Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Panda: Výroba nové generace začne v listopadu

David Bureš
Diskuze (23)
První zákazníci se pak nové Pandy dočkají v únoru příštího roku.

Výroba nové generace Fiatu Panda začne letos v listopadu, kdy se přesune z Polska do domovské Itálie.

Stefan Ketter, vedoucí výroby koncernu Fiat, uvedl pro Automotive News Europe, že se nová generace Fiatu Panda začne vyrábět letos v listopadu. První zákazníci se pak nové Pandy dočkají v únoru příštího roku.

Fiat se chystá přestavět výrobní linku v italské továrně Pomigliano, kam se výroba nové Pandy s definitivní platností přesune z Polska. Dosud se v této továrně nedaleko Neapole vyráběly vozy značky Alfa Romeo.

O přesunu výroby do továrny Pomigliano se hovoří už od loňského dubna. Tehdejší plány Sergia Marchionneho, šéfa Fiatu, byly překvapením, továrna má totiž nejhorší produktivitu ze všech pěti italských závodů Fiatu, navíc se v tomto závodě často stávkovalo.

Fiat však zaměstnancům pohrozil zachováním výroby Pandy v Polsku, nebo jejím přesunutím do Srbska. V takovém případě by byl podle slov vedení automobilky závod Pomigliano uzavřen.

Italská automobilka investuje v Pomiglianu 840 milionů euro (21 miliard Kč), šéf Fiatu totiž plánuje, že se tu bude vyrábět 270.000 až 300.000 aut ročně. Za loňský rok se v této továrně vyrobilo 30.000 vozů Alfa Romeo – modelů 159, 147 a GT. Výroba hatchbacku 147 a kupé GT skončila na konci roku.

Přesun výroby nové generace Pandy do Itálie je součástí plánu Sergia Marchionneho, nazvaného Fabbrica Italia. Ten předpokládá, že Fiat do roku 2014 zvýší produkci ve svých domácích továrnách na 1,4 milionu aut ročně. Loni přitom Fiat v italských továrnách vyrobil asi 650 tisíc aut.

Aby byla výroba v italských továrnách Fiatu zisková, dohodl se Marchionne s italskými odbory na zavedení třísměnného provozu ve 280 pracovních dnech za rok, což má zefektivnit výrobu italských továren až o 70 %. Dosud se v Itálii pracovalo 235 dní v roce ve dvousměnném provozu.

Současná generace Pandy se vyrábí od roku 2003 v polské továrně Tychy, která je největší továrnou Fiatu v Evropě s 533.455 vyrobenými auty v loňském roce a druhým největším závodem Fiatu vůbec. Větší už je jen brazilský závod Belo Horizonte s téměř 700 tisíci vyrobenými vozy v roce 2010.

V Tychách se vedle Pandy vyrábí také Fiat 500 a sesterský Ford Ka, od dubna se tu bude stavět i v Ženevě představená Lancia Ypsilon.

Přesun výroby Pandy do Itálie má uvolnit výrobní kapacitu továrny. To se ale nelíbí polským médiím, která loni kritizovala středo-pravicovou vládu premiéra Donalda Tuska za to, že nebojovala o to, aby se Fiat Panda v Tychách vyráběl dál.

Fiat Panda získal v roce 2004 automobil titul Car of the Year. V současné době je nejúspěšnějším minivozem v Evropě, loni se na evropských trzích prodalo 236.323 exemplářů Pandy. V roce 2009 byl vůz ještě úspěšnější, tehdy se v Evropě prodalo 299.992 Pand. V Česku bylo v roce 2010 registrováno 1.531 kusů tohoto italského minivozu.

Nová generace se veřejnosti poprvé představí na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

David Bureš
Diskuze (23)
31. 3. 2011 02:44
Re: Je obrovský rozdiel medzi severným a južným Talianskom
To Südtyrolen (Alto - Adige) to vystihuje, sever Itálie, to je takové "malé Švýcarsko" (alespoň v Bolzanu).
29. 3. 2011 14:15
Re: Zajímavej článek
jenže když bude kvalita výroby špatná tak se rázem z oblíbené pandy stane okrajové auto které se občas prodá..výsledek pak může být že fiat na tom bude hůř a třeba bude muset zavřít i nějakou jinou továrnu a reputaci si zpět jen tak nezíská,nakonec je to vidět u alfy či ostatních modelů fiat,jinak mě přijde taky magorárna vyrábět Y v polsku když 90% Y se prodá v itálii..mimoto že kapacita v polsku bude trošku odlišná..počet vyrobených kusů pandy a Y sou myslím jasné
28. 3. 2011 15:05
Re: Zajímavej článek
Vy dva chytrolíni. Fiat právě chce převést výrobu pandy do té nejhůře výdělečné(nebylo řečeno prodělečné) továrny v Itálii, neboť v Polsku se zase bude vyrábět nové verze lancie ypsilon. a teď to zhrneme: v Polsku to bude nadále výdělečná továrna a z té italské udělají též velice výdělečnou, protože jak už bylo řečeno, panda je nejvíce oblíbeným vozem ve své kategorii v Evropě. A mimo jiné největší továrna fiatu je v Brazílii, chtělo by to důkladněji číst články
28. 3. 2011 09:20
Re: Generálka přední nápravy
Nojo, my máme na pandě z roku 2003 najeto 150 tis. po městě i cestou necestou a přední náprava drží, stejně jako původní výfuk. U té přední nápravy stačilo vyměnít ťukající tyčky stabilizátoru ca 600.-Kč/kus a na výfuku sloupnout vnější drnčící obalový plech - to bylo zadarmo. Vím, že když s tím někdo přijede do značkového servisu, obzvláště ženská, tak jí tu nápravu rádi celou zgenerálkujpu a výfuk vymění za nemalé peníze. Doufám, že příští panda bude stejně jednoduchá a praktická - ideální auto na pojížďky a že ti italové nepo.s.e.r.o.u. ;-)
28. 3. 2011 06:24
Re: Zajímavej článek
Na tom co jsi napsal dale se opravdu shodneme, ze ta produktivita byla naprosto zoufala a prevodem vyroby z Tych to vidim take trochu blede hlavne to 10ti nasobne navyseni vyroby. :-( Na druhou stranu
ono vsude v evrope se velmi razantne tlaci na pilu a vyssi produktivitu vcetne nemecka takze se budou chte nechte muset prizpusobit i v italii. Jinak pokud zvladnou vyrobu alespon stejne jako u Bravo ( myslim kvalitativni ) tak nemam strach, pri srovnani s francouzkou konkurenci, Fordem a Opelem je na tom Fiat ve zpracovani o neco lepe.