Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat slaví 120 let. Připomeňte si 10 nejzajímavějších konceptů jeho historie

David Bureš David Bureš 30. 7. 2019
66
5
Zobrazit náhledy (66)
Fiat 126 City (1974) Fiat 126 City (1974) Fiat 126 City (1974) Fiat 126 City (1974) Fiat 126 City (1974) Fiat 126 City (1974) Fiat 126 City (1974) Fiat 127 Village (1974) Fiat 127 Village (1974) Fiat 127 Village (1974) Fiat 127 Village (1974) Fiat 127 Village (1974) Fiat Dino Parigi (1967) Fiat Dino Parigi (1967) Fiat Dino Parigi (1967) Fiat Dino Parigi (1967) Fiat Dino Parigi (1967) Fiat Dino Parigi (1967) Fiat Ecobasic (1999) Fiat Ecobasic (1999) Fiat Ecobasic (1999) Fiat Ecobasic (1999) Fiat ESV 1500 (1972) Fiat ESV 1500 (1972) Fiat ESV 1500 (1972) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Fastback (2018) Fiat Firepoint Concept (1994) Fiat Firepoint Concept (1994) Fiat Firepoint Concept (1994) Fiat Firepoint Concept (1994) Fiat Firepoint Concept (1994) Fiat Firepoint Concept (1994) Fiat Firepoint Concept (1994) Fiat Scia (1994) Fiat Scia (1994) Fiat Scia (1994) Fiat Turbina (1954) Fiat Turbina (1954) Fiat Turbina (1954) Fiat Turbina (1954) Fiat Turbina (1954) Fiat Turbina (1954) Fiat Vuscia Concept (1996) Fiat Vuscia Concept (1996) Fiat Vuscia Concept (1996) Fiat Vuscia Concept (1996) Fiat Vuscia Concept (1996) Fiat Vuscia Concept (1996)

Ve 120 let trvající historii Fiatu vzniklo nepřeberné množství konceptů. Připomeňte si ty nejzajímavější.

Fiat patří mezi nejstarší výrobce automobilů světa, které dodnes fungují. Firmu založil již v červenci 1899 Gionvanni Agnelli, a to pod názvem Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italská automobilová továrna Turín), jehož zkratka dala automobilce dodnes slavné jméno. Jeden čas býval největším automobilovým producentem v Evropě, dnes však sláva Fiatu poněkud uvadá. Pojďme si tak připomenout to nejlepší z jeho historie.

Vybírat ty nejlepší automobily Fiatu, to by byla hodně náročná práce, s ohledem na dlouhou a bohatou historii firmy. A tak jsme svoji pozornost upřeli výhradně na koncepty. I těch je v historii Fiatu nesčetné množství, přesto už se z nich dá vybírat. Znáte všechny z nich?

Fiat 126 Vettura Urbana: Prcek do města

Kvůli husté dopravě se stále častěji řeší budoucnost automobilové dopravy v centrech měst. Jenže taková myšlenka není vůbec nová, jak dokazuje třeba studie Fiat 126 Vettura Urbana z roku 1976. I ta ukazovala možnou budoucnost městské automobilové dopravy.

Za projektem stál úspěšný designér Giovanni Michelotti, který navrhl několik Ferrari (pro karosárnu Vignale) i Triumphů. Základem byl tehdejší Fiat 126, oproti už tak maličkému automobilu však bylo jeho dílo ještě menší. Na délku měřilo jen 2.794 mm, přesto se dovnitř vešly čtyři osoby. Tvary byly hodně futuristické, zajímavým detailem byly posuvné boční dveře, prvek oživený v novém tisíciletí až Peugeotem 1007.

Fiat 127 Village: Méhari z Turína

Otevřená plážová vozítka byla jeden čas hodně úspěšná, ať už Méhari od Citroënu nebo různé buginy na bázi Volkswagenu Brouk z USA. Fiatu to nedalo spát, a tak v roce 1974 na tehdejším ženevském autosalonu představil svoji vizi takového automobilu.

Jmenovala se Fiat 127 Village a navrhlo ji studio Bertone, jakožto automobil pro dopravu osob i nákladu, stejně jako pro rekreaci. Jak z názvu vyplývá, základ poskytl model 127, o pohon se postaral čtyřválec o objemu 903 cm3 a výkonu 35 kW. Realizován nakonec nebyl, otevřená bugina na bázi 127 ve stylu Méhari ale přece jen vznikla. Jmenovala se Moretti 127 Midimaxi, o její výrobu se starala italská společnost Moretti, zaniklá v roce 1989.

Fiat Dino Parigi: Aerodynamické švihácké kombi

Fiat Dino vznikl díky spolupráci turínské automobilky s Ferrari. Maranellský výrobce v polovině šedesátých let potřeboval homologovat šestiválec podle nových pravidel kategorie Formule 2, která vyžadovala, aby se takový motor objevil v 500 vyrobených autech za 12 měsíců. V Maranellu ale na to neměli takovou kapacitu, a tak se dohodli právě s Fiatem, který se takový sporťák rozhodl vyrábět. Výsledkem bylo právě Dino, pojmenované po tragicky zesnulém synovi Enza Ferrari, vyráběné mezi lety 1966 a 1973.

Dino vznikalo jako kupé a spider, v roce 1967 však byl postaven koncept shooting braku. Automobil pojmenovaný Fiat Dino Parigi debutoval na tehdejším pařížském autosalonu, cílem tvůrců byla co nejlepší aerodynamika. Automobil s rozvorem prodlouženým na 2.290 mm navrhnulo stejně jako výchozí spider studio Pininfarina, na rozdíl od sériového auta však byl design zcela jiný. Karoserie s výklopnými světlomety působila futuristicky.

Fiat Ecobasic: Naftový ekovůz

Dnes je jako ekologický pohon nejvíce propagován ten hybridní nebo čistě elektrický, kdysi ale za takové jednotky sloužily turbodiesely. Dokazuje to třeba koncept Fiat Ecobasic z roku 1999, vize ekologického a levného vozítka, které by v budoucnu potenciálně nahradil tehdy stále ještě vyráběnou původní Pandu.

V útrobách měl právě vznětový motor, čtyřválec o objemu 1,2 litru s přímým vstřikováním typu common-rail, který i díky skvělé aerodynamice (součinitel aerodynamického odporu s hodnotou 0,28) udržel spotřebu paliva pod tři litry na 100 kilometrů. Motor o výkonu 45 kW byl spárován se sekvenční převodovkou. Také zbytek konceptu byl „eko.“ Panely karoserie byly vyrobeny z recyklovatelných plastů, které navíc nebylo potřeba lakovat. Fiat o výrobě na začátku tisíciletí skutečně uvažoval, nakonec ale Ecobasic realizován nebyl.  

Fiat ESV 1500: Honba za bezpečím

V sedmdesátých letech americká Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) vyhlásila projekt Experimental Safety Vehicle, který měl ukázat budoucnost bezpečnostních systémů automobilů. Projektu se zúčastnil rovněž Fiat, který postavil hned tři vozidla.

Prvním z nich byl Fiat ESV 1500, který chtěl dokázat, že i malé auto může být bezpečné – jméno ostatně odkazovalo na váhu v librách (680 kg). Základem byl masivní vnitřní skelet se samostatnou postranní strukturou a podlahou zakomponovanou do robustní karoserie. Zesílená byla i střecha, pro případ převrácení vozidla. Vzhled ovlivňovaly především obří nárazníky z polyuretanu, které vpředu i vzadu vyčnívaly přes světla. Fiat nakonec postavil 13 exemplářů ESV 1500 pro testovací účely, na sériovou výrobu nikdy nedošlo.

Fiat Fastback: Turínská X6

SUV kupé se mezi prémiovými automobily staly natolik populární, že do tohoto segmentu zamířily také mainstreamové značky, Škoda začala v Číně prodávat Kodiaq GT, Renault zase na vybraných trzích nabízí model Arkana. Svého zástupce v této kategorii chce mít také Fiat, který v roce 2018 představil koncept Fastback.

Fiat Fastback debutoval na autosalonu v brazilském Sao Paulu, ostatně jej navrhlo tamější designérské oddělení značky. I proto se výrazná příď podobá pick-upu Toro, které se prodává v Jižní Americe. Fiat přitom počítá s prodejem, Fastback by se měl dostat do sériové výroby v roce 2020.

Fiat Firepoint: Netradiční vize nástupce Punta

Fiat se proslavil jako výrobce úspěšných malých hatchbacků, přesto na začátku devadesátých let zkusil najít k nim alternativu. Oslovil proto karosárnu Italdesign, aby navrhl vizi malého automobilu, který by potenciálně nahradil tehdy nově uvedené Punto. Výsledkem byla studie Fiat Firepoint představená v roce 1994.

A ItalDesign se hodně odvázal, protože Firepoint nepřipomínal nic z tehdejší produkce malých automobilů. Jednalo se o dvoudveřový automobil se zvláštní oblou střechou, připomínající stíhací letouny, která se dala sejmout, aby se z Firepointu stal roadster. Obecně design připomínal spíše malý sporťák než malý hatch, který měl potenciálně nahradit. Vlastně není divu, že nakonec zůstalo u konceptu.

Fiat Scia: Krásný roadster s technikou Punta

Již zmíněný Firepoint od Italdesignu není jediný zajímavý koncept s mechanickými komponenty tehdejšího Punta. Tím dalším je Fiat Scia, který vznikl o rok dříve. Postavila jej karosárna Maggiora, zajímavě tvarované auto debutovalo na tehdejším autosalonu v Turíně.

Fiat Scia byl dvoumístným spiderem, otevřeným automobilem, který zcela postrádal střechu. I proto byla kabina navržena tak, aby byla voděodolná. Design navržený Johnem Kinseyem a Darrenem Caddeslem se inspiroval u sportovních jachet, což je jasně znát na jeho zádi a vlastně i nízkém čelním sklu. Scia nakonec realizována nebyla, vydláždila však cestu sériovému Fiatu Barchetta, představenému o dva roky později.

Fiat Turbina: Turbínový sporťák

Padesátá léta byla ve znamení zkoumání turbínového pohonu, přičemž právě Fiat patřil mezi inovátory – byl druhou automobilkou (po Roveru), která takový vůz postavila. Auto jednoduše nazvané Fiat Turbina vzniklo v roce 1954, jednalo se o ladně tvarované kupé s pohonem zadní nápravy. Plynová turbína byla umístěna za zády posádky.

Fiat Turbina debutovala na speciální akci na letišti v Turíně, za přítomnosti nejvyššího vedení Fiatu, kde s ním vrchní testovací jezdec automobilky Carlo Salamano zajel několik demonstračních jízd. Motor dosahoval výkonu 300 koní (221 kW), i díky skvělé aerodynamice se součinitelem aerodynamického odporu 0,14 měl zvládnout jet rychlostí 250 km/h. Na výrobu ale nikdy nedošlo, ukázalo se, že turbínový motor spotřebuje moc paliva a navíc se přehřívá.

Fiat Vuscia: Netradiční MPV

Jestliže dnes jsou hitem SUV, v devadesátých letech byla takovou módou MPV. Kategorie velkoprostorových aut rychle expandovala a výrobci se předháněli v tom, jaký nový model nabídnou. Ani Fiat nezůstal stranou, když v roce 1998 představil hodně netradičně pojatou Multiplu. Už dva roky předtím však byla postavena snad ještě podivnější studie.

Jmenovala se Fiat Vuscia a navrhl ji institut IDEA, který jí vtiskl hodně netradiční tvary, hlavně kvůli špičaté přídi a vysoko usazeným, úzkým světlometům. Vuscia vznikla na základech tehdejšího modelu Brava, měla však o 20 cm prodloužený rozvor náprav. Pojala až sedm osob, případně dvě osoby a hodně nákladu. Do výroby se nedostala, byla však svým způsobem krokem k sériové Multiple. Ta ve formě konceptu mimochodem debutovala ve stejném roce jako Vuscia.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: sranda
| 31. 7. 2019
No v podstate sa dá súhlasiť s Tebou. Je to vidieť najmä na posledných správach o Lancii a AR. V IT Lancia sa predáva pretože dokonale nahradila chýbajúce Punto. Nechápem prečo ju aspoň neskúsili dať do predaja v rámci showroomov FIAT-u. Určite by sa tohto štýlového auta predalo dosť aspoň v DE a FR, kde mala Lancia tradíciu. Určite je to alternatíva voči dnešný ostro rezaným vozídlám... Tipo by mohlo byť aj X kové, ale to by asi kanibalizovalo 500x. Čo nevadí že sa vyrába v TR, to vadí na tom desnom interiéri, to si robia kozy... to je neprekúsnuteľnú, som sedel v tom, skoro som sa utopil pod tou palubkou. KKs hneď som si myslel že sa to malo volať Regatta :-))))) To fakt Dacia už má skoro krajšiu palubku... o megane sa nebavím...Však má jednu nespornú výhodu, vlastne viac - výborné bezporuchové motory.. a ešte aj atmosféru, nemá blblé TMPS a žiarovku vymeníš :-)
Avatar - 3_diamanty
sranda
| 31. 7. 2019
ked sme mali 100 rokov mitsubishi alebo 80 rokov toyoty ci 70 rokov kie tak tu hadam nepadla o tom ani veta... ale 120 rokov fiatu je zrazu zaujimavych 8-s ... no jo.. mimoeuropske znacky akoby tu ani neboli.... klasika nic sa nezmenilo nadalej

PS: pritom fiat dnes uz svetovo nestaci ani na jedneho z vymenovanej azijskej trojice ... proste legenda no
Avatar - 3_diamanty
Re: 120 rokov
| 31. 7. 2019
suhlas... chce to nove taziskove modely ako novu pandu aj nove punto ... a dnes uz aj nejake tie SUVecka.. lebo 500X ako jedine SUV v ponuke to je dnes uz proste malo ... ved aj skoda ma dnes uz aspon 2 seriozne SUV-cka a to ani neratam este ich 4kolkove scouty octavky a prichadzajuci crossover kamiq .... proste chyba punto ( segment malych aut je aj napriek poklesu v poslednej dobe nadalej stale jednym z najvacsich v eu ) ... chybaju SUV-cka ktore by brali zakaznikov tigimu sportage-u alebo RAV-ke ... rovnako tipo uz predajom pada dole... co je tiez neprekvapujuce kedze v jeho cenach sa da kupit uz aj nejedno celkovo za mna vyspelejsie auto v danom segmente ( megane, astra, golf, leon, corolla a pod ) .... a kto uz ma na auto za 15 tisic tak ma uz zrejme aj na auto za 15 500 alebo 16 tisic .... takze tu si fakt clovek zvazi ci nizkonakladove tipo z turecka alebo len o par babiek drahsiu ale uz skutocne dokonalu corollu alebo styloveho megana leona a pod.... takisto fullback ako kopirka legendy L200-ky to nemohlo fungovat a rovnako dopadne aj navonana bida trieda X hrajuca sa na premiu od medu bedu ... ono niektore znacky si proste nedaju povedat... ale tak im treba.... fiatu mi dnes uz ( to v akej je situacii ) ale luto nie je... lebo prilezitosti na "zachranu" mal a ma stale dost.. ale jeho postoj k autam je dnes uz aky je ... ved to vidime sami ( a ja tento ich lazo plazo system fakt nemusim ) ... za mna kym fiat nezacne seriozne makat na modeloch ktore skutocne robia predaje a nebude drzat krok s dobou aj konkurenciou tak dovtedy sa budu trapit.... a z historie uz tiez nevyziju legenda nelegenda
Avatar - traveldrive
120 rokov
| 31. 7. 2019
Fiat by to mal osláviť ako sa patrí, najlepšie novým Puntom, ktoré v jeho ponuke chýba ako soľ. Panda by si tiež zaslúžila nástupcu. Päťstovka a jej klony sú na slávnu značku sakra málo. Lowendové Tipo je fajn ale proti väčšine konkurentov Fiatu chýbajú kľúčové modely.
Pěkné
| 30. 7. 2019
Některé ty kousky jsou opravdu zajímavé, zejména Fiat 126 Vettura Urbana, 127 Village a Fiat Fastback.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku