Evropský trh v květnu 2020: Nejhorší květen od roku 1990. Situace se ale začíná zlepšovat
Prodeje nových aut v Evropě se po pandemii koronaviru začínají zotavovat. Jak se ale zdá, návrat k normálu bude ještě nějakou dobu trvat.
Globální trh s novými automobily je letos silně zasažen pandemií koronaviru, což platí také pro Evropu. Starý kontinent se už sice z pandemie vzpamatoval a díky uvolňování různých zákazů jako prevence před dalším šířením onemocnění covid-19 se zdejší život vrací k normálu, prodeje automobilů ale koronavirem nadále zůstávají silně zasaženy. V květnu 2020 bylo v Evropě registrováno jen 623.812 automobilů, o 56,8 procenta méně než před rokem.
Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který počítá prodeje nových aut v 26 zemích v Evropské unii, doplněné o prodeje na Islandu, v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii. Jedná se tak o vůbec nejhorší květen od roku 1990, kdy ACEA začala tyto prodejní statistiky tvořit.
Zároveň však jde o zlepšení situace proti dubnu, kdy bylo v Evropě podle ACEA registrováno pouhých 292.182 aut, o 78,3 % méně než v dubnu 2019. V průběhu dubna byla totiž velká část automobilových prodejců napříč Evropou z důvodů vládních nařízení proti šíření koronaviru zavřená, což prodeje logicky negativně ovlivnilo. Naopak minulý měsíc se už situace uvolňovala a showroomy postupně otevíraly. Konkrétně v Česku mohly prodejny s automobily otevřít už v pondělí 20. dubna, zavřené byly od soboty 14. března.
Květnové výsledky každopádně nadále ovlivňuje situace v zemích silně zasažených pandemií koronaviru. Ve Velké Británii tak bylo registrováno pouhých 20.247 aut, o 89 % méně než před rokem. Ve Španělsku prodeje meziročně spadly o 72,7 %. Naopak taková Itálie je na tom „relativně“ dobře, meziroční propad o 49,6 % je ve srovnání s jinými zeměmi nižší, je na úrovni Německa (-49,5 %).
Situace se však začíná normalizovat i z hlediska pořadí jednotlivých značek. Volkswagen sice zůstal v čele pořadí značek po celou dobu krize, na druhou příčku se však vrátil Renault, s 45.823 registrovanými vozy (-53,4 %). Hned za ním následuje jeho úhlavní rival, Peugeot s 40.689 evidovanými automobily (-54,2 %).
Škoda se v dubnu díky ztrátám svých konkurentů vyšvihla na třetí příčku mezi značkami, v květnu však byla opět v druhé polovině top 10. Výsledných 32.307 registrovaných aut znamenalo šesté místo a meziroční pád o 53,9 %. Mladoboleslavská značka se každopádně díky tomu umístila před Fordem (sedmá příčka s meziročním pádem o 61,9 %) nebo BMW (deváté, -58,3 %).
Nízko, až třináctý, je Opel a jeho britská sesterská značka Vauxhall s 24.945 registrovanými vozy (-69,8 %), které jistě ovlivnila situace na britském trhu. Hyundai pak tentokrát předstihl sesterskou Kiu, zatímco nejlepší dvacítku značek tentokrát uzavírá Mini.
Evropský trh v květnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 5/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 68.856 | -57,0 | 11 |
2. | Renault | 45.823 | -53,4 | 7,3 |
3. | Peugeot | 40.689 | -54,2 | 6,5 |
4. | Mercedes-Benz | 38.107 | -50,9 | 6,1 |
5. | Audi | 33.071 | -53,6 | 5,3 |
6. | Škoda | 32.307 | -53,9 | 5,2 |
7. | Ford | 32.223 | -61,9 | 5,2 |
8. | Fiat | 32.062 | -56,7 | 5,1 |
9. | BMW | 31.907 | -58,3 | 5,1 |
10. | Toyota | 31.720 | -54 | 5,1 |
11. | Citroën | 27.344 | -55,4 | 4,4 |
12. | Dacia | 25.296 | -54,0 | 4,1 |
13. | Opel/Vauxhall | 24.945 | -69,8 | 4 |
14. | Hyundai | 21.397 | -55,2 | 3,4 |
15. | Kia | 21.082 | -53,3 | 3,4 |
16. | Seat | 17.052 | -65,9 | 2,7 |
17. | Volvo | 14.626 | -51,3 | 2,3 |
18. | Nissan | 11.180 | -66,4 | 1,8 |
19. | Mazda | 7.733 | -60,4 | 1,2 |
20. | Mini | 7.730 | -50,8 | 1,2 |
- | CELKEM | 623.812 | -56,8 | - |
Květnové pořadí nejlepších tak odpovídá i výsledkům za prvních pět měsíců roku. Za prvním Volkswagenem následují Renault a Peugeot, těsně pod stupni vítězů skončil Mercedes-Benz. Po pěti měsících však pátou příčku drží BMW, následované Škodou. Slabé výsledky letos hlásí Ford (-50,7 %), Opel/Vauxhall (-56,4 %) nebo Dacia (-53,2 %).
Evropský trh v období leden-květen 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-5/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 456.748 | -41,1 | 11,5 |
2. | Renault | 248.691 | -46,1 | 6,3 |
3. | Peugeot | 241.991 | -44,8 | 6,1 |
4. | Mercedes-Benz | 233.736 | -36,3 | 5,9 |
5. | BMW | 228.093 | -35 | 5,7 |
6. | Škoda | 218.130 | -33,9 | 5,5 |
7. | Toyota | 217.794 | -31,6 | 5,5 |
8. | Ford | 209.948 | -50,7 | 5,3 |
9. | Audi | 209.138 | -37,6 | 5,3 |
10. | Opel/Vauxhall | 171.325 | -56,4 | 4,3 |
11. | Fiat | 162.945 | -48,6 | 4,1 |
12. | Citroën | 157.628 | -46,7 | 4 |
13. | Kia | 143.768 | -35,0 | 3,6 |
14. | Hyundai | 139.263 | -41,0 | 3,5 |
15. | Seat | 132.820 | -39,0 | 3,3 |
16. | Dacia | 118.496 | -53,2 | 3 |
17. | Nissan | 102.814 | -43,6 | 2,6 |
18. | Volvo | 94.028 | -35,2 | 2,4 |
19. | Mini | 54.243 | -37,2 | 1,4 |
20. | Mazda | 47.053 | -54,3 | 1,2 |
- | CELKEM | 3.969.714 | -42,8 | - |