Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Renault Clio Blue dCi 115
Renault Clio Blue dCi 115
Renault Clio Blue dCi 115
Renault Clio Blue dCi 115
34 Fotogalerie

Evropský trh v květnu 2020: Nejhorší květen od roku 1990. Situace se ale začíná zlepšovat

Prodeje nových aut v Evropě se po pandemii koronaviru začínají zotavovat. Jak se ale zdá, návrat k normálu bude ještě nějakou dobu trvat.

Globální trh s novými automobily je letos silně zasažen pandemií koronaviru, což platí také pro Evropu. Starý kontinent se už sice z pandemie vzpamatoval a díky uvolňování různých zákazů jako prevence před dalším šířením onemocnění covid-19 se zdejší život vrací k normálu, prodeje automobilů ale koronavirem nadále zůstávají silně zasaženy. V květnu 2020 bylo v Evropě registrováno jen 623.812 automobilů, o 56,8 procenta méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který počítá prodeje nových aut v 26 zemích v Evropské unii, doplněné o prodeje na Islandu, v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii. Jedná se tak o vůbec nejhorší květen od roku 1990, kdy ACEA začala tyto prodejní statistiky tvořit.

Zároveň však jde o zlepšení situace proti dubnu, kdy bylo v Evropě podle ACEA registrováno pouhých 292.182 aut, o 78,3 % méně než v dubnu 2019. V průběhu dubna byla totiž velká část automobilových prodejců napříč Evropou z důvodů vládních nařízení proti šíření koronaviru zavřená, což prodeje logicky negativně ovlivnilo. Naopak minulý měsíc se už situace uvolňovala a showroomy postupně otevíraly. Konkrétně v Česku mohly prodejny s automobily otevřít už v pondělí 20. dubna, zavřené byly od soboty 14. března.

Květnové výsledky každopádně nadále ovlivňuje situace v zemích silně zasažených pandemií koronaviru. Ve Velké Británii tak bylo registrováno pouhých 20.247 aut, o 89 % méně než před rokem. Ve Španělsku prodeje meziročně spadly o 72,7 %. Naopak taková Itálie je na tom „relativně“ dobře, meziroční propad o 49,6 % je ve srovnání s jinými zeměmi nižší, je na úrovni Německa (-49,5 %).

Situace se však začíná normalizovat i z hlediska pořadí jednotlivých značek. Volkswagen sice zůstal v čele pořadí značek po celou dobu krize, na druhou příčku se však vrátil Renault, s 45.823 registrovanými vozy (-53,4 %). Hned za ním následuje jeho úhlavní rival, Peugeot s 40.689 evidovanými automobily (-54,2 %).

Škoda se v dubnu díky ztrátám svých konkurentů vyšvihla na třetí příčku mezi značkami, v květnu však byla opět v druhé polovině top 10. Výsledných 32.307 registrovaných aut znamenalo šesté místo a meziroční pád o 53,9 %. Mladoboleslavská značka se každopádně díky tomu umístila před Fordem (sedmá příčka s meziročním pádem o 61,9 %) nebo BMW (deváté, -58,3 %).

Nízko, až třináctý, je Opel a jeho britská sesterská značka Vauxhall s 24.945 registrovanými vozy (-69,8 %), které jistě ovlivnila situace na britském trhu. Hyundai pak tentokrát předstihl sesterskou Kiu, zatímco nejlepší dvacítku značek tentokrát uzavírá Mini.

Evropský trh v květnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 5/2020 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen68.856-57,011
2.Renault45.823-53,47,3
3.Peugeot40.689-54,26,5
4.Mercedes-Benz38.107-50,96,1
5.Audi33.071-53,65,3
6.Škoda32.307-53,95,2
7.Ford32.223-61,95,2
8.Fiat32.062-56,75,1
9.BMW31.907-58,35,1
10.Toyota31.720-545,1
11.Citroën27.344-55,44,4
12.Dacia25.296-54,04,1
13.Opel/Vauxhall24.945-69,84
14.Hyundai21.397-55,23,4
15.Kia21.082-53,33,4
16.Seat17.052-65,92,7
17.Volvo14.626-51,32,3
18.Nissan11.180-66,41,8
19.Mazda7.733-60,41,2
20.Mini7.730-50,81,2
-CELKEM623.812-56,8-

Květnové pořadí nejlepších tak odpovídá i výsledkům za prvních pět měsíců roku. Za prvním Volkswagenem následují Renault a Peugeot, těsně pod stupni vítězů skončil Mercedes-Benz. Po pěti měsících však pátou příčku drží BMW, následované Škodou. Slabé výsledky letos hlásí Ford (-50,7 %), Opel/Vauxhall (-56,4 %) nebo Dacia (-53,2 %).

Evropský trh v období leden-květen 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř.ZnačkaProdej 1-5/2020 [ks]Meziroční rozdíl [%]Tržní podíl [%]
1.Volkswagen456.748-41,111,5
2.Renault248.691-46,16,3
3.Peugeot241.991-44,86,1
4.Mercedes-Benz233.736-36,35,9
5.BMW228.093-355,7
6.Škoda218.130-33,95,5
7.Toyota217.794-31,65,5
8.Ford209.948-50,75,3
9.Audi209.138-37,65,3
10.Opel/Vauxhall171.325-56,44,3
11.Fiat162.945-48,64,1
12.Citroën157.628-46,74
13.Kia143.768-35,03,6
14.Hyundai139.263-41,03,5
15.Seat132.820-39,03,3
16.Dacia118.496-53,23
17.Nissan102.814-43,62,6
18.Volvo94.028-35,22,4
19.Mini54.243-37,21,4
20.Mazda47.053-54,31,2
-CELKEM3.969.714-42,8-