TEST Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77 kW) – Kdo by to řekl
Češi preferují velký zavazadlový prostor. Právě díky němu by mohl Fiat Doblo Panorama XL zaujmout.
Fiat Doblo patří mezi nejžádanější malé dodávky v Evropě, od zahájení prodeje v roce 2000 má na svém kontě již přes 1,5 milionu exemplářů. Do letošního roku automobil vstoupil v modernizovaném provedení, které se zaměřilo hlavně na úpravy karoserie a interiéru.
Doblo se na českém trhu prodává celkem v pěti verzích. Užitkové (tzv. Doblo Cargo) zastupují dodávka Van, osobní dodávka Combi, valník WorkUp a model s plošinou pro montáž skříňové nástavby. V závislosti na provedení je možné vybírat ze dvou rozvorů a dvou výšek.
My v Auto.cz se ale primárně zaměřujeme na osobní automobily, a proto jsme v redakčním testu sáhli po páté variantě Dobla – ryze osobnímu modelu Panorama. Do redakční garáže auto dorazilo s prodlouženým rozvorem 3.105 mm a turbodieselem 1.6 MultiJet (77 kW).
Usměvavá příď
Změny modernizovaného Dobla jsou natolik výrazné, že jej Fiat nazývá čtvrtou generací. Pohled na zachovanou siluetu karoserie ale naznačuje, že se skutečně jedná „jen“ o výrazný facelift. Doblo v rámci modernizace dostalo širokou masku chladiče, díky jejímž tvarům automobil vypadá, jakoby se smál. Ryzí italská elegance to není, nesmíme ale zapomínat, že se pohybujeme ve světě lehkých užitkových vozů, ve kterém Doblo patří mezi nejpohlednější modely.
Varianta XL s rozvorem prodlouženým o 350 milimetrů se dá snadno poznat díky zadním posuvným dveřím, které v tomto případě nenavazují přímo na zadní podběhy. Doblo Panorama nabízí dvě řešení zádě – vedle standardního vyklápěcího víka jsou k dispozici asymetrické dvoukřídlé dveře. Ty stojí 4.200 korun a je možné je šikovně rozevřít do úhlu 180 stupňů.
Zájemcům o ozvláštnění tvarů Fiat nabízí poloterénní paket Trekking, poprvé představený v Ženevě. Doblo s novými oplastovanými nárazníky a zvýšenou světlostí o 10 milimetrů ale zatím v českém ceníku nefiguruje.
Kabina jako v osobáku
Tlumené dovírání dveří bez plechového zvuku navozuje pocit osobního automobilu, který pokračuje i po usednutí za volant. Řidič se v Doblo díky nízkému posazu (na poměry dodávek) cítí jako v běžném osobním voze, pouze vysoký strop dokazuje, že tohle je skutečně užitkové auto. Použité plasty jsou tvrdého rázu, celkové ražení je však povedené, stydět by se za něj nemusel ani některý z levnějších kompaktů na trhu. Kvalita dílenského zpracování je vesměs na vysoké úrovni, jenom polička u čelního skla na nerovnostech drnčela.
Druhý pohled na přístrojovou desku však přece jen ukazuje jistou zastaralost. Především panel ovládání klimatizace, rozměrné výdechy ventilace a displej palubního počítače jsou závanem devadesátých let. Počítač navíc není příliš přehledný a ovládá se jen jediným tlačítkem, což prodlužuje listování v menu. Volant s plastovým věncem se sice dobře drží, v rukou ale klouže, proto doporučujeme připlatit 3.800 korun za kožený.
Navigace se dodává za příplatek 22.000 korun. Její pětipalcový displej je ideálně umístěn na vrchu středového panelu, aby byl dobře na očích. Jednoduchá grafika a nízké rozlišení ale působí zastarale, systém navíc reaguje na pokyny dost ležérně. Při první seznamovací jízdě s modernizovaným Doblem na jeho české prezentaci jsem si všiml, že se navigace dost často „ztrácela,“ v rámci týdenního testování ale systém fungoval spolehlivě.
Tlumeného dovření se dočkáme také po usednutí na zadní sedačky, při zavírání posuvných dveří je ale pro stisknutí vnitřní kliky nutné vyvinout velkou sílu, což může dětským pasažérům dělat problémy. Místa na zadní lavici v příčném směru je více než dostatek, stejně tak na místo nad hlavou nemůžou nadávat ani hráči basketbalu. Jiná situace je ale v podélném směru – místa pro kolena tu rozhodně není nazbyt, což u verze s prodlouženým rozvorem nemile překvapí. Neposuvná lavice je umístěna hodně vpředu z toho důvodu, že je Doblo připraveno na zástavbu třetí řady sedadel. Ta je paradoxně dostupná pouze u běžného Dobla, prodloužené provedení tuto možnost nenabízí.
Z osobáku náklaďák
Zavazadelník pětimístného Dobla s prodlouženým rozvorem je opravdu mamutí, jeho základní objem činí obřích 1.050 litrů. Po sklopení a překlopení zadních sedadel vznikne ložný prostor dokonce čtyři krychlové metry. Z praktického rodinného auta se díky tomu rázem stane slušný náklaďák, při pouhém sklopení zadních sedadel je však nutné počítat s výrazným schodem. Zavazadelník je dlouhý 1.400 mm, po překlopení zadní lavice vznikne ložná plocha dlouhá 1.790 milimetrů. Mezi podběhy má kufr Dobla šířku 1.220 mm, výška po roletku činí 580 mm, po strop pak 1.200 mm.
Dvoukřídlé dveře je možné díky rozměrné klice otevřít i malíčkem, což se hodí při nakládání těžkého zavazadla. Ložná hrana leží jenom 550 milimetrů nad vozovkou, uchycení nákladu pomáhají čtyři praktická oka na podlaze zavazadelníku.
Slušný zátah, ale syrový zvuk
Testovaný motor 1.6 MultiJet s výkonem 77 kW a točivým momentem 290 N.m leží uprostřed nabídky turbodieselů pro Doblo Panorama. Zájemci o prodlouženou variantu XL ale jinou možnost nemají.
Pro běžnou klidnou jízdu síla agregátu naprosto postačuje, ve vyšších rychlostech se ale ukáže, že musí pracovat s rozměrným vozem – na okresní silnici už Doblo nepůsobí tak pružně jako při pohybu po městě. V dálničním stoupání ale udrží rychlost i bez nutnosti podřazování.
Motor je nutné držet v pásmu 1500 až 4000 otáček, v nižších otáčkách se projeví prodleva turbodmychadla, ve vyšších zase charakter vznětového motoru. Po nastartování je nutné počítat se syrovým zvukem, který se po zahřátí sice trochu zklidní, stále ale zůstává znatelný.
Vznětová šestnáctistovka standardně spolupracuje se šestistupňovým manuálem. Ten nabízí prakticky ideální kombinaci kratších nižších převodových stupňů a delšího šestého stupně. Ve 130 km/h motor točí rovných 2500 otáček, městkou padesátku pobere i čtyrka na 1500 otáček.
Výhodou zkoušeného motoru je jeho nízký apetit. Ve městě se spotřeba držela kolem sedmi litrů, na dálnici si Doblo Panorama XL řeklo o 6,2 litru na 100 kilometrů. Na okresní silnici se dá spotřeba srazit pod pět litrů (při nezatíženém voze), což je na dodávku více než slušný výkon.
Komfort na úrovni
Osobní verze dodávek obvykle trápí komfort odpružení – jejich nápravy počítají s těžkým nákladem, a tak bývají při malém zatížení uskákané. To ale není případ Dobla, které i při jízdě s prázdným zavazadelníkem tlumí nerovnosti tak komfortně, že by mu lecjaké osobní auto mohlo závidět. Od zadního zavěšení se navíc neozývají žádné hlasité rány.
Za tímto charakterem je nutné hledat zadní nezávislé zavěšení Bi-Link, které nahrazuje pro dodávky typičtější zkrutnou příčku. Přestože komfort Dobla nadále mile překvapuje, takový Mercedes-Benz Citan ukazuje, že jej konkurence pomalu dohání.
Fiat Doblo Panorama XL – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Fiat Doblo Panorama XL | Ford Grand Tourneo Connect | Mercedes-Benz Citan XL Kombi | Opel Combo Tour L2H1 |
Motor | 1.6 MultiJet | 1.5 TDCi | 111 CDI | 1.6 CDTI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1499 | 1461 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 77/4000 | 74/3750 | 81/4000 | 77/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 290/1500 | 250/2000-2500 | 240/1750-2750 | 290/1500 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 164 | - | 170 | 164 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,4 | - | 12,3 | 13,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 4,4 | 4,7 | 5,5 |
Objem zavazadelníku [l] | 1050-4000 | 322-2620 | 300-3500 | 1050-4200 |
Základní cena [Kč] | 444.900 | 610.518 | 542.685 | 506.990 |
Navzdory vysoké stavbě karoserie je i jízda vyšší rychlostí klidná, automobil je stabilní a v zatáčkách se naklání jenom minimálně. Od masivních střešních ližin (za příplatek 6.400 Kč) se však ozývá výraznější svist, který při delších cestách není moc příjemný. Při rozjíždění je třeba počítat s citlivým spojkovým pedálem, při brzdění zase s mírně nastupujícím brzdovým účinkem.
Překvapí i použité směrové svítilny – zatímco většina aut dnes používá osvědčený trojblik, Doblo vsadilo na pětiblik (opět původem z užitkových aut). Tolik bliknutí je ale při běžném předjíždění trochu moc, a tak řidič nejednou kontroluje, zda blinkry omylem nezapnul nastálo.
Závěr
Fiat Doblo Panorama je více než zajímavou alternativou k typickým MPV. Automobil se chlubí odpružením a obrovským zavazadelníkem, který však ubírá prostor na zadních sedadlech. Proto je paradoxem, že k prodloužené variantě není možné doobjednat třetí řadu sedadel.
Cenově na tom Doblo Panorama XL vůbec není špatně. S jediným motorem v nabídce – 1.6 MultiJet (77 kW) – stojí na českém trhu 444.900 Kč, což je o 20.000 korun více než v případě „krátkého“ Dobla s identickou výbavou a motorem. Delší rozvor nicméně přináší především větší zavazadelník, a tak musíte zvážit, zda si nevystačíte s krátkou verzí.
Množství prvků je sice dodáváno za příplatek, již základní výbava Doblo Panorama XL však mnohým zákazníkům bude stačit. Za 444.900 korun majitel dostane mimo jiné autorádio, manuální klimatizaci, vyhřívaná vnější zrcátka nebo čtyři airbagy. Prakticky plně vybavený testovaný exemplář přišel na stále slušných 544.600 korun.
Nejlevnější verze modelu | 319.900 Kč (1,4 l/70 kW Pop) |
Základ s testovaným motorem | 424.900 Kč (1.6 MultiJet/77 kW Plus) |
Testovaný vůz s výbavou | 544.600 Kč (1.6 MultiJet/77 kW XL Plus) |
Plusy
- Jízdní pohodlí i v nezatíženém voze
- Obrovský zavazadelník
- Stahování oken v posuvných dveřích
- Příznivá základní cena
- Bohatá příplatková výbava
Minusy
- Omezený podélný prostor na zadních sedadlech
- Malé rozměry vnějších zrcátek
- Pomalu reagující navigace
- Tlusté sloupky B omezují výhled
Foto: Petr Homolka