Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v květnu 2020: Nejhorší květen od roku 1990. Situace se ale začíná zlepšovat

David Bureš
Diskuze (16)

Prodeje nových aut v Evropě se po pandemii koronaviru začínají zotavovat. Jak se ale zdá, návrat k normálu bude ještě nějakou dobu trvat.

Globální trh s novými automobily je letos silně zasažen pandemií koronaviru, což platí také pro Evropu. Starý kontinent se už sice z pandemie vzpamatoval a díky uvolňování různých zákazů jako prevence před dalším šířením onemocnění covid-19 se zdejší život vrací k normálu, prodeje automobilů ale koronavirem nadále zůstávají silně zasaženy. V květnu 2020 bylo v Evropě registrováno jen 623.812 automobilů, o 56,8 procenta méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který počítá prodeje nových aut v 26 zemích v Evropské unii, doplněné o prodeje na Islandu, v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii. Jedná se tak o vůbec nejhorší květen od roku 1990, kdy ACEA začala tyto prodejní statistiky tvořit.

Zároveň však jde o zlepšení situace proti dubnu, kdy bylo v Evropě podle ACEA registrováno pouhých 292.182 aut, o 78,3 % méně než v dubnu 2019. V průběhu dubna byla totiž velká část automobilových prodejců napříč Evropou z důvodů vládních nařízení proti šíření koronaviru zavřená, což prodeje logicky negativně ovlivnilo. Naopak minulý měsíc se už situace uvolňovala a showroomy postupně otevíraly. Konkrétně v Česku mohly prodejny s automobily otevřít už v pondělí 20. dubna, zavřené byly od soboty 14. března.

Květnové výsledky každopádně nadále ovlivňuje situace v zemích silně zasažených pandemií koronaviru. Ve Velké Británii tak bylo registrováno pouhých 20.247 aut, o 89 % méně než před rokem. Ve Španělsku prodeje meziročně spadly o 72,7 %. Naopak taková Itálie je na tom „relativně“ dobře, meziroční propad o 49,6 % je ve srovnání s jinými zeměmi nižší, je na úrovni Německa (-49,5 %).

Situace se však začíná normalizovat i z hlediska pořadí jednotlivých značek. Volkswagen sice zůstal v čele pořadí značek po celou dobu krize, na druhou příčku se však vrátil Renault, s 45.823 registrovanými vozy (-53,4 %). Hned za ním následuje jeho úhlavní rival, Peugeot s 40.689 evidovanými automobily (-54,2 %).

Škoda se v dubnu díky ztrátám svých konkurentů vyšvihla na třetí příčku mezi značkami, v květnu však byla opět v druhé polovině top 10. Výsledných 32.307 registrovaných aut znamenalo šesté místo a meziroční pád o 53,9 %. Mladoboleslavská značka se každopádně díky tomu umístila před Fordem (sedmá příčka s meziročním pádem o 61,9 %) nebo BMW (deváté, -58,3 %).

Nízko, až třináctý, je Opel a jeho britská sesterská značka Vauxhall s 24.945 registrovanými vozy (-69,8 %), které jistě ovlivnila situace na britském trhu. Hyundai pak tentokrát předstihl sesterskou Kiu, zatímco nejlepší dvacítku značek tentokrát uzavírá Mini.

Evropský trh v květnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 5/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 68.856 -57,0 11
2. Renault 45.823 -53,4 7,3
3. Peugeot 40.689 -54,2 6,5
4. Mercedes-Benz 38.107 -50,9 6,1
5. Audi 33.071 -53,6 5,3
6. Škoda 32.307 -53,9 5,2
7. Ford 32.223 -61,9 5,2
8. Fiat 32.062 -56,7 5,1
9. BMW 31.907 -58,3 5,1
10. Toyota 31.720 -54 5,1
11. Citroën 27.344 -55,4 4,4
12. Dacia 25.296 -54,0 4,1
13. Opel/Vauxhall 24.945 -69,8 4
14. Hyundai 21.397 -55,2 3,4
15. Kia 21.082 -53,3 3,4
16. Seat 17.052 -65,9 2,7
17. Volvo 14.626 -51,3 2,3
18. Nissan 11.180 -66,4 1,8
19. Mazda 7.733 -60,4 1,2
20. Mini 7.730 -50,8 1,2
- CELKEM 623.812 -56,8 -

Květnové pořadí nejlepších tak odpovídá i výsledkům za prvních pět měsíců roku. Za prvním Volkswagenem následují Renault a Peugeot, těsně pod stupni vítězů skončil Mercedes-Benz. Po pěti měsících však pátou příčku drží BMW, následované Škodou. Slabé výsledky letos hlásí Ford (-50,7 %), Opel/Vauxhall (-56,4 %) nebo Dacia (-53,2 %).

Evropský trh v období leden-květen 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-5/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 456.748 -41,1 11,5
2. Renault 248.691 -46,1 6,3
3. Peugeot 241.991 -44,8 6,1
4. Mercedes-Benz 233.736 -36,3 5,9
5. BMW 228.093 -35 5,7
6. Škoda 218.130 -33,9 5,5
7. Toyota 217.794 -31,6 5,5
8. Ford 209.948 -50,7 5,3
9. Audi 209.138 -37,6 5,3
10. Opel/Vauxhall 171.325 -56,4 4,3
11. Fiat 162.945 -48,6 4,1
12. Citroën 157.628 -46,7 4
13. Kia 143.768 -35,0 3,6
14. Hyundai 139.263 -41,0 3,5
15. Seat 132.820 -39,0 3,3
16. Dacia 118.496 -53,2 3
17. Nissan 102.814 -43,6 2,6
18. Volvo 94.028 -35,2 2,4
19. Mini 54.243 -37,2 1,4
20. Mazda 47.053 -54,3 1,2
- CELKEM 3.969.714 -42,8 -
David Bureš
Diskuze (16)

Doporučujeme

19. 6. 2020 02:00
Re: Růst nebo pokles
Myslis vypredaj skladoviek starej generacie asi? To sa vypreda a pride novy v inej cenovej kategorii...
18. 6. 2020 19:28
Re: Růst cen aut
A kdy podle tebe 90 % populace Evropy zjistí, že je za vše třeba taky platit?
Avatar - Blue Sun
18. 6. 2020 18:08
Re: Růst cen aut
Řekl bych, že tak 90 % populace Evropy. A těch deset procent křiklounů, kteří sami sebe považují za definici toho, co je "normální", nikoho trápit nebude.
Avatar - kari.laz
18. 6. 2020 14:21
Re: Růst cen aut
Kdo normální by chtě ty bezpohlavní posunovadla bez jediné špetky emocí za nekřesťanské peníze ve vztahu k tomu, co za to dostaneš.
18. 6. 2020 13:09
Re: Růst nebo pokles
Tady na auto.cz píšou o Lexusu IS: "Místo zbrusu nové generace přichází důkladná modernizace." Ještě k tomu je to hybrid, takže k prémii ještě majitel dostane i status příznivce ekologicky šetrné dopravy. K novému Space Staru, který je za úplně stejnou cenu jako výprodejová předešlá generace (od necelých 225 tisíc Kč), dostaneš zimní gumy za cca 5 tisíc Kč (maloobchodní ceny). Normálně gumy dávají na konci roku, když potřebujou trochu vyklidit sklad (dohnat prodejní čísla). Grilovačka a pivo u Doláka je bez toho, abys musel něco kupovat nebo se snažit předstírat zájem, což se vyplatí (já tam nechodím).