Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Martin Machala Martin Machala 26. 4. 2017
38
99
Zobrazit náhledy (38)
suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy suv seat testy
Máme tady další dlouhodobý test a znovu se do Auto.cz nastěhovalo SUV, tentokrát Seat Ateca s dvoulitrovým TDI a převodovkou DSG.


Design, interiér


Bílou atecu s dvoulitrovým TDI a automatem z našich stránek už znáte, na začátku loňského léta však Honza Mička testoval vůbec jeden z prvních kousků, ještě na španělských značkách. I naše dlouhodobá ateca má za sebou testovací minulost. Než dorazila k nám do redakce, stihla ještě nějakých sedm tisíc novinářských kilometrů, což odpovídá tak trojnásobné porci běžného slušného řidiče. Bude tedy o to zajímavější sledovat, jak se tato úvodní zatěžkávací zkouška na španělském SUV projeví. Času máme dost, Seat Ateca u nás stráví celý rok!

Je to ateca? Není to ateca?

Od doby, co se po českých silnicích rozšiřuje Škoda Kodiaq, začínám mít problém s jednoznačnou identifikací atecy. Tedy při pohledu na zadní část obou SUV, tady je to jako vejce vejci. Opravdu spolehlivé vodítko poskytne až označení modelu, velice pozorný a vnímavý divák možná ještě zaregistruje o něco členitější tvarování zadních svítilen. Přední partie jsou o něco jednodušší než dvouúrovňové řešení u kodiaqu a přiznám se, že španělská kukadla jsou mi sympatičtější.

Interiér je naprosto typicky koncernový a osobně jsem strašně rád, že ateca vznikla ještě před zavedením nového dotykového skleněného displeje (třeba faceliftovaný golf nebo čtyřoká octavia). Ten sice vypadá v nezapatlaném stádiu skvěle, že ale tento efektní look dlouho nevydrží, to je nasnadě. Zmizelé tlačítko ovládání hlasitosti má být podle představ designérů plně nahrazeno kolegou na volantu, vlastně to i dává logiku, ruce přece musí být na volantu. Dobře, na to bych si ještě zvykl. Jinak ale dávám jednoznačně přednost klasice v podobě normálních tlačítek rozesetých v okolí displeje. Chcete do navigace? Zmáčknete tlačítko NAV. Do rádia? Jasně, RADIO… V novátorském dotyku musíte přes hlavní nabídku a pak si teprve vybrat. A že nesnáším upatlané displeje, je možná moje úchylka, ale o důvod víc, proč být šťastný v atece.

suv seat testy suv seat testy
 

Jinak je interiér praktický, promyšlený, prostorný… Znovu taková klasika od koncernu VW. V atece vám zkrátka nevadí vůbec nic, rychle se zorientujete a pak už jenom řídíte a uvnitř si spokojeně žijete. Až na to povrzávání posuvné panoramatické střechy. Podobně jako nesnáším otisky prstů na displeji, vadí mi i pazvuky v autě. Ateca je v tomto směru vzorná, tedy s výjimkou zmíněné prosklené střechy. Šílený nesmysl, tahle móda. Zvyšuje hmotnost, těžiště, stojí hrozné peníze (v našem případě 22.900 Kč) a ještě vrže. Třeba si s tím poradí v servisu.

Motor, jízdní vlastnosti


Dva litry a sedm stupňů

Dotykový displej se naštěstí atecy ještě netýká, sedmistupňové DSG v kombinaci s dvoulitrem TDI o výkonu 140 kW však už ano. Se šestistupňovým DSG byla reálná dynamika čtyřválce dost nevýrazná, sedmistupňová skříň, která bez problémů zvládá i nejvyšší točivý moment 400 N.m, už žádné kompromisy nepřipouští. Dynamika je tak víc než dostatečná, i když v některých případech dost skoková. Místy cukavá jízda je pro převodovky DSG typická, hlavně rozjezdy bývají problém. U atecy jsem si nejvíc zvykal na zpětný chod, dozadu tohle SUV neskutečně spěchá, úplně pustit brzdu skoro nejde. Tohle je známá věc, s tím bych se smířil. Převodovka ale občas zazmatkuje, resp. zbytečně váhá i při jízdě. V normálním módu se chce nejdřív chovat vyloženě ekologicky a na důraznější přidání plynu dlouho nereaguje a nechává to na točivém momentu. Proč ne, vždyť je ho kopa. Pak si však najednou řekne, no jo, co když ten Machala chce zrychlit víc? Tak já pro jistotu podřadím… A plynulá akcelerace je ta tam. Docela dlouho jsem si tak zvykal na chod plynového pedálu a učil se vychytávat bod, od něhož se DSG odpíchne k podřazení. Jde to, když jsem se však do atecy po nějaké době vrátil z jiného testovacího auta, znovu jsem poskakoval.

suv seat testy suv seat testy
 

Spotřeba se zatím pohybuje lehce nad osmi litry, což je i s přihlédnutím ke vstřikování močoviny docela dost. Lze jezdit i pod osm, už to ale vyžaduje přece jenom trochu specifičtější podmínky. Tedy umírněnější jízdu za městem, mimo dálnice. Redakční mix právě s převahou města a dálnic zatím znamená průměr 8,2 litru. Uvidíme, jestli se spotřeba s přibývajícími kilometry sníží. Podmínky měla ateca přeci jen těžší – zimní provoz, sotva zajetá…

Raději menší…

Zlo v podobě dotykových displejů a prosklených střech už máme za sebou, teď ještě jeden můj „oblíbený“ nešvar moderních aut – nadměrně velká kola. Ano, na devatenáctipalcových kolech to atece nesporně velmi sluší, já bych však atraktivní vzezření vyměnil za víc pohodlí na nerovnostech. Ateca mi celkově přijde od podvozku spíš tvrdší, velká kola tuto charakteristiku samozřejmě jenom zdůrazňují. Vyloženě prkenná ateca sice není, ani na větších dírách nemáte pocit, že jste po téhle ráně museli hnout se zavěšením, víc komfortu a plavnosti by však seatu rozhodně prospělo. Určitě doporučím zůstat nejvýš u standardního osmnáctipalcového rozměru (pro testovanou specifikaci Xcellence). Necelých jednadvacet tisíc za devatenáctky opravdu neutrácejte. Místo toho si raději kupte třeba tažné zařízení, přijde na stejné peníze.

suv seat testy suv seat testy
 

I díky tvrdšímu nastavení je však jízda s atecou vlastně nečekaně zábavná, na poměry SUV až trošku sportovní. V zatáčkách se naklání minimálně, zde si pomáhá i přibrzďováním vnitřního kola. Systém XDS je už naštěstí nastavený citlivě, pomáhá prakticky neznatelně.

Závěr


Kompletní výbava…

… a cenovka přes milion. Není se co divit, dlouhodobá bílá ateca má ve výbavě opravdu skoro všechno, moc příplatků v ceníku nezbylo. Užíváme si tak třeba zmíněných devatenáctipalcových litých kol, adaptivního tempomatu, elektrického ovládání pátých dveří, koženého čalounění nebo nezávislého topení. To je věc! Stojí sice 25.500 Kč, neznám ale lepší vynález! Jestli plánujete koupi nového auta a v ceníku tuto položku objevíte, rozhodně ji zaškrtněte! Zvlášť, pokud jste podobně zimomřiví jako já… Je to něco úžasného sednout v mrazech do vyhřátého auta, ani škrábat okna nemusíte!


Jak vidíte, příplatků je hodně, cena konkrétního kousku se tak vyšplhala až na 1.095.400 Kč. Ani základních 870.900 Kč za Atecu 2.0 TDI/140 kW DSG Xcellence není úplně málo, výbava je však velmi slušná i bez zmíněných příplatků a navíc aktuálně dostanete slevu jednadvacet tisíc. To máte třeba na to tažné zařízení…

Žádná láce, ale první dojem zanechala ateca víc než dobrý. Uvidíme, jestli jí vydrží po celý testovací rok!

suv seat testy suv seat testy
 

Nejlevnější verze modelu468.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Reference)
Základ s testovaným motorem849.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG 4WD Xcellence)
Testovaný vůz bez příplatků849.900 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG 4WD Xcellence)
Testovaný vůz s výbavou1.095.400 Kč (2.0 TDI/140 kW DSG 4WD Xcellence)

Plusy

  • Prostorný a praktický interiér
  • Silný motor
  • Agilní jízdní vlastnosti
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Na devatenáctipalcových kolech tvrdší podvozek
  • Občas škubající převodovka

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Témata
Seat Ateca 2.0 TDI DSG
Cena základní sestavy 849 900 Kč
Výbava základní sestavy Osmnáctipalcová litá kola, elektricky ovládaná okna, bezklíčkové startování, parkovací senzory vzadu, LED světlomety, mlhovky, tempomat, výškově nastavitelné přední sedačky, automatická klimatizace. Kč
Cena testované sestavy 1 095 400 Kč
Výbava testované sestavy Devatenáctipalcová litá kola (+20.900 Kč), Adaptivní tempomat (+4900 Kč), akční paket Technology Xcellence (+18.900 Kč), bezdotykové elektrické ovládání pátých dveří (+13.200 Kč), conectivity box (+5500 Kč), kožené čalounění (+21.900 Kč), navigace Plus (+46.500 Kč), nezávislé topení (+25.500 Kč), paket Comfort & Drive Plus (+24.900 Kč), paket Winter (+11.900 Kč), panoramatické střešní okno (+22.900 Kč), parkovací asistent (+13.500 Kč), sound systém (+6900 Kč), tažné zařízení (+20.900 Kč), parkovací kamera (+19.700 Kč), vyhřívané přední sklo (+4900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.9 / 5.3
Emise CO2: 135
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 1604
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1589 / 541
Rozměr pneu: 225/45 R19
Seat Ateca 2.0 TDI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4363
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2638
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1541
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 680

Diskuse: Přidat názor

Pokus o objektivitu se ceni
Ted
| 3. 5. 2017
S prekvapenim jsem si precetl tento text. Casto zde kritizuji nevyvazenost a tendencni nadrzovani ( neuveritelnym pripadem je srovnani civicu s leonem ci co to bylo) koncernovym autum. Tento text ale zminuje skutecna negativa soucasne koncernove techniki a to se zde nevidi kazdy rok!

Ano dsg je v poslednich modelech nejhure naladene, co pamatuju. Redaktorem popsane chovani je kombinaci klasickeho podtaceni spolecneho pro posledni generace aut a nes hopneho motoru 140kw, ktery dole proste nejede a vetsi turbo se roztaci neskutecne dlouho...
Sestikvalt je navic jeste strasnejsi.
Nevidanou veci je rovnez zminena spotreba. 8,2 je i muj prumer s timto motorem v passatu a kdyz to tu zminim, nikdo mi nechce verit. Ano tento motor je to nejhorsi tdi po vsech strankach.
Nejsem haterem ACZ ani koncernu. Kritizuji zdejsi clanky, ale pro kritiku tohoto kousku tezko hledam duvod. A takovy pocin se zde musi pochvalit.

Souhlasim s hodnocenim motoru ve spojeni s dsg, spotreby, sklenenych infotainmentu i komfortu odpruzeni s vetsimi koly. V souhrnu jde o veci nejdulezitejsi pro pocit z auta a jsou spatne ( u atecy s vyjimkou infotainmentu samozrejme)

Z vyse zminenych duvodu vola BRAVO MACHALA!!!
Sluší
Ted
| 3. 5. 2017
Nevsiml??? Tak to me zajimaji tve nazory na cokoli jineho...

Sluší
Ted
| 3. 5. 2017
Tak to je vazne trefne s tim eufemismem :-)
Dsg je totiz vazne naladene nesmyslne. Mel jsm tu cest se stejnou prevodovkou v octavii 2 a byla naladena mnohem lepe....
100 000
_MT_
| 28. 4. 2017
30, možná 40 tisíc. >:D
Cukání DSG
_MT_
| 28. 4. 2017
A také nemusí. Když šla na trh poslední A3, tak jsem schválně vyzkoušel suchou, která má bezesporu nejhorší pověst. Naordinoval jsem jí parkování do řady v kopci a k mému překvapení to krásně zvládla. Ne, že bych ji chtěl, ale překvapila.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku