Desítka nejhorších faceliftů podle Auto.cz. Když designérům ujede ruka.
Úvod
Zdá se, že automobilky v poledních letech tvarově tápou. Zpřísnily se normy na ochranu chodců, takže jsme museli dát například sbohem jednoprostorovým karoseriím u těch nejmenších. Současné vozy mají kvůli tomu nezřídka bachraté přídě. Doba zvyšování karoserií obyčejných hatchbacků přes 1,5 m je pryč, ale naopak strmě stoupá spodní linie boků a zmenšuje se zasklená plocha. Zevnitř pak není skoro vidět ven a parkovací senzory začínají být nutností i u minivozů. Nemluvě o různých křivkách a kudrlinkách, většinou zbytečných a prvoplánových, snaha odlišit se za každou cenu je mnohdy až komická. Výrobci mají navíc utkvělý pocit, že své jednotlivé modely musí minimálně jednou vzhledově zmodernizovat. Někdy však člověk nabývá dojmu, že šlo spíše o vyhozené peníze.
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156 vzbudila před osmnácti lety tolik rozruchu, že si vysloužila titul evropského Automobilu roku. Naprostým právem. Nové perleťové barvy, retro kliky předních dveří, ty zadní schované, což dodnes mnozí kopírují... Skutečně sportovní interiér s oddělenými tubusy přístrojů. Obrovská poptávka prodloužila čekací doby na více než půlrok a vidlicový šestiválec 2,5 l zněl i přes zpřísňující se emisní limity nádherně, rádio se ukázalo jako zbytečnost. Jenže v roce 2003 přišel po předchozích technických úpravách šok. Kráska svraštila čelo a vůbec jí to neslušelo. Sice odkazovala zároveň na dávnou minulost, ale stala se ukázkovým příkladem toho, jak lze opravdu nádherné auto vzhledově zprznit. Něco podobného se "povedlo" i u menší 147.
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Citroën Xsara
Citroën Xsara
Xsara se oproti hranatému ZX zaoblila a třídveřový hatchback, kterému ovšem říkali Coupé, nabídl až 408 l v zavazadelníku. Praktická stránka věci perfektní. Jen to divné jméno. Na počátku století však přišel facelift. Jistě, Citroën chtěl i svou nižší střední třídu přiblížit vzhledu odvozeného většího MPV Picasso a také větší C5, jenže k hatchbackům se usměvavá maska ani velká přední světla příliš nehodila. Zajímavé bylo také to, že vzadu se moc neexperimentovalo, vlastně jen s grafikou. Xsara se tak úspěšně proháněla hlavně v rallye, vždyť už dvoukolka dokázala dvakrát vyhrát a fenomenální Loeb získal za volantem T4 WRC první tři tituly. „Vajíčko“ se jménem slavného malíře si získalo značnou popularitu.
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Fiat Punto
Fiat Punto
Nechci řešit současnou situaci Fiatu a proč se třetí Punto vyrábí deset let, vždyť Tipo 188 vyběhlo až po celých jedenácti. Když Turín s Grande Puntem vyrukoval, všichni byli nadšeni. Návrat ke Giugiarovi se vyplatil, čtyřmetrový „velký punťa“ připomínal čumáčkem vozy Maserati a to většina laické i odborné veřejnosti kvitovala. Jenže najednou převládla snaha o přiblížení se stylové moderní pětistovce, která se povedla. Výsledek nazvaný Punto Evo nikoliv. Chromovaná (u Abarthů černá) lišta na přídi vypadala hodně násilně, stejně jako šedostříbrná střední část nárazníku. V Jižní Africe a Brazílii přežilo Evo dodnes. Současná evropská verze o kontroverzní lištu naštěstí přišla, nárazníky už jsou lakované. Fiat si jednu slepou vývojovou větev mohl klidně odpustit, k ničemu hezkému bohužel nevedla. Už se navíc zase jmenuje jen Punto. Ty marketingové hrátky...
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Hyundai Coupé
Hyundai Coupé
Devadesátá léta byla v Jižní Koreji doménou výrazných oblin. Coupé RD se stylizovaným H z roku 1996 vzbudilo pozornost nejen na tratích rychlostních zkoušek, kde se mu nebývale dařilo. Mechanika už nevycházela z Pony jako u předchůdce, nýbrž z větší Lantry. Dvoudveřový „lidový sporťák“ vypadal hodně sympaticky i uvnitř. Po třech letech se však u Hyundaie rozhodli pro radikální řez. Kapota nově končila nad předními světly, která už netvořila celistvý celek, ale rozdrobila se na dvojici kulatých a oddělené směrovky. Designéři popustili uzdu fantazii i v nárazníku, takže Coupé RD2 mohlo do tmy zářit až pěticí reflektorů na každé straně. Zadní se také zvětšily a protáhly. Výsledek vypadal jako zásah hodně amatérského tunera. Nástupce GK se zdařil mnohem lépe.
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Lexus GS
Lexus GS
Lexus konkuruje německým značkám úspěšně hlavně za mořem, u nás představuje spíše zajímavou alternativu, už jenom díky svým hybridům. Jedná se právě o značku, která se snaží od soupeřů odlišit. Nevydařených faceliftů má na svém kontě více. Poslední výstřelkem je právě ve Frankfurtu představený GS. Až dosud vypadal originálně, nyní se proměnil v bestii z hororu, která vás chce sežrat. Oddělené „bumerangové“ pruhy diod a obří vstupy vzduchu mu na kráse rozhodně nepřidaly, ba právě naopak. Vpředu prakticky zcela chybí nárazník, který je skryt pod mříží (pojem „mřížka“ se sem opravdu nehodí). Snaha vytvarovat víko zavazadelníku ještě sportovnější se také nepodařila, naopak působí opticky daleko mohutněji...
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Mercedes-Benz E
Mercedes-Benz E
Daimler v současné době u svých čistě osobních modelů opouští extravaganci minulých let, což je jedině dobře a směrem vzad klesající linkou spodní hrany bočních oken jde dokonce proti proudu. V případě nových SUV zase naopak možná až příliš „leze do zelí“ BMW. Třída E končící generace W212 je však jiná. Někomu její hranaté linky připomínají klasickou W124, na kterou osobně nedám dopustit a modelový rok je mi lhostejný. Jenže pokud si vzala inspiraci z nějakého staršího modelu, tak z Pontonu – a ten byl oblý. Prolisy na zadních blatnících prostě vypadají nepatřičně. Možná proto je sedany a kombi na přelomu let 2012/13 ztratily, kupé a kabrioletům zůstaly. Zároveň došlo k modifikaci přední části, dvojitá hranatá světla odešla do historie. Upřímně, výsledek změn mě při prvním pohledu na oficiální fotografie rozesmál. Takhle mercedes jednoznačně vypadat nemá!
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Peugeot 406
Peugeot 406
Peugeot si svoje vozy nechal dlouhá léta šít u Pininfariny a bylo to na nich vidět. Také v případě 406 Coupé odvedli Davide Arcangeli a Lorenzo Ramciotti skvělou práci. Jenže dvoudveřový model, který se v Itálii i vyráběl, neměl se sedany a kombi společný jediný karosářský panel. „Berliny“ a Breaky navrhl Laurent Rossi, sice Francouz, ale opět s kořeny v jihoevropské zemi. Původní verze se povedly, perfektně navazovaly na předchozí 405. Jenže v roce 1999 přišla modernizace. Kromě výrazně posílené bezpečnosti se na přídi objevily protažené reflektory a černá mřížka chladiče. Koncová světla byla rozdělena kovovým pásem v barvě karoserie. Naprostá zbytečnost, kupé prošlo modernizací až o čtyři roky později a u něj došlo jen k decentním retuším, které originál takto neznásilnily.
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Renault Mégane
Renault Mégane
Nástupce Renaultu 19 zaujal před dvaceti lety při debutu na IAA elipsovitými tvary exteriéru i interiéru. Byly v módě. Méganů první generace jezdí ještě hodně včetně prvního evropského kompaktního MPV Scénic. Obzvláště se povedlo kupé, které nebylo jen marketingovou hříčkou, skutečně šlo o dvoudveřovou karoserii se sportovním nádechem a ve žluté barvě mělo neopakovatelné kouzlo. Všechny karosářské varianty pak sdílely vpředu „ptačí zobák“, Mégane postrádal klasickou masku. Od Ženevy 1999 bylo ale všechno jinak. Mřížka chladiče byla integrována do kapoty a stylisté vytvořili jakési „mandle“. A originalita byla rázem pryč. Sedan Mégane Classic ale dožíval v Latinské Americe.
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Renault Twingo
Renault Twingo
Druhé Twingo X44 nebylo originální ani při debutu. Jistě, zasáhly přísné bezpečnostní předpisy, takže jednoprostorová karoserie, pro kterou Francouzi používají půvabný výraz „monospace“, musela ustoupit konvenčnímu třídveřovému hatchbacku. „Fáze 1“ vypadala ještě obstojně, ale ta druhá z konce roku 2011 možná přitahovala svou roztomilostí maximálně ženy, a to ještě jen některé. Hlavním problémem byla zadní světélka na třetích dveřích. Kulaté reflektory vpředu nepůsobily přece jen tak naroubované. Klasická první generace X06 každopádně žádný takový zásah během své takřka patnáctileté evropské kariéry nepotřebovala, což jasně dokládá bezradnost designérů v případě „dvojky“. Sofasa Renault ji navíc v kolumbijském Envigadu vyráběla až do června 2012...
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
alfaromeo hyundai mercedesbenz renault skoda design
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Moderní Octavia má nadčasový design, ať už se díváme na první nebo druhou generaci. Jenže právě ta druhá musela absolvovat po čtyřech letech důkladné přepudrování vrásek. Opravdu musela? Šéfdesignér Škody Jozef Kabaň tehdy prohlásil, že facelifty okřídlených šípů budou důkladnější. Neplatí to zcela snad s výjimkou Yetiho. Ale Octavia dostala bůhvíproč kontroverzní předek připomínající mnohým čínské vozy Brilliance, které se svého času chtěly prosadit i u nás. Jiným zase Mercedes-Benz S W220, jehož vzhled také leckomu vadil už svou optickou lehkostí. Po ukončení výroby původní řady pod názvem Tour se starší provedení „dvojky“ vrátilo na nějaký čas do nabídky jako levnější alternativa s totožným doplňkovým označením. Pro mnohé klienty představovalo spásu, i když se museli spokojit se skromnější výbavou a užší paletou motorů.