Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën C1
Citroën C1
Citroën C1
Citroën C1
95 Fotogalerie

20 let kolínských trojčat. Trh se od té doby zásadně změnil

Roman Šitner

Je to dvacet let, co se poprvé objevily fotografie takzvaných kolínských trojčat. V Česku to byla zásadní událost. Výroba mini vozů značek Toyota, Peugeot a Citroën se chystala v nově budovaném závodě v Ovčárech u Kolína.

Češi byli na novinku zvědaví. Bylo to poprvé, co mělo v Česku vznikat auto zahraniční značky. Trojice vozů nesla jména Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Premiéru měla na ženevském autosalonu na jaře 2005, oficiální fotogalerie byla ale k dispozici už na začátku prosince.

Malá auta v tuzemsku tolik nezabodovala. Tehdy se rozběhla výroba druhé generace Škody Octavia a národní hrdost mířila spíše k ní než na kolínská mini autíčka. I v tuzemských prodejích hrála vždy okrajovou roli. Nikdy se nezdálo, že by je Češi preferovali před srovnatelnou konkurencí. Vozy jako Chevrolet Spark nebo Kia Picanto se prodávaly lépe, dařilo se i dvojčatům Opel Agila a Suzuki Splash, podle čísel pak i Fiatu Panda, který ale na českých silnicích tolik vidět nebyl. Když v roce 2011 přišla Škoda s modelem Citigo, celý trh mini vozů si v podstatě vzala pro sebe.

Přitom nabídka to nebyla špatná. Měla hlavně v dobách akčních nabídek poměrně dobrou cenu a 3,4 metru dlouhý vůz nabídl na svou třídu přijatelný vnitřní prostor. V nabídce byl na začátku kromě litrového benzinu i 1,4litrový dieselový pohon.

Český trh ale nikdy nebyl pro kolínský závod důležitý. Vždy šlo jen o zanedbatelný zlomek produkce. Hlavní odbytiště bylo v západní Evropě a tam byla tato auta úspěšná. Zlatým obdobím pak byla hospodářská krize, kdy řada zemí zavedla takzvané šrotovné (příspěvky na pořízení nového auta, když nechají sešrotovat to staré). To kolínská automobilka jela naplno a za rok vyráběla přes 300 tisíc vozů. Miniaut se celkově vyrobily bezmála čtyři miliony, a z podniku se stal významný český exportér i zaměstnavatel.

Video placeholder
Bazar Citroen C1 • auto.cz

Tyto časy ale skončily. Přísnější emisní normy i nároky na bezpečnostní výhodu krok za krokem mini vozy zdražovaly a pro zákazníky tak dávaly méně a méně smyslu. Z dnešního pohledu se zdá neuvěřitelné, že se miniauta chrlila v takových počtech jak v Kolíně, tak v Bratislavě, kde vznikala zase koncernová minitrojčata značek Volkswagen, Škoda a Seat. Před dekádou si Češi mohli vybírat z dvacítky miniaut, nyní jich je osm a celkově se jich prodá proti minulosti ani ne třetina.

Společný závod francouzské PSA (Peugeot Citroën, dnes součást skupiny Stellantis) a japonské Toyoty přestal dávat smysl. Od roku 2021 jej plně vlastní Toyota a vyrábí zde mini SUV Aygo X a model Yaris.