Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v květnu 2020: Nejhorší květen od roku 1990. Situace se ale začíná zlepšovat

David Bureš David Bureš 17. 6. 2020 • 14:58
34
16
Zobrazit náhledy (34)
Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115 Renault Clio Blue dCi 115

Prodeje nových aut v Evropě se po pandemii koronaviru začínají zotavovat. Jak se ale zdá, návrat k normálu bude ještě nějakou dobu trvat.

Globální trh s novými automobily je letos silně zasažen pandemií koronaviru, což platí také pro Evropu. Starý kontinent se už sice z pandemie vzpamatoval a díky uvolňování různých zákazů jako prevence před dalším šířením onemocnění covid-19 se zdejší život vrací k normálu, prodeje automobilů ale koronavirem nadále zůstávají silně zasaženy. V květnu 2020 bylo v Evropě registrováno jen 623.812 automobilů, o 56,8 procenta méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA), který počítá prodeje nových aut v 26 zemích v Evropské unii, doplněné o prodeje na Islandu, v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii. Jedná se tak o vůbec nejhorší květen od roku 1990, kdy ACEA začala tyto prodejní statistiky tvořit.

Zároveň však jde o zlepšení situace proti dubnu, kdy bylo v Evropě podle ACEA registrováno pouhých 292.182 aut, o 78,3 % méně než v dubnu 2019. V průběhu dubna byla totiž velká část automobilových prodejců napříč Evropou z důvodů vládních nařízení proti šíření koronaviru zavřená, což prodeje logicky negativně ovlivnilo. Naopak minulý měsíc se už situace uvolňovala a showroomy postupně otevíraly. Konkrétně v Česku mohly prodejny s automobily otevřít už v pondělí 20. dubna, zavřené byly od soboty 14. března.

Květnové výsledky každopádně nadále ovlivňuje situace v zemích silně zasažených pandemií koronaviru. Ve Velké Británii tak bylo registrováno pouhých 20.247 aut, o 89 % méně než před rokem. Ve Španělsku prodeje meziročně spadly o 72,7 %. Naopak taková Itálie je na tom „relativně“ dobře, meziroční propad o 49,6 % je ve srovnání s jinými zeměmi nižší, je na úrovni Německa (-49,5 %).

Situace se však začíná normalizovat i z hlediska pořadí jednotlivých značek. Volkswagen sice zůstal v čele pořadí značek po celou dobu krize, na druhou příčku se však vrátil Renault, s 45.823 registrovanými vozy (-53,4 %). Hned za ním následuje jeho úhlavní rival, Peugeot s 40.689 evidovanými automobily (-54,2 %).

Škoda se v dubnu díky ztrátám svých konkurentů vyšvihla na třetí příčku mezi značkami, v květnu však byla opět v druhé polovině top 10. Výsledných 32.307 registrovaných aut znamenalo šesté místo a meziroční pád o 53,9 %. Mladoboleslavská značka se každopádně díky tomu umístila před Fordem (sedmá příčka s meziročním pádem o 61,9 %) nebo BMW (deváté, -58,3 %).

Nízko, až třináctý, je Opel a jeho britská sesterská značka Vauxhall s 24.945 registrovanými vozy (-69,8 %), které jistě ovlivnila situace na britském trhu. Hyundai pak tentokrát předstihl sesterskou Kiu, zatímco nejlepší dvacítku značek tentokrát uzavírá Mini.

Evropský trh v květnu 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 5/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 68.856 -57,0 11
2. Renault 45.823 -53,4 7,3
3. Peugeot 40.689 -54,2 6,5
4. Mercedes-Benz 38.107 -50,9 6,1
5. Audi 33.071 -53,6 5,3
6. Škoda 32.307 -53,9 5,2
7. Ford 32.223 -61,9 5,2
8. Fiat 32.062 -56,7 5,1
9. BMW 31.907 -58,3 5,1
10. Toyota 31.720 -54 5,1
11. Citroën 27.344 -55,4 4,4
12. Dacia 25.296 -54,0 4,1
13. Opel/Vauxhall 24.945 -69,8 4
14. Hyundai 21.397 -55,2 3,4
15. Kia 21.082 -53,3 3,4
16. Seat 17.052 -65,9 2,7
17. Volvo 14.626 -51,3 2,3
18. Nissan 11.180 -66,4 1,8
19. Mazda 7.733 -60,4 1,2
20. Mini 7.730 -50,8 1,2
- CELKEM 623.812 -56,8 -

Květnové pořadí nejlepších tak odpovídá i výsledkům za prvních pět měsíců roku. Za prvním Volkswagenem následují Renault a Peugeot, těsně pod stupni vítězů skončil Mercedes-Benz. Po pěti měsících však pátou příčku drží BMW, následované Škodou. Slabé výsledky letos hlásí Ford (-50,7 %), Opel/Vauxhall (-56,4 %) nebo Dacia (-53,2 %).

Evropský trh v období leden-květen 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-5/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 456.748 -41,1 11,5
2. Renault 248.691 -46,1 6,3
3. Peugeot 241.991 -44,8 6,1
4. Mercedes-Benz 233.736 -36,3 5,9
5. BMW 228.093 -35 5,7
6. Škoda 218.130 -33,9 5,5
7. Toyota 217.794 -31,6 5,5
8. Ford 209.948 -50,7 5,3
9. Audi 209.138 -37,6 5,3
10. Opel/Vauxhall 171.325 -56,4 4,3
11. Fiat 162.945 -48,6 4,1
12. Citroën 157.628 -46,7 4
13. Kia 143.768 -35,0 3,6
14. Hyundai 139.263 -41,0 3,5
15. Seat 132.820 -39,0 3,3
16. Dacia 118.496 -53,2 3
17. Nissan 102.814 -43,6 2,6
18. Volvo 94.028 -35,2 2,4
19. Mini 54.243 -37,2 1,4
20. Mazda 47.053 -54,3 1,2
- CELKEM 3.969.714 -42,8 -

Související články

Témata
19. 6. 2020 02:00
Re: Růst nebo pokles
Myslis vypredaj skladoviek starej generacie asi? To sa vypreda a pride novy v inej cenovej kategorii...
18. 6. 2020 19:28
Re: Růst cen aut
A kdy podle tebe 90 % populace Evropy zjistí, že je za vše třeba taky platit?
Avatar - Blue Sun
18. 6. 2020 18:08
Re: Růst cen aut
Řekl bych, že tak 90 % populace Evropy. A těch deset procent křiklounů, kteří sami sebe považují za definici toho, co je "normální", nikoho trápit nebude.
Avatar - kari.laz
18. 6. 2020 14:21
Re: Růst cen aut
Kdo normální by chtě ty bezpohlavní posunovadla bez jediné špetky emocí za nekřesťanské peníze ve vztahu k tomu, co za to dostaneš.
18. 6. 2020 13:09
Re: Růst nebo pokles
Tady na auto.cz píšou o Lexusu IS: "Místo zbrusu nové generace přichází důkladná modernizace." Ještě k tomu je to hybrid, takže k prémii ještě majitel dostane i status příznivce ekologicky šetrné dopravy. K novému Space Staru, který je za úplně stejnou cenu jako výprodejová předešlá generace (od necelých 225 tisíc Kč), dostaneš zimní gumy za cca 5 tisíc Kč (maloobchodní ceny). Normálně gumy dávají na konci roku, když potřebujou trochu vyklidit sklad (dohnat prodejní čísla). Grilovačka a pivo u Doláka je bez toho, abys musel něco kupovat nebo se snažit předstírat zájem, což se vyplatí (já tam nechodím).

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku