Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v květnu 2020: Nejhorší květen od roku 1990. Situace se ale začíná zlepšovat

Renault Clio Blue dCi 115
Renault Clio Blue dCi 115
Renault Clio Blue dCi 115
Renault Clio Blue dCi 115
34 Fotogalerie
Diskuze (16)

Prodeje nových aut v Evropě se po pandemii koronaviru začínají zotavovat. Jak se ale zdá, návrat k normálu bude ještě nějakou dobu trvat.

Globální trh s novými automobily je letos silně zasažen pandemií koronaviru, což platí také pro Evropu. Starý kontinent se už sice z pandemie vzpamatoval a díky uvolňování různých zákazů jako prevence před dalším šířením onemocnění covid-19 se zdejší život vrací k normálu, prodeje automobilů ale koronavirem nadále zůstávají silně zasaženy. V květnu 2020 bylo v Evropě registrováno jen 623.812 automobilů, o 56,8 procenta méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který počítá prodeje nových aut v 26 zemích v Evropské unii, doplněné o prodeje na Islandu, v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii. Jedná se tak o vůbec nejhorší květen od roku 1990, kdy ACEA začala tyto prodejní statistiky tvořit.

Zároveň však jde o zlepšení situace proti dubnu, kdy bylo v Evropě podle ACEA registrováno pouhých 292.182 aut, o 78,3 % méně než v dubnu 2019. V průběhu dubna byla totiž velká část automobilových prodejců napříč Evropou z důvodů vládních nařízení proti šíření koronaviru zavřená, což prodeje logicky negativně ovlivnilo. Naopak minulý měsíc se už situace uvolňovala a showroomy postupně otevíraly. Konkrétně v Česku mohly prodejny s automobily otevřít už v pondělí 20. dubna, zavřené byly od soboty 14. března.

Květnové výsledky každopádně nadále ovlivňuje situace v zemích silně zasažených pandemií koronaviru. Ve Velké Británii tak bylo registrováno pouhých 20.247 aut, o 89 % méně než před rokem. Ve Španělsku prodeje meziročně spadly o 72,7 %. Naopak taková Itálie je na tom „relativně“ dobře, meziroční propad o 49,6 % je ve srovnání s jinými zeměmi nižší, je na úrovni Německa (-49,5 %).

Situace se však začíná normalizovat i z hlediska pořadí jednotlivých značek. Volkswagen sice zůstal v čele pořadí značek po celou dobu krize, na druhou příčku se však vrátil Renault, s 45.823 registrovanými vozy (-53,4 %). Hned za ním následuje jeho úhlavní rival, Peugeot s 40.689 evidovanými automobily (-54,2 %).

Škoda se v dubnu díky ztrátám svých konkurentů vyšvihla na třetí příčku mezi značkami, v květnu však byla opět v druhé polovině top 10. Výsledných 32.307 registrovaných aut znamenalo šesté místo a meziroční pád o 53,9 %. Mladoboleslavská značka se každopádně díky tomu umístila před Fordem (sedmá příčka s meziročním pádem o 61,9 %) nebo BMW (deváté, -58,3 %).

Nízko, až třináctý, je Opel a jeho britská sesterská značka Vauxhall s 24.945 registrovanými vozy (-69,8 %), které jistě ovlivnila situace na britském trhu. Hyundai pak tentokrát předstihl sesterskou Kiu, zatímco nejlepší dvacítku značek tentokrát uzavírá Mini.

Evropský trh v květnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 5/2020 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen68.856-57,011
2.Renault45.823-53,47,3
3.Peugeot40.689-54,26,5
4.Mercedes-Benz38.107-50,96,1
5.Audi33.071-53,65,3
6.Škoda32.307-53,95,2
7.Ford32.223-61,95,2
8.Fiat32.062-56,75,1
9.BMW31.907-58,35,1
10.Toyota31.720-545,1
11.Citroën27.344-55,44,4
12.Dacia25.296-54,04,1
13.Opel/Vauxhall24.945-69,84
14.Hyundai21.397-55,23,4
15.Kia21.082-53,33,4
16.Seat17.052-65,92,7
17.Volvo14.626-51,32,3
18.Nissan11.180-66,41,8
19.Mazda7.733-60,41,2
20.Mini7.730-50,81,2
-CELKEM623.812-56,8-

Květnové pořadí nejlepších tak odpovídá i výsledkům za prvních pět měsíců roku. Za prvním Volkswagenem následují Renault a Peugeot, těsně pod stupni vítězů skončil Mercedes-Benz. Po pěti měsících však pátou příčku drží BMW, následované Škodou. Slabé výsledky letos hlásí Ford (-50,7 %), Opel/Vauxhall (-56,4 %) nebo Dacia (-53,2 %).

Evropský trh v období leden-květen 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 1-5/2020 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen456.748-41,111,5
2.Renault248.691-46,16,3
3.Peugeot241.991-44,86,1
4.Mercedes-Benz233.736-36,35,9
5.BMW228.093-355,7
6.Škoda218.130-33,95,5
7.Toyota217.794-31,65,5
8.Ford209.948-50,75,3
9.Audi209.138-37,65,3
10.Opel/Vauxhall171.325-56,44,3
11.Fiat162.945-48,64,1
12.Citroën157.628-46,74
13.Kia143.768-35,03,6
14.Hyundai139.263-41,03,5
15.Seat132.820-39,03,3
16.Dacia118.496-53,23
17.Nissan102.814-43,62,6
18.Volvo94.028-35,22,4
19.Mini54.243-37,21,4
20.Mazda47.053-54,31,2
-CELKEM3.969.714-42,8-

Vstoupit do diskuze (16)