Evropský trh v březnu 2020: Škoda před Fordem, Renaultem i Peugeotem. Díky koronaviru
Pandemie koronaviru ovlivňuje prodeje aut. V březnu 2020 silně zamíchala pořadím nejprodávanějším značek, díky čemuž se zrodily mnohé překvapivé výsledky.
Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA) zveřejnil výsledky prodejů nových aut na evropských trzích za březen 2020, a tak konečně víme, jak tu pandemie koronaviru v praxi ovlivnila prodeje vozů. Podle očekávání hodně silně, v březnu 2020 bylo na starém kontinentu registrováno pouhých 853.077 automobilů, o 51,8 % méně než před rokem. Za posledních deset let se v březnu nikdy v Evropě neprodalo tak málo aut.
Výsledky logicky ovlivnilo šíření onemocnění COVID-19 napříč Evropou, respektive postupné uzavírání prodejen s novými automobily jakožto prevence před touto nákazou. Konkrétně třeba v Česku jsou prodejny aut uzavřeny od soboty 14. března.
Nejvíce se prodeje samozřejmě propadly v Itálii, která je z evropských zemí koronavirem nejvíce zasažena. Tam bylo v březnu registrováno jen 28.326 aut, o 85,4 % méně než před rokem. Vysoké propady hlásí i další země silně zasažené šířením nového typu koronaviru, Francie (-72,2 %) nebo Španělsko (-69,3 %). Největším evropským trhem byla jako obvykle v březnu Velká Británie (díky tamějším pravidlům ohledně registračních značek), 254.684 registrovaných automobilů je každopádně meziroční pád o 44,4 %. V Německu bylo minulý měsíc registrováno 215.119 aut, o 37,7 % méně než před rokem.
Postupné uzavírání automobilových showroomů a úřadů registrace vozidel napříč starým kontinentem silně ovlivnilo i pořadí jednotlivých značek. Silně se v pořadí propadly francouzské značky – Renault skončil až osmý, Peugeot desátý a Citroën až sedmnáctý. Naopak nahoru se vyšvihly luxusní značky, Mercedes-Benz obsadil druhou příčku, hned za ním následují BMW a Audi.
Z pádů konkurentů těžila i Škoda, která obsadila šestou příčku s 47.731 registrovanými vozy. Její meziroční pád činí 37,1 %. Před ní se dostala Toyota, tradiční soupeř mladoboleslavské značky v pořadí nejprodávanějších automobilek v Evropě, s 48.254 registrovanými vozy (-36,6 %).
Nejvýše každopádně zůstává tradiční evropská jednička. Volkswagen za březen 2020 hlásí 98.219 registrovaných vozidel, o 47,5 % méně než před rokem. Top 20 pak tentokrát uzavírají Mini a Land Rover, těžící z prodejů na britském trhu.
Evropský trh v březnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 3/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 98.219 | -47,5 | 11,5 |
2. | Mercedes-Benz | 55.473 | -36,8 | 6,5 |
3. | BMW | 55.041 | -40,5 | 6,4 |
4. | Audi | 51.398 | -43,8 | 6,0 |
5. | Toyota | 48.254 | -36,6 | 5,7 |
6. | Škoda | 47.731 | -37,1 | 5,6 |
7. | Ford | 43.847 | -60,9 | 5,1 |
8. | Renault | 43.097 | -64,4 | 5,1 |
9. | Kia | 38.207 | -33,8 | 4,5 |
10. | Peugeot | 36.582 | -64,3 | 4,3 |
11. | Opel/Vauxhall | 33.236 | -68,9 | 3,9 |
12. | Seat | 29.498 | -42,7 | 3,5 |
13. | Hyundai | 28.966 | -49,8 | 3,4 |
14. | Nissan | 26.874 | -51,5 | 3,2 |
15. | Volvo | 24.005 | -35,4 | 2,8 |
16. | Dacia | 22.458 | -62,1 | 2,6 |
17. | Citroën | 21.930 | -69,1 | 2,6 |
18. | Fiat | 20.869 | -73,0 | 2,4 |
19. | Mini | 17.482 | -37,0 | 2,0 |
20. | Land Rover | 16.719 | -39,2 | 2,0 |
- | CELKEM | 853.077 | -51,8 | - |
Březnový pád pak zrychlil letošní propad evropského trhu. V prvním čtvrtletí roku 2020 bylo v Evropě podle statistik ACEA registrováno 3.054.703 automobilů, o 26,3 % méně než před rokem. Všechny značky v nejlepší dvacítce tak hlásí klesající prodeje.
I tak nejvýše díky své silné pozici zůstává Volkswagen. Následuje Peugeot, Renault a Mercedes-Benz. Nahoru stoupá Toyota, meziroční pokles o 8,9 % je nejnižší z top 10, což jí vyneslo na šestou příčku v celkovém pořadí. Škoda se umístila na deváté příčce, 160.859 registrovaných aut je meziroční pád o 19,1 %. Nejlepší desítku pak kvůli silnému 44% propadu uzavírá Opel a jeho sesterská značka Vauxhall z Velké Británie.
Evropský trh v prvním čtvrtletí roku 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-3/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 351.113 | -24,0 | 11,5 |
2. | Peugeot | 186.193 | -29,3 | 6,1 |
3. | Renault | 184.200 | -32,4 | 6,0 |
4. | Mercedes-Benz | 179.268 | -16,6 | 5,9 |
5. | BMW | 174.326 | -14,8 | 5,7 |
6. | Toyota | 170.827 | -8,9 | 5,6 |
7. | Audi | 163.616 | -16,0 | 5,4 |
8. | Ford | 162.528 | -37,4 | 5,3 |
9. | Škoda | 160.859 | -19,1 | 5,3 |
10. | Opel/Vauxhall | 134.330 | -44,0 | 4,4 |
11. | Fiat | 122.348 | -31,6 | 4,0 |
12. | Citroën | 119.857 | -31,8 | 3,9 |
13. | Kia | 113.026 | -14,5 | 3,7 |
14. | Hyundai | 108.863 | -22,8 | 3,6 |
15. | Seat | 107.269 | -12,9 | 3,5 |
16. | Nissan | 87.260 | -25,6 | 2,9 |
17. | Dacia | 83.286 | -42,6 | 2,7 |
18. | Volvo | 70.392 | -19,0 | 2,3 |
19. | Mini | 42.398 | -23,7 | 1,4 |
20. | Mazda | 36.088 | -44,9 | 1,2 |
- | CELKEM | 3.054.703 | -26,3 | - |