Ferrari FXX-K Evo využívá nejnovější poznatky z aerodynamiky
Ferrari v roce 2005 spustilo pro své zákazníky program XX, který lze považovat za vrchol toho, co maranellská automobilka svým zákazníkům nabízí.
V rámci tohoto programu si vybraní klienti pořídí speciálně navržený automobil určený pro závodní okruhy. Automobilka pak pro tyto majitele každoročně pořádá několik akcí, v rámci kterých se mohou se svými vozy projet na rozličných tratích. Samozřejmostí je i technická podpora.
Majitelé pak v podstatě slouží jako testovací jezdci. Ferrari totiž tyto automobily využívá jako experimentální prototypy, na nichž zkouší nová technická řešení.
Prvním speciálem pro program XX se stalo v roce 2005 uvedené Ferrari FXX, které vycházelo z modelu Enzo. V roce 2009 následovalo Ferrari 599XX, jehož základem byl model 599 GTB Fiorano. Tento vůz byl na konci roku 2011 představen v modernizované podobě jako 599XX Evoluzione.
Prozatím posledním vozem pro program XX se stalo Ferrari FXX-K, které mělo premiéru na konci roku 2014 a vycházelo z modelu LaFerrari. Právě tento speciál se nyní dočkal výrazných úprav, zaměřených na aerodynamiku své karoserie. V nové podobě nastupuje jako Ferrari FXX-K Evo.
Novinka se pyšní kompletně přepracovanými předními i zadními partiemi, za jejichž aktuální podobou stojí více než rok práce se simulacemi ve virtuální realitě i fyzická měření v aerodynamickém tunelu. Právě díky nim má model FXX-K Evo nově tvarovanou příď a velké přítlačné křídlo, které doplňuje nepřehlédnutelná ploutev v podélné ose vozu.
Provedené úpravy mají Ferrari FXX-K Evo zajistit aerodynamický přítlak na úrovni závodních vozů připravených podle předpisů pro série GT3 a GTE. Ve srovnání s dosavadním provedením FXX-K došlo ke zlepšení o 23 % a oproti sériovému modelu LaFerrari pak dokonce o 75 %. Při jízdě rychlostí 200 km/h generuje novinka přítlak 640 kg a při nejvyšších rychlostech až 830 kg.
Změny v aerodynamice se mají pozitivně projevovat i v chlazení brzdového systému. Další novinkou je pak větší 6,5palcový displej v interiéru vozu, na nějž se vedle důležitých provozních dat může promítat i obraz zachycený kamerou na zádi vozu.
Ferrari FXX-K Evo zachovává pohonný systém modelu FXX-K, což znamená, že využívá atmosférický vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,26 l s výkonem 633 kW (860 k) při 9200 min-1 a točivým momentem 750 N.m při 6500 min-1, který podporuje elektromotor o výkonu 140 kW (190 k). Celkový výkon hybridního pohonu tohoto Ferrari je pak 773 kW (1050 k) a nejvyšší točivý moment je přes 900 N.m. Tyto hodnoty míří k zadním kolům prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky F1.
Ferrari je připraveno proměnit v model FXX-K Evo stávající vozy FXX-K svých zákazníků a od března roku 2018 do října roku 2019 má pro ně v rámci programu XX připraveno devět akcí na závodních okruzích po celém světě.