Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrické Porsche Macan má nabídnout až 610 koní a chytrou baterii

Marek Bednář
Diskuze (12)

Nový macan má být nejsportovnějším autem ve svém segmentu. Mají mu k tomu dopomoci tlumiče se dvěma ventily, přepracované permanentně buzené elektromotory či třeba chytrá 100kW baterie, které se umí „rozpůlit“, aby ji nabíječky pracující s příliš nízkým napětím dokázaly nabít rychleji.

Že bude příští generace Porsche Macan elektrická, je známo už opravdu dlouho. Automobilka však jeho uvedení na trh pořád odkládá a stále tak nevíme ani to, kdy konkrétně vůz přijde. Podle britského magazínu Autocar stojí za odklady problémy v softwarové divizi Volkswagenu, nazvané Cariad, a vůz by se měl konečně odhalit v příštím roce.

Podle Antoona Janssena, manažera pohonných ústrojí pro model Macan, má být novinka nejsportovnější ve svém segmentu. Mělo by to znamenat pár permanentně buzených elektromotorů, podobných, jako má model Taycan. Mají však být přepracované – např. s jiným uložením magnetů či s použitím polovodičů z karbidu křemíku místo samotného křemíku, s cílem navýšit výkon a efektivitu. Nový materiál polovodičů zase má snížit ztráty v invertorech.

Výsledkem má být nejvyšší kombinovaný výkon až 610 koní a točivý moment přes tisíc newtonmetrů. To sice není víc, než nabídne taycan, ale na kompaktní SUV to jsou velmi vysoká čísla. Pro srovnání, BMW X3 M Competition nabídne o sto koní méně a Tesla Model Y končí ještě o padesát níž.

Nejen výkonem však je živo sportovní SUV; značná pozornost je věnována i podvozku. Podle manažera šasi Dominika Hartmanna bude zadní elektromotor tak daleko vzadu, jak jen to bude možné, a vůz bude mít rozložení hmotnosti 48:52 na přední:zadní nápravu. To pro zlepšení trakce zadních kol.

Elektrický macan bude prvním porsche, které dostane nově vyvinuté tlumiče se dvěma ventily v rámci systému PASM (Porsche Active Suspension Management). Ty mají zlepšit jízdní komfort, protože má být možné ventily nastavovat odděleně. Vůz má být schopen v určitých rychlostech také snížit svou světlou výšku, aby měl menší odpor vzduchu při jízdě, a tedy nižší spotřebu energie. Dostane také zadní kola natáčecí až do úhlu 5° a elektronicky řízený samosvorný diferenciál na zadní nápravu.

Nejdražším prvkem však pochopitelně má být baterie. Všechny varianty mají dostat lithium-iontovou baterii o kapacitě 100 kWh. Chemické složení je zatím neznámé, macan však bude stát na platformě PPE, která využívá 800V architekturu elektrického pohonného ústrojí. To by mělo znamenat nabíjecí výkony i nad 270 kW.

Video se připravuje ...

Rychlého nabíjení by vůz měl podle Janssena umět dosáhnout i u nabíječek, které nedokážou dát napětí 800 V. Díky konstrukci baterie a řídícímu softwaru se totiž má baterie umět tvářit jako dvě čtyřsetvoltové. Jak velký to má dopad na rychlost nabíjení ve skutečném světě, však je zatím otázkou.

Chystaný macan je prvním elektromobilem v rámci ofenzivy značky Porsche. V roce 2025 ho má následovat boxster a cayenne „na baterky“, o rok později má přijít elektrická panamera.

Marek Bednář
Diskuze (12)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
6. 8. 2023 17:22
Re: Chyba uz v uvodu
sportovní auto má 2 dveře a nemá na výšku 3 metry :-) :-) :-)

Zbytek sou parodie na sportáky s váhou 2,5 tuny :-) :-) :-)
6. 8. 2023 17:16
Re: Konec
To je vlastně fakt, když budeš chtít Porsche do terénu, koupíš verzi 911 Dakar :yes:
6. 8. 2023 12:54
Re: Chyba uz v uvodu
A co že to má 600 koní, může to mít tisíc koní ale to neznamená že bude sportovní, je to SUV už to dohromady nejde se slovem sportovní, už tomu rozumíš???? Je pardon já zapomněl je elektrické takže je boží nejlepší a samozřejmě sportovní i když je to SUV
Avatar - pradeda777
6. 8. 2023 10:57
Re: Oxymoron
Dnes se tu vyrojilo nějak moc elektrošulinů...... :-! :-! :-!
5. 8. 2023 19:14
Re: Chyba uz v uvodu
Ty jsi nekdy jel elektrickym SUV se 600k??
:D

Az se tim jednou svezes, mozna zacnes psat jinak...
Resp. pochopis, ze je to bude nejrychlejsi auto na silnici.

Ehm. Pardon. Ja zapomnel, ze sportovni auto se vyznacuje dravym zvukem a rucni brzdou...

O rychlosti byla sportovni auta pred nastupem ev. :D