Fiat čile pracuje na nové generaci 500. Dorazí jako elektromobil, se zcela novou technikou
Fiat musí reagovat na trendy, a tak se 500 v nové generaci v mnoha ohledech zásadně změní. Design ale bude nadále jasně rozpoznatelný.
Aktuální Fiat 500 se sice prodává již od roku 2007, přesto stále zůstává druhým nejprodávanějším miniautem v Evropě, loni byl dokonce vůbec nejžádanější. Auto ale přece jen stárne, zákaznický zájem začíná klesat (evropské prodeje 500 za tři čtvrtletí roku klesly o devět procent), navíc Fiat musí reagovat na nejnovější normy. A tak je na obzoru nová generace pětistovky.
Nový Fiat 500 se světu představí v roce 2020, zřejmě na březnovém autosalonu v Ženevě, přičemž auto chystají zásadní změny. Nová generace totiž dorazí jakožto elektromobil Fiat 500e, se zcela novým konstrukčním základem.
To však neznamená konec varianty se spalovacími motory. Fiat totiž bude nadále prodávat i současnou pětistovku, právě se spalovacími agregáty, vůz však rovněž projde modernizací po vzoru novinky. Navíc se v jejím případě chystá nasazení mildhybridního ústrojí.
Dvojice se přitom nebude lišit jen technickým základem a pohonem, ale také místem výroby. Dnešní 500 se nadále bude vyrábět v polském závodu Tychy, zatímco elektromobil 500e bude vznikat v italském Mirafiori. Do zahájení produkce elektrovozu Fiat investoval na 700 milionů eur (17,8 miliardy korun).
„Auto zůstane věrné všemu, co víte o pětistovce, bude ale zcela nové. Pod kůží bude úplně jiné, jinak ale jasně rozpoznáte proporce i velikost,“ říká o novince generální ředitel značky Fiat Olivier Francois.
Podrobnosti o nové platformě Francois nesdělil, nevíme tak, jestli bude mít pohon zadních kol jako MEB od VW Group. Podle všeho však půjde hlavně o elektromobil do města, a tak nečekejme nějaké zázraky Ohlédneme dojezdu. Ostatně na malém Půdorys miniauta ani obří baterie nebudou moci být.
Fiat je nicméně otevřený nabídnutí architektury i jiným výrobcům. Více než pravděpodobné je její využití miniauta Skupiny PSA, která se s koncernu FCA spojí v rámci oznámené fúze . Nabízí se to i Kvůli tomu, že PSA chce Mít nástupce Kolín, Citroënu C1 a Peugeotu 108, s elektrickým pohonem .
Fiat si od nové 500E slib výrobu 80.000 exemplářů, Což je vcelku vysoké číslo, s ohledem na to, že za tři čtvrtina letošního roku se v Evropě prodalo zhruba 139.000 kusů pětistovky. Automobilka totiž věří, že jí vůz pomuze ve strategii stát se důležitým výrobcem elektrifikovaných aut do města.
Podle Francoise by v případě elektrické pětistovky nemusela tolik vadit vyšší cenovka. Už dnešní 500 málokdo kupuje v nejdostupnější verzi, běžnou cenovkou je 24.000 eur (cca 610.000 korun) a právě nad touto cenovou relaci by se 500E mohlo pohybovat.
Nová generace Fiatu 500 přitom není to jediné, co v Turi chystají. Pokračuje též projekt 500 Giardiniera, o kterém poprvé (a vlastně i naposledy) hovory v roce 2018 ještě Sergio Marchionne . Stále však víme o něm jen to, že půjde o pětidveřovému hatchback, který bude chtít nabídnout bezkonkurenční vnitřní prostor a unikátní design. Nabízeno bude jako mildhybrid i elektromobil. Zda jej však též uvidíme na ženevském autosalonu 2020, je v tuto chvíli ve hvězdách.