Erik Carlsson (1929-2015): Zemřel Mr. Saab
Současným fanouškům automobilových soutěží jméno Erik Carlsson nic moc neříká. Nenajdete jej v žádných statistikách světového šampionátu. Stačí se ale podívat do výsledků prestižních podniků v padesátých a šedesátých letech minulého věku a určitě na něj narazíte. Případně vytáhnout z knihovny nějakou motoristickou publikaci staršího data vydání včetně těch od našich autorů. Carlsson byl před půlstoletím skutečnou megahvězdou. Narodil se 5. března 1929 v Trollhättanu, takže je naprosto jasné, na jakých vozech jezdil. Jako správný lokální patriot se po druhé světové válce upsal tehdy začínajícímu Saabu.
Saaby s malými dvoudobými tříválci 0,75 a později 0,84 l byly slabé a pomalé, byť se laděním vždy podařilo dostat nějaký ten kilowatt navíc oproti sériové verzi. Zbytek musel Carlsson nahrazovat svým jezdeckým uměním. Pomáhalo mu v tom i brzdění levou nohou, tuto techniku vypiloval k dokonalosti, když současně šlapal na prostřední i pravý pedál. Zatáčky tak projížděl kontrolovaným smykem (auta měla samozřejmě přední pohon). Přitom obrovitý Seveřan zabíral uvnitř docela dost místa, měřil 190 cm a v době své největší slávy vážil 105 kg. Každý začátek byl těžký, nezřídka končil v kotrmelcích, proto si vysloužil přezdívku „Carlsson på taket“ (na střeše). Jednou na Safari musel tento trik použít záměrně, aby se dostal z hlubokého bahna. S minimálně poškozeným vozem pokračoval dál.
Slavnou africkou soutěž sice nikdy nevyhrál, skončil nejlépe druhý v roce 1964. Ale vítězil jinde, třeba ve finské Rallye 1000 jezer (1957) a doma ve Švédsku (1959), v obou případech ještě s typem 93. V téže sezóně bojoval také o titul mistra Evropy. V Portugalsku málem skončil pod vlakem, protože ve tmě přehlédl přejezd, auto opět při brzdění několikrát převrátil, ale nakonec i přes vleklé problémy s elektrikou dojel třetí, což mu zaručilo celkový triumf v seriálu. Jenže dvojice penalizací, z nichž jednu dostal za bílé startovní číslo na černém pozadí, jej srazila na osmičku a korunovace nového šampiona se nekonala... Správná kombinace byla mimochodem opačná.
Nejvíce se proslavil za volantem typu 96. Patřila mu řecká Acropolis (1961), třikrát za sebou vyhrál britskou RAC Rally (1960–1962) a dvakrát Rallye Monte Carlo (1962 a 1963). Náročnou zimní soutěž absolvoval v roce 1961 dokonce s kombíkem typu 95, protože tehdejší regule zvýhodňovaly těžší vozy! 3. března 1963 si švédský hromotluk vzal v Londýně za manželku Pat Moss (1934-2008), také soutěžní jezdkyni a navíc sestru Stirlinga Mosse, věčného korunního prince formule 1. Účastnil se úspěšně maratonů z belgického Lutychu do Sofie a zpět, zkusil i australské soutěže a legendární Baja 1000 v Mexiku. Nezapomínejme na triumf v italské Rally dei Fiori 1964, dnes se tento podnik jmenuje Sanremo dle centra konání. Možná se mezi čtenáři najde i nějaký pamětník jeho vítězství v 8. ročníku Rallye Vltava 1967, už s vidlicovým čtyřválcem pod kapotou. Vypilovaný jízdní styl, o kterém spolu s manželkou napsali i knihu, ukázal tehdy také našim fanouškům...
Během své kariéry prováděl různé kousky, které by dnes určitě neprošly. Například jednou v Británii potřeboval díl do svého soutěžního auta a na parkovišti objevili s mechanikem a spolujezdcem sériový Saab 96. Součástku vymontovali, ale samozřejmě bez vědomí majitele, který ovšem záhy dorazil a příliš nadšený nebyl... Jak už to tak ale bývá, všechno nakonec dopadlo dobře, protože tovární jezdec Saabu přece musel pokračovat dál! S oním vlastníkem si pak dlouhé roky dopisoval. Na jiné soutěži poškodil blatník a dveře, ale za to se tenkrát dávaly trestné body. Proto unavené části karoserie rychle s kopilotem vyměnili za ty z náhradního vozu, jenže zbytek auta museli ještě umýt. Vodu k dispozici neměli, ale benzinu bylo dost...
Po ukončení aktivní kariéry působil Erik Carlsson v roli ambassadora Saabu, přezdívka zmíněná v titulku tedy seděla. Provozoval také závodnickou školu. Jeho bývalý chlebodárce se mu v roce 2010 odvděčil limitovanou edicí modelu 9-3 s jeho jménem. Legendární jezdec odešel z tohoto světa 27. května 2015 v krásných 86 letech. Čest jeho památce!