tak MPV věří.

Středně velká MPV na českém trhu
Model Registrace 1-3/2018 [ks] Základní motor/cena [Kč]
BMW 2 Active (Gran) Tourer 36 16i (80 kW)/624.000
Citroën C4 (Grand) SpaceTourer 104 1.2 PureTech (96 kW)/434.900
Dacia Lodgy 375 1.6 SCe (75 kW)/224.900
Ford Compact/Grand C-Max 76 1.0 EcoBoost (92 kW)/399.900
Kia Carens 37 1.6 GDI (99 kW)/459.980
Mercedes-Benz B 73 180 d (85 kW)/787.710
Opel Zafira 113 1.6 Turbo (100 kW)/504.990
Renault (Grand) Scénic 114 1.3 TCe (85 kW)/431.900
VW Golf Sportsvan 210 1.0 TSI (85 kW)/465.900
VW Touran 524 1.5 TSI (110 kW)/646.900

Ani velkých MPV už není tolik, co kdysi. Nejaktivnější v tomto segmentu je Ford, hned s dvojicí modelů, S-Maxem a praktičtějším Galaxy. Jenže i jejich evropské prodeje padají, prvnímu loni o 33 %, druhému o 23 %, a tak je otázkou, jak dlouho je Ford bude ještě držet v nabídce. Zvlášť v době nutné reorganizace jeho evropské divize.

Loni padali i jejich koncernoví konkurenti, Seat Alhambra a Volkswagen Sharan, ty ale zatím zůstávají. Německá značka dokonce nedávno připomněla, že vyrobila už milion kusů Sharanu. Posledním do party je pak Renault Espace, který se v nejnovější generaci stal luxusnějším zbožím, navíc s prvky crossoverů. Moc to ale nepomohlo, také jeho evropské prodeje loni klesly, o citelných 35 %.  

Velká MPV na českém trhu
Model Registrace 1-3/2018 [ks] Základní motor/cena [Kč]
Ford Galaxy 18 1.5 EcoBoost (121 kW)/739.900
Ford S-Max 62 1.5 EcoBoost (121 kW)/639.900
Renault Espace 20 1.8 TCe (166 kW)/944.900
Seat Alhambra 26 1.4 TSI (110 kW)/728.900
VW Sharan 64 2.0 TDI (110 kW)/1.005.900

Kategorie MPV se tak v rámci Evropy stává stále marginálnější záležitostí, a tak můžeme jen odhadovat, jaká bude její budoucnost. Buď zcela skončí a bude postupně nahrazena SUV a osobními dodávkami, nebo zůstane jen pár statečných, kteří tu budou pro ty věrné zákazníky, kteří o kvalitách MPV dobře vědí a neobjedou se bez nich. A nebo se dočkáme jejich renesance? Nechme se překvapit, budeme se ale těšit na jakýkoliv váš názor na tuto tematiku v diskuzi pod článkem.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Tenhle segment zabil sám sebe...
Reco
| 8. 5. 2019
V podstate suhlasim s tou cenou. Taky slusny Touran stoji uz riadnu palku - a

velke MPV typu sharan pri takych cenach len zacina. Ale co sa tyka tych

"zbytocnosti" Ludia dnes radi priplacaju. Ludia nechcu auta v zaklade a ani

ich nekupuju. Kupuju skor vyssie vybavy - hovoria to predajne cisla. Tam je

potom otazka ohladom potrieb a co za danu cenu ziskam a to smeruje aj k tvojmu

nazoru. Bud ostanem vo vyssej vybave v inom/nizsom segmente, alebo sa poobzeram

po vyhovujucom SUV pripadne inej verzii.
Re: těžká doba
Reco
| 8. 5. 2019
Zavisi od poziadaviek a potrieb. Ak mas 2 deti, tak akekolvek SUV postacuje. Ak

mas 3 deti, tak je otazka, ci potrebujes 3 autosedacky, lebo do vecsiny

priemernych SUV sa 5ti naskladaju relativne v pohode. MPV by mali mat vecsiu

variabilitu vnutorneho priestoru ako SUV (neplati pausalne), Mali by byt vdaka

priestoru komfortnejsie (neplati pausalne). Maju zvecsa vecsi kufor - to je asi

jedina vyhoda MPV oproti SUV. SUV ti zase ponukne vyssiu svetlu vysku - krabice

su oboje, prevadzkove naklady tiez podobne, takze bude zavisiet co sa porovnava

s cim konkretne. A Roomster je skor mala dodavka ako MPV, takze vybrat si

nieco podobne problem nie je.
Avatar - xxc
Re: Tenhle segment zabil sám sebe...
xxc
| 8. 5. 2019
Napr. na Slovensku pocet velkych rodin rastie. Cize na take sudy by bolo dobre

pozriet statistiky, ci Europa fakt vymiera. Keby ludia chceli prakticke auta,

tak by ich kupovali a vyrabali by sa. Ale ludia chcu pekne auta.
Avatar - mariov8
Tenhle segment zabil sám sebe...
mariov8
| 8. 5. 2019
... je to jednoduchý. Tyto auta moc utekla původnímu určení a jejich cena

moc utekla možnostem zákaznické skupiny. Která navíc také postupně

v Evropě vymírá. Kdo má víc než dvě děti, je dnes za exota...

A s ohledem na aktuální finanční zatížení středních vrstev,

i v Západní Evropě, zákazníci přestupují do osobních verzí malých

dodávek. Ty jsou (když zůstaneme u Frantíků) dejme tomu za 500 000 - 600

000 "v plné polní" s nejsilnějším dieselem, na rozdíl od MPV plných

zbytečností (někde navíc se snahou "crossoverovatět" = být co nejméně

praktický a co nejvíce in - tedy SUV) za finální cenu 750 000 až 1M.
Avatar - xxc
Re: těžká doba
xxc
| 8. 5. 2019
Keby mpv ludom chybali, ludia by ich kupovali a situacia by nebola taka aka je.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku