Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus ST poprvé na českých cestách. Naftový kombík je volbou rozumného srdce

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 25. 9. 2019
89
105
Zobrazit náhledy (89)
Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST Ford Focus ST

Znáte to, když si musíte vybrat, jestli volit srdcem, nebo rozumem? Pro sportovnější verzi Focusu ve verzi kombi s naftovým motorem to neplatí. Trefuje se přesně mezi.

V únoru letošního roku okořenil Ford nabídku modelové řady Focus o sportovnější verzi ST, která je předskokanem plnotučného RS. Už tenkrát prozradil, že půjde o vskutku zajímavé náčiní. Hot hatch dostal přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.3 EcoBoost z Mustangu, jenž disponuje výkonem 206 kW a 420 newtonmetry točivého momentu.

Motor se páruje se šestistupňovou manuální převodovkou, případně sedmistupňovým automatem, a přiváží několik vychytávek, které mají umocnit sportovní jízdu. Třeba inovativních techniku anti-lagu, kterou najdeme už v supersportu GT. Ta při uvolnění pedálu nechává otevřenou škrticí klapku, čímž udrží rychlost otáčení kompresoru turba a umožní rychlejší zvýšení tlaku v případě potřeby. Rychlosti reakcí hliníkového agregátu navíc pomáhá turbodmychadlo typu twin-scroll s nízkou setrvačností. Auto už jsme vyzkoušeli i v rámci mezinárodních jízd a udělalo na nás ohromný dojem.

Sportovně, s rodinou, za málo

Není divu, že během prvního testování v zahraničí jsme se ve velkém věnovali benzinové variantě, zatímco ta dieselová zůstala tak trochu v ústraní. A protože zážehový motor už bedlivě vyhlížíme v tradičním týdenním testu, dali jsme na české tiskovce k novému Focusu ST přednost naftě, která dorazila výhradně v praktičtějším balení kombi. Provětrali jsme ji na hladkých klikatých silničkách v okolí města Žebrák a hradu Točník.

Nejprve ale trocha teorie: naftu v nabídce ST zastupuje turbodiesel 2.0 EcoBlue vyladěný na výkon 140 kW a 400 newtonmetrů točivého momentu. Vznětový motor je v některých ohledech ochuzen – má jiné turbo s nízkou setrvačností a variabilní geometrií lopatek, chybí samosvor (točivý moment nap přední nápravě se přesouvá jen pomocí přibrzďování kol), a nedostanete ani automatické meziplyny či adaptivní tlumiče. Rozhodně to ale neznamená, že by naftové „estéčko“ nemělo co nabídnout.

Je to zkrátka střízlivější varianta pro řidiče, kteří se chtějí svézt sportovněji, ale ne „na krev“. Praktickou variantu kombi ocení zbytek rodiny, navíc, když se budete jen trochu snažit, můžete jezdit se slušnou spotřebou paliva.

Technické údaje Benzin 2.3 EcoBoost Diesel 2.0 EcoBlue
Motor přeplňovaný řadový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem (cm3) 2261 1996
Výkon (kW/min-1) 206/5500 140/3500
Točivý moment (Nm/min-1) 420/3000-4000 400/2000
Pohon přední
Převodovka 6° manuální
Zrychlení 0 až 100 km/h (s) 5,7 (kombi 5,8) 7,6 (kombi 7,7)
Maximální rychlost (km/h) 250 220
Spotřeba (l/100 km) 7,9 4,8
Základní cena (Kč) 779 900 751 900

Jistý a hravý

Naftový agregát párující se výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou je zejména za studena vcelku hlučný. Překvapilo nás ale, jak hravě se zvedá z nejnižších pater otáček, od dvou tisíc jeho zátah sílí a graduje až u červeného pásma. Jasně, výbušnost benzinové jednotky sice nemá, ale jak ukázalo prvních pár kilometrů za volantem, na poměry dieselových motorů je překvapivě zábavný.

Pružiny jsou sice shodné se standardním Focusem, tlumiče ale ztuhly (o 20 % vpředu, o 13 % vzadu), podvozek auta je navíc o 10 mm blíže vozovce. Pravdou je, že testovací trasa vedla převážně po hladkých silničkách, ale ani na rozbitých úsecích nebylo naladění Focusu ST nekomfortní, spíše naopak. Podvozek nerovnosti žehlil s grácií a do dobře odhlučněné kabiny propouštěl jen minimum nežádoucích jevů. Mimochodem, Ford si prý v případě kombíku dal záležet na tom, aby při ostřejší jízdě fungoval i s plným zavazadelníkem. To posoudíme až při tradičním testu.

Prima nám přišla i spolupráce se šestistupňovým manuálem. Má o sedm procent zkrácené dráhy, které jsou jasně vymezené, a kvalty tak sázíte s absolutní jistotou. Jen trochu škoda, že sedmistupňová samočinná převodovka zůstává vyhrazena benzinové variantě. Naftě by, vzhledem k celkové charakteristice auta, určitě prospěla. Potěšil nás rovněž výkon brzd, které mají ostrý nástup a přináší jistotu. Ani s „batohem“ na zádech totiž nenadělají žádnou neplechu a vůz se celkově chová velmi jistě a vybaven příjemně tuhým řízením se s ochotou vrhá do jedné zatáčky za druhou.

Auto jsme na dlouhých rovinkách i v klikatých kopcích potrápili, přesto spotřeba paliva nešla výrazně přes sedm litrů. Když zvolníte a budete jezdit normálně, apetit určitě ještě klesne k příznivějším hodnotám. Focus ST ve verzi kombi je atraktivně vypadajícím rodinným přepravníkem, který umí chytnout za srdce. Sázka na naftu sice nepřinese tak velký zážitek ze sportovního svezení, je spíše volbou rozumu a rodinného smýšlení. Jenže zatímco ostrý benzinový hatchback dnes koupíte na každém rohu, naftových kombíků se sportovními ambicemi není moc. Proto jsme rádi, že Ford dnes takové auto vůbec nabízí.

360p

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nový FF
| 27. 9. 2019
Spolu s červenou?
Avatar - white label
Re: Re: Nový FF
| 27. 9. 2019
Které barvě naleštění naopak nesluší, a které barvě nevadí prach, když ne šedé? ;-)
Avatar - iudex
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ono to funguje
| 27. 9. 2019
IDGAF. ;-)
Re: Re: Problémy
| 26. 9. 2019
s tím cenníkem bych se i srovnal, pokud prodejce funguje jak má..Bohužel tady jsem narazil jen na nezájem a chuť něco prodat..
Re: Problémy fordu
| 26. 9. 2019
marně dumám, za co mám ten palec dolů :-) :-) :-) :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku