Ford Explorer 2016: Průzkumník s větším čtyřválcem EcoBoost a novou tváří
Ford Explorer příští rok oslaví půlkulatiny, objevil se poprvé před 25 lety. Američané rádi přebíhají, takže modernizovaný „průzkumník“ už je označen modelovým rokem 2016, ačkoli kalendářně ještě nezačal ani ten s pětkou na konci. Pátá generace U502 se vyrábí od prosince 2010 v Chicagu, vzdala se vidlicových šesti- a osmiválců začínajících na čtyřech litrech objemu. Místo nich nabídla úspornější přeplňované EcoBoosty 2,0 a 3,5 l se čtyřmi, respektive šesti válci a V6 Ti-VCT objemů 3,5, a 3,7 l, druhý pouze pro policii. Montuje se rovněž ve venezuelské Valencii i v tatarské Jelabuze a ač vypadá kompaktně, délkou poprvé v historii těsně přesáhla pětimetrovou hranici.
Po čtyřech letech dozrál čas na vzhledovou i technickou modernizaci. Změnilo se toho opravdu hodně. Zcela nová je výše umístěná chromovaná maska chladiče, radikálním řezem prošel i tvar nyní užších předních světlometů, pod nimi se usídlily mlhovky ve tvaru písmene C, v obou můžete mít i diody. V souvislosti s tím prošel nutnou revizí i celý nárazník. Střešní nosiče jsou nižší, ve střeše byly upraveny kanálky pro odvod dešťové vody. Víko zavazadelníku je vybaveno přepracovaným spoilerem kvůli aerodynamice a také zadní světla neminul restyling grafiky a zvětšila se.
Největší novinkou pod kapotou je nejen z Mustangu známý čtyřválec EcoBoost 2,3 l, pochopitelně stále přeplňovaný turbodmychadlem. V Exploreru je naladěn na 201 kW a produkuje i 406 N.m točivého momentu. Nahrazuje zmíněný dvoulitr. Zbylé motory v nabídce zůstávají. Atmosférický Duratec V6 3,5 l dává 216 kW a 345 N.m, modernější EcoBoost totožné konfigurace i stejného zaokrouhleného zdvihového objemu, avšak se dvěma turby pak poskytuje 272 kW a 474 N.m. Oba jsou spřaženy výhradně se šestistupňovými samočinnými převodovkami.
Mírnými retušemi prošel také vnitřní prostor, kupříkladu loketní opěrky ve dveřích, informační systém už se nespoléhá jen na dotykovou obrazovku, dostal navíc i ovládací tlačítka. Klientela si stěžovala... USB porty vám dobijí mobilní telefon či tablet. Zlepšily se také komplexně použité materiály. Nové Explorery mohou mít kamery na přídi i zádi a dokonce s ostřikovači, polosamočinný parkovací asistent, který umí auto umístit kolmo i paralelně, audio od Sony s výkonem 500 W a zadní výklopné dveře se umí otevřít samy na dálku. Základní výbavu a stupně XLT, Limited a Sport doplňuje nejvyšší Platinum. Právě on má přední LED světla, dvojitou panoramatickou prosklenou střechu, dvacetipalcová dvoubarevná kola, v interiéru vyhřívaný volant,digitální přístroje, kožené sedačky nebo luxusní doplňky z leštěného hliníku a dřeva.
Ford Explorer se do Evropy nikdy oficiálně nedovážel, zájemci ze starého kontinentu se tak musejí spolehnout na individuální import. Na našich silnicích ale vzbudí od léta příštího roku náležitou pozornost.