Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská komise varuje automobilky: Emise CO2 rostly, je nutné je snížit

Měření emisí na silnici
Před samotným měřením je třeba zkontrolovat motorový prostor
Kontrolní štítek ukazuje součinitel absorpce
Při zadávání mezních dat do protokolu měření se technici opírají o údaje výrobce nebo data metodiky Ministerstva dopravy
11 Fotogalerie
Diskuze (137)

Průměrné emise oxidu uhličitého prodaných nových aut v EU sice byly za rok 2018 pod stanoveným limitem, meziročně ale vzrostly. Evropská komise si všímá, že je to poklesem zájmu o naftová auta.

Boj Evropské unie s oxidem uhličitým vypouštěným automobilovou dopravou neustává. Evropská komise si všimla, že za rok 2018 průměrné normované emise CO2 nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel činily 120,8 g/km, o dva gramy více než o rok dříve. A žádá nápravu.

Výrobci budou muset výrazně snížit emise svých vozových parků, aby splnili přísnější cíle, které platí od tohoto roku, píše Evropská komise v oficiální tiskové zprávě o flotilových emisích CO2 automobilek za rok 2018. Vzhledem k tomu, že od tohoto roku vstoupí v platnost přísnější cíle pro celou flotilu EU 95 gramů CO2 na kilometr pro osobní automobily a 147 g CO2/km pro dodávky, budou muset výrobci zlepšit palivovou účinnost svého vozového parku a urychlit nasazování aut s nulovými nebo velice nízkými emisemi, zdůrazňuje dále komise.

Výzva k významné redukci CO2 přitom přichází v době, kdy automobilky v reakci na pandemii koronaviru a následný propad nových aut volají po zmírnění pravidel. Dodržení přísně stanovených norem za takových podmínek totiž pro automobilky může být finančně neúnosné. Z vyjádření Evropské komise ale vyplývá, že k žádnému uvolnění pravidel zřejmě nedojde.

Průměrné emise 120,8 g/km za rok 2018 jsou přitom pod stanoveným cílem pro tehdejší rok, čehož si všímá i Evropská komise. Cílem bylo totiž snížit flotilové emise nových aut pod 130 g/km do roku 2019. Komise vyzdvihuje i nárůst prodejů plug-in hybridů a elektromobilů. Konkrétně zhruba 150.000 registrovaných elektroaut za rok 2018 je asi o polovinu více než o rok dříve.

Podle některých kritiků automobilky zvýšily své flotilové emise uměle. Podle uvedeného roku se totiž má vypočítávat další snižování flotilových emisí pro další roky, a tak je podle těchto kritiků pro výrobce výhodnější sice splnit limit, ale zase nikoliv o tolik pod stanovenou mez. Do budoucna by jim to totiž uvolnilo ruce a nemusely by dále snižovat emise o tak výrazný kus.

Sama Evropská komise ale vysvětluje meziroční nárůst flotilových emisí dvěma důvody. Jedním je rostoucí obliba SUV, jejichž tržní podíl mezi lety 2017 a 2018 vzrostl v Evropě z 29 na 35 %. Vzhledem k velikosti přitom logicky spotřebují více paliva než modely konvenčních tříd. Druhým je pak setrvávající odklon od automobilů se vznětovým motorem, jejichž tržní podíl meziročně klesl o devět procentních bodů. Klesaly na úkor automobilů se zážehovým motorem, které přitom na papíře mívají vyšší emise CO2.

Toto vysvětlení je přitom vcelku paradoxní. Mnohá města napříč Evropou totiž v reakci na kauzu dieselgate začala brojit proti naftovým automobilům a plánují do budoucna jejich zákazy ve svých centrech. To následně mnohé zákazníky vyděsilo, báli se, že by za pár let se svým novým autem s turbodieselem pod kapotou už do takového města nemohli vjet, a tak raději sáhli po benzinu.

Vstoupit do diskuze (137)