Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v březnu 2021: Meziroční skok o 63 %. Prodeje už jsou na stejné úrovni jako loni

David Bureš
Diskuze (20)

Za první čtvrtletí roku 2021 bylo v Evropě registrováno 3,08 milionu automobilů. To je o 0,9 % více než před rokem.

Evropské sdružení výrobců automobilů hlásí skvělou zprávu, registrace automobilů v březnu 2021 podle jeho statistik meziročně vyskočily o neskutečných 62,7 % na 1.387.924 aut. Výsledek sice ovlivňuje fakt, že loni v březnu už byly zavřené autosalony napříč kontinentem vlivem koronaviru, v meziročním srovnání po třech měsících roku ale registrace dokonce mírně rostou! A to byl začátek loňského roku ještě předkoronavirovým obdobím.

Právě loňský březen byl první měsíc, který byl ovlivněn začínající pandemií koronaviru. Před rokem totiž začínala vládní nařízení napříč kontinentem, která zavírala prodejny s auty nebo omezovala provoz úřadů. V březnu 2020 proto evropské registrace podle statistik ACEA meziročně spadly o 51,8 %.

Velký důvod k radosti tak zatím není, registrace aut v Evropě se ještě nedostaly ani na úroveň roku 2019, kdy už meziročně klesaly. Tehdy bylo podle ACEA na sledovaných evropských trzích registrováno přes 1,77 milionu automobilů. ACEA přitom eviduje registrace na 30 trzích starého kontinentu, země Evropské unie (mimo nedůležitou Maltu) doplňuje o výsledky ve Velké Británii, Norsku, Švýcarsku a na Islandu.

Meziroční růst totiž táhly hlavně ty země, které před rokem patřily mezi nejvíce zasažené pandemií koronaviru. V Itálii se tak registrace v březnu 2021 takřka zešestinásobily, ve Francii téměř ztrojnásobily a ve Španělsku skoro zdvojnásobily. Naopak na největším evropském trhu, Německu, „jen“ vzrostly o 35,9 %.

Právě růst v těchto zemích vysvětluje, proč třeba březnové registrace Peugeotu meziročně vyskočily o 142,2 %, Citroënu o 157,3 % a Fiatu o 173,5 %. Právě Peugeot se s 88.533 registracemi nadále drží na druhé příčce mezi značkami. Třetí byl pak v březnu Mercedes-Benz, jehož 85.480 registrovaných kusů je však na březnové poměry spíše mírný nárůst o 7,5 %. Jedná se o nejnižší růst z celé top 20 značek. Jedničkou zůstává Volkswagen, i díky meziročnímu skoku o 49 %.

Vysoko byly v březnu také BMW (čtvrtá příčka) a Toyota (páté místo). Překonaly tak Renault (šestý) nebo Ford (osmý). Škoda byla v březnu 2021 devátou největší značkou v Evropě s 67.747 registracemi (+40,7 %).

Zajímavé výsledky najdeme také na konci nejlepší dvacítky. Do top 20 se totiž tentokrát dostal Land Rover, s  23.000 registracemi obsadil devatenáctou příčku. Mimo dvacítku nejlepších naopak tentokrát zůstaly Mazda, Jeep nebo Mitsubishi.

Evropský trh – registrace nových aut v březnu 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 3/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 147.055 +49 10,6
2. Peugeot 88.533 +142,2 6,4
3. Mercedes-Benz 85.480 +7,5 6,2
4. BMW 80.702 +46,2 5,8
5. Toyota 76.679 +58,0 5,5
6. Renault 73.807 +72,1 5,3
7. Audi 72.496 +41,2 5,2
8. Ford 68.913 +59,2 5,0
9. Škoda 67.747 +40,7 4,9
10. Opel/Vauxhall 63.048 +89,7 4,5
11. Fiat 56.441 +173,5 4,1
12. Citroën 56.377 +157,3 4,1
13. Hyundai 50.131 +73,0 3,6
14. Kia 48.468 +26,9 3,5
15. Seat 45.166 +53,3 3,3
16. Volvo 40.843 +66,0 2,9
17. Nissan 39.477 +46,0 2,8
18. Dacia 34.200 +67,4 2,5
19. Land Rover 23.000 +37,6 1,7
20. Mini 22.937 +31,1 1,7
  CELKEM 1.387.924 +62,7 -

Po prvním čtvrtletí roku 2021 pak ACEA hlásí v Evropě 3.080.751 registrovaných aut, což je dokonce o devět desetin procenta více než za stejné období loňského roku. To je pozitivní zpráva s ohledem na to, že loni v lednu a únoru ještě Evropa netrpěla šířením čínské chřipky. Jestliže tak mnozí výrobci letos už očekávají stabilizaci prodejů, nemusí být tak daleko od pravdy.

Pravdou však je, že loňské výsledky za první čtvrtletí automobilky mírně překonaly jen díky silnému březnu. Dařilo se hlavně značkám nově vzniklého koncernu Stellantis. Peugeot se díky meziročnímu růstu o 15,7 % drží na druhé příčce mezi značkami, rostly také Opel/Vauxhall a Fiat (oba o 5,8 %) nebo Jeep (+33,1 %).

Naopak značky VW Group letos zatím spíše klesají. Meziroční pokles hlásí Volkswagen (-6,1 %), Škoda (-0,9 %), Audi (-3,3 %) i Seat (-4,2 %). Naopak rostla Toyota (+6,6 %) nebo BMW (+4,5 %).

Uvidíme tak, jaký bude další trend. Každopádně druhé čtvrtletí roku a postupné uvolňování proticovidových opatření může naznačit, jak to se zájmem o nové automobily opravdu je. Automobilky totiž navíc nadále trápí nedostatek polovodičů, který omezuje jejich produkci.

Evropský trh – registrace nových aut v období leden-březen 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 1-3/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 331.355 -6,1 10,7
2. Peugeot 215.470 +15,7 7,0
3. Toyota 183.069 +6,6 5,9
4. BMW 182.401 +4,5 5,9
5. Mercedes-Benz 180.928 -10,1 5,9
6. Renault 170.612 -7,4 5,5
7. Škoda 162.604 -0,9 5,3
8. Ford 157.849 -1,8 5,1
9. Audi 155.531 -3,3 5,0
10. Opel/Vauxhall 132.862 -1,1 4,3
11. Fiat 128.993 +5,8 4,2
12. Citroën 126.866 +5,8 4,1
13. Kia 113.812 +0,7 3,7
14. Hyundai 108.048 -0,9 3,6
15. Seat 102.728 -4,2 3,3
16. Dacia 88.913 +6,9 2,9
17. Volvo 88.078 +22,2 2,9
18. Nissan 77.289 -11,4 2,5
19. Mini 44.166 +4,1 1,4
20. Land Rover 36.763 +3,0 1,2
  CELKEM 3.080.751 +0,9 -
David Bureš
Diskuze (20)

Doporučujeme

22. 4. 2021 10:57
Re: Proč srovnávat s rokem, který byl úplně mimo..
Dopad korony ještě ani pořádně nezačal. Zatím to řeší stále větší dluhy.
Avatar - iudex
21. 4. 2021 09:38
Re: Wau
Na "punc exkluzivity" už niektoré automobilky zahynuli.
A hlavne Mercedes a BMW predávajú väčšie počty bez toho, aby nejak zlacňovali s cieľom vyšších predajov. Naopak môžu si dovoliť predávať napr. kompakt s mainstreamovou technikou (FWD, R4) za 40-50t a ľudia to kúpia, takže tam zjavne nejakú exkluzivitu a lepší image vidia. A že by ustupovali z najvyšších pozícií sa mi tiež nezdá, dnes sa robia tak výkonné, veľké a drahé bavoráky či Mercedesy ako nikdy predtým, napr. 635-koňový hotsedan za 180t eur (M5 CS), to sú tie ťahúne imidžu a exkluzivity.
Avatar - Jerry.Gunman
20. 4. 2021 19:12
Re: Nepřišly gumičky -- ehm, čipy?
TWL, neříkej, že tuhle naprosto kultovní scénku neznáš :D
Avatar - xxc
20. 4. 2021 16:43
Re: Re: Proč srovnávat s rokem, který byl úplně mimo..
Čím menej sa predá, tým je to ekologickejšie.
20. 4. 2021 14:42
Re: Proč srovnávat s rokem, který byl úplně mimo..
Tak vacsinou sa porovnava s predoslym rokom - a treba pozitivnu prezentaciu - rovnake cislo je vlastne mierny rast, nie pokles 25 percent oproti 2019.

Kto si dovoli predpovedat ake budu predaje tento rok?

Ja tipujem, ze to bude horsie ako 2019, aj ked iba mierne. Zadlzene a turisticke krajiny ako Taliansko a Spanielsko budu pokulhavat a COVID podpory od vlad pre ludi tiez nebudu trvat vecne - niektore firmy to nepreziju, vyssia nezamestnanost.

Hlavne ale taky "mikrodojem" ako prepusta dodavatelsky retazec automobiloveho priemyslu na Slovensku - tu 300 ludi, tu 400, tam 250, ono to nie su hrozne cisla, ale dodavatelia sa ocividne pripravuju na chudobnejsie roky...