Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický pohon 4x4 Nissan e-4ORCE čerpal inspiraci od GT-R i Patrolu

Ondřej Mára Ondřej Mára 6. 6. 2020 • 19:10
18
1
Zobrazit náhledy (18)
Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE Nissan e-4ORCE

Nissan chce posílit svou pozici na trhu elektromobilů novým systémem pohonu všech kol, který dostal příznačné označení e-4ORCE.

Podle automobilky by se mělo jednat o revoluční technologii pro kontrolu pohonu všech kol, která by měla výrazně pomáhat všem řidičům bez ohledu na jejich schopnosti. Systém totiž slibuje okamžitý nástup točivého momentu na všech kolech, který zajistí vyváženost a předvídatelný výkon za všech okolností.

Písmenko e na začátku by mělo zdůrazňovat čistě elektrický pohonný systém, který bude tvořen dvojice elektromotorů. Číslovka 4 symbolizuje pohon všech čtyř kol a výraz 4ORCE, čtený jako force (anglicky výkon, síla), pak mluví sám za sebe. Auta osazená tímto systémem by zkrátka neměla být nudná.

To ostatně potvrzují i informace, podle kterých se automobilka při vývoji tohoto systému inspirovala zkušenostmi získanými vývojem systému pohonu všech kol ATTESA E-TS pro model GTR i inteligentního systémem pohonu všech kol pro model Patrol.

Prozatím se však novinka nastěhovala pouze pod kapotu testovacího prototypu, jehož základem je Nissan Leaf e+. Prototyp byl poprvé představen na tokijském autosalonu v roce 2019 a praktickou ukázku bylo možné vidět i na veletrhu CES 2020 v Las Vegas.

Systém e-4ORCE by měl přitom podle automobilky přinést budoucím elektrickým modelům Nissan hned čtyři zásadní benefity. Tím prvním bude okamžitá a plynulá akcelerace, která bude těžit z lepší trakce díky pohonu obou náprav.

Druhým pozitivem by mělo být výrazné zlepšení ovladatelnosti – a to především při náhlých úhybných manévrech. Systém totiž neustále upravuje množství výkonu posílaného na jednotlivé nápravy i výkon brzd na jednotlivých kolech. V základu systém rozděluje výkon mezi nápravami 50/50, v případě potřeby lze ovšem poslat až 100 % výkonu na jednu nápravu.

video

Za třetí přínos automobilka označuje zvýšený komfort, který měl být jednou z priorit při vývoji systému e-4ORCE. Ten by měl být zajištěn například i zlepšenou funkcí regenerativního brzdění, kdy vůz dokáže díky nezávislému brzdění každého kola lépe kontrolovat náklony kabiny například při brzdění na semaforech, dodává Nissan.

Posledním velkým přínosem systému e-4OUR by pak měla být větší jistota pro řidiče za náročnějších podmínek, například na mokrých, zasněžených i namrzlých silnicích. Díky citlivému ovládání brzdění i akcelerace by totiž systém měl být schopen zajistit řidiči vždy maximální množství trakce a nejlepší možnou ovladatelnost.

Vyvinuli jsme tuto technologii tak, aby pracovala na pozadí a nerušila řidiče,“ shrnuje funkce systému e-4OUR Ryozo Hiraku, expert vedoucí divizi Nissan zaměřenou na pohonná ústrojí a elektromobilitu.

Automobilka bohužel nezmínila, zda by se mohl systém objevit v modelu Leaf. Je však celkem pravděpodobné, že by jím mohla být osazena produkční verze konceptu elektrického crossoveru Ariya.

Související články

Témata
7. 6. 2020 05:40
revoluční technologie ?
Revoluční snad u Nissanu. Z článku nevyplývá, že by vynalezli něco nového

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku