Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v březnu 2020: Škoda před Fordem, Renaultem i Peugeotem. Díky koronaviru

David Bureš
Diskuze (2)

Pandemie koronaviru ovlivňuje prodeje aut. V březnu 2020 silně zamíchala pořadím nejprodávanějším značek, díky čemuž se zrodily mnohé překvapivé výsledky.

Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA) zveřejnil výsledky prodejů nových aut na evropských trzích za březen 2020, a tak konečně víme, jak tu pandemie koronaviru v praxi ovlivnila prodeje vozů. Podle očekávání hodně silně, v březnu 2020 bylo na starém kontinentu registrováno pouhých 853.077 automobilů, o 51,8 % méně než před rokem. Za posledních deset let se v březnu nikdy v Evropě neprodalo tak málo aut.

Výsledky logicky ovlivnilo šíření onemocnění COVID-19 napříč Evropou, respektive postupné uzavírání prodejen s novými automobily jakožto prevence před touto nákazou. Konkrétně třeba v Česku jsou prodejny aut uzavřeny od soboty 14. března.

Nejvíce se prodeje samozřejmě propadly v Itálii, která je z evropských zemí koronavirem nejvíce zasažena. Tam bylo v březnu registrováno jen 28.326 aut, o 85,4 % méně než před rokem. Vysoké propady hlásí i další země silně zasažené šířením nového typu koronaviru, Francie (-72,2 %) nebo Španělsko (-69,3 %). Největším evropským trhem byla jako obvykle v březnu Velká Británie (díky tamějším pravidlům ohledně registračních značek), 254.684 registrovaných automobilů je každopádně meziroční pád o 44,4 %. V Německu bylo minulý měsíc registrováno 215.119 aut, o 37,7 % méně než před rokem.

Postupné uzavírání automobilových showroomů a úřadů registrace vozidel napříč starým kontinentem silně ovlivnilo i pořadí jednotlivých značek. Silně se v pořadí propadly francouzské značky – Renault skončil až osmý, Peugeot desátý a Citroën až sedmnáctý. Naopak nahoru se vyšvihly luxusní značky, Mercedes-Benz obsadil druhou příčku, hned za ním následují BMW a Audi.

Z pádů konkurentů těžila i Škoda, která obsadila šestou příčku s 47.731 registrovanými vozy. Její meziroční pád činí 37,1 %. Před ní se dostala Toyota, tradiční soupeř mladoboleslavské značky v pořadí nejprodávanějších automobilek v Evropě, s 48.254 registrovanými vozy (-36,6 %).

Nejvýše každopádně zůstává tradiční evropská jednička. Volkswagen za březen 2020 hlásí 98.219 registrovaných vozidel, o 47,5 % méně než před rokem. Top 20 pak tentokrát uzavírají Mini a Land Rover, těžící z prodejů na britském trhu.

Evropský trh v březnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 3/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 98.219 -47,5 11,5
2. Mercedes-Benz 55.473 -36,8 6,5
3. BMW 55.041 -40,5 6,4
4. Audi 51.398 -43,8 6,0
5. Toyota 48.254 -36,6 5,7
6. Škoda 47.731 -37,1 5,6
7. Ford 43.847 -60,9 5,1
8. Renault 43.097 -64,4 5,1
9. Kia 38.207 -33,8 4,5
10. Peugeot 36.582 -64,3 4,3
11. Opel/Vauxhall 33.236 -68,9 3,9
12. Seat 29.498 -42,7 3,5
13. Hyundai 28.966 -49,8 3,4
14. Nissan 26.874 -51,5 3,2
15. Volvo 24.005 -35,4 2,8
16. Dacia 22.458 -62,1 2,6
17. Citroën 21.930 -69,1 2,6
18. Fiat 20.869 -73,0 2,4
19. Mini 17.482 -37,0 2,0
20. Land Rover 16.719 -39,2 2,0
- CELKEM 853.077 -51,8 -

Březnový pád pak zrychlil letošní propad evropského trhu. V prvním čtvrtletí roku 2020 bylo v Evropě podle statistik ACEA registrováno 3.054.703 automobilů, o 26,3 % méně než před rokem. Všechny značky v nejlepší dvacítce tak hlásí klesající prodeje.

I tak nejvýše díky své silné pozici zůstává Volkswagen. Následuje Peugeot, Renault a Mercedes-Benz. Nahoru stoupá Toyota, meziroční pokles o 8,9 % je nejnižší z top 10, což jí vyneslo na šestou příčku v celkovém pořadí. Škoda se umístila na deváté příčce, 160.859 registrovaných aut je meziroční pád o 19,1 %. Nejlepší desítku pak kvůli silnému 44% propadu uzavírá Opel a jeho sesterská značka Vauxhall z Velké Británie.

Evropský trh v prvním čtvrtletí roku 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-3/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 351.113 -24,0 11,5
2. Peugeot 186.193 -29,3 6,1
3. Renault 184.200 -32,4 6,0
4. Mercedes-Benz 179.268 -16,6 5,9
5. BMW 174.326 -14,8 5,7
6. Toyota 170.827 -8,9 5,6
7. Audi 163.616 -16,0 5,4
8. Ford 162.528 -37,4 5,3
9. Škoda 160.859 -19,1 5,3
10. Opel/Vauxhall 134.330 -44,0 4,4
11. Fiat 122.348 -31,6 4,0
12. Citroën 119.857 -31,8 3,9
13. Kia 113.026 -14,5 3,7
14. Hyundai 108.863 -22,8 3,6
15. Seat 107.269 -12,9 3,5
16. Nissan 87.260 -25,6 2,9
17. Dacia 83.286 -42,6 2,7
18. Volvo 70.392 -19,0 2,3
19. Mini 42.398 -23,7 1,4
20. Mazda 36.088 -44,9 1,2
- CELKEM 3.054.703 -26,3 -
David Bureš
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
17. 4. 2020 16:07
v momentalnej situacii
sa asi nejde divit tejto "pokrivenej" tabulke..... akurat sa obavam ze april bude este "slabsi" nakolko prva polovica marca bola mimo itale este ako tak predajne unosna ... ale april je uz defakto cely "pokakany" a to uz vsade v europe ... aj v nemecku beneluxe francii ci britanii .....

akoze vidiet kiu v marci pred peugeotom ( ktory bezne predava v europe skoro dvakrat tolko aut mesacne ako kia ) tak by asi bolo za normalnych okolnosti fakt scifi.. rovnako mitsu v marci len nieco cez 900 aut za mazdou ... ( eu + efta + uk ) .... ktora inak tu predava tiez skoro dvojnasobok mitsu .. co tomu chybalo ... fiat az za volvom to je tiez asi prvy a posledny krat v historii ...

aj napriek megapoklesu celeho europskeho trhu o 50 percent marec este nebol konecna .. lebo v aprili sa ocakava az 80 percentny pokles celeho europskeho trh a s tym spojene zrejme aj dalsie velke prekvapenia a poklesy .... 8-s hra na kvantitu skoncila ... teraz uz ide skor o prezitie 8-s