Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Ducato 9Speed v dlouhodobém testu (5. díl)

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Testované ducato mělo regulovatelnou výšku zádě furgonu se vzduchovým pérováním. V ceníku jej najdete pod názvem Nivomat.

Pokud se podíváme do historie, tak pod označením Nivomat se nacházelo hydraulické zařízení udržující konstantní světlou výšku. Skvělý systém nepotřebuje žádný externí zdroj energie, ale k vyrovnání předem stanovené výšky využívá pohyby karoserie při přejezdu nerovností.

Po každém nárůstu zatížení (nakládce) se díky nivomatu využívajícího pohyby karoserie ve vertikálním směru ustálí původní (nastavená) světlá výška. Geniální zařízení samozřejmě naopak snižuje světlou výšku po té, kdy došlo k odlehčení tlumičů.

Kompresor na dálku

Ve zkoušeném ducato se však nacházel více než hydraulický nivomat. Vzduchové odpružení s klasickým kompresorem a možností si z kabiny zvedat či snižovat záď furgonu vyjde dle ceníku na čtyřicet tisíc korun.

Zadní tuhá náprava neměla kvůli odpružení dvojicí měchů dostatečnou příčnou stabilitu, proto byla vybavena Panhardovou tyčí. Byla pěkně dlouhá, takže při příčné stabilitě nápravy vůči karoserii dovolovala příznivé náklony.

Před Panhardovou tyčí se těsně pod podlahou nacházel elektrický kompresor se zásobníkem stlačeného vzduchu. Občas jsme slyšeli, že se kompresor zapnul i během jízdy. Když jsme si nechali naložit tunovou zátěž do nákladového prostoru, nechali jsme podvozek klesnout na nejnižší úroveň. Stačilo k tomu mít nastartovaný motor a zmačknout ovládací tlačítko na panelu vlevo pod volantem. Během dvanácti sekund došlo ke snížení podvozku na dolní pozici a zadní kola se zabořila do podběhů.

Vzhůru během sedmi sekund

Po naložení a ukotvení palety jsme šli do kabiny, abychom po nastartování zvedli do maximální výše podvozek. Rozhodli jsme se tak zinscenovat situaci, kdy potřebujete s Ducatem vyjet z místa s nebezpečnými výčnělky. Během sedmi sekund se zvedla záď o deset centimetrů. Moc jsme si pochvalovali rychlost i fakt, že tlačítko pro klesání i zvedání má diodu, která po dokončení úkonu zhasne a řidič nemusí zjišťovat pohledem na záď, zda je již karoserie v krajní horizontální pozici.

Po nabrání rychlosti se podvozek samočinně ustavil do střední pozice a s tunovým nákladem se nesl elegantně bez toho, že by někdo zvenčí poznal, zda je furgon prázdný nebo plně naložený.

Dokonce ani silný motor 2,3 s točivým momentem 400 N. od 1500/min téměř nezaznamenal tunu navíc, pouze ve stoupáních jsme museli jít s nohou blíže k podlaze. U převodovky nebylo třeba vzhledem k tuně navíc nic měnit, režim Eco máme rádi pro jeho sofistikované využívání točivého momentu motoru pro maximální poměr dynamiky a spotřeby nafty.

Sedm palců

V minulém dílu jsme vám slíbili, že tentokrát se podrobně podíváme na nový displej uprostřed přístrojové desky, který se objevil s loňskou modernizací modelu Ducato. V testovaném voze se nacházela nejvyšší verze tohoto nového zobrazovacího systému se sedmipalcovou barevnou dotykovou obrazovkou. Za cenu 29.500 korun zahrnuje Bluetooth, digitální rádio DAB s ovládáním na volantu, zrcadlení chytrého telefonu, USB port a navigaci. Osobně bychom klidně oželeli navigaci a koupili si druhou nejvyšší verzi za jednadvacet tisíc pouze s absencí navigace. Tu můžeme vcelku levně či spíše zdarma získat do mobilu a pomocí zrcadlení se na velkém displeji nechat vést například přes Waze nebo Google Maps. Když jsme nepotřebovali zrcadlit telefon, tak jsme USB port použili pro přehrávání hudby z flash disku.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme