Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Erik Carlsson (1929-2015): Zemřel Mr. Saab

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 28. 5. 2015
18
5
Zobrazit náhledy (18)
Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3 Saab 9-3
Odešla legenda automobilových soutěží, Švéd Erik Carlsson. Jeho život byl pevně spjat se značkou Saab.

Současným fanouškům automobilových soutěží jméno Erik Carlsson nic moc neříká. Nenajdete jej v žádných statistikách světového šampionátu. Stačí se ale podívat do výsledků prestižních podniků v padesátých a šedesátých letech minulého věku a určitě na něj narazíte. Případně vytáhnout z knihovny nějakou motoristickou publikaci staršího data vydání včetně těch od našich autorů. Carlsson byl před půlstoletím skutečnou megahvězdou. Narodil se 5. března 1929 v Trollhättanu, takže je naprosto jasné, na jakých vozech jezdil. Jako správný lokální patriot se po druhé světové válce upsal tehdy začínajícímu Saabu.

Saaby s malými dvoudobými tříválci 0,75 a později 0,84 l byly slabé a pomalé, byť se laděním vždy podařilo dostat nějaký ten kilowatt navíc oproti sériové verzi. Zbytek musel Carlsson nahrazovat svým jezdeckým uměním. Pomáhalo mu v tom i brzdění levou nohou, tuto techniku vypiloval k dokonalosti, když současně šlapal na prostřední i pravý pedál. Zatáčky tak projížděl kontrolovaným smykem (auta měla samozřejmě přední pohon). Přitom obrovitý Seveřan zabíral uvnitř docela dost místa, měřil 190 cm a v době své největší slávy vážil 105 kg. Každý začátek byl těžký, nezřídka končil v kotrmelcích, proto si vysloužil přezdívku „Carlsson på taket“ (na střeše). Jednou na Safari musel tento trik použít záměrně, aby se dostal z hlubokého bahna. S minimálně poškozeným vozem pokračoval dál.

Slavnou africkou soutěž sice nikdy nevyhrál, skončil nejlépe druhý v roce 1964. Ale vítězil jinde, třeba ve finské Rallye 1000 jezer (1957) a doma ve Švédsku (1959), v obou případech ještě s typem 93. V téže sezóně bojoval také o titul mistra Evropy. V Portugalsku málem skončil pod vlakem, protože ve tmě přehlédl přejezd, auto opět při brzdění několikrát převrátil, ale nakonec i přes vleklé problémy s elektrikou dojel třetí, což mu zaručilo celkový triumf v seriálu. Jenže dvojice penalizací, z nichž jednu dostal za bílé startovní číslo na černém pozadí, jej srazila na osmičku a korunovace nového šampiona se nekonala... Správná kombinace byla mimochodem opačná.

Nejvíce se proslavil za volantem typu 96. Patřila mu řecká Acropolis (1961), třikrát za sebou vyhrál britskou RAC Rally (1960–1962) a dvakrát Rallye Monte Carlo (1962 a 1963). Náročnou zimní soutěž absolvoval v roce 1961 dokonce s kombíkem typu 95, protože tehdejší regule zvýhodňovaly těžší vozy! 3. března 1963 si švédský hromotluk vzal v Londýně za manželku Pat Moss (1934-2008), také soutěžní jezdkyni a navíc sestru Stirlinga Mosse, věčného korunního prince formule 1. Účastnil se úspěšně maratonů z belgického Lutychu do Sofie a zpět, zkusil i australské soutěže a legendární Baja 1000 v Mexiku. Nezapomínejme na triumf v italské Rally dei Fiori 1964, dnes se tento podnik jmenuje Sanremo dle centra konání. Možná se mezi čtenáři najde i nějaký pamětník jeho vítězství v 8. ročníku Rallye Vltava 1967, už s vidlicovým čtyřválcem pod kapotou. Vypilovaný jízdní styl, o kterém spolu s manželkou napsali i knihu, ukázal tehdy také našim fanouškům...

Během své kariéry prováděl různé kousky, které by dnes určitě neprošly. Například jednou v Británii potřeboval díl do svého soutěžního auta a na parkovišti objevili s mechanikem a spolujezdcem sériový Saab 96. Součástku vymontovali, ale samozřejmě bez vědomí majitele, který ovšem záhy dorazil a příliš nadšený nebyl... Jak už to tak ale bývá, všechno nakonec dopadlo dobře, protože tovární jezdec Saabu přece musel pokračovat dál! S oním vlastníkem si pak dlouhé roky dopisoval. Na jiné soutěži poškodil blatník a dveře, ale za to se tenkrát dávaly trestné body. Proto unavené části karoserie rychle s kopilotem vyměnili za ty z náhradního vozu, jenže zbytek auta museli ještě umýt. Vodu k dispozici neměli, ale benzinu bylo dost...

Po ukončení aktivní kariéry působil Erik Carlsson v roli ambassadora Saabu, přezdívka zmíněná v titulku tedy seděla. Provozoval také závodnickou školu. Jeho bývalý chlebodárce se mu v roce 2010 odvděčil limitovanou edicí modelu 9-3 s jeho jménem. Legendární jezdec odešel z tohoto světa 27. května 2015 v krásných 86 letech. Čest jeho památce!

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Mr. Saab
Arese
| 29. 5. 2015
Skvělý člověk, a určitě si zasloužil takto dlouhý život, ale asi by se mu umíralo líp, kdyby nezažil krach Saabu... :-( :-( :-(
Saab a Jawa Minor 2
Arese
| 29. 5. 2015
Aero Minor bylo jen jedno ze zločinných rozhodnutí, kterým komouši začali rychle likvidovat český automobilový průmysl...Před ním dostalo k.o. krásné Aero Pony, pak je třeba také zmínit likvidaci Tatraplanu direktivním přesunem jeho výroby do Mladé Boleslavi a mohli bychom pokračovat až někam ke Škodě 720... 8-s 8-s 8-s
Saab a Jawa Minor 2
starý_kluk
| 28. 5. 2015
Dobré je připomenout začátky automobilů v letecké továrně Saab. Náš Minor 2 (hlavní konstruktér Ing. Vykoukal) byl hodně exportovaným autem a měl po světě i řadu licencí. Jednou měla být i první automobil Saab. V průběhu technických jednání byla však výroba Minoru v ČSR příkazem se shora zastavena (r.1951). Nicméně technická jednání měla velký vliv na zrození prvního Saabu - kdysi o tom někdy v 80-ých letech mluvil v TV v Automoto-revue pan Klápa. Pamatuji si, jak říkal, že na poslední chvíli těsně po rozhodnutí v ČSR na žadonění Švédů jim nakreslil tužkou od ruky na rýsovací prkno schéma převodovky. Kořeny prvního Saabu v naší Jawě byly a jsou znát. Sportovní úspěch závodně odvozeného Minoru spečetilo tehdy vítězství v Le Man ve své kategorii.
Avatar - Kamaya Painter
Mr. Saab
Kamaya Painter
| 28. 5. 2015
Byl to skvely clovek.

Sbohem, mistre!