Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dlouhodobý test: Mazda 6 2,2 MZR-CD Wagon - Na cestách po vlastech českých

Ondřej Láník Ondřej Láník 19. 9. 2011 • 09:22
30
2
Zobrazit náhledy (30)
Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6 Mazda 6
Nedokonalosti českých silnic odhalí i nedokonalosti v konstrukci a zpracování aut. Jak je na tom Mazda 6?

I když v dálničním provozu na západ od našich hranic předváděla redakční Mazda 6 to, v čem je nejlepší, zkušenější cestovatelé vědí, že stejné poznatky nemusí platit pro českou realitu!

Více než polovinu testovacích kilometrů absolvovala naše Mazda 6 2,2 MZR-CD na českých dálnicích, nejčastěji někde mezi Prahou, Brnem, Zlínem, Plzní a Teplicemi. Klíčovým testovacím úsekem byla nechvalně známá D1 mezi Prahou a Brnem. Během 4 měsíců jsme ji absolvovali s šestkou celkem pětkrát.

Naše zkušenosti? 2,2litr se 120 kW je dost silný na to, abyste se ani s plným zatížením nemuseli obtěžovat s řazením pětky, když přijde řeč na náročná stoupání Českomoravské Vysočiny.

mazda testy mazda testy

Při respektování dovolené rychlosti 130 km/h lze i v náročném terénu za ideálních povětrnostních podmínek jezdit se spotřebou 6,5 l/100 km, pokud ovšem využíváte služeb tempomatu. Zpomalení na nižší rychlost (100 až 110 km/h) zásadní úsporu nepřinese, zřejmě proto, že na trase jsou stoupání, při kterých není jednoznačné, zda je lepší přeřadit na pětku nebo zůstat u šestky.

Když pojedete opatrně, dostanete se někam k 5,5 l/100 km. Pro spotřebu pod 5 l/100 km/h je potřeba zajet do rovinatějších oblastí středních Čech nebo jižní Moravy.

Ovládání tempomatu je soustředěno na pravé rameno volantu, aktivace se děje tlačítky, nastavení rychlosti pak intuitivním kolébkovým ovladačem. Automobilu za bezmála 900 tisíc by slušel alespoň příplatkový adaptivní tempomat.

mazda testy mazda testy

O směrové stabilitě a jednoznačné odezvě auta na pohyby volantu jsme sice už psali, ale poctivá mechanická stavba tohoto auta patří k hlavním trumfům šestky, takže se k chování na silnici jednoduše musíme vracet.

I na českých cestách vyniká precizní řízení šestky se zřejmě nejtužším naladěním, jaké dnes můžete v neprémiové střední třídě koupit. Opravdu, pokud vás baví řídit a nemáte na některý zadokolkový prémiový model střední třídy, měla by být Mazda 6 prvním autem, které budete zkoušet.

mazda testy mazda testy

Ale není to jen řízení, co tuto Japonku odlišuje od soudobé konkurence. Sportovní charakter má i podvozek, který za jízdy skvěle maskuje velikost tohoto kombi. V zatáčkách si tak můžete dlouho užívat neutrální projev, i když motor se zdvihovým objemem 2,2 l patří spíše k větším čtyřválcům ve třídě. Kola se s pomocí tlumičů snaží přísně sledovat povrch, karoserie vykazuje v zatáčkách minimální náklony a zadní víceprvkovou nápravu šestky nerozhodí ani série nerovností v zatáčce. K rychle tlumenému zhoupnutí dochází jen na dlouhých vlnách a delších silničních nerovnostech.

Má to ale i druhou odvrácenou stranu, která vynikne na východoevropské silniční síti. Odpružení verze GTA v kombinaci s 18palcovými koly a pneumatikami 225/40 R18 nepatří ke vzorům v oblasti jízdního pohodlí, což se projevuje především na nejstarších úsecích dálnice D1. S málo zatíženým vozem se podvozku nedaří při rychlosti 130 km/h absorbovat všechny rychle po sobě jdoucí nerovnosti. Kola jsou sice stále v kontaktu s vozovkou, ale ta je zvlněná a to do řízení nezapojená posádka vnímá jako nepohodlí. Zlepší se to s tím, jak šestku zatížíte a pružiny se posunou do poněkud měkčí části charakteristiky. Cestou jak z toho ven je zřejmě i setrvání u obvyklejšího 17palcového rozměru kol.

mazda testy mazda testy

Klobouk musí jít dolů, když je řeč o tuhosti karoserie. Tuhé odpružení totiž prověří právě tuto oblast. I dnes je totiž nižší tuhost nosného skeletu mnohdy určující pro to, jak sportovní naladění auto může z výroby dostat. Mazda je na tom velmi dobře, její dlouhá varianta s otevřenou zádí je na tom z hlediska tuhosti asi hůře než sedan, ale přesto ani na špatných cestách není cítit, že by karoserie pracovala. Po 30 tisících kilometrech je i většina plastů v interiéru na svém místě, absolutně tichá je přístrojová deska. Jediným místem, které má tendenci vrzat je středový tunel. Aby se ozval, musí se do něj opřít kolenem někdo z dvojice řidič-spolujezdec.

Převodovka je špičkovým řešením v rámci střední třídy. Krátká řadicí páka s poněkud malou hlavicí připomínající legendární roadster MX-5 má krátké dráhy, které jsou přesně vymezené. Rychlý pohyb jen výjimečně překazí zadrhnutí v kulise, ale to bývá většinou zapříčiněné nedokonalým vyšlápnutím spojky ze strany řidiče. Ano, na to je Mazda velmi citlivá!

Příště se podíváme na zavazadelník šestky.

mazda testy mazda testy

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
23. 9. 2018 09:02
Další díl testu
Zdravím, ví někdo proč nevyšel další díl testu zabývající se zavazadlovým prostorem, případně kde ho najdu. Děkuji
19. 9. 2011 20:50
Kola
18" obouvá 225/45R18 ne 225/40... takže komfort srovnatelný s běžným rozměrem 225/45/17...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku