Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvacet let automobilky u Kolína. Trojčata bývala hitem, dnes tu velí Toyota

Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
Toyota Aygo
98 Fotogalerie
Roman Šitner
Diskuze (3)

28. února 2005 to byla velká událost. V Česku se poprvé začala vyrábět auta západních značek. V Ovčárech u Kolína odstartovala výroba minivozů značek Citroën, Peugeot a Toyota. Bude to přesně 20 let.

Šlo o investici 20 miliard (tehdejších) korun a Česko dokázalo automobilky přesvědčit, že je lepším místem pro výrobu aut než Polsko, které o závod také stálo.

Čechy to ale nechalo klidnými. Továrna na minivozy byla méně zajímavá než v této průmyslové zóně původně plánovaný závod BMW. O malinká autíčka navíc český trh přímo nestál a žádná ze tří automobilek se tuzemskou výrobu nesnažila více marketingově využívat. Rozdíl vynikne hlavně proti nošovickému Hyundai, který spustil produkci v roce 2008 a hned se v propagaci začalo hrát na vlasteneckou strunu.

Kolínská trojčata, jak se přezdívalo velmi podobným vozům Citroënu C1, Peugeotu 107 (později 108) a Toyotě Aygo, se prodávala relativně dobře hlavně díky nízké cenovce. Když ale v roce 2011 do segmentu vstoupila Škoda s v Bratislavě vyráběným modelem Citigo, zákazníci přešli ve velkém k ní.

Miniauta byla hlavně v západní a jižní Evropě před dvaceti lety hitem a úplně zlaté časy začaly v období hospodářské krize. Řada zemí ve snaze pomoci skomírající ekonomice zavedla takzvané šrotovné. Šlo v podstatě o dotaci na nákup nového vozu, a to podpořilo hlavně prodeje těch nejlevnějších.

Výroba v Ovčárech jela naplno. V roce 2009 šlo dokonce o rekordních 332 tisíc vozů. Koncern Volkswagen se chtěl na této vlně také svézt a spustil výrobu minivozů v Bratislavě. Tam začaly ve zmíněném roce 2011 vznikat Volkswagen Up!, Škoda Citigo a Seat Mii.

Jenže stále náročnější emisní normy, požadavky na bezpečnostní výbavu i rostoucí popularita vozů SUV vytvářely pro minivozy složitější prostředí. Nejmenší auta přestávala být levná. Zákazníci si raději něco málo připlatili a měli větší a dospělejší vůz. Tento trend měl na závod u Kolína o to větší dopady, protože přicházel v době, kdy panovala poměrně silná konkurence. Minivozy nabízela řada automobilek a zákazníci měli z čeho vybírat.

Pokles poptávky po těch nejmenších autech zásadně změnil situaci na trhu. Většina značek dnes žádný takový vůz v nabídce nemá. Také značky Citroën a Peugeot už žádné mini nenabízejí, Toyota jej nabízí v SUV podobě jako Aygo X.

Video placeholder
Videotest Toyota Corolla 1.5 Dynamic Force • Zdroj: auto.cz

Se závodem v Ovčárech to tak bylo nahnuté. Pro skupinu PSA (dnes součást Stellantisu) ztratil smysl. Nakonec se dohodli, že jej plně převezme Toyota, která v Evropě v posledních letech výrazně posiluje. V roce 2021 se tak závod z Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) přejmenoval na Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMC).

Většinu produkce v Ovčárech nyní tvoří Toyota Yaris (loni to bylo 126.040 kusů). O něco méně (99.018 kusů) vzniklo Toyot Aygo X. Loni tedy továrna vyrobila 225 tisíc aut, plán na příští rok je 208 tisíc.

Závod dává práci více než třem tisícům lidí, další pracovní místa vznikla v přímé souvislosti. Celkem se v továrně již vyrobilo kolem 4,5 milionu vozů.

Vstoupit do diskuze (3)