Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
Ford Focus
57
Fotogalerie

Ford Focus ST: Nejostřejší zástupce nové generace

Ford na autosalonu v Paříži nesází pouze na ekologii jako v případě Mondea ECOnetic, oslovuje také zákazníky toužící po poněkud akčnějších řidičských zážitcích.

Současný Focus ST musí nedobrovolně ukončit svoji kariéru ještě letos, jeho pětiválcový motor 2,5 Turbo o výkonu 166 kW (226 k) totiž není schopen vyhovět normě Euro 5. Ford má ale už v zásobě víc než odpovídající náhradu – 2,0 SCTi EcoBoost. Tento motor má sice o 20 % nižší objem a chybí mu jeden válec, přesto dosahuje výkonu 184 kW (250 k) a nejvyššího točivého momentu 360 Nm. Jedná se tak zatím o nejsilnější inkarnaci nové rodiny motorů EcoBoost, v showroomech si na model ST ale ještě nějaký čas počkáme – jeho příchod je naplánován na rok 2012.

Výhody zástavby nového agregátu jsou podle tiskové zprávy zcela jasné – dvoulitr má při desetiprocentním nárůstu výkonu (oproti pětiválci) o více než dvacet procent nižší spotřebu a tedy i emise. Vývoj nového ST probíhal jak pod patronátem evropské divize Team RS tak i pod dohledem amerického Special Vehicle Teamu. Ten v minulosti pracoval například na projektech Focusu RS, Shelby GT500 či F-150 SVT Raptor.

Agresivní design 3. generace Focusu je v podobě Focusu ST ještě agresivnější. Přední nárazník je zcela odlišný – od rallyového stylingu základního modelu se posunul k až tuningovému pojetí. Lichoběžníkový nasávací otvor je oblejší, větší a posunutý výš. Pod ním se nachází trojice přídavných mřížek, logo automobilky je naopak umístěno volně v ploše – mřížka kolem něj u verze ST zmizela. V interiéru najdeme přitažlivou kombinaci černé kůže se žlutozlatým stehováním a oranžovými doplňky. Ty mají majitelům připomínat (výborného) předchůdce, totiž současný Focus ST. O pohodlné usazení řidiče a spolujezdce se postarají sedadla značky Recaro.

Focus ST má také nástavce prahů, výrazný střešní spoiler, sportovně tvarovaný zadní nárazník s výfukem vyvedeným uprostřed a diodovou techniku v předních světlometech. Sériová verze si ponechala typický design devatenáctipalcových litých kol s paprsky ve tvaru písmene Y. Pro prezentaci je zvolena zlatavá barva Tangerine Scream, která je nástupcem legendární oranžové u končícího Focusu ST. Oproti běžným Focusům bude model ST pochopitelně rozsáhle upraven. Snížení podvozku o 10 mm, jinak nastavené řízení, silnější brzdy či sportovnější naladění přední i zadní nápravy jsou samozřejmostí. Novinkou je pak například použití systému Torque Vectoring Control system suplujícího mechanický diferenciál na přední poháněné nápravě.

Kromě Focusu ST chystá Ford také plug-in hybridní verzi, ta se ale předvede až na některém z dalších velkých autosalonů. Celkem má na platformě nového Focusu vzniknout 10 modelových verzí pro všechny světové trhy, s roční produkcí kolem 2 milionů kusů a sdílením až 80 % částí.