Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tato evropská auta se dostala na běžné silnice jen díky závodům

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 30. 9. 2019
111
3
Zobrazit náhledy (111)
Audi Sport quattro (1984) Audi Sport quattro (1984) Audi Sport quattro (1984) Audi Sport quattro (1984) Audi Sport quattro (1984) Audi Sport quattro (1984) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) BMW M1 (1978) Ford RS200 Prototyp (1984) Ford RS200 Prototyp (1984) Ford RS200 Prototyp (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Ford RS200 (1984) Lancia Stratos HF Prototipo (1971) Lancia Stratos HF Prototipo (1971) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Lancia Stratos HF (1973) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (1990) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Peugeot 205 T16 (1984) Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959 Porsche 959

Prakticky od zrodu automobilu patřily k nejzajímavějším a pro veřejnost nejpřitažlivějším modely, které se v maximální možné míře blížily špičkovým závodním vozům. Připomeňte si jedny z nejslavnějších ve velké galerii.  

V první polovině dvacátého století nebyl příliš velký problém provozovat v běžném provozu automobil, který vznikl primárně pro závodní dráhy. To ostatně dokazuje například Bugatti Type 35 nebo Mercedes-Benz SSKL a řada dalších slavných vozů z dvacátých a počátku třicátých let, i když již ve druhé polovině tohoto desetiletí se situace především díky stříbrným šípům značek Mercedes-Benz a Auto Union začíná měnit.

Druhá polovina dvacátého století pak především v oblasti závodů na uzavřených okruzích přináší v nejvyšších kategoriích stále větší a větší rozevírání nůžek mezi závodními a osobními automobily. Podobnou situaci pak lze od šedesátých let sledovat i na tratích soutěží, i když zde musí automobilky a závodní týmy i v případě vozů pro nejvyšší třídy vycházet ze sériových modelů.

Začíná se díky tomu rodit nový druh automobilu, který lze jednoduše označit jako „homologační“. Automobilky se právě jeho prostřednictvím snaží splnit požadavky na automobil pro sériovou výrobu, z nějž má vycházet závodní vůz, i když praxe je vlastně opačná. Nejprve je vyvíjen závodní vůz a teprve z něj je odvozen automobil pro běžný silniční provoz. Výsledkem je řada výjimečných automobilů evropských, amerických i asijských značek, z nichž vybíráme skutečně jen zlomek z nejslavnějších.   

Audi Sport Quattro se zrodilo jako evoluce modelu Quattro s rozvorem náprav zkráceným o 320 mm na 2205 mm. Výstavní premiéra se odehrála na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1983. Audi Sport Quattro nebylo ničím jiným než homologačním speciálem pro skupinu B, což znamenalo, že podle pravidel muselo vzniknout 200 kusů. Automobilka se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku nakonec do roku 1987 vyrobila 214 exemplářů tohoto modelu.

Audi Sport Quattro mělo v sériovém provedením pod kapotou uložen turbodmychadlem KKK K27 přeplňovaný pětiválec o objemu 2133 kubických centimetrů s výkonem 225 kW (306 k). Motor prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky roztáčel kola obou náprav a umožňoval akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,9 s, zatímco maximální rychlost se pohybovala kolem 250 km/h.

BMW M1 bylo původně vyvíjeno se záměrem startů v závodech vozů skupiny 5, ale změna v pravidlech a zpoždění v náběhu sériové výroby tohoto modelu stojí za změnou plánů. Výsledkem se stala právě série Procar s vozy BMW M1, která v letech 1979 a 1980 představovala doprovodný program závodů F1.

BMW zahájilo vývoj modelu M1 v roce 1975 a veřejnosti bylo dvoumístné kupé představeno o tři roky později. Pod designem karoserie z plastických hmot se podepsal Giorgetto Giugiaro. Zadní kola roztáčel 3,5litrový šestiválec s výkonem 204 kW (277 k). Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne BMW M1 za 5,6 s a je schopné dosáhnout maximální rychlosti 262 km/h.

Ford RS200 se veřejnosti poprvé představil v roce 1984 a od počátku svého vývoje byl připravován pro starty v rallye v rámci tehdy nejvýše postavené skupiny B, což znamenalo, že automobilka musela vyrobit minimálně 200 vozů pro běžný provoz.

Ford RS200 měl před zadní nápravou uložen přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru, který měl v silničním provedení disponovat výkonem 190 kW (258 k). Dvoumístné kupé s manuální pětistupňovou převodovkou a pohonem všech kol dokázal akcelerovat z 0 na 100 km/h za pouhých 2,9 s, což svého času znamenalo zápis do Guinnessovy knihy rekordů. Maximální rychlost automobilka

Lancia Stratos byla od začátku vyvíjen jako soutěžní speciál. Na počátku historie tohoto modelu však stojí prototyp Lancia Stratos Zero z roku 1970, který vlastně umetl cestičku pro vznik prototypu Stratos HF, jehož premiéra se odehrála během autosalonu v Turíně v roce 1971. Homologační předpisy tehdy vyžadovaly stavbu alespoň čtyř stovek kusů a díky tomu vznikla silniční verze Stradale.

Lancia Stratos v provedení Stradale měla napříč před zadní nápravou umístěn atmosférický vidlicový šestiválec Ferrari Dino, který z objemu 2,4 l poskytoval nejvyšším výkon 140 kW (190 k). Dvoumístné kupé s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem zadních kol mělo akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6,8 s.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16V Evolution II se světu poprvé představil na autosalonu v Ženevě v roce 1990 a vznikl na základech modelu 190 v rámci homologace pro německý šampionát cestovních vozů (DTM). Tento model za svou výjimečnost vděčí v prvé řadě svému vzhledu s rozšířenými blatníky a masivním přítlačným křídlem na zádi.

Na technice ukryté pod karoserií se podíleli i specialisté společnosti Cosworth a právě díky nim disponoval atmosférický řadový čtyřválec o objemu 2,5 litru u sériových vozů nejvyšším výkonem 173 kW (235 k). Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II byl schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,1 s a dosahoval maximální rychlosti 250 km/h.

Peugeot 205 Turbo 16 se podobně jako například Ford RS200 zrodil přímo pro skupinu B. Na první pohled sice působil jako standardní třídveřový hatchback řady 205 s širšími blatníky, ale ve skutečnosti se jednalo o vůz zcela odlišné koncepce. Peugeot 205 Turbo 16 měl podobně jako řada jeho konkurentů pro skupinu B motor uložen před zadní nápravou a pohon všech kol.

Homologační provedení pro běžný silniční provoz bylo osazeno přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1775 kubických centimetrů s nejvyšším výkonem 147 kW (200 k). Kompaktní dvoumístný automobil zvládal akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,3 s a dosahoval maximální rychlosti 210 km/h.

Porsche 959 bylo sice původně vyvíjeno pro skupinu B a veřejnosti byl jeho první prototyp představen již v říjnu roku 1983 během autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, ale na tratě světových soutěží nakonec nezamířilo. Automobilka se nakonec v případě závodního nasazení omezila na rallye Paříž – Dakar a s odvozeným Porsche 961 na vytrvalostní závody v Le Mans.

Porsche 959 se v produkční podobě představilo v roce 1985 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Kola obou náprav u tohoto modelu prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky roztáčel přeplňovaný plochý šestiválec o objemu 2,85 litru s výkonem 331 kW (450 k). Porsche 959 zvládne akceleraci z 0-100 km/h za 3,7 s, 0-200 km/h za 12,8 s a maximální rychlost se má pohybovat okolo 319 km/h.

Foto: Audi AG, BMW Group, Ford Motor Company, Fiat Chrysler Automobiles, Daimler AG, Automobiles Peugeot, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Wheelsage.org, Auto.cz

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - palix
Re: Re: Zlaté časy motorsportu
| 30. 9. 2019
Časy kedy sme na stenách polepené autá sú naozaj dávno preč. Dnes auta nikoho nezaujímajú. Dokonca sa už dnes otočím za máloktorým novým autom. Ak ale ide po ceste pekný veterán, otočím nielen hlavu, ale celé telo :).
Na druhej strane predsa sú ešte automobilky, ktoré robia zaujímavé obyčajné autá - pre bežného človeka taká Mazda. Minimálne predošlá 3-ka (BM / BN) bola veľmi podarené auto - také "obyčajné" - výborne jazdiace, pekné, s atmosférou, cenovo relatívne dostupné... Radosť šoférovať.
Avatar - 3_diamanty
Re: Zlaté časy motorsportu
| 30. 9. 2019
nadsenie vyprchava lebo autosvet je uz v prvom rade o preziti a biznise.... casy ked sa auta robili kusok aj pre taku tu ludsku nezistnu radost cloveka na tomto svete su uz aspon 10 rokov fuc.. dnes vsetko podlieha prisnym pravidlam normam a vsetko musi byt vopred robene tak aby to vychadzalo ze to bude aj co najviac ziskove .. mne dokonca pride ze niektore auta ( a nie je ich malo ) uz vyrobcovia ani vyrabat vobec nechcu ale proste ich vyrabat z povinnosti musia lebo by dnes uz neprezili... 8-s
Zlaté časy motorsportu
| 30. 9. 2019
To bylo ještě v dobách, kdy rychlé auto bylo snem každého kluka. Dneska, když borci namísto aut řeší mazlivé telefony a předražené boty s velkým jazykem, nebo se v lepším případě rozplývají nad tím, že jim auto za jízdy samo utře zadek, už žádná automobilka nevypustí na silnice model jen proto, aby s ním mohla vyhrávat soutěže.

Auta se sice dělají čím dál lepší, ale to nadšení tak nějak vyprchává...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku