Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77 kW) – Kdo by to řekl

David Bureš
Diskuze (42)

Češi preferují velký zavazadlový prostor. Právě díky němu by mohl Fiat Doblo Panorama XL zaujmout.

Fiat Doblo patří mezi nejžádanější malé dodávky v Evropě, od zahájení prodeje v roce 2000 má na svém kontě již přes 1,5 milionu exemplářů. Do letošního roku automobil vstoupil v modernizovaném provedení, které se zaměřilo hlavně na úpravy karoserie a interiéru.

Doblo se na českém trhu prodává celkem v pěti verzích. Užitkové (tzv. Doblo Cargo) zastupují dodávka Van, osobní dodávka Combi, valník WorkUp a model s plošinou pro montáž skříňové nástavby. V závislosti na provedení je možné vybírat ze dvou rozvorů a dvou výšek.

My v Auto.cz se ale primárně zaměřujeme na osobní automobily, a proto jsme v redakčním testu sáhli po páté variantě Dobla – ryze osobnímu modelu Panorama. Do redakční garáže auto dorazilo s prodlouženým rozvorem 3.105 mm a turbodieselem 1.6 MultiJet (77 kW).

Usměvavá příď

Změny modernizovaného Dobla jsou natolik výrazné, že jej Fiat nazývá čtvrtou generací. Pohled na zachovanou siluetu karoserie ale naznačuje, že se skutečně jedná „jen“ o výrazný facelift. Doblo v rámci modernizace dostalo širokou masku chladiče, díky jejímž tvarům automobil vypadá, jakoby se smál. Ryzí italská elegance to není, nesmíme ale zapomínat, že se pohybujeme ve světě lehkých užitkových vozů, ve kterém Doblo patří mezi nejpohlednější modely.

Varianta XL s rozvorem prodlouženým o 350 milimetrů se dá snadno poznat díky zadním posuvným dveřím, které v tomto případě nenavazují přímo na zadní podběhy. Doblo Panorama nabízí dvě řešení zádě – vedle standardního vyklápěcího víka jsou k dispozici asymetrické dvoukřídlé dveře. Ty stojí 4.200 korun a je možné je šikovně rozevřít do úhlu 180 stupňů.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Zájemcům o ozvláštnění tvarů Fiat nabízí poloterénní paket Trekking, poprvé představený v Ženevě. Doblo s novými oplastovanými nárazníky a zvýšenou světlostí o 10 milimetrů ale zatím v českém ceníku nefiguruje.

Kabina jako v osobáku

Tlumené dovírání dveří bez plechového zvuku navozuje pocit osobního automobilu, který pokračuje i po usednutí za volant. Řidič se v Doblo díky nízkému posazu (na poměry dodávek) cítí jako v běžném osobním voze, pouze vysoký strop dokazuje, že tohle je skutečně užitkové auto. Použité plasty jsou tvrdého rázu, celkové ražení je však povedené, stydět by se za něj nemusel ani některý z levnějších kompaktů na trhu. Kvalita dílenského zpracování je vesměs na vysoké úrovni, jenom polička u čelního skla na nerovnostech drnčela.

Druhý pohled na přístrojovou desku však přece jen ukazuje jistou zastaralost. Především panel ovládání klimatizace, rozměrné výdechy ventilace a displej palubního počítače jsou závanem devadesátých let. Počítač navíc není příliš přehledný a ovládá se jen jediným tlačítkem, což prodlužuje listování v menu. Volant s plastovým věncem se sice dobře drží, v rukou ale klouže, proto doporučujeme připlatit 3.800 korun za kožený.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Navigace se dodává za příplatek 22.000 korun. Její pětipalcový displej je ideálně umístěn na vrchu středového panelu, aby byl dobře na očích. Jednoduchá grafika a nízké rozlišení ale působí zastarale, systém navíc reaguje na pokyny dost ležérně. Při první seznamovací jízdě s modernizovaným Doblem na jeho české prezentaci jsem si všiml, že se navigace dost často „ztrácela,“ v rámci týdenního testování ale systém fungoval spolehlivě.

Tlumeného dovření se dočkáme také po usednutí na zadní sedačky, při zavírání posuvných dveří je ale pro stisknutí vnitřní kliky nutné vyvinout velkou sílu, což může dětským pasažérům dělat problémy. Místa na zadní lavici v příčném směru je více než dostatek, stejně tak na místo nad hlavou nemůžou nadávat ani hráči basketbalu. Jiná situace je ale v podélném směru – místa pro kolena tu rozhodně není nazbyt, což u verze s prodlouženým rozvorem nemile překvapí. Neposuvná lavice je umístěna hodně vpředu z toho důvodu, že je Doblo připraveno na zástavbu třetí řady sedadel. Ta je paradoxně dostupná pouze u běžného Dobla, prodloužené provedení tuto možnost nenabízí.

Z osobáku náklaďák

Zavazadelník pětimístného Dobla s prodlouženým rozvorem je opravdu mamutí, jeho základní objem činí obřích 1.050 litrů. Po sklopení a překlopení zadních sedadel vznikne ložný prostor dokonce čtyři krychlové metry. Z praktického rodinného auta se díky tomu rázem stane slušný náklaďák, při pouhém sklopení zadních sedadel je však nutné počítat s výrazným schodem. Zavazadelník je dlouhý 1.400 mm, po překlopení zadní lavice vznikne ložná plocha dlouhá 1.790 milimetrů. Mezi podběhy má kufr Dobla šířku 1.220 mm, výška po roletku činí 580 mm, po strop pak 1.200 mm.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Dvoukřídlé dveře je možné díky rozměrné klice otevřít i malíčkem, což se hodí při nakládání těžkého zavazadla. Ložná hrana leží jenom 550 milimetrů nad vozovkou, uchycení nákladu pomáhají čtyři praktická oka na podlaze zavazadelníku.

Slušný zátah, ale syrový zvuk

Testovaný motor 1.6 MultiJet s výkonem 77 kW a točivým momentem 290 N.m leží uprostřed nabídky turbodieselů pro Doblo Panorama. Zájemci o prodlouženou variantu XL ale jinou možnost nemají.

Pro běžnou klidnou jízdu síla agregátu naprosto postačuje, ve vyšších rychlostech se ale ukáže, že musí pracovat s rozměrným vozem – na okresní silnici už Doblo nepůsobí tak pružně jako při pohybu po městě. V dálničním stoupání ale udrží rychlost i bez nutnosti podřazování.

Motor je nutné držet v pásmu 1500 až 4000 otáček, v nižších otáčkách se projeví prodleva turbodmychadla, ve vyšších zase charakter vznětového motoru. Po nastartování je nutné počítat se syrovým zvukem, který se po zahřátí sice trochu zklidní, stále ale zůstává znatelný.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Vznětová šestnáctistovka standardně spolupracuje se šestistupňovým manuálem. Ten nabízí prakticky ideální kombinaci kratších nižších převodových stupňů a delšího šestého stupně. Ve 130 km/h motor točí rovných 2500 otáček, městkou padesátku pobere i čtyrka na 1500 otáček.

Výhodou zkoušeného motoru je jeho nízký apetit. Ve městě se spotřeba držela kolem sedmi litrů, na dálnici si Doblo Panorama XL řeklo o 6,2 litru na 100 kilometrů. Na okresní silnici se dá spotřeba srazit pod pět litrů (při nezatíženém voze), což je na dodávku více než slušný výkon.

Komfort na úrovni

Osobní verze dodávek obvykle trápí komfort odpružení – jejich nápravy počítají s těžkým nákladem, a tak bývají při malém zatížení uskákané. To ale není případ Dobla, které i při jízdě s prázdným zavazadelníkem tlumí nerovnosti tak komfortně, že by mu lecjaké osobní auto mohlo závidět. Od zadního zavěšení se navíc neozývají žádné hlasité rány.

Za tímto charakterem je nutné hledat zadní nezávislé zavěšení Bi-Link, které nahrazuje pro dodávky typičtější zkrutnou příčku. Přestože komfort Dobla nadále mile překvapuje, takový Mercedes-Benz Citan ukazuje, že jej konkurence pomalu dohání.















Fiat Doblo Panorama XL – srovnání s konkurencí
Model Fiat Doblo Panorama XL Ford Grand Tourneo Connect Mercedes-Benz Citan XL Kombi Opel Combo Tour L2H1
Motor 1.6 MultiJet 1.5 TDCi 111 CDI 1.6 CDTI
Zdvihový objem [cm3] 1598 1499 1461 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/4
Největší výkon [kW/min] 77/4000 74/3750 81/4000 77/4000
Točivý moment [N.m/min] 290/1500 250/2000-2500 240/1750-2750 290/1500
Převodovka 6M 5M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 164 - 170 164
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,4 - 12,3 13,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,5 4,4 4,7 5,5
Objem zavazadelníku [l] 1050-4000 322-2620 300-3500 1050-4200
Základní cena [Kč] 444.900 610.518 542.685 506.990

Navzdory vysoké stavbě karoserie je i jízda vyšší rychlostí klidná, automobil je stabilní a v zatáčkách se naklání jenom minimálně. Od masivních střešních ližin (za příplatek 6.400 Kč) se však ozývá výraznější svist, který při delších cestách není moc příjemný. Při rozjíždění je třeba počítat s citlivým spojkovým pedálem, při brzdění zase s mírně nastupujícím brzdovým účinkem.

Překvapí i použité směrové svítilny – zatímco většina aut dnes používá osvědčený trojblik, Doblo vsadilo na pětiblik (opět původem z užitkových aut). Tolik bliknutí je ale při běžném předjíždění trochu moc, a tak řidič nejednou kontroluje, zda blinkry omylem nezapnul nastálo.

fiat testy mpv fiat testy mpv  

Závěr

Fiat Doblo Panorama je více než zajímavou alternativou k typickým MPV. Automobil se chlubí odpružením a obrovským zavazadelníkem, který však ubírá prostor na zadních sedadlech. Proto je paradoxem, že k prodloužené variantě není možné doobjednat třetí řadu sedadel.

Cenově na tom Doblo Panorama XL vůbec není špatně. S jediným motorem v nabídce – 1.6 MultiJet (77 kW) – stojí na českém trhu 444.900 Kč, což je o 20.000 korun více než v případě „krátkého“ Dobla s identickou výbavou a motorem. Delší rozvor nicméně přináší především větší zavazadelník, a tak musíte zvážit, zda si nevystačíte s krátkou verzí.

Množství prvků je sice dodáváno za příplatek, již základní výbava Doblo Panorama XL však mnohým zákazníkům bude stačit. Za 444.900 korun majitel dostane mimo jiné autorádio, manuální klimatizaci, vyhřívaná vnější zrcátka nebo čtyři airbagy. Prakticky plně vybavený testovaný exemplář přišel na stále slušných 544.600 korun.





Nejlevnější verze modelu 319.900 Kč (1,4 l/70 kW Pop)
Základ s testovaným motorem 424.900 Kč (1.6 MultiJet/77 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou 544.600 Kč (1.6 MultiJet/77 kW XL Plus)

Plusy

  • Jízdní pohodlí i v nezatíženém voze

 

  • Obrovský zavazadelník

 

 

  • Stahování oken v posuvných dveřích

 

 

  • Příznivá základní cena

 

 

  • Bohatá příplatková výbava

 

Minusy

  • Omezený podélný prostor na zadních sedadlech

 

  • Malé rozměry vnějších zrcátek

 

 

  • Pomalu reagující navigace

 

 

  • Tlusté sloupky B omezují výhled

 

Foto: Petr Homolka

David Bureš
Diskuze (42)
Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77 kW)
Cena základní sestavy 424 900 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, plechová 16“ kola, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a osově nastavitelný volant, manuální klimatizace, elektricky ovládaná boční okna vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, zadní lavice sklopná v poměru 3:2, sada na opravu pneumatik, autorádio s MP3 a bluetooth. Kč
Cena testované sestavy 544 600 Kč
Výbava testované sestavy Vnější zrcátka v barvě karoserie (+900,-), metalická barva (+12.000,-), zatmavená zadní skla (+4.400,-), střešní ližiny (+6.400,-), samočinná klimatizace (+13.000,-), elektricky ovládaná zadní okna (+6.000,-), elektricky sklopná zpětná zrcátka (+3.500,-), nesouměrné dvoukřídlé zadní dveře (+4.200,-), výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní a loketní opěrkou (+2.700,-), vyhřívaná přední sedadla (+6.600,-), zpětné zrcátko pro sledování cestujících na zadních sedadlech (+500,-), tempomat (+5.000,-), zadní parkovací čidla (+5.300,-), zástěrky zadních kol (+1.000,-), mlhovky (+4.000,-), multimediální systém s pětipalcovou obrazovkou a navigací (+22.000,-), ovládání autorádia na volantu (+2.200,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 290 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 164
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.7 / 5.5
Emise CO2: 145
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1050 / 4000
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1525 / 625
Rozměr pneu: 195/60 R 16
Fiat Doblo Panorama XL 1.6 MultiJet (77 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4756
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1895
d) rozvor (mm): 3105
e) rozchod vpředu (mm): 1510
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1140
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1540
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 12. 2016 23:58
Moje zkušenosti s Fiad Doblo Multijet 2,0 diesel
Klady: Výkon, prostotr, pohodlí (vpředu).
Nedostatky: nemá české menu na displeji. grafika je dosti nepřehledná. Chybí denní údaje, které by se po určitém časovém úseku mimo provoz automaticky vynulovaly. Při provozu na denní svícení trvale svítí přístrojová deska. U Škody, či Volkswagenu jsem zvyklý na to, že když se setmí a nevidím na přístroje, přepnu na plné světlomety. V noci je přístrojová deska zcela nepřehledná. relativně malé rudě svíticí piktogramy splývají ve změť bodů. Umístění vypínačů v řadě (např. přední/zadní mlhová světla, vyhřívání zadního okna a pod.), je dosti nevhodné a nepřehledné. Tempomat i se svou kontrolkou je schován pod příčkou volantu tak, že při běžném pohledu není vidět. Ovládání telefonu přes bluetut je poměrně dobré, až na příliš hlasité zvonění. Dá se sice v průběhu vyzvánění zeslabit, ale pak zase není slyšet hovor. Pokud za jízdy zayvoní telefon, je to šok nejen pro řidiče, ale i pro všechny spolujezdce. Zásuvka 12 v funguje pouze při zapnutém zapalování. Se zadními posuvnými dveřmi má mnoho pasažérů problémy Odjišťovací páčka je nenápadná a těžko ovladatelná. Ve srovnání s VW Caddy, se kterým jsem jezdil dosud, se mi veškeré ovládací prvky zdají u Volkswagenu mnohem intuitivnější.
3. 7. 2015 23:11
Re: svojim sposobom
A kto sú tí všetci? Tí všetci mnohí? Však ich napíš konkrétne a menovite. Nehanbi sa. ;-)
Avatar - wakantanka
3. 7. 2015 20:57
Re: svojim sposobom
No až na to Kangoo a Citan v podstate všetci ostatní >:D
3. 7. 2015 15:52
Re: svojim sposobom
O.K., takže tí "vytriasací" súperi sú ktorí, teda tí mnohí? >:D
Avatar - Enzo
2. 7. 2015 21:46
Re: neverim fiatum
V práci jezdím Fabií 1.2TSI, dokud jsem se střídal s kolegou, žrala olej, teď jí jezdím sám a je to v pohodě. Nájezd je 4tis km za měsíc. Takže stačí jedno hovádko a můžeme tu psát o křápech jakýkoliv značky.