Tohle jsou nejbezpečnější auta roku 2017: Arteon, Impreza a další
Bezpečnost dnes hraje důležitou roli při výběru automobilů, a tak nezávislé nárazové zkoušky Euro NCAP mají stále větší váhu, byť kritikům se moc nelíbí jejich zvětšující se důraz na bezpečnostní asistenty než přímo na bezpečnost konstrukce. V uplynulém roce měla organizace Euro NCAP zatím nejvíce práce ve své historii, když otestovala takřka 70 modelů. Které byly ty nejlepší?
Euro NCAP vybrala nejlepší zástupce z šesti kategorií: manažerské vozy, velká SUV, malá SUV, malé vozy, malé velkoprostorové vozy a malé rodinné vozy. Spoléhat se jen na hvězdičky totiž při výběru nejlepší v dnešní době už nestačí, plný počet pěti hvězdiček totiž v roce 2017 obdrželo hned 44 testovaných vozů, což už je široký zástup. Organizace navíc upozorňuje, že pětihvězdičkové hodnocení nelze přímo porovnávat napříč kategoriemi. Při zkouškách je totiž simulován náraz do obdobně velkého vozidla, to znamená u malého s malým, u velkého s velkým.
Z toho důvodu Euro NCAP vybrala nejlepší vozy v jednotlivých kategoriích, a to na základě váženého součtu bodů v každé ze čtyř hodnocených oblastí: bezpečnost dospělých, bezpečnost dětí, bezpečnost chodců a bezpečnostní asistenti. Přitom se počítalo jen s hodnocením aut v základní výbavě, nepočítalo se tedy s těmi vozy, které mají vyšší hodnocení jen v lépe vybavených variantách.
A které vozy tedy jsou mezi nejlepšími? Dařilo se hlavně Volkswagenu, který má mezi nimi hned tři zástupce, Arteon, Polo a T-Roc. Těm se dařilo hlavně v oblasti ochrany dospělých, v níž získaly shodně 96 % bodů. Nechybí samozřejmě ani zástupce Volva, které se na bezpečnost dlouhodobě zaměřuje, a to konkrétně model XC60. Ten bodoval hlavně v ochraně dospělých, kde získal neskutečných 98 % bodů! Zaujal ale i v hodnocení bezpečnostních asistentů s 95 % body. I proto jej Euro NCAP hodnotí jako vůbec nejbezpečnější automobil testovaný v roce 2017.
Nejbezpečnější automobily roku 2017 podle Euro NCAP | |||||
Kategorie | Model | Ochrana dospělých [%] | Ochrana dětí [%] | Ochrana chodců [%] | Bezpečnostní asistenti [%] |
Manažerské vozy | VW Arteon | 96 | 85 | 85 | 85 |
Velká SUV | Volvo XC60 | 98 | 87 | 76 | 95 |
Malá SUV | VW T-Roc | 96 | 87 | 79 | 71 |
Malé vozy | VW Polo | 96 | 85 | 76 | 59 |
Malé velkoprostorové vozy | Opel Crossland X | 85 | 84 | 62 | 57 |
Malé rodinné vozy | Subaru XV | 94 | 89 | 84 | 68 |
Subaru Impreza | 94 | 89 | 82 | 68 |
Dále tu je crossover Opel Crossland X jako nejlepší velkoprostorové auto a dvojice Subaru – XV a Impreza, které shodně získaly titul nejlepšího malého rodinného auta. Také japonské duo zazářilo v ochraně dospělých, s 94 % bodů. Crossland X v tomto hodnocení obdržel 85 % bodů.
Obecně se však dá říci, že Euro NCAP nové automobily chválí. Ukázalo se totiž, že jim v nárazových testech obvykle daří více než jen modernizovaným modelům, což je způsobeno i jejich širší nabídkou bezpečnostních asistentů. Třeba 82 % loni testovaných aut bylo vyzbrojeno automatickým brzděním s rozpoznáním chodců, z toho 62 % aut ho mělo ve standardu. Hned 94 % zkoušených vozů pak mělo i na zadních sedadlech standardně bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly. Typickým příkladem toho je stařičký Fiat Punto, který hlavně kvůli absenci elektronických pomocníků v loňských testech Euro NCAP nezískal ani jednu hvězdičku.