Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v únoru 2020: Silný propad už před koronavirem

David Bureš
Diskuze (43)

Prodeje nových automobilů na evropských trzích už od začátku letošního roku silně klesají. A to se v lednu a únoru ještě neprojevil vliv pandemie koronaviru.

Mnohé automobilky už dopředu avizovaly, že rok 2020 bude velkou výzvou. Kvůli hrozícím vysokým pokutám za nesplnění flotilových emisí musejí upravovat nabídku a sázet hlavně na hybridní a elektrické modely, které ale zákazníci zase tolik nechtějí. V prvních měsících se to již projevuje, a to se ještě v lednu a únoru neprojevila pandemie koronaviru, která silně ovlivní až březnové prodeje.

Nízký odbyt byl ale na evropských trzích znatelný už v únoru, 1.066.794 registrovaných aut podle statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) je o významných 7,2 % méně než loni. Silný propad ovlivnil hlavně německý trh, kde v únoru 2020 prodeje meziročně spadly o 10,8 %. Podobná situace byla také v Itálii, kde už se projevoval nárůst počtu nemocných koronavirem. Prodeje na italském trhu se v únoru propadly proti předchozímu roku o 8,8 %.

„Tento pokles byl výsledkem kombinace faktorů, včetně změn zdanění vozidel v různých členských státech Evropské unie, oslabení globálních ekonomických podmínek a nejistoty spotřebitelů,“ vysvětluje únorový výsledek ACEA v tiskovém prohlášení.

Propad trhu je znatelný i na nejvyšších příčkách. První Volkswagen se propadl o 9,7 %, druhý Peugeot o 4,9 % a třetí Renault o 7,1 %. V top 10 jsou ostatně jen tři značky, kterým počet registrací v únorů meziročně vzrostl. Konkrétně jde o pátou Toyotu (výrazných +10,8 %), osmé BMW (+4,1 %) a devátý Fiat (+1,6 %).

Na klesajícím trhu pak potěší výsledek Škody. Jejích 55.534 registrovaných automobilů je sice o 3,6 % méně než před rokem, klesala ale pomaleji než trh, což ji díky silnějším propadům konkurence vyneslo na šestou příčku. V pořadí tak dokonce přeskočila Ford, někdejší dvojku evropského trhu. Americká značka mimochodem v únoru zažila až neskutečný 20% propad!

Evropský trh v únoru 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 2/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 119.281 -9,7 11,2
2. Peugeot 75.291 -4,9 7,1
3. Renault 73.622 -7,1 6,9
4. Mercedes-Benz 58.775 -3,8 5,5
5. Toyota 56.210 +10,8 5,3
6. Škoda 55.534 -3,6 5,2
7. Ford 55.497 -20,0 5,2
8. BMW 55.095 +4,1 5,2
9. Fiat 54.229 +1,6 5,1
10. Audi 51.095 -4,6 4,8
11. Citroën 50.309 -5,1 4,7
12. Opel/Vauxhall 50.111 -20,9 4,7
13. Hyundai 38.307 -0,5 3,6
14. Seat 38.068 +8,4 3,6
15. Kia 36.888 +1,2 3,5
16. Dacia 30.386 -26,9 2,8
17. Nissan 28.275 -5,2 2,7
18. Volvo 23.135 +0,5 2,2
19. Mini 12.123 -5,8 1,1
20. Mazda 11.602 -30,7 1,1
- CELKEM 1.066.794 -7,2 -

Únorový propad evropského trhu následuje po tom lednovém. Za dva měsíce roku 2020 bylo na starém kontinentu podle statistik ACEA registrováno 2.202.010 nových automobilů, o 7,3 % méně než loni. Jedná se tak o nejhorší vstup do nového roku od roku 2013.

Výhled pro následující měsíce je navíc vlivem pandemie koronaviru ještě daleko pesimističtější než na začátku roku. Z preventivních důvodů evropské státy zavírají hranice, automobilky zase pozastavují výrobu, což bude mít vliv i na prodeje. Ostatně i dealerství napříč kontinentem přerušují provoz, kvůli čemuž minimálně v březnu prodeje nových aut spadnou na naprosté minimum. Další vývoj situace navíc není jasný, a tak může být provoz automobilek i prodejců omezen i v následujících měsících.  

Evropský trh v prvních měsících roku 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-2/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 252.858 -8,0 11,5
2. Peugeot 149.598 -7,1 6,8
3. Renault 140.985 -6,9 6,4
4. Mercedes-Benz 123.795 -2,6 5,6
5. Toyota 123.377 +10,0 5,6
6. BMW 119.306 +6,4 5,4
7. Ford 118.480 +0,6 5,4
8. Škoda 115.720 -2,6 5,3
9. Audi 109.508 +2,0 5,0
10. Fiat 101.463 -0,2 4,6
11. Opel/Vauxhall 101.104 -24,0 4,6
12. Citroën 97.909 -6,5 4,4
13. Hyundai 79.877 -4,0 3,6
14. Seat 77.856 +8,7 3,5
15. Kia 74.819 +0,4 3,4
16. Dacia 60.848 -29,2 2,8
17. Nissan 60.344 -2,4 2,7
18. Volvo 46.239 -7,7 2,1
19. Mazda 25.000 -30,0 1,1
20. Mini 24.917 -10,4 1,1
- CELKEM 2.202.010 -7,3 -
David Bureš
Diskuze (43)

Doporučujeme

22. 3. 2020 17:57
Re: Drahota?
Vis, Jerry.
Uvedu reakci na tvuj posledni (jako obvykle dehonestujici) odstavec o "euro-eko-elektrofanaticich". A budu v diskuzi reagovat kdykoli na kohokoli. To si pamatuj. Nenecham se kadrovat tebou ani nikym jinym. Jestli s tim mas problem, tak sem nechod! A my prispevky necti. Stejne je nechces chapat...

Ja se snazim (krome Barrichela a jeho sireni poplasne zpravy - viz dole v teto diskuzi) diskutovat vecne a na zaklade verohodnych podkladu.
Neprijdu si se svym benzinovym autem (kteremu se casto posmivas, ze neni elektricke) jako nejaky fanatik.
Naopak mnozi zdejsi odpurci elektromobility nabadajici napr. k niceni nabijecek, jsou mnohem radikalnejsi.
Avatar - Jerry.Gunman
21. 3. 2020 14:22
Re: Drahota?
Hele, done,
ten článek jsem četl a dokonce i studoval, protože jsem se snažil pochopit, jaká zvrácená mysl mohla něco takového vyplodit. Pak jsem si pohledal a přečetl i další autorova "veledíla" z oblasti angažované ekologické tvorby a došlo mi, že pan autor skutečně patří mezi fanaticky zaťaté ekology a "lidi zvláštního ražení"

A protože je mi zcela jasno, jak by se naše diskuse vyvíjela dále, ušetřím ti (i sobě) čas...
NE , SKUTEČNĚ NEMÁM zájem o tvé jakékoli další angažované elektro-eko vyprávěnky o skvělé eko-elektrobudoucnosti

V průběhu tohoto týdne jsem mluvil s cca 50-60 lidmi od 50-60 výrobců plastových dílů, které více či méně intenzivně dodávají i do automobilvého průmyslu. ANI JEDEN z nich nad stávající situací nevrněl blahem, VŠICHNI jako jeden muž a jedna žena tvrdili, že současné křížové tažení proti automobilismu JE cestou do pekel - a hospodářské problémy, které koronavirus odstartuje a způsobí, tuto cestu do ekonomické záhuby ještě zrychlí a zvýrazní.

To, že ty a tobě podobní euro-eko-elektrofanatičtí mašíblové (magoři, šílenci a 6l6ové) přísaháte na elektřinu, to by mi ani tak nevadilo. Každý člověk má právo si se svými penězi dělat, co chce. Ale to, že podle svých choromyslných představ chcete celou společnost dotlačit k ekonomické eutanázii, za to byste si zasloužili drakonické tresty hodné zvyklostí středověkých

Ne, nemusíš mi odpovídat - a ne, tvé příspěvky nehodlám číst ani do budoucna
Avatar - Jerry.Gunman
21. 3. 2020 14:01
Re: Drahota?
Speed-Frede, přesně tento jsem měl na mysli :D
Kde je k nalezení?
Avatar - Barrichello
21. 3. 2020 11:54
Re: Snad to pomůže:)
Já netvrdil že je to pravda, já sem říkal aby sme se modlili aby to byl fake. No tak byl, tak fajn.

Ale co není může být, při odpovědnosti čechů, kteří co je zakázán musí porušit a utíkat lesem ze zavřených vesnic nebo v karanténě chodí na procházky a nakupovat to ještě může přijít.
21. 3. 2020 09:20
Re: Snad to pomůže:)
Ty jsi skutecny odpad.

Sirit tyhle H O V N A.

https://www.idnes.cz/…71001_domaci_ane