Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2017: Mercedes-Benz třídy X – Pět hvězd za vysoký standard bezpečí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Mercedes-Benz třídy X v testech Euro NCAP předvedl, že i terénní pick-up může nabízet vysokou míru aktivní i pasivní bezpečnosti.

Mercedes-Benz třídy X je v historii nárazových testů Euro NCAP teprve třetím pick-upem, který získal pětihvězdičkové hodnocení. Prvním byl Ford Ranger v roce 2012 a druhým Toyota Hilux v loňském roce, i když v jejím případě se pět hvězd vztahuje jen na vozy s paketem Toyota Safety Sense, zatímco pro standardní verzi platí tříhvězdičkové hodnocení. Sesterský Nissan Navara pak na rozdíl od třídy X získal v roce 2015 jen čtyři hvězdy.

Předmětem testu byl Mercedes-Benz třídy X 250 d se čtyřdveřovou karoserií pick-up a pohotovostní hmotností 2252 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.

Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a rovněž systémem sledování jízdního pruhu.

Pro testy ochrany dětí byla použita pro šestileté i desetileté dítě sedačka Mercedes KidFix.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou nebo dostatečnou ochranu všech kritických částí těl řidiče i spolujezdce. Výjimkou je pouze hrudník řidiče, u nějž byla ochrana vyhodnocena jako mezní. Mercedes-Benz třídy X prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těl figurín řidiče a spolujezdce dobrá s výjimkou hrudníku dospělého cestujícího na zadním sedadle, u nějž byla vyhodnocena jako dostatečná.

crashtest mercedesbenz euroncap novemodely video pickup crashtest mercedesbenz euroncap novemodely video pickup

Při bočním nárazovém testu byla ochrana kritických částí těla řidiče dobrá.

V náročnějším testu nárazu bokem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče hodnocena jako dostatečná.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá špatná ochrana krční páteře.

Standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění předvedl při testování v nízkých rychlostech typických pro městský provoz dobré výkony a získal maximální počet bodů.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých6,37,615,91,7334,590%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana kritických části těl figurín šestiletého i desetiletého dítěte dobrá. Výjimkou byla ochrana hrudníku šestiletého dítěte, která byla vyhodnocena jako mezní a ochrana krku desetiletého dítěte jako dostatečná.

Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou dětských figurín dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí14,58911,543,087%

Ochrana chodců

Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou jsou oblasti v okolí A sloupků a přední hrana kapoty, které jsou hodnoceny jako slabé a špatné.

Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou nebo dostatečnou ochranu. V případě pánve chodce byla ochrana hodnocena jako dobrá.

Systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při všech zkušebních scénářích v různých rychlostech zabránil kolizi nebo přispěl ke zmírnění jejích následků.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců16,765,95,534,180%

Asistenční systémy

Mercedes-Benz třídy X je standardně vybaven systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech.

Vůz je vybaven omezovačem rychlosti, který informuje řidiče o rychlostních omezeních, aby se jim mohl okamžitě přizpůsobit. Systém varování před vyjetím z jízdního pruhu při testech vždy informoval řidiče o opuštění jízdního pruhu.

Systém automatického nouzového brzdění v testech provedených při dálničních rychlostech zabránil kolizi nebo přispěl ke zmírnění jejích následků.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy231,72,69,377%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Mercedes-Benz třídy X dosáhl v testech Euro NCAP dobrý výsledků prakticky ve všech kategoriích.

Pick-up poskytuje dospělým i dětským cestujícím podobnou úroveň ochrany jako moderní SUV, což platí i v případě ochrany chodců a pro kategorii asistenčních systémů rovněž.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3590%4387%3480%9,377%85%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)