Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekologové se v Kalifornii opatrně staví proti zákazu spalovacích motorů

Ondřej Mára
Diskuze (83)

Agentura pro ochranu životního prostředí, zkráceně známá jako EPA, obvykle propaguje a obhajuje nutnost přechodu na obnovitelné zdroje a  elektromobilitu, jenže poslední prohlášení kalifornského guvernéra moc nadšeně nevítá.

Kalifornský guvernér Gavin Newsom podepsal minulý týden příkaz, kterým chce od roku 2035 zastavit prodej nových automobilů se spalovacími benzínovými či naftovými motory ve svém státě. Guvernér toto nařízení obhajoval jako další nezbytný krok v boji proti znečištění ovzduší a klimatickým změnám.

Kancelář guvernéra pak k projevu dodala informace, podle kterých je přepravní sektor zodpovědný za „více než polovinu uhlíkového znečištění v Kalifornii, cca 80 procent smogového znečištění a až 95 procent jedovatých dieselových emisí.

Podobné kroky přitom nejsou ze strany kalifornských úřadů vlastně ničím překvapivým. Na stát Kalifornie připadá zhruba 11 % všech nově prodaných automobilů napříč celými USA, přičemž ekologická nařízení vztahující se nejen k dopravě přebírají po vzoru Kalifornie další americké státy.

Jenže proti novému příkazu se kromě prezidenta Trumpa, který otevřeně podporuje průmysl zabývající se fosilními palivy, postavil i nejvyšší muž americké agentury pro ochranu životního prostředí – známé pod zkratkou EPA. Nejde sice o otevřeně nesouhlasný postoj, přesto je z vyjádření Andrew Wheelera, manažera EPA, znát jistý nesouhlas.

Podle informací Reuters měl Wheeler vyjádřit obavy nad výrazným dopadem zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory na kalifornskou elektrickou rozvodnou síť. Ta má totiž již v současnosti velké problémy, což se projevuje stále masivnějšími výpadky dodávek energie.

Energetické společnosti se přitom odkazují na nízké/nestabilní výkony solárních & větrných elektráren, na vině však mají být i v současnosti omezené dodávky elektrické energie ze sousedních států, kde stoupla vlastní spotřeba v důsledku vysokých teplot a častěji puštěných klimatizací.

Kalifornský rekord v pohyblivých výpadcích proudu – do velikosti a rozsahu zcela bezprecedentní – společně s nedávnými žádostmi o dodávky energie ze sousedních států, vyvolává otázku, jak si představujete provoz flotily elektrických automobilů, díky nimž dojde k výraznému nárůstu spotřeby elektrické energie, když dnes ani nedokážete udržet ani rozsvícená světa,“ měl napsat Wheeler v dopisu adresovaném guvernéru Newsomovi.

Podle Wheelera by tak guvernérův návrh měl být předmětem federálního schvalování, ve kterém by se k návrhu musela vyjádřit i EPA. Ta již přitom v roce 2019 odstavila požadavek státu Kalifornia, který po automobilkách vyžadoval prodej elektromobilů. V celé věci ovšem stále probíhá soudní spor.

Ondřej Mára
Diskuze (83)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
2. 10. 2020 14:21
Re: Ano, i Greenpeace. Vážně?
papír snese všechno, realita je trošku jinde :-)
1. 10. 2020 19:45
Re: Ano, i Greenpeace. Nebo vlastne asi NE. Fostek
Ty si buď slepý, alebo nevidíš. Kúp si okuliare, ak to nepomôže, nauč sa čítať.
1. 10. 2020 19:05
Re: Ano, i Greenpeace. Vážně?
https://electrek.co/2020/09/23/china-net-zero-2060/
Avatar - Jerry.Gunman
1. 10. 2020 19:05
Re: Prepravni sektor a emise - fakta
Dovolím si (opět) zlehka parafrázovat Karla Havlíčka Borovského
https://citaty.net/citaty/277076-karel-havlicek-borovsky-kez-by-nam-pan-buh-vselike-to-vlastenceni-z-huby-d/

Kéž by jim Pán Bůh všeliké to elektrofilství též z hub do rukou a do šrajtoflí vraziti ráčil!!!

A byť je to citát již minimálně 165 let starý, furt je to pravda...
1. 10. 2020 18:33
Re: Prepravni sektor a emise - fakta
Podla toho co pisal v nejakej diskusii ten vyskratovany panacik nema ziadne EV a nie to este Teslu. :D
Uz ked kvici aky je eko (co on nie je,kedze je to fosilne prasa) ,tak aspon realne na niecom elektrickom jazdim a skodim zivotnemu prostrediu co najmenej.