Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU chystá emisní limity pro těžké nákladní vozy. Jejich emise CO2 mají klesnout o 30 %

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 18. 5. 2018 • 03:27
5
Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska Evropská unie v současné době nemá žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily

Emise oxidu uhličitého (CO2) z nových velkých nákladních aut se do roku 2030 musejí v porovnání s rokem 2019 snížit alespoň o 30 %. Vyplývá to nových standardů Evropské komise (EK), které jsou souhrnně označovány jako balíček mobility a které dnes komise představila. Návrh ještě musí schválit vlády členských zemí Evropské unie a Evropský parlament.

Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska EU v současné době nemá žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily. Ty se na celkových emisích silniční dopravy podílejí zhruba čtvrtinou.

Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: do roku 2025 by emise měly klesnout o 15 procent a během dalších pěti let o dalších 15 procent. Celkové emise silniční dopravy chce Evropská unie snížit do roku 2030 minimálně o 40 procent v porovnání s rokem 1990, připomněla agentura Reuters.

"K naplnění našich závazků vůči pařížské klimatické dohodě musejí přispět všechna odvětví. Proto jsme poprvé navrhli standardy EU pro zvýšení účinnosti paliva a snížení emisí z nových těžkých užitkových vozidel," prohlásil komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete.

Navrhované limity pravděpodobně přinesou zklamání ekologům i některým zemím EU, které požadovaly do roku 2025 snížit emise nejméně o 24 procent a do roku 2030 o 34 až 45 procent.

Komise předpokládá, že díky jejímu návrhu se emise CO2 sníží v letech 2020 až 2030 zhruba o 54 milionů tun.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), které reprezentuje zájmy sedmi předních producentů těžkých nákladních vozů, zavedení norem CO2 pro nákladní automobily akceptuje. Požaduje ale, aby byl zohledněn význam a složitost trhu.

ACEA se domnívá, že EK stanovila příliš vysoké cíle, které neberou v úvahu specifika trhu nákladních automobilů. Vzhledem k tomu, že vývoj těžkých nákladních automobilů, které přijdou do prodeje v roce 2025, už začal, je limit 15 procent příliš přísný s ohledem na tak krátký časový horizont, uvádí organizace.

"Zdá se, že Evropská komise jednoduše vzala přesné hladiny snížení emisí CO2, které navrhuje pro osobní a užitkové vozy, a přímo je aplikovala na těžká nákladní vozidla, aniž by plně uznala zásadní rozdíly mezi těmito segmenty," uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Navíc požadavek snížit emise o 15 procent do roku 2025 a o dalších 15 procent do roku 2030 nezohledňuje reálný technologický vývoj, který vyžaduje čas, uvádí se v prohlášení ACEA.

Evropský automobilový průmysl tento měsíc lobboval za 16% snížení emisí CO2 v letech 2019 až 2030, přičemž v roce 2025 by měl být přechodný cíl ve výši sedmi procent, uvedla agentura Reuters.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

.
| 21. 5. 2018
Ač je ten člověk nebývale tupej, tak v tomhle s ním částečně souhlasím. Nicméně lepší je nastavení reálných cílů, který vím, že splním. Ne že se stanoví cíle a pak se přemýšlí jak to sfixlovat viz požadavky na NOx.
jak
| 21. 5. 2018
30% je už sakra hodně. Nemyslím, že je to bez významnýho zapojení elektropohonu a možná i upravě metodiky samotnýho měření vůbec možný. >:D
Avatar - lordlord
.
| 19. 5. 2018
Trump v USA limity zrušil pro jejich nereálnost
Avatar - Hammunasakra
jak
| 18. 5. 2018
Tak my z východních postsovětskejch zemí sme samozřejmě nějaký ty soudruhy do Bruselu zvolili = ale většinově tam nejsou. Naštěstí :-)

Zázračný? Ne je to dlouhodobej trend = dělá se to už od poloviny minulýho století. Třeba výkon motorů stejnýho objemu = docela narost. A nejsou to zázračný technologie = prostě evoluce [odkaz] ;-)

Pokud vim tak těch 30% je fakt snad možnejch = jen těch 15% už v týhle blížící se generaci aut = to je asi moc. Náklaďáky a autobusy maj už celkem slušně pořešený oxidy dusíku = celosvětově, tak holt CO2. I když osobně za větší problém považuju NOx a benzo(a)pyren [odkaz]
jak
| 18. 5. 2018
A jak toho chtějí soudruzi z Bruselu dosáhnout? Máme nějaký nový zázračný technologie, který nám něco takovýho umožní nebo je to zase jen plácání prázdný slámy od lidí, který nevědí, která bije, takže se to bude muset udělat jen na papíře?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku