Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Peugeot 208 vs. Renault Clio

Jakub Sochor
Diskuze (45)
Nové francouzské hatchbacky prezentují osobité pojetí designu v segmentu B a zároveň posilují aktuální tvarovou identitu svých značek. Který z nich vás zaujal více?

Začněme tím, co mají oba vozy společné. Předně jde o fakt, že se jedná o modey, které důkladně rozvíjejí designový trend svých značek, jenž je v obou případech poměrně čerstvý. Zatímco prostřednictvím Peugeotu 208 získává styling Motion & Emotion nový, subkompaktní rozměr, Clio lze považovat za první velkosériový automobil značky kompletně navržený dle pravidel nového směru (obecně jím však je elektromobil Zoe).

Oba vozy pokračují v úspěšných modelových liniích – v případě Peugeotu hovoříme o řadě hatchbacků s počátkem u modelu 104 designéra Paola Martina, čtvrtá generace Clia pak pokračuje v modelové řadě, nahrazující R5, jež vznikla prostřednictvím moderního malého hatchbacku v roce 1991.

Důležitým faktorem, který má vliv na výsledný estetický dojem, je lak karoserie. Nabídka 208 čítá deset barevných odstínů, Clio, jehož paleta skýtá červený lak Flamme odkazující na kreaci DeZir, nabízí o dva odstíny méně. Oba modely pojí vcelku široká nabídka individualizačních prvků.

Peugeot 208

Novým modelem segmentu B pokračuje tvarová regenerace vozidel francouzské značky, která započala řadou 508. Prostřednictvím 208 dochází k rozvíjení stěžejních rysů designu (včetně průkopnických řešení), celek je však navržen tak, aby i navzdory inovativnímu ztvárnění pokračoval v řadě populárních modelů minulosti.

Dominantní partií vozu je příď, jejíž maska je i přes výraznou rozměrovou redukci oproti předchozímu modelu stále rozměrná. Tato skutečnost vyniká zvláště v porovnání s konkurencí, zejména pak francouzskou.

208 je jedním z modelů, které dbají na znatelné vizuální rozlišení tří- a pětidveřové varianty. První jmenovaná pracuje s chromovou lištou, disponující výběžkem do C-sloupku. S tímto neobvyklým řešením koresponduje originální prohlubeň, která je v kontextu celého profilu výrazně nepravidelná. Toto dynamické ozvláštnění boční části automobilu odkazuje na sportovní vizi SR1, přičemž obdobný motiv se objevuje i na karoserii konceptu Urban Crossover. Provedení s pěti dveřmi je o poznání klasičtější, i v profilu tohoto vozu však probíhá mírné vlnobití, způsobené zaoblenou spodní linií oken či proměnlivým provedením hmoty pontonu.

Na zádi pokračuje návaznost na sféru koncepčních vozidel, což je patrné zejména při pohledu na svítilny – ač nejde o přímý odkaz, lampy jsou do značné míry inspirovány, krom zmíněného SR1, také koncepty BB1 či SXC. Nutno poukázat na drobný diodový pás, protínající jednotlivé světelné segmenty vedené do křivky, přičemž energetičnost této kompozice prohlubuje rozdíl mezi aktuálním 208 a jeho předchůdcem 207.

Zatímco výše uvedené aspekty exteriérového designu jsou i přes řadu originálních prvků spíše konvenční, v kabině hraje hlavní roli progrese. Pracoviště má pozměněné uspořádání, jehož základem je přístrojová deska s výrazně předsazeným panelem s výdechy ventilace. Vše je přitom zdobeno sportovně pojatými detaily včetně dekoru, který je v interiéru 208 použit ve větší míře, než u předchůdce. Specifikem je také přístrojový štít umístěný na vrcholu přístrojové desky. Důležité je poukázat na ztvárnění volantu (kterým pokračuje inspirace u koncepčních vozidel) s masivním středem, jenž kontrastuje se spodním chromovaným ramenem s dvěma paprsky.

Renault Clio

Oproti Peugeotu se Renault při tvorbě malého vozu zaměřit na jiný koncept, který je z mnoha hledisek méně dynamický, přesto je neméně inovátorský a moderní. Také v jeho případě můžeme hovořit o velmi výrazném mezigeneračním rozdílu oproti předchůdci, který vyznával zcela opačné tvarové principy.

Zatímco 208 stále pracuje s motivem velké masky (byť v transformované podobě), Clio vychází z nového designového směru, jehož autorem je Laurens van den Acker. Automobily s designem, navrženým pod jeho vedením, navozují jiné pocity než ty z éry progresivního designu od Patricka le Quémenta – nové vozy jsou živočišnější a distancují se od dynamických a ostrých křivek svých předchůdců. Z hlediska přídě je Clio dalším modelem (po modernizovaném Twingu či elektromobilech Zoe a Twizy) s novým rysem designu, který spočívá v propojení světlometů a loga automobilky souvislým pásem.

Clio je pětidveřové, avšak díky přesunutí vnějších klik zadních dveří do úrovně oken a sloupků se v jeho profilu promítá estetika třídveřové varianty. Podobně jako u Peugeotu tvoří jeden z výrazných rysů designu změny vedení povrchu – v případě Clia jde o jemné přechody nad oběma blatníky, které plynule přecházejí doprostřed profilu, kde dochází ke zklidnění linek a vyrovnání plochy.

Zadní partie Renaultu jsou oproti Peugeotu dynamičtější, čemuž napomáhá tvar zadního okna (mírně evokující tentýž díl modelu Megane Coupé), sportovní sklon nepříliš velkých svítilen a zvýšený reliéf pátých dveří, odkazující na vizi Captur. Celek lze také označit za méně dekorativní a kompaktnější.

Porovnání kabin prezentuje rozdíly mezi dvěma atypickými provedeními, které pojí snaha o neobvyklý celek. Zatímco Peugeot přepracovává mnohá konstrukční řešení, Renault pracuje s inovátorskými znaky, jež aplikuje na vcelku standardní tvar přístrojové desky (notně však oživené dvoubarevným uspořádáním). Výsledkem je deska, inklinující k lehkému a modernímu stylu, který byl použit u modelu Zoe.

Obecně vzato lze konstatovat, že konfrontované automobily jsou nejen přínosem pro sériovou produkci svých značek, ale i pro posílení vazby mezi produkčními vozy a koncepčními kreacemi. Jejich důležitost také spočívá v nemalé míře použití prvků z oblasti studií a formování nové identity obou výrobců.




Jakub Sochor
Diskuze (45)
Avatar - PeterLuk
7. 8. 2012 09:25
Re: Clio
Videl si už snáď nové Clio? Na fotkách vyzerá výraznejšie, ale pochybujem, že to tak bude aj v premácke...
6. 8. 2012 17:54
Re: ani jeden
Přesně je "vypadal dobře" v původní verzi. První FL na Evo ho totálně pohřbil, druhý FL částečně opravil předchozí, nicméně je už za zenitem ;-)
Avatar - sendador
6. 8. 2012 16:25
Re: ani jeden
Ted resime pouze a jen design. A GP vypada porad velmi dobre.
Avatar - PeterLuk
6. 8. 2012 15:42
Re: Lesklé prvky v interiérech
Mne sa klavírny lak páči, ale je fakt, že nieje praktický. Každopádne to nieje moderný prvok, práve naopak... ;-)
6. 8. 2012 15:25
Re: jasný vítěz
Taky pokládám Clio za jasného vítěze. Na francouze mě přijde Clio dokonce až konzervativní, proto ho můžu klidně srovnat s Polem a tady také jasně vítězí.

Francouzi se vůbec hledají, stále vymýšlejí něco nového, aby se nakonec vrátili k původnímu. Budíky nad volantem nemají budoucnost, myslím si, že se Peugeot v příští generaci vrátí opět k osvědčenému. U Clia bych chromované doplňky udělal v užším provedení, něco jak VW.