Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2013: Renault Clio třetí, BMW řady 3 deváté

Evropský trh v roce 2013: Renault Clio třetí, BMW řady 3 deváté

Evropský trh v roce 2013: Renault Clio třetí, BMW řady 3 deváté Zdroj: acz

Diskuze (85)
Prodeje aut na evropských trzích loni klesly. Růst v posledních měsících roku ale naznačuje, že prodejní krize je u konce.

Na evropských trzích bylo v loňském roce registrováno 12.358.239 nových automobilů. Silné poslední čtvrtletí roku znamená, že proti roku 2012 loni klesly prodeje aut v Evropě o 1,7 procenta. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.

JATO do svých statistik zahrnuje 30 evropských států, z Evropské unie mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, naopak ze států mimo ni jsou zde zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu a Srbska. Z tohoto důvodu se výsledky lehce liší proti dříve zveřejněné statistice Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), v níž jsou zahrnuta data ze 26 států EU (kromě Malty a Chorvatska) a Islandu, Norska a Švýcarska.

Titulem nejprodávanějšího automobilu v Evropě se i loni chlubil Volkswagen Golf, jehož 470.229 prodaných kusů v roce 2013 znamená meziroční nárůst o bezmála devět procent.

Také druhé místo mezi modely zůstává stejné. Dvojkou v Evropě byl loni Ford Fiesta s 293.663 prodanými kusy.

Bronzovou příčku tentokrát obsadil Renault Clio. Malý Francouz se na tuto pozici vyšvihl díky 287.111 prodaným kusům, což bylo o výrazných 17,6 procenta více než v roce 2012. Podobně výrazného růstu (o 14,8 %) dosáhlo i BMW řady 3, které s 201.224 prodanými kusy skončilo deváté. Před ním byl jediný Japonec v top ten – Nissan Qashqai.

Do nejlepší desítky modelů v posledních měsících několikrát nahlédla Škoda Octavia, do celoroční top ten se ale nedostala. Za rok 2013 má na svém kontě 169.666 prodaných kusů v Evropě, což je čtyřprocentní meziroční pokles.

Evropský trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ModelProdeje 2013 [ks]Prodeje 2012 [ks]Rozdíl [%]
1.VW Golf470.229431.754+8,9
2.Ford Fiesta293.663306.308-4,1
3.Renault Clio287.111244.076+17,6
4.VW Polo266.994287.639-7,2
5.Opel/Vauxhall Corsa239.814265.070-9,5
6.Peugeot 208239.102160.150+49,3
7.Ford Focus224.232241.728-7,2
8.Nissan Qashqai202.593208.049-2,6
9.BMW řady 3201.224175.299+14,8
10.Opel/Vauxhall Astra194.683230.237-15,4
-CELKEM12.358.23912.578.278-1,7

Pořadí značek se z velké části nemění – prvních šest míst je totožných jako v roce 2012. Všechny tyto automobilky nicméně zažily meziroční pokles evropských prodejů. Z top ten si polepšil jen celkově osmý Mercedes-Benz, a to o 4,2 procenta. Naopak třeba devátý Citroën si pohoršil o 10,6 procenta.

Mimo nejlepší desítku automobilek si JATO všimlo úspěchů Dacie, Seatu nebo Mazdy. První narostly prodeje na starém kontinentu o 23,6 procenta, druhé o 11 procent a třetí o 18,3 procenta.

Největším evropským trhem zůstává Německo, kde bylo loni registrováno 2.952.431 automobilů (-4,2 %). Dvojkou je Velká Británie, kde na rozdíl od mnoha jiných evropských států prodeje aut výrazně rostly – 2.264.737 registrovaných aut je nárůst o 10,8 procenta. Z velkých evropských trhů pak prodeje klesly například ve Francii (-5,7 %), Švýcarsku (-6,4 %) či Nizozemí (-16,3 %).

Evropský trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje 2013 [ks]Prodeje 2012 [ks]Rozdíl [%]
1.Volkswagen1.554.9151.614.176-3,7
2.Ford922.477952.791-3,2
3.Opel/Vauxhall822.981835.711-1,5
4.Renault803.166816.845-1,7
5.Peugeot741.939796.217-6,8
6.Audi694.528705.663-1,6
7.BMW639.823641.257-0,2
8.Mercedes622.769597.931+4,2
9.Citroën603.08674.551-10,6
10.Fiat574.946583.418-1,5

Vstoupit do diskuze (85)