Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Deutsche Post končí s projektem elektrické dodávky. Prodělávali na něm

David Bureš
Diskuze (73)

StreetScooter z dílny německé pošty se zdála jako revoluce, která měla dělat těžké vrásky na čele tradičním výrobcům. Po pár letech ale zajímavý projekt končí neúspěchem.

Když Deutsche Post před lety řešila zakázku na nové dodávky, které měly být kvůli snížení emisí vybaveny elektrickým pohonem, zjistila, že na trhu není žádné vozidlo podle jejích požadavků. A tak místo nákupu aut od zavedených výrobců investovala do společnosti StreetScooter, pracující na vlastním elektrickém vanu. Zpočátku se to jevilo jako nadějný projekt, který měl způsobit revoluci, jenže jen po pár letech StreetScooter končí.

Finanční ředitelka německé pošty Melanie Kreisová přiznala, že společnost trpěla roky ztrát způsobených vývojem a výrobou elektrické dodávky. Jen v loňském roce tato ztráta dosáhla hodnoty asi 100 milionů eur (v přepočtu cca 2,5 miliardy korun).

Pošta už toto nehodlá trpět, a tak v letošním roce výrobu StreetScooteru ukončí. Zbývá přitom ještě vyrobit a dodat několik tisícovek objednaných kusů, které poputují také k dalším zákazníkům. O vůz v minulosti projevily zájem také třeba banky, maloobchodníci a další klienti. Sama Deutsche Post bude od roku 2021 opět pořizovat vozidla od externích dodavatelů.

StreetScooter se tak nakonec nestane revolucí, jakou se v době představení jevil. Vývoj začal jako univerzitní projekt, který pod svá křídla později převzala Deutsche Post, když její vedení zjistilo, že o zamýšlený nákup elektrických dodávek nemají tradiční výrobci zájem, respektive neumějí nabídnout vozidlo podle představ pošty. Třeba vedení Daimleru tvrdilo, že takový vůz je příliš drahý, německá pošta se však chtěla připravit na dobu, kdy by mohly být v centrech měst zakázány vozy s naftovým motorem. A navíc chtěla zásadně snížit emise svých vozidel.

Původní projekt tak byl následně upraven podle požadavků německé pošty. Vozidlo bylo pro co nejvyšší možné snížení výrobní ceny maximálně zjednodušeno, čímž zároveň reagovalo na potřeby Deutsche Post. Uvnitř byla třeba jediná sedačka – místo pro spolujezdce nahradila přihrádka pro balíky. Autu pak chybělo rádio nebo klimatizace – při krátkém popojíždění prý stejně nebyly potřeba. Později alespoň přibylo vyhřívané sedadlo a automatická klimatizace pro zajištění většího pohodlí nebo parkovací kamera pro usnadnění manévrování.

O automobil následně projevily zájem i další společnosti, a tak jej pošta nabídla i k prodeji. Z Německa se přitom vůz vyvážel i do zahraničí. Přesto se stále nedařilo ze StreetScooteru dělat vydělávající byznys, který by mohl dále expandovat. Právě kvůli zajištění financí pro další rozšíření nabídky byla navázána spolupráce s Fordem, který pomohl s vývojem většího modelu na bázi Fordu Transit. Firma dokonce zvažovala výrobu v Číně, kde jsou elektřinou poháněná vozidla stále populárnější, s čímž měla pomoci tamější automobilka Chery.  

K tomu ale už nedojde, i kvůli tomu, že i tradiční výrobci už musejí nabídnout elektřinou poháněná užitková vozidla, jejichž nabídka roste. Deutsche Post i další zákazníci tak mají najednou mnohem větší výběr než jednoduchou dodávku StreetScooter. Německá pošta mimochodem dnes používá asi 11.000 těchto vozidel.

David Bureš
Diskuze (73)

Doporučujeme

6. 3. 2020 18:55
Re: EV PRODELAVA !!! KOMU TO CHCO NAPCAŤ !!! ????
:'-(
6. 3. 2020 18:54
Re: EV PRODELAVA !!! KOMU TO CHCO NAPCAŤ !!! ????
Ty si z ktorej krčmy prišiel?
6. 3. 2020 18:52
Re: EV PRODELAVA !!! KOMU TO CHCO NAPCAŤ !!! ????
Len parafrázoval obsah diskusií, vodík áno a baterky nie, to je často prezentovaný pohľad tých, čo im elektromobily z nejakého dôvodu prekážajú. Aj keď už bolo viackrát vysvetlené a doložené, že vodík má k realizácii a praktickému použitiu ďalej ako elektromobil na baterky.
6. 3. 2020 17:00
Re: EV PRODELAVA !!! KOMU TO CHCO NAPCAŤ !!! ????
Ty si fakt chudák.
Avatar - Jerry.Gunman
6. 3. 2020 13:04
Re: Jen pro zajmavost
BlueSune, jsi si skutečně jist, že MYSLÍŠ? ;-) ;-) ;-)