Ford Fairlane Thunderbolt klame tělem, závodní klasika symbolizuje 60. léta
Thunderbolt z roku 1964 byl vyroben v omezeném počtu 100 kusů, což z něj dělá vzácnou a hodnotnou závodní klasiku. Výkon prozrazují komponenty motoru přesahující motorový prostor.
Ford v roce 2021 vykázal čistý zisk 17,9 miliardy USD (408 miliard Kč), od založení v roce 1903 se vize Henryho Forda změnila v globálně prosperující kolos. Mezinárodně vlivná automobilka přímo zaměstnává skoro 190 tisíc pracovníků, kteří se zasloužili o nespočet prodávaných modelů všech kategorií vozidel.
Zanedlouho značka Ford oslaví 120 let existence plné ikonických prototypů a speciálů. Jedním z nejuznávanějších modelů v automobilové komunitě je Ford Fairlane Thunderbolt z roku 1964. Provedení Thunderbolt označuje tovární závodní edici Fairlane určenou na drag race, přičemž z výrobní linky sjela pouze stokusová extrémní série.
Fairlane Thunderbolt je pozoruhodná mašina díky kombinaci skvěle vypadající klasiky prozrazující potenciál pouze přecpaným motorovým prostorem. Kapota musela být opatřena agresivní boulí a zbytek potentní techniky trčí i pod autem. Rozměrná strojovna vepředu dotáhla atypického veterána k několika seriózním úspěchům. Zřejmě nejvýznamnější vítězství se konalo v roce 1964 na každoročním závodě dragsterů NHRA Winternationals.
Kromě faktických schopností na dráze je Thunderbolt zásadní součástí historie závodních vozidel. Jedná se o svatý grál popisovaný historkami z vyprávění, protože veřejnost se s ním setkávala jen sporadicky. Nejen komunitu pilotů lákal kontroverzní design elegantního sedanu skrývající nekompromisní jízdní vlastnosti v přímce. Sprintům kraloval sedmilitrový osmiválec Ford FE, který v šesti tisících generoval výkon 317 kW čili 431 koní dopovaných točivým momentem 651 Nm. Neověřené zvěsti hovoří o úpravách zvyšujících výkon až na 500 koní a více, což je pro necelou tunu a půl celkové hmotnosti vozu všeříkající parametr.
Vidlicový osmiválec v kombinaci s nízkou hmotností a širšími zadními pneumatikami umožnil v roce 1964 akcelerovat na 97 km/h za 4,6 sekundy. Čtvrtmílová dráha padla za 11,8 sekundy s cílovou rychlostí 123 mph (198 km/h). Není divu, že se do Fairlane zamilovalo několik nových zájemců, kteří zvýšili prodejní statistiky civilních verzí.
Soutěžní Thunderbolt reprezentuje automobilismus 60. let minulého století, zároveň patří mezi nejméně nápadné závoďáky, protože od běžně dostupné konfigurace se liší drobnými změnami. Design, výkon, jízdní vlastnosti, omezená výroba a styl dráždí znalé sběratele. Průměrná hodnota podle webu classic.com dosahuje 162.664 dolarů (3,7 milionu Kč), zatímco nejdražší prodaný kus stál 302.500 dolarů (6,9 milionu Kč).
