Euro NCAP 2015: Suzuki Vitara pět hvězd, Mazda 2 a Fiat 500X po čtyřech
Vedle velkého francouzského MPV Renault Espace si z posledních testů Euro NCAP odvezla plný počet hvězd i Suzuki Vitara, která překvapila především v oblasti ochrany dospělých cestujících při čelním i bočním nárazu.
Mazda 2 a Fiat 500X si odvážejí po čtyřech hvězdách, což s ohledem na současný systém jejich přidělování rovněž není úplně nejhorší hodnocení.
Suzuki Vitara: Pět hvězd
Testy absolvovala Suzuki Vitara s motorem 1.6 VVT a pohotovostní hmotností 1114 kg, která získala v ochraně dospělých cestujících 89 %. V případě čelních i bočních nárazů se jednalo o maximální počet bodů a mezi nedostatky tak patří jen skutečnost, že autonomní nouzový brzdový systém není součástí standardní výbavy. V ochraně dětských pasažérů dosáhla Suzuki na 85 %.
V ochraně chodců získala Vitara 76 % a to především za ochranu nohou ve všech testovaných oblastech, zatímco v oblasti pánve se jednalo o hodnoty mezní. Povrch kapoty pak poskytuje dobrou ochranu pro hlavy chodců. Standardem pro Vitaru je ESC i připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti a autonomní nouzový brzdový systém jsou k dispozici bohužel jen na přání.
Euro NCAP 2015 - Suzuki Vitara | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 89% | 42 | 85% | 28 | 76% | 10 | 75% | 84% |
Počet hvězd | ***** |
Mazda 2: Čtyři hvězdy
Hatchback Mazda 2 s motorem o objemu 1,5 litru a pohotovostní hmotností 1027 kg sklízel úspěchy zejména v ochraně dospělých cestujících (86 %) a ochraně dětí v autosedačkách (85 %). Skóre kazil výsledek ochrany krční páteře řidiče při čelním nárazu (průměrná) a u cestujících na zadním sedadle (špatná) při nárazu zezadu.
V ochraně chodců (84 %) získal nárazník maximum bodů, zatímco kapota poskytovala ochranu dobrou až dostatečnou, jedinou výjimkou byla oblast kolem A sloupků.
V bezpečnostní výbavě zcela chybí systém autonomního brzdění a omezovač rychlosti i sledování jízdního pruhu nejsou ve standardní výbavě, což se negativně projevilo i na získaných bodech (64 %) a především konečném skóre v podobě čtyř hvězd.
Euro NCAP 2015 - Mazda 2 | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 86% | 38,5 | 78% | 30 | 84% | 8 | 64% | 78% |
Počet hvězd | **** |
Fiat 500X: Čtyři hvězdy
Do testů Euro NCAP zamířil Fiat 500X se vznětovou šestnáctistovkou pod kapotou a pohotovostní hmotností 1386 kg. V ochraně dospělých cestujících (86 %) i ochraně dětí v autosedačkách (85 %) dosáhl tento model velmi dobrých výsledků a slušnou ochranu poskytuje i chodcům (74 %).
Fiat 500X je vybaven oceněnými systémy autonomního brzdění a systém sledování jízdních pruhů. Druhý jmenovaný však nesplnil požadavky Euro NCAP, protože se nepředpokládá, že by se prodával ve větším měřítku.
Podobně jako u Mazdy 2 i u tohoto modelu je absence jedné hvězdy způsobena z pohledu Euro NCAP nekompletní výbavou asistenčními systémy a nikoliv nedostatky v pasivní ochraně cestujících v případě nehody.
Euro NCAP 2015 - Fiat 500X | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 86% | 42 | 85% | 26 | 74% | 8 | 64% | 77% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |