Další hřebíček do rakve pro MPV! Citroën C4 SpaceTourer končí. Která ještě zůstávají na trhu?
Nabídka MPV se v posledních letech výrazně zúžila. A zúží se dále v následujících měsících. Vedle Citroënu C4 SpaceTourer skončí i Opel Zafira a Ford C-Max.
Kategorie MPV byla ještě před pár lety podobně populární jako dnes SUV. Bývala doba, kdy kdo neměl velkoprostorový vůz (ideálně více), jakoby nebyl. Jenže časy Škody Roomster, Opelu Meriva, Citroënu C3 Picasso a dalších jsou už pryč. A segment se zužuje i nadále, nejnověji omezení nabídky oznámil Citroën.
Francouzská automobilka ukončila výrobu kompaktního MPV C4 SpaceTourer, známého do roku 2018 jako C4 Picasso. V následujících měsících tak chce už jen postupně vyprodávat skladové zásoby tohoto vozu, který chce nepřímo nahradit SUV C5 Aircross. Firma tvrdí, že podobně velké SUV je pro dnešní klientelu vhodnější.
Primárním důvodem konce C4 SpaceTourer jsou klesající prodeje. Loni bylo v Evropě podle statistik CarSalesBase registrováno 74.864 exemplářů C4 SpaceTourer a jeho prodlouženého bratra C4 SpaceTourer, o čtvrtinu méně než v roce 2017. Větší Grand C4 SpaceTourer nabízející místo až pro sedm osob však ve výrobě zůstává i nadále, alespoň prozatím.
Citroën je tak další automobilkou, která letos oznámila omezení nabídky v segmentu velkoprostorových aut. Ford dal nedávno najevo, že v červnu ukončí výrobu dua Compact/Grand C-Max. Firma k tomu uvedla, že zaznamenala prudký pokles zájmu ze strany zákazníků o vozy tohoto typu, a tak duo v rámci nutné transformace strategie přímo nenahradí. Podobně bude letošní rok poslední také pro konkurenční Opel Zafira.
Přímého nástupce s příchodem osmé generace Golfu patrně nedostane ani Golf Sportsvan. Podobná situace je též u BMW 2 Active/Gran Tourer. Dvojici MPV mnichovského výrobce luxusních aut podle všeho nahradí jediný model.
MPV zkrátka už netáhnou jako kdysi, zákazníci dávají přednost raději SUV, přestože neposkytnou tolik vnitřního prostoru jako účelně navržené velkoprostorové vozy. Další alternativou jsou osobní dodávky, jejichž nabídka se také postupně rozšiřuje. Naposledy Toyota oznámila příchod modelu Proace City Verso, sourozence Citroënu Berlingo, Opěl předtím představil novou Zafiru Life, osobní sestru nové generace dodávky Vivaro. Takové vozy jsou sice nadmíru praktické a nabízejí už i moderní výbavu, původ v užitkových vozidlech ale přece jen obvykle nezapřou.
Právě v souvislosti s koncem Citroënu C4 SpaceTourer a dalších MPV jsme se rozhodli podívat na celkovou situaci v segmentu a prozkoumat, jaké velkoprostorové vozy jsou ještě vlastně na trhu.
Která MPV zůstávají?
Nejsmutnější pohled je na kategorii tzv. malých MPV. Po konci Škody Roomster, Citroënu C3 Picasso, Fordu B-Max nebo Opelu Meriva jich už moc nezbývá, konkrétně pouhé tři. Z toho Hyundai ix20 a Kia Venga jsou ještě sourozenci korejské automobilky Hyundai-Kia s tím, že podle všeho také možná brzy skončí. V Nošovicích vyráběná ix20 má zatím jistotu jen do konce tohoto roku.
Třetím do party malých MPV je Fiat 500L, které však také dlouhodobě bojuje se zájmem. Italská automobilka už musela několikrát přerušit jeho produkci v srbském Kragujevaci kvůli nízkému zájmu zákazníků. A tak je otázka, jaká ho čeká budoucnost.
Malá MPV na českém trhu | ||
Model | Registrace 1-3/2018 [ks] | Základní motor/cena [Kč] |
Hyundai ix20 | 762 | 1.6i (92 kW)/304.990 |
Fiat 500L | 32 | 1.4 (70 kW)/309.900 |
Kia Venga | 137 | 1.6 CVVT (92 kW)/349.980 |
To mezi kompaktními MPV je nabídka podstatně širší, jenže s koncem Citroënu C4 SpaceTourer, Fordu Compact/Grand C-Max a Opelu Zafira se v následujících měsících také zúží. Nabídka je ale různorodá, od levného MPV Dacia Lodgy po luxusní Mercedes-Benz B, který letos přijel v nové generaci. Minimálně ve Stuttgartu tak MPV věří.
Středně velká MPV na českém trhu | ||
Model | Registrace 1-3/2018 [ks] | Základní motor/cena [Kč] |
BMW 2 Active (Gran) Tourer | 36 | 16i (80 kW)/624.000 |
Citroën C4 (Grand) SpaceTourer | 104 | 1.2 PureTech (96 kW)/434.900 |
Dacia Lodgy | 375 | 1.6 SCe (75 kW)/224.900 |
Ford Compact/Grand C-Max | 76 | 1.0 EcoBoost (92 kW)/399.900 |
Kia Carens | 37 | 1.6 GDI (99 kW)/459.980 |
Mercedes-Benz B | 73 | 180 d (85 kW)/787.710 |
Opel Zafira | 113 | 1.6 Turbo (100 kW)/504.990 |
Renault (Grand) Scénic | 114 | 1.3 TCe (85 kW)/431.900 |
VW Golf Sportsvan | 210 | 1.0 TSI (85 kW)/465.900 |
VW Touran | 524 | 1.5 TSI (110 kW)/646.900 |
Ani velkých MPV už není tolik, co kdysi. Nejaktivnější v tomto segmentu je Ford, hned s dvojicí modelů, S-Maxem a praktičtějším Galaxy. Jenže i jejich evropské prodeje padají, prvnímu loni o 33 %, druhému o 23 %, a tak je otázkou, jak dlouho je Ford bude ještě držet v nabídce. Zvlášť v době nutné reorganizace jeho evropské divize.
Loni padali i jejich koncernoví konkurenti, Seat Alhambra a Volkswagen Sharan, ty ale zatím zůstávají. Německá značka dokonce nedávno připomněla, že vyrobila už milion kusů Sharanu. Posledním do party je pak Renault Espace, který se v nejnovější generaci stal luxusnějším zbožím, navíc s prvky crossoverů. Moc to ale nepomohlo, také jeho evropské prodeje loni klesly, o citelných 35 %.
Velká MPV na českém trhu | ||
Model | Registrace 1-3/2018 [ks] | Základní motor/cena [Kč] |
Ford Galaxy | 18 | 1.5 EcoBoost (121 kW)/739.900 |
Ford S-Max | 62 | 1.5 EcoBoost (121 kW)/639.900 |
Renault Espace | 20 | 1.8 TCe (166 kW)/944.900 |
Seat Alhambra | 26 | 1.4 TSI (110 kW)/728.900 |
VW Sharan | 64 | 2.0 TDI (110 kW)/1.005.900 |
Kategorie MPV se tak v rámci Evropy stává stále marginálnější záležitostí, a tak můžeme jen odhadovat, jaká bude její budoucnost. Buď zcela skončí a bude postupně nahrazena SUV a osobními dodávkami, nebo zůstane jen pár statečných, kteří tu budou pro ty věrné zákazníky, kteří o kvalitách MPV dobře vědí a neobjedou se bez nich. A nebo se dočkáme jejich renesance? Nechme se překvapit, budeme se ale těšit na jakýkoliv váš názor na tuto tematiku v diskuzi pod článkem.