Fiat slaví 120 let. Připomeňte si 10 nejzajímavějších konceptů jeho historie
Ve 120 let trvající historii Fiatu vzniklo nepřeberné množství konceptů. Připomeňte si ty nejzajímavější.
Fiat patří mezi nejstarší výrobce automobilů světa, které dodnes fungují. Firmu založil již v červenci 1899 Gionvanni Agnelli, a to pod názvem Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italská automobilová továrna Turín), jehož zkratka dala automobilce dodnes slavné jméno. Jeden čas býval největším automobilovým producentem v Evropě, dnes však sláva Fiatu poněkud uvadá. Pojďme si tak připomenout to nejlepší z jeho historie.
Vybírat ty nejlepší automobily Fiatu, to by byla hodně náročná práce, s ohledem na dlouhou a bohatou historii firmy. A tak jsme svoji pozornost upřeli výhradně na koncepty. I těch je v historii Fiatu nesčetné množství, přesto už se z nich dá vybírat. Znáte všechny z nich?
- Fiat 126 Vettura Urbana
- Fiat 127 Village
- Fiat Dino Parigi
- Fiat EcoBasic
- Fiat Fastback
- Fiat Firepoint
- Fiat ESV 1500
- Fiat Scia
- Fiat Turbina
- Fiat Vuscia
Fiat 126 Vettura Urbana: Prcek do města
Kvůli husté dopravě se stále častěji řeší budoucnost automobilové dopravy v centrech měst. Jenže taková myšlenka není vůbec nová, jak dokazuje třeba studie Fiat 126 Vettura Urbana z roku 1976. I ta ukazovala možnou budoucnost městské automobilové dopravy.
Za projektem stál úspěšný designér Giovanni Michelotti, který navrhl několik Ferrari (pro karosárnu Vignale) i Triumphů. Základem byl tehdejší Fiat 126, oproti už tak maličkému automobilu však bylo jeho dílo ještě menší. Na délku měřilo jen 2.794 mm, přesto se dovnitř vešly čtyři osoby. Tvary byly hodně futuristické, zajímavým detailem byly posuvné boční dveře, prvek oživený v novém tisíciletí až Peugeotem 1007.
Fiat 127 Village: Méhari z Turína
Otevřená plážová vozítka byla jeden čas hodně úspěšná, ať už Méhari od Citroënu nebo různé buginy na bázi Volkswagenu Brouk z USA. Fiatu to nedalo spát, a tak v roce 1974 na tehdejším ženevském autosalonu představil svoji vizi takového automobilu.
Jmenovala se Fiat 127 Village a navrhlo ji studio Bertone, jakožto automobil pro dopravu osob i nákladu, stejně jako pro rekreaci. Jak z názvu vyplývá, základ poskytl model 127, o pohon se postaral čtyřválec o objemu 903 cm3 a výkonu 35 kW. Realizován nakonec nebyl, otevřená bugina na bázi 127 ve stylu Méhari ale přece jen vznikla. Jmenovala se Moretti 127 Midimaxi, o její výrobu se starala italská společnost Moretti, zaniklá v roce 1989.
Fiat Dino Parigi: Aerodynamické švihácké kombi
Fiat Dino vznikl díky spolupráci turínské automobilky s Ferrari. Maranellský výrobce v polovině šedesátých let potřeboval homologovat šestiválec podle nových pravidel kategorie Formule 2, která vyžadovala, aby se takový motor objevil v 500 vyrobených autech za 12 měsíců. V Maranellu ale na to neměli takovou kapacitu, a tak se dohodli právě s Fiatem, který se takový sporťák rozhodl vyrábět. Výsledkem bylo právě Dino, pojmenované po tragicky zesnulém synovi Enza Ferrari, vyráběné mezi lety 1966 a 1973.
Dino vznikalo jako kupé a spider, v roce 1967 však byl postaven koncept shooting braku. Automobil pojmenovaný Fiat Dino Parigi debutoval na tehdejším pařížském autosalonu, cílem tvůrců byla co nejlepší aerodynamika. Automobil s rozvorem prodlouženým na 2.290 mm navrhnulo stejně jako výchozí spider studio Pininfarina, na rozdíl od sériového auta však byl design zcela jiný. Karoserie s výklopnými světlomety působila futuristicky.
Fiat Ecobasic: Naftový ekovůz
Dnes je jako ekologický pohon nejvíce propagován ten hybridní nebo čistě elektrický, kdysi ale za takové jednotky sloužily turbodiesely. Dokazuje to třeba koncept Fiat Ecobasic z roku 1999, vize ekologického a levného vozítka, které by v budoucnu potenciálně nahradil tehdy stále ještě vyráběnou původní Pandu.
V útrobách měl právě vznětový motor, čtyřválec o objemu 1,2 litru s přímým vstřikováním typu common-rail, který i díky skvělé aerodynamice (součinitel aerodynamického odporu s hodnotou 0,28) udržel spotřebu paliva pod tři litry na 100 kilometrů. Motor o výkonu 45 kW byl spárován se sekvenční převodovkou. Také zbytek konceptu byl „eko.“ Panely karoserie byly vyrobeny z recyklovatelných plastů, které navíc nebylo potřeba lakovat. Fiat o výrobě na začátku tisíciletí skutečně uvažoval, nakonec ale Ecobasic realizován nebyl.
Fiat ESV 1500: Honba za bezpečím
V sedmdesátých letech americká Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NHTSA) vyhlásila projekt Experimental Safety Vehicle, který měl ukázat budoucnost bezpečnostních systémů automobilů. Projektu se zúčastnil rovněž Fiat, který postavil hned tři vozidla.
Prvním z nich byl Fiat ESV 1500, který chtěl dokázat, že i malé auto může být bezpečné – jméno ostatně odkazovalo na váhu v librách (680 kg). Základem byl masivní vnitřní skelet se samostatnou postranní strukturou a podlahou zakomponovanou do robustní karoserie. Zesílená byla i střecha, pro případ převrácení vozidla. Vzhled ovlivňovaly především obří nárazníky z polyuretanu, které vpředu i vzadu vyčnívaly přes světla. Fiat nakonec postavil 13 exemplářů ESV 1500 pro testovací účely, na sériovou výrobu nikdy nedošlo.
Fiat Fastback: Turínská X6
SUV kupé se mezi prémiovými automobily staly natolik populární, že do tohoto segmentu zamířily také mainstreamové značky, Škoda začala v Číně prodávat Kodiaq GT, Renault zase na vybraných trzích nabízí model Arkana. Svého zástupce v této kategorii chce mít také Fiat, který v roce 2018 představil koncept Fastback.
Fiat Fastback debutoval na autosalonu v brazilském Sao Paulu, ostatně jej navrhlo tamější designérské oddělení značky. I proto se výrazná příď podobá pick-upu Toro, které se prodává v Jižní Americe. Fiat přitom počítá s prodejem, Fastback by se měl dostat do sériové výroby v roce 2020.
Fiat Firepoint: Netradiční vize nástupce Punta
Fiat se proslavil jako výrobce úspěšných malých hatchbacků, přesto na začátku devadesátých let zkusil najít k nim alternativu. Oslovil proto karosárnu Italdesign, aby navrhl vizi malého automobilu, který by potenciálně nahradil tehdy nově uvedené Punto. Výsledkem byla studie Fiat Firepoint představená v roce 1994.
A ItalDesign se hodně odvázal, protože Firepoint nepřipomínal nic z tehdejší produkce malých automobilů. Jednalo se o dvoudveřový automobil se zvláštní oblou střechou, připomínající stíhací letouny, která se dala sejmout, aby se z Firepointu stal roadster. Obecně design připomínal spíše malý sporťák než malý hatch, který měl potenciálně nahradit. Vlastně není divu, že nakonec zůstalo u konceptu.
Fiat Scia: Krásný roadster s technikou Punta
Již zmíněný Firepoint od Italdesignu není jediný zajímavý koncept s mechanickými komponenty tehdejšího Punta. Tím dalším je Fiat Scia, který vznikl o rok dříve. Postavila jej karosárna Maggiora, zajímavě tvarované auto debutovalo na tehdejším autosalonu v Turíně.
Fiat Scia byl dvoumístným spiderem, otevřeným automobilem, který zcela postrádal střechu. I proto byla kabina navržena tak, aby byla voděodolná. Design navržený Johnem Kinseyem a Darrenem Caddeslem se inspiroval u sportovních jachet, což je jasně znát na jeho zádi a vlastně i nízkém čelním sklu. Scia nakonec realizována nebyla, vydláždila však cestu sériovému Fiatu Barchetta, představenému o dva roky později.
Fiat Turbina: Turbínový sporťák
Padesátá léta byla ve znamení zkoumání turbínového pohonu, přičemž právě Fiat patřil mezi inovátory – byl druhou automobilkou (po Roveru), která takový vůz postavila. Auto jednoduše nazvané Fiat Turbina vzniklo v roce 1954, jednalo se o ladně tvarované kupé s pohonem zadní nápravy. Plynová turbína byla umístěna za zády posádky.
Fiat Turbina debutovala na speciální akci na letišti v Turíně, za přítomnosti nejvyššího vedení Fiatu, kde s ním vrchní testovací jezdec automobilky Carlo Salamano zajel několik demonstračních jízd. Motor dosahoval výkonu 300 koní (221 kW), i díky skvělé aerodynamice se součinitelem aerodynamického odporu 0,14 měl zvládnout jet rychlostí 250 km/h. Na výrobu ale nikdy nedošlo, ukázalo se, že turbínový motor spotřebuje moc paliva a navíc se přehřívá.
Fiat Vuscia: Netradiční MPV
Jestliže dnes jsou hitem SUV, v devadesátých letech byla takovou módou MPV. Kategorie velkoprostorových aut rychle expandovala a výrobci se předháněli v tom, jaký nový model nabídnou. Ani Fiat nezůstal stranou, když v roce 1998 představil hodně netradičně pojatou Multiplu. Už dva roky předtím však byla postavena snad ještě podivnější studie.
Jmenovala se Fiat Vuscia a navrhl ji institut IDEA, který jí vtiskl hodně netradiční tvary, hlavně kvůli špičaté přídi a vysoko usazeným, úzkým světlometům. Vuscia vznikla na základech tehdejšího modelu Brava, měla však o 20 cm prodloužený rozvor náprav. Pojala až sedm osob, případně dvě osoby a hodně nákladu. Do výroby se nedostala, byla však svým způsobem krokem k sériové Multiple. Ta ve formě konceptu mimochodem debutovala ve stejném roce jako Vuscia.