EU prý zvažuje úpravu emisních testů plug-in hybridů, chce reálnější výsledky
Představitelé EU tak reagují na kritiku, podle které jsou emise PHEV vozidel v reálném prostředí až čtyřikrát vyšší.
Vozidla s plug-in hybridním pohonem, která kombinují spalovací motor s externě dobíjitelným elektrickým pohonem, bývají často prezentována jako univerzální řešení pro bezemisní jízdu po městě a následně pohodlné cestování se spalovacím motorem na delších trasách. Podle stále hlasitějších kritiků ale nejsou zdaleka tak čistá, jak bývají prezentována.
Na skutečné emise vozidel s plug-in hybridním pohonem, zkráceně PHEV, si navíc údajně chtějí posvítit i představitelé Evropské unie. Nejmenovaný zdroj měl kolegům z Reuters dokonce prozradit, že se zhruba od roku 2025 plánuje zavedení nových testovacích procesů zaměřených právě na čistotu PHEV vozidel.
Všechny vozy, včetně elektromobilů a plug-in hybridů, se přitom v současnosti testují v rámci testovací procedury WLTP, která byla reakcí na skandál Dieselgate a díky reálnějšímu testování přináší přesnější informace o emisích i spotřebě. Podle kritiků je však i procedura WLTP v případě PHEV vozidel až příliš optimistická.
Například environmentální think thank organizace International Council for Clean Transportation (ICCT) nedávno zveřejnila studii, podle které testy v rámci WLTP nepřináší skutečný obraz toho, jak často plug-in hybridní vozy spoléhají na spalovací motor.
ICCT se odvolává na emisní data o 10.000 PHEV vozidlech, získaná od automobilových společností a spotřebitelských webových stránek zaměřených na sledování spotřeby, podle kterých nejsou plug-in hybridy příliš často nabíjeny a na elektřinu urazí kratší vzdálenost než podle WLTP slibují.
Výsledky studie se tak snaží poukázat na skutečnost, že plug-in hybridní vozy nemusí být ani zdaleka tak čisté, jak jsou prezentovány. Podle všeho by tak při vytváření nových pravidel pro nízkoemisní vozy neměly mít stejná privilegia, jako například čistě elektrické vozy. Nová metodika měření emisí by navíc mohla dopadnout i na automobilky, které PHEV vozidla využívají ke snižování flotilových emisí.
Představitel Evropské komise měl kolegům z Reuters sdělit, že se projednává novela prováděcích pravidel pro měření znečišťujících látek v rámci Euro 6, žádné bližší detaily ovšem neposkytl. Novela by měla být projednávána v rámci skupiny Motor Vehicle Working Group, složené z automobilek, vlád a sdružení spotřebitelů, která se sejde 9. února.