Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Downsizing je mrtev, ať žije upsizing! Větší motory, vítejte zpět!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 15. 10. 2016
49
72
Zobrazit náhledy (49)
1989 Audi 100 1989 Audi 100 1989 Audi 100 1989 Audi 100 1994 Audi A6 1997 Audi A4 1997 VW Golf 1998 VW Caddy 1999 Audi A8 1999 Audi A8 1999 VW Golf 1999 VW Lupo 1999 VW Lupo 1999 VW Lupo 1999 VW Lupo 2000 Audi A2 2000 Audi Allroad 2000 VW Passat 2001 Audi A6 2002 VW Phaeton 2002 VW Touareg 2003 Škoda Fabia 2003 Škoda Fabia 2004 Seat Ibiza Cupra 2005 Audi A6 2005 VW Passat 2006 Audi R10 2007 Audi Q7 2007 Audi Q7 2007 VW Touareg 2008 Audi R10 2008 VW Golf 2009 Seat Leon 2012 Audi A3 2012 VW Golf 2012 VW Golf 2012 Volkswagen TDI 2014 VW Polo 2014 VW Polo 2014 Audi SQ5 2014 Audi SQ5 2015 Audi A4 Avant 2015 Audi Q7 2015 VW Touareg
Emisní krize, kterou vyvolala aféra Volkswagenu, způsobí paradox. Automobilky zase začnou zvyšovat objemy svých motorů. Alespoň dočasně...

Na zpřísňující se emisní předpisy museli výrobci automobil; reagovat redukcí počtu válců a hlavně objemů svých spalovacích agregátů, jak vznětových, tak i zážehových. Hlavně v poslední dekádě. Vzpomeňme jen Volvo, které taktéž u velkých modelů přešlo na přeplňované dvoulitrové čtyřválce, taktéž Volkswagen, hojně se uplatňuje i jejich ještě menší lichý počet, Fiat nabízí dokonce dvouválce! A nejen oni, přizpůsobit se museli takřka všichni, zejména na starém kontinentu.

Downsizing je však zřejmě u konce, dosáhl totiž nejmenší možné (a únosné) míry. Malé motory sice vykazují skvělé výsledky v laboratořích, avšak v reálném provozu spotřebují mnohem více paliva, než uvádějí tabulky. Dokonce jsou mnohdy žíznivější než jejich předchůdci a tím pádem ve větší míře znečišťují ovzduší. Co na tom, že se na celkových exhalacích podílejí pouze několika málo procenty? Jde přece o tak snadnou kořist!

Automobilky se začaly emisním testům v Evropské unii přizpůsobovat, i když aféra Volkswagenu s podváděním u TDI a jejich neblaze proslulým, ale propracovaným elektronickým odpojovacím zařízením původně začala za mořem. Normované emisní zkoušky v EU dosud vždy probíhaly za přísně kontrolovaných podmínek, které se od reálných řidičských návyků značně odlišují. To znamená při teplotách od 20 do 30 stupňů Celsia, s maximálně 2400 otáčkami, jen maximální povolená rychlost je vyšší než dálniční limity ve většině zemí, konkrétně 145 km/h.

Výrobci tedy své nové modely ladili podle metodiky a jiné podmínky (studené a teplé počasí, vyšší otáčky i tempo na některých úsecích německých dálnic) logicky nebrali v potaz. O tom, že v těchto provozních situacích mohou překračovat zákonné limity vypouštěných toxických látek, není třeba dlouze diskutovat. Prokázaly to testy, které byly provedeny po vypuknutí skandálu na vládních úrovních. Nelegální je vlastně každé auto, Mitsubishi se kvůli vlastní cause v Japonsku dokonce dostalo do finančních problémů....

Moderní nadupané turbodiesely emitují při velké zátěži až 15x více NOx (jedovatých oxidů dusíku), než ukládají současné limity. Zážehové ekvivalenty s objemem kolem jednoho litru obvykle vstřikují větší množství paliva, aby se zabránilo jejich přehřátí. Takže chrlí více nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého a jemných pevných částic. O zavedení filtrů se spekuluje delší dobu. diesely už je mají dávno.

Řešení zapeklité situace existuje, jak se zdá, je jím paradoxně upsizing. Výfukové, či v menší míře mechanické přeplňování určitě zůstane, ale zdvihové objemy se zase začnou minimálně na kratší dobu zvyšovat. Proč? Podle agentury Reuters se chystá nová metodika už od příštího roku, regulátoři emisí konečně dostali alespoň trochu rozumu. V první řadě pro NOx, testům se samozřejmě podrobí všechna auta nově uváděná na trh, která musejí od roku 2019 takovým podmínkám vyhovovat. Zkoušky budou určitě více odpovídat realitě, protože se uskuteční přímo na silnicích, nikoli v laboratoři jako dosud.

Spotřeba paliva a s ní související emise CO2, které mají vliv na vytváření skleníkového efektu a údajně jsou hlavní příčinou „globálního oteplování“, budou následovat o dvě léta později. Produkci oxidu uhličitého samozřejmě nelze zcela eliminovat a navíc: zmíněná fakta jsou dle některých studií hloupost.

Kupříkladu tříválec VW 1.4 TDI tedy pravděpodobně zmizí a nahradí jej čtyřválcová šestnáctistovka. Francouzský Renault plánuje nástupce řady R-Type (1.6 dCi), která vystřídala v roce 2011 starší a větší 1.9 dCi, zdvihový objem novinky naroste o zhruba 10 procent. Něco podobného se chystá do tří let i u General Motors.

Automobilky čelí obrovské výzvě. Nicméně „elektrifikaci“ a „hybridizaci“ se nevyhnou, budou taktéž pokračovat. Někteří analytici totiž předpovídají, že testování v jízdních podmínkách blížících se realitě pošle do historie vznětové motory s objemy pod 1,5 l a zážehové menší než 1,2 l. Pokud budou smeteny ze stolu a definitivně zabity, potřeba „bzučících“ alternativ se ukáže ještě naléhavější. Objevují se i další konkrétnější hlasy, že druhá vlna downsizingu ještě přijde, ale právě už s podporou elektrických jednotek.

Samotný Volkswagen se díky aféře TDI soustřeďuje zrovna na elektromobily. Jsou ale jeho dohady třímilionového ročního odbytu během pouhých devíti let skutečně reálné?

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Downsizing
ryccardo
| 18. 10. 2016
Já znám taky jednoho dyslektika a už když čteš co napsal poznáš, že je něco špatně. U Šamana pozoruješ jen hrubky. Když jsem chodil do školy, tak se říkalo, že je blbej na češtinu. Dneska už takový lidi nejsou. Jen dyslektici. No je dobře, že tu má ale tiskovýho mluvčího. Možná příště radši piš ty příspěvky za něj. Ono to vypadá dost divně, když se snaží bejt chytrej, ale seká hrubky. ;-)
Avatar - N6600
Downsizing
N6600
| 18. 10. 2016
OK, tak inak a posledny krat, lebo evidentne si zjedol Salamunove a potrebujes mat za kazdu cenu pravdu...

Mam v rodine dyslektika. Dyslexia nie je mentalna retardacia, takze je samozrejme, ze vety posklada normalne. To, ci a kolko hrubiek urobi, zavisi na tom, aky stupen dyslexie dotycna osoba ma a kolko krat si je ochotna po sebe ten text precitat a opravit. Pre tuto chorobu je normalne, ze neodstrani 100% chyb. A to dokonca ani v hovorenej forme, nie len pisomnej.

Na zaver mi fakt neda nedodat, ze sice SamanAR nepise na jednicku, ale aspon sa nesprava ako totalny... ...ryccardo ;)
Downsizing
ryccardo
| 18. 10. 2016
Je vtipný kolik degešů co neumí pravopis se schovává za dyslexii a dysortografii. Vzhledem k tomu, že věty skládá úplně normálně, akorát sem tam udělá hrubku je to hochu jen hloupá ne moc originální výmluva. ;-) Já svého času používal lepší. Tvrdil jsem, že to píšu ještě podle starých pravidel českého pravopisu. >:D
Avatar - N6600
Downsizing
N6600
| 18. 10. 2016
Prestan zo seba robit vola a pred tym, nez budes pokracovat, si radsej precitaj tuto diskusiu - [odkaz]
Downsizing
ryccardo
| 18. 10. 2016
To musela bejt sakra drahá maturita ty svyžný a necelích. >:D >:D A nefandi si že bych ti snad záviděl. Nevím, že bych měl někomu závidět fakt, že se musí stydět za svůj písemnej projev, protože kdejakej cigoš z výkopu je na tom líp s pravopisem než ty. Mrkni občas do učebnic češtiny pro základní školy ty jedničkáři >:-[] >:-[]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku